Permalänk
Medlem

Jo 15.4" Widescreen WXGA+ (1440x900) kom idag, när jag beställde så visste ens säljaren att den fanns.

Timing kunde inte ha blivit bättre.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Hehe bara lagomt med tur
Planerar att klocka grafikkortet sedan?

Jag ska köpa en kylplatta till och uppa hastigheten lite sen hade jag tänkt.. Får snacka när vi fått dem

Vilket preliminärt leveransdatum fick du och vilka specs?

Permalänk
Medlem

Fick 2008-01-16 som datum.

Jo kommer nog testa klocka. Vore intressant att se va vi kan få ut.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Grr.. mitt leveransdatum blev ändrat till 2008-01-17 på grund av skärmbytet

Permalänk
Medlem

Har 2008-01-17 nu med.

Va fel i order så va tvungen att rätta det så fick nytt datum ochså.

Spec.
En svart:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT GDDR3
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 200GB Serial ATA (7200rpm)
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR

3 Year Consumer XPS Premium Hardware Support

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Sweet att det var GDDR3, trodde det var GDDR2 nämligen..
Vi har en ganska lika dator sånär som på hårdisk (160gb 7200) och batteri.

Dubbelkollade nu och det medföljer en miniväska (aka pyjamas) också

Han trodde att det skulle gå med 800mhz ram minne i den med.

Permalänk
Medlem

Flippin varifrån beställde du, på den svenska dell.se igenom "Mindre och Medelstora Företags"-sektionen eller?

Jag filar lite på om alla garantier osv gäller om man beställer under företag fast som privatperson, det borde det ju göra...

Fan va gött lind att du fick skärmen
Synd med leveranstiderna som fan =( jag kommer ju inte hem till Sverige förens 18 Januari fan känns som om jag kommer få vänta typ 2 månader på min sen, förhoppningsvis har väl beställningarna lugnat ner sig efter jul och nyår kanske...

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Synd med leveranstiderna som fan =( jag kommer ju inte hem till Sverige förens 18 Januari fan känns som om jag kommer få vänta typ 2 månader på min sen, förhoppningsvis har väl beställningarna lugnat ner sig efter jul och nyår kanske... [/B][/QUOTE]

Jo jag tror det.. De sa att produktionsanläggningen i Polen skulle snabba på leveranserna

Permalänk
Medlem

Började med att konfigurera via denna sida:

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xpsn...

När jag hittat det jag ville ha så ringde jag Dell och snackade med säljare.
Studentrabatt på 5% ville jag givetvis utnyttja.

Fråga om de har någon kampanj att erbjuda, kan löna sig med.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en 1530 med 4 G RAM-minne. Dell tar 2890:- för extra för 2x2 G. Kan man köpa billigare på annat ställe och sätta dit själv?

Permalänk
Medlem

Den presterar ju riktigt bra i testet! Jag är imponerad!

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-M1530-Notebook.7...

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Funderar på att skaffa en 1530 med 4 G RAM-minne. Dell tar 2890:- för extra för 2x2 G. Kan man köpa billigare på annat ställe och sätta dit själv?

Så gott som alla ställen har billigare än Dell skulle jag tro. Kolla upp exakta spexen och jämför med prisjakt, komplett.se, dustin.se osv

Killen jag pratade med sa att man kunde stoppa in 800mhz ram-minnen med så det kan vara värt att satsa på då prisskillnaden är väldigt liten. kom ihåg bara att båda måste vara 800mhz för att det ska bli någon skillnad. är en 667 och en 800 så blir båda 667

Citat:

Den presterar ju riktigt bra i testet! Jag är imponerad!

http://www.notebookcheck.net/Review...ook.7295.0.html

Daemn detdär var en rysligt bra utvärdering.
Games Performance 92%
Impression 94%

Myycket roligt

Permalänk
Medlem

Vet ni vilken HDMI version som sitter i den?

Har letat men hittar ingen info om det.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Finns det olika hdmi-versioner?

Googla XPS M1530 chat så får du första länken kontakt med xps-supporten i usa, inbillar mig att de kan mer. bara att fråga. Kom ihåg att posta infon här sedan

Permalänk
Medlem

Denna datorn får helt sjukt bra recensioner, säger bara en sak.. jag har alltid ogillat dell innan och de verkar som deras maskiner strulat, det verkar ha vänt med denna burken. Stackars konkurenterna, hur fan ska dom slå ut detta priset + design + prestanda som denna lilla rackare verkar ha?

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med det medföljande operativsystemet?
Kan man avinstallera Vista och sedan köra in XP Professional för att sedan om kanske ett halvår-år installera Vista igen då man är sugen på det? Det förutsätter ju dock att det medföljer en installationscd till Vista vilket det kanske inte gör..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorken
Hur fungerar det med det medföljande operativsystemet?
Kan man avinstallera Vista och sedan köra in XP Professional för att sedan om kanske ett halvår-år installera Vista igen då man är sugen på det? Det förutsätter ju dock att det medföljer en installationscd till Vista vilket det kanske inte gör..?

Jag har frågat supporten om detta; Fick aldrig något klart svar om hur "ren" vista-installationen var från början. Det följer med en installationscd till Vista som tydligen inte ska vara Dell-besudlad så det är bara att tuta och köra.

När jag får min så testar jag före och efter och presenterar resultaten

Permalänk
Medlem

Ja finns olika hdmi versioner. Antar att det är hdmi version 1.3 för att blueray finns som tillval.

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

angående operativ.

Verkar som man kan få in windows xp i den om man bara jagar reda på alla drivare. Tror det finns en tråd för detta på notebookforum. Xp kan bli alternativ om inte sp1 för vista blir något boost.

Vore även nice om det gick att få in ubuntu.

en sak till:
Verkar som man får med Creative Hörlurar(snäckor) när man köper denna burk. Har ni läst något om det?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Osäker på de där om snäckorna...

En annan fråga dock, ni som ringer till dell och dealar med diverse försäljare vart ringer ni då, finns det något svenskt nummer där man kan ringa och deala till sig rabatter osv? Sedan tänkte jag på det här med ram minnet, överallt på deras sida kan man bara välja 2 eller 4 gig, medans i USA exempelvis kan dom välja 3 gig vilket jag anser bättre eftersom Vista 32bit som medföljer endast kan känna igen max ~3gig minne så jag vill inte pröjsa för 4 gig, men jag tänkte om man snackar med en försäljare nisse kanske dom kan fixa 3 gig även om man inte kan välja det på websidan.

Sedan säger endel att man får bättre priser om man snackar med dom är de sant? Brukar ju oftast vara tvärtom att om man handlar via webben blir de lägre priser.... tack igen!

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för den fina förklaringen Flippin.
Snäckorna ingår i det amerikanska paketet iaf, men de sa att vad vi svenskar får kan variera lite.

Phosedy, det är en del val som vi utanför US inte kan få. Till exempel kan vi inte få den vita datorn heller, så jag tror det blir svårt att få 3gb ram men skadar aldrig att pröva. När jag har ringt till dem har jag enbart pratat med företagssupporten, men har svårt att tro att man kan få några bättre deals.. Skadar aldrig att pröva

Permalänk
Medlem

Enligt supporten på dell skall xps m1530 ha spdif på s-video porten. Kan vara bra att veta för dom som inklusive mig själv inte har HDMI på förstärkaren. Hoppas det stämmer för jag tycker denna maskin verkar perfekt i övrigt.

Är det någon som har en gissning när LED-skärmarna kommer till sverige? Vanliga 1440x900 skärmen finns ju nu i alla fall att beställa, men enligt en sida jag sett så skall även LED-skärmen komma med 1440x900 upplösningen. Det låter perfekt om inte priset skulle bli sjukt högt. Den högre upplösningen på de vanliga skärmarna var ju i alla fall inte farligt dyr (ngr hundringar). Nån som vet något eller vågar sig på en gissning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Enligt supporten på dell skall xps m1530 ha spdif på s-video porten. Kan vara bra att veta för dom som inklusive mig själv inte har HDMI på förstärkaren. Hoppas det stämmer för jag tycker denna maskin verkar perfekt i övrigt.

Är det någon som har en gissning när LED-skärmarna kommer till sverige? Vanliga 1440x900 skärmen finns ju nu i alla fall att beställa, men enligt en sida jag sett så skall även LED-skärmen komma med 1440x900 upplösningen. Det låter perfekt om inte priset skulle bli sjukt högt. Den högre upplösningen på de vanliga skärmarna var ju i alla fall inte farligt dyr (ngr hundringar). Nån som vet något eller vågar sig på en gissning?

spdif på s-video porten, går denna att konvertera till 3.5tums ljudingång då min förstärkare bara har detta? Skulle vara trevligt att undvika att ha en sladd på framsidan av datorn. EDIT: Fick denhär produkten som tips för att göra det jag ville men supporten garanterade inte att det funkade på denna dator. Vart fick du infon om att M1530 hade spdif?
http://accessories.us.dell.com/sna/products/Bundles_and_Other...

Inte en aning angående skärmen, men som det lät på supporten så skulle det dröja ett tag då de tydligen har brist på sådana skärmar. Jag har beställt 1440*900

Permalänk
Citat:

Verkar som man får med Creative Hörlurar(snäckor) när man köper denna burk. Har ni läst något om det?

Dom ingick tillsammans med en sleeve och en läder folder för manualer och skivor till XPS 1330 iallafall så tror nog det ingår till 1530'n med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
EDIT: Fick denhär produkten som tips för att göra det jag ville men supporten garanterade inte att det funkade på denna dator. Vart fick du infon om att M1530 hade spdif?
http://accessories.us.dell.com/sna/products/Bundles_and_Other...

Nja, snarare någon av dessa produkter tror jag:
http://accessories.us.dell.com/sna/category.aspx?k=spdif&c=us...

Fick info från deras chat-support, frågade tom 2ggr eftersom jag själv var osäker efter att ha läst på nätet, men han sa att det var säkert och hade kollat just detta med hans Product manager senast idag.

Adaptern som behövs skall gå att köpa i sverige via telefon till tillbehörsavdelningen, tel. 08-58770578. har dock inte kollat upp detta ännu.

Detta skall alltstå ge en digital signal till din förstärkare som du antingen kopplar optiskt eller coaxialt beroende på vad du har för ingångar. 3,5tum, antar du menar 3,5 mm. Kolla upp så att det är en digital ingång och inte en "vanlig" line-in, för då måste du nog köra via hörluraruttaget på framsidan i alla fall. Men det har du kanske säkert redan koll på...

Fler gissningar ang. skärmen tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Ni pratar om att det går att välja 1440x900 som upplösning på skärmen..men jag hittar inte det? Hittar bara 1280x800!

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Hej alla!

Ni pratar om att det går att välja 1440x900 som upplösning på skärmen..men jag hittar inte det? Hittar bara 1280x800!

Mycket tacksam för svar!

Fanns på hemsidan när jag beställde den 20:e december fast vart bortplockat någon dag senare såg jag.

Skulle kunna gissa att du kanske kan beställa det om du ringer dit och snackar. Draft n nätverkskort kunde inte jag heller välja på sidan men när jag snackade med säljare så kunde han lägga till det i ordern.

Kan va värt att ringa och snacka med de.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Beställt och Klart

Vilken tur att man dök in här innan jag gjorde min beställning!

följande spec:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Dual Channel 3.0gb 667MHz DDR2 SDRAM
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card
160GB (7200rpm)
och en mus: Free kensington Pilot Mini Wireless (vet inte hur den ser ut men enligt säljaren så var den bra)

Fick även rabatt på 800kr med Rabattkoden: 7LH65$KFN$20B1 (gäller till 2januari)
+ 5% student rabatt

Nu är det bara att vänta misstänker att det tar 2,5-3veckor innan den kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Nja, snarare någon av dessa produkter tror jag:
http://accessories.us.dell.com/sna/category.aspx?k=spdif&c=us...

Fick info från deras chat-support, frågade tom 2ggr eftersom jag själv var osäker efter att ha läst på nätet, men han sa att det var säkert och hade kollat just detta med hans Product manager senast idag.

Adaptern som behövs skall gå att köpa i sverige via telefon till tillbehörsavdelningen, tel. 08-58770578. har dock inte kollat upp detta ännu.

Detta skall alltstå ge en digital signal till din förstärkare som du antingen kopplar optiskt eller coaxialt beroende på vad du har för ingångar. 3,5tum, antar du menar 3,5 mm. Kolla upp så att det är en digital ingång och inte en "vanlig" line-in, för då måste du nog köra via hörluraruttaget på framsidan i alla fall. Men det har du kanske säkert redan koll på...

Fler gissningar ang. skärmen tas gärna emot.

Hehe hur kan man se att det är en digital eller "vanlig" line-in? Jag kör med datorhögtalare & subwoofer som har några år på nacken. Skulle vara soft att kunna undvika att köpa sladdarna i onödan

Level:
Hehe härligt. Då gick det alltså bra att stoppa in 3gb med Likadan dator som jag beställt bortsett från ram och batteriet.

Visst vet du om att 9cells batteriet sticker ut lite från datorn?
Kan vara värt att poängtera

Permalänk
Medlem

lindstroem:
Jag har hört det om batteriet, men har inget val då jag ofta använder datorn där jag inte har tillgång till eluttag.
Hoppas det inte ser allt för illa ut för då blir det att köpa 6cells.

Säljaren jag fick hjälp av heter Lindstroem i efternamn, kanske var dig jag pratade med?

Permalänk
Medlem

Ah okej. Jo var sådär med batteritid för 6cells så förstår att du behöver mer.

Lindstroem är en fattig men ändock för tillfället ledig student, så var inte jag