Toshiba börjar tillverka SSD-hårddiskar 2008

Permalänk
Melding Plague

Toshiba börjar tillverka SSD-hårddiskar 2008

Världens näst största tillverkare av NAND-flashminnen Toshiba har tillkännagjort att man ska börja producera SSD-hårddiskar i maj nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså 2009 man kommer ha råd att köpa en ssd på ca 100gb..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Vettesjutton men känns som SSD kommer med stormsteg, hyffsat attraktiva priser redan nu också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Äntligen har de börjat sälja i butik!

Permalänk
Medlem

IDE/SATA lär ju fasas ut så småningom? finns det något som är dåligt med SSD? jämtemot SATA/IDE?

(förutom priset och storleken i dagsläget)...

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasL
Äntligen har de börjat sälja i butik!

Trevligt!

Dock behöver man över 32GB för OS + spel/program

Aeqvist: Undrar samma sak

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mer SSD till folket! Årets julklapp 2010!

128-256GB moderllerna är riktigt intressanta. Släng in det i 3.5" och sälj det för 7000kr och låt priset rasa ytterligare 4000-5000kr under ett par år.

Aeqvist: Du kan säkert få SSD med IDE-gränssnitt. Fast du menar givetvis jämfört med mekaniska hårddiskar. Nackdelarna är väl egentligen bara priset och storlek/pris. Kapaciteten i läs/skriv har väl sprungit förbi nu så nackdelarna blir mindre och mindre med tiden som går.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Trevligt att fler tillverkare väljer att satsa på SSD hoppas fler hänger på "tåget"
tex WD och Seagate mfl skulle behövas ett bredare utbud och konkurens på marknaden så kanske priserna på SSD äntligen når ner till oss vanliga dödligas plånboks storlek...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
IDE/SATA lär ju fasas ut så småningom? finns det något som är dåligt med SSD? jämtemot SATA/IDE?

SATA/IDE är gränssnitt och har ingenting med lagringsformatet att göra.

Nackdelarna med SSD är framförallt lägre överföringshastighet än konventionella hårddiskar. Dessutom finns det lite frågetecken att reda ut kring hur bra de verkligen håller i längden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur förhållandet gällande antalet skrivningar per sektor man kan göra innan disken är förbrukad gällande traditionell hårddisk och ssd.

Ingen som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist

Nu ska inte jag säga att jag vet så mkt, men om jag förståt det rätt är hårddiskarna identiska med de äldre modellerna, bara att skivorna bytts ut mot fast innehål (se: flashminne). Alltså tror jag att SATA fortfarande kommer användas, dock tror jag att IDE kommer slopas helt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze Nackdelarna med SSD är framförallt lägre överföringshastighet än konventionella hårddiskar.

Och jag som trodde att SSD var skitsnabba?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Och jag som trodde att SSD var skitsnabba?

Söktiderna är skitsnabba

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze

Nackdelarna med SSD är framförallt lägre överföringshastighet än konventionella hårddiskar. Dessutom finns det lite frågetecken att reda ut kring hur bra de verkligen håller i längden.

Nackdelarna du nämner är inte generella, t.ex mtron som utger sig för att ha snabbaste SSD disken (120MB läs och 90MB skriv.. snabbare än raptor) och ger även 5 års driftsgarranti och säger att disken ska hålla över 100år med 50GB data skrivet per dag, hur sant det är kan man dock bara spekulera om..

http://www.mtron.net/English/Product/ProductDetail.asp?itemco...

dock går 64gb versionen lös på 8000:- så billig lagring är det inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ssd är ganska ungt, visst baseras dom på de äldre flasminnena och liknande lagrings media.
det som måste ske är
1: bättre läs/skriv gånger, helst skall det inte finnas en gräns alls för detta.
2: snabbare läs/skriv hastighet, trippla eller quad på dagens snabbaste så börjar det likna något.
3: mer mass producering så att priserna blir mer humana.

i framtiden med hjälp av dessa underbara "diskar" så kan nog windows laddas på under sekunden vill jag tro!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
i framtiden med hjälp av dessa underbara "diskar" så kan nog windows laddas på under sekunden vill jag tro!

I framtiden hoppas jag inte Windows existerar som det gör idag.

OnT: Flashminnen idag tillåter många miljoner skrivningar/läsningar. Det som dock är intressant är hur man ska lösa de antal skrivningar som sker till swapfiler. Kanske lägga ut de skrivningarna på ett flyttbart flashminne. Så blir det dåligt efter 5-8 år kan man alltid byta det. Blir bra mycket billigare än att byta hela SSD-enheten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Söktiderna är skitsnabba

Mekaniska diskar har funnits länge.

SSD är den kommande standarden gällande HD med 2008 som genombrotts år för desktop.

Och ja, kör du 2 diskar av memoright eller Mtron i raid så finns det något som heter snabbt ohhhohhh flash....ohhh flash....ohhohhh flash Gordon

1. Hållbarhet, inga bekymmer med bra baserad flash. Nä din mp3 spelares flash duger inte.
2. Fördelarna är massiva.
3. FusionIo har en lösning som ger 600mb eller mer i flyttning av data på ett kort.

När innovation möter behov så kommer priserna att sjunka dramatiskt då flera aktörer betyder att vem som vill äga marknaden måste vara med från Början.
Samsung samt andra ssd diskar är sena i utvecklingen och har mer än halva snabbheten jämfört med de allra snabbaste diskarna för desktop idag.

söktiden är uppenbar.
tystheten likadant, samt fördelar med strömförsöjrning och tillförlitlighet.

SSD är är för att stanna och ta över.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3167
Mtron har verkligen lyckats göra snabba SSD-diskar. Dyra som än så länge dock.

En stor fördel med att SSD har så snabba söktider är att man kan köra RAID-0 utan förlora prestanda pga lång söktid. Inget alternativ idag dock om man inte vill göra av med en förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Problemet är att de behöver flash som håller för många io-operationer och det är DYRT. Kolla på CF, de har ju funnits ett antal år nu. Inte går det ha ett sådant till (windows-)systemdisk, du bränner minnet på bara några månader oavsett om det står "Sandisk super duper ultra mega III" på det eller inte.

- MTBF (Mean time between failiures)
- Hastighet
- Pris
- Smått (mätt i GB)

+ Accesstid
+ Hållbarhet
+ Skaktåliga
+ Ljudnivå
+ Strömförbrukning
+ Fysisk storlek

Det kommer kanske att bli framtiden istället för hårddiskar, men inte än på länge.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen ha en 1,8" till min bärbara. Några gram lättare och mycket snabbare.

Kan tänka mig betala 2000:- för ca 40gig, musiken och liknande ligger på servern, så behöver inte större.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Nu ska inte jag säga att jag vet så mkt, men om jag förståt det rätt är hårddiskarna identiska med de äldre modellerna, bara att skivorna bytts ut mot fast innehål (se: flashminne). Alltså tror jag att SATA fortfarande kommer användas, dock tror jag att IDE kommer slopas helt.

IDE = SATA.
PATA däremot håller på att fasas ut.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
IDE = SATA.
PATA däremot håller på att fasas ut.

Du kanske ska ägna en liten stund åt följande: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA och http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Låt mig få se dom listade på webhallen, dustin o datorbutiken.... ge oss vår lilla revolution nu då

Permalänk

Orkar inte leta efter någon länk som påvisar mitt påstående nedan, men jag är ganska säker på att det är så en (modern?) SSD fungerar.

Vissa verkar tro att om man skriver samma fil flera gånger till en SSD så skulle den slitas snabbt. Detta är ej sant efter som en SSD håller reda på slitaget för varje sektor. Dessutom så spelar det ingen roll var på disken som filen sparas därför att accesstiden och överföringshastigheten förblir densamma. Detta gör att när du sparar filen flera gånger, så är det inga problem med att flytta filen mellan olika sektorer och på så vis fördela slitaget över hela disken.

För övrigt kommer förmodligen framtidens operativsystem ej att kunna köras optimalt på dagens roterande hårddiskar då dessa kommer att vara rent för söliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Låt mig få se dom listade på webhallen, dustin o datorbutiken.... ge oss vår lilla revolution nu då

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=893

Där har du några som är listade lite överallt.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=893

Där har du några som är listade lite överallt.

Jo, men dom är för långsamma

Samsung v2 ska bli snabb o kommer under 2008 har jag hört, den siktar jag på just nu. Samma transfer speed som en vanlig 7200 rpm:are fast bättre åtkomsttid då köper jag o har som systemdisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Förddelarna med SSD diskarna är framför allt HÖGRE hastigheter. SSD diskarna som kommer till marknaden nu, vilket får anses som de första, är snabbare om inte MYCKET snabbare i många tester. Hur tror du då de kommande generationerna SSD diskar blir?

Ska vi jämföra första hårddisken med dagens?

Rent logiskt borde SSD-diskarna ha extremt mycket högre kvalite, hastigheter än vanliga hårddiskar då de använder sig inte av en sån ömtålig teknik som en arm som svänger fram och tillbaka 50ggr i sekunden om inte mer på plattor som snurrar 7200varv i minut och lagrar på ett helt ostabilt sätt som med magnetism då magnetism avtar med tiden och lätt påverkas av sin omgivning.
Men tydligen har man fått denna galna teknik riktigt stabil, så borde SSD vara en barnlek i jämförelse.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Förddelarna med SSD diskarna är framför allt HÖGRE hastigheter. SSD diskarna som kommer till marknaden nu, vilket får anses som de första, är snabbare om inte MYCKET snabbare i många tester. Hur tror du då de kommande generationerna SSD diskar blir?

Rent logiskt borde SSD-diskarna ha extremt mycket högre kvalite, hastigheter än vanliga hårddiskar då de använder sig inte av en sån ömtålig teknik som en arm som svänger fram och tillbaka 50ggr i sekunden om inte mer på plattor som snurrar 7200varv i minut och lagrar på ett helt ostabilt sätt som med magnetism då magnetism avtar med tiden och lätt påverkas av sin omgivning.
Men tydligen har man fått denna galna teknik riktigt stabil, så borde SSD vara en barnlek i jämförelse.

Vad snackar du om? Diskussionen handlar om de SSD-diskar som finns till dagens datorer, inte militärprylar för hundratusentals kronor. Det jag skriver stämmer. Samsungs 32 GB konsumentvariant ligger runt 50 MB/s vilket är rätt mycket sämre än dagens hårddiskar. Hur det ser ut i framtiden är en helt annan sak.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang

Du missar en viktig detalj, dagens flashminne klarar bara av en viss mängd skrivningar på varje kluster. Man har hittilis löst det genom att slumpa fram på vilket kluster man lägger data så att inget blir skrivet på mer än andra, detta har ökat livslängden, dock så vet man inte hur lång den är. Men vi får väl se vad folk säger när dessa SSD börjar bli mer vanliga.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Citat:

Vad snackar du om? Diskussionen handlar om de SSD-diskar som finns till dagens datorer, inte militärprylar för hundratusentals kronor. Det jag skriver stämmer. Samsungs 32 GB konsumentvariant ligger runt 50 MB/s vilket är rätt mycket sämre än dagens hårddiskar. Hur det ser ut i framtiden är en helt annan sak.

Mtron's diskar finns tillgängliga för allmänheten. De finns inte att köpa över disk i Sverige, men det går fint att beställa inom EU från www.ssdisk.eu eller från US från www.dvnation.com . 100MB/s läs och 80MB/s skriv, klart snabbare än vanliga hårddiskar.