Permalänk
Medlem

Dell Xps 1530

Har just beställt en DELL XPS 1530 nu

Pris: 13 390
- PROCESSORIntel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
- LCD-SKÄRM15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
- MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
- HÅRDDISK160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
- GRAFIKKORTNVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB dedicated graphic memory

Ska bli riktigt kul att få den nu, har en 2 år gammal företagsdator nu så som student med massa dötid ska det bli skoj o spela lite.

De har tydligen öppnat en ny produktionsfabrik i Polen så nu har de fått ner levaranstiderna också.

Sjukt att det kostar olika mycket för samma maskin beroende på vilket grundutförande man väljer. Sparade 600 genom att kolla alla alternativ.

Någon annan med denna maskin eller motsvarande som har några kommentarer?

Permalänk
Medlem

Jag kommer att beställa exakt samma maskin fast i början utav 2008 då dell har släpt sina nya skärmar (LED och 1680x1050) till XPS 1530.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

hehe jag satt faktiskt och funderade på det jag med, men bestämde mig för att köra nu då jag inte kommer använda mig av någon högre upplösning.

Permalänk
Medlem

grattis! åker den gamla datorn ut eller?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Yes känns som det är dags nu

Merlinen, jag har snackat med en på säljavdelningen angående de nya skärmarna och enligt han kan han inte garantera att de kommer:

16:22:40 Tom_Olsen Det vet jag tyvärr inte. Vi har inte fått nån datum..
16:23:10 Tom_Olsen Jag kan inte häller 100% garantera att dom kommer, men det vill jag tro..

Så jag håller kvar min beställning

Permalänk
Medlem

GAAAAH !! .. Stava heller med Häller .. PLZ!!! .. man kan bli galen för mindre aja.. Dell support

Lycka till med datorn.. Bäst för dig att du återkommer med recension, annars!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Haha jo de hade mycket talspråk med i deras support, testade de ganska hårt för att se om de hade något att komma med.

Bland annat så lyckades han med att "garantera att jag kunde använda datorn till att spela alla spel som kommer inom de närmaste 2 åren". Dom där på Dell måste ha stenhård koll på de närmaste 2 årens spel- och hårdvarutveckling.. fantastiskt

Sedan rekommenderade de starkt Turbo Memory, men blev själv måttligt imponerad efter att ha läst test:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=300...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=300...

Någon annan som har åsikter?

Permalänk
Medlem

Jag ska då vänta å se på skärmen...
Sitter nu på en Dell D620 14" med 1440x900 och det är lagomt.
Kollade på brorsans 15" med 1280x800 och tyckdet det var helt horibelt :/

Så jag vill ha minst 1440 eller hellst 1680 på en 15"

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

jag har jobbat på dell support. plz köp ingen sån :/ bygg eget för fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meastro
jag har jobbat på dell support. plz köp ingen sån :/ bygg eget för fan

Vad är det som gör dellen så dålig?

Fått riktigt bra kritik i alla reviews hittills, verkar vara bland dom mer robusta och bra känsla och alla som fått hem sina hittills är toknöjda med dem, så vad är det som är dåligt med den?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meastro
jag har jobbat på dell support. plz köp ingen sån :/ bygg eget för fan

Halvtungt att bygga egen bärbar dessutom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Halvtungt att bygga egen bärbar dessutom

Äh, en plattskärm, några meter spåntat virke, två gångjärn och ett tangentbord så kan man lätt bygga en bärbar... läckert med träpanel också! Synd bara att den väger 12 kilo, men vilken prestanda man får för pengarna då!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Har just beställt en DELL XPS 1530 nu

Pris: 13 390
- PROCESSORIntel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
- LCD-SKÄRM15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
- MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
- HÅRDDISK160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
- GRAFIKKORTNVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB dedicated graphic memory

Ska bli riktigt kul att få den nu, har en 2 år gammal företagsdator nu så som student med massa dötid ska det bli skoj o spela lite.

De har tydligen öppnat en ny produktionsfabrik i Polen så nu har de fått ner levaranstiderna också.

Sjukt att det kostar olika mycket för samma maskin beroende på vilket grundutförande man väljer. Sparade 600 genom att kolla alla alternativ.

Någon annan med denna maskin eller motsvarande som har några kommentarer?

Tjena
Do for du gaerna beratta for mig vart du hittade den Dellen foer 13.000:- riksdaler naer den kostar 17.990:- riksdaler pa dell.se exempelvis, eller missar jag nogot nu?

Namligen priset pa 17 och faktiskt nastan 18 lax som fick mig att inte kopa den an, annars hade jag kopt den for lange sen.. =P

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Om du utgår från den billigaste modellen och sedan uppgraderar datorn till de ovanstående specsen så kan du glädja dig med den mildra prislappen på just över tretton papp.

håll dig borta från Blueray som kostar ca 3000 extra och 4gb ram som kostar 2800 extra

Permalänk
Medlem

Ok nu fick jag helt plotsligt priset till 12900 men jag va tvungen att ga in Pa "Medelstora foretag" bla bla for att fo alla customize options annars pa konsument blir man ju rablast... men man for vara forsiktig sa man raknar med momsen..... 25% =P men med moms blev de totalt 12900:- sjukt for den maskinen ju!!! fan asus G1S kostar 13 nagot och den for inte samma score i 3D Mark plus att den aer stor och otymplig jamfort med denna, i och for sig har Asus burken fetare upplosning men ska man gama for man fan skaffa en 22" wide i vilket fall o koppla in =P

En froga, framgor inte pa DELLS spec vilket trodlost natkort som ingor, samt ethernet, modem ingick inte alls? Blev jag lite sne pa... noja nu maste jag lesa lite reviews pa denna burk helt plotsligt kanns de for jevla billigt hoppas inte nu not aer fel =D

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Äh, en plattskärm, några meter spåntat virke, två gångjärn och ett tangentbord så kan man lätt bygga en bärbar... läckert med träpanel också! Synd bara att den väger 12 kilo, men vilken prestanda man får för pengarna då!

haha rolig

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Haha true true

Nu först har min order gått igenom, skulle fakturera genom ett företag och de har outsourcat sin ekonomiavdelning till Indien med varierat resultat.

Preliminärt leveransdatum blev härliga 2008-01-14 så man har en dag att längta till även efter julafton..

Såhär stod det i min offert angående nätverkskort och modem:
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR
Modem Not Included

Fanns en uppgradering av nätverkskortet också men jag ansåg att det var onödigt.
Vad har du för användning av modem i dessa moderna tider?

Permalänk
Medlem

Nej ingen anvending av modem forvisso bara hajjade till pa det. Men moste man vara ett "foretag" som handlar om man gor in pa den avdelningen pa dell.se dvs "medelstora foretag bla bla" ? Fattar inte hur dom har lyckats klanta till konsument avdelningen sa sjukt, inga bra cusomization options alls och ena jeffla priser...

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte.. Var inte inne så mycket företagssidan utan gjorde endast beställningen via deras företagsförsäljningsavdelning via telefon.

Känns som att de tagit bort modem för att göra den lättare alternativt spara utrymmet till något annat då telefonuppringningar inte är lika vanliga och 3g-modem är smidiga att ha utanför datorn

Kan glädjas av att veta att det medföljer en Vista-CD så man kan installera en "ren" kopia och dessutom slippa ligga ute med 4gb i en dold partion.

Tillägg:
Börjar bli förstanams-basis med alla i dells chattsupport nu.
Det ingick iof inte ett tlfnmodem men istället slipper man ha ett modem utanför datorn då det finns ett SIM-fack innanför batteriet tydligen:

13:35:49 Niklas_Moser kan vara värt att nämna att den är förberedd för internt trådlöst bredband, går att uppgradera enkelt även i efterhand
13:36:04 Niklas_Moser och att det medföljer en fjärkontroll och lite annat XPS specifikt tillbehör
13:36:27 peter lindström Internt trådlöst bredband. Uppgradera hur?
13:37:29 Niklas_Moser istället för en extern usb adapter köper du ett mini-pci kort och stoppar in ett simkort i en hållare bakom batteriet, efter det är det bara att surfa på ute i naturen

Permalänk
Medlem

Vet du vad som är lite annat XPS-speficikt tillbehör?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
Vet du vad som är lite annat XPS-speficikt tillbehör?

Inte säker.. men tror det bland annat följer med en miniväska (pyjamas) till datorn

Permalänk
Medlem

När jag pratade med försäljningsavdelningen så fick man enbart fjärrkontrollen till sa han, nån som vet exakt vad det e för extradelar?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Tror att något mer än fjärkan och pyjamasen är inte att hoppas på.
Om så vore fallet så skulle de annonsera det mer på hemsidan.

Räcker inte det?

Permalänk
Medlem

jo men alltså miniväskan sa han att man ej får med, så menaa jag

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
jo men alltså miniväskan sa han att man ej får med, så menaa jag

Ah vilken buse jag snackade med då

Jag har chattat med Dells XPS-support och frågat lite mer om systemen och frågor kring garanti och överklockning av grafikkortet. Klistrar in det rakt av:

18:10:32 Peter Lindstroem "Im upping the memory speed 5mhz, that alright?" - or something like that?
18:10:45 XPS_AMB_Rep_Angelito you need to call tech dept for them to create a reference # in over clocking your system
18:11:27 Peter Lindstroem Ok.. I call them get a reference #, and then im free to overclock my graphics without having to worry about the warranty?
18:12:06 Peter Lindstroem I apologize if I have difficult questions ^^ This is a great support system
18:13:18 XPS_AMB_Rep_Angelito If you are ready to over clock the system you need to call the tech dept for them to help you in doing that because if you will do that on your own there is a possibility of voiding your warranty.
18:14:19 Peter Lindstroem oh I see, So tech dept help me in the process of clocking my M1530?
18:14:52 Peter Lindstroem I was only aware of the fact that there was unofficial drivers that supported modding for the 8600M GT
18:15:23 XPS_AMB_Rep_Angelito yes that is the way to go

Ska bli spännande att snacka med dem när man fått datorn, måste ha Produkt-ID för att snacka med tech dept.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tillägg:
Börjar bli förstanams-basis med alla i dells chattsupport nu.
Det ingick iof inte ett tlfnmodem men istället slipper man ha ett modem utanför datorn då det finns ett SIM-fack innanför batteriet tydligen:

13:35:49 Niklas_Moser kan vara värt att nämna att den är förberedd för internt trådlöst bredband, går att uppgradera enkelt även i efterhand
13:36:04 Niklas_Moser och att det medföljer en fjärkontroll och lite annat XPS specifikt tillbehör
13:36:27 peter lindström Internt trådlöst bredband. Uppgradera hur?
13:37:29 Niklas_Moser istället för en extern usb adapter köper du ett mini-pci kort och stoppar in ett simkort i en hållare bakom batteriet, efter det är det bara att surfa på ute i naturen [/B]

Det är ju riktig trevligt med en slot i datorn om man vill köra 3G bredband.

Lägger nog en beställning imorgon på denna maskin.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Vill du ha 15% rabatt så får du beställa ikväll. Om du är student DVS.

Permalänk
Medlem

Jag kollade och det finns en begränsning på moderkortet, så även om man är sugen på att byta ut ramminnena till 800mhz så går det inte, utan man får gott nöja sig med 667mhz (alternativt försöka klocka upp dem)

Enligt många forum angående Geforce Go 8600M GT så ska det gå att klocka det mellan 10-40% vilket skall generera 10-40% mer fps i de spel som klockarna testat, så även med moderaata förhoppningar så låter det bra.

När jag snackade med supporten så ansåg de att en kylplatta var ett måste om man skulle klocka datorn.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=256181
Dendär verkar soft då den andra modellen är 2,7cm för kort.

Permalänk
Medlem

Nu finns även XPS 1530 med 15.4" Widescreen WXGA+ (1440x900) TFT Display with TrueLife™ [Inkluderas i priset]
Njut av filmer och foton som aldrig tidigare, med livfulla och klara bilder, tack vare TrueLife-skärmen...

Den optionen kom typ idag eller nåt, nice!

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phosedy
Nu finns även XPS 1530 med 15.4" Widescreen WXGA+ (1440x900) TFT Display with TrueLife™ [Inkluderas i priset]
Njut av filmer och foton som aldrig tidigare, med livfulla och klara bilder, tack vare TrueLife-skärmen...

Den optionen kom typ idag eller nåt, nice!

Åh phosedy jag älskar dig nu
Jag ringde till supporten med lite barsk röst och undrade varför de inte hade informerat mig om detta då jag frågade förra veckan.

De bad så mycket om ursäkt och sa att de skulle ändra ordern så jag får den nya skärmen utan längre leveranstid