Permalänk
Medlem

Jag tänkte använda datorn till vardagliga datorsysslor - Surfa, spela spel, titta på film, lyssna på musik, men inget speciellt avancerat. Vem borde välja 1280x, 1440x eller 1680x-skärm? Vilka sysslor lämpar sig respektive skärmupplösning bäst för?

När det gäller processor - Är T7500 "värd" drygt tusenlappen mer än T7250? Är den så pass mycket bättre/snabbare?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag valde 1440*900 och är mkt nöjd med den upplösningen[/B]

Är texten liten som alla säger?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför man inte kan välja till 160GB/7200RPM-hårddisken till paket #3 på konfigurationssidan? #3 kostar bara 9990:- just nu, men jag vill ju ha 7200RPM-hårddisken.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Är det någon som vet varför man inte kan välja till 160GB/7200RPM-hårddisken till paket #3 på konfigurationssidan? #3 kostar bara 9990:- just nu, men jag vill ju ha 7200RPM-hårddisken.

Skit i webben, ring in och säg vad du vill ha...det gjorde jag. Säljaren får fixa beställningen!
(å andra sidan kanske det är därför min beställning dröjer så jäkla mkt...)

Vill du beställa via webben så börja med paket nr1...där finns fler val...av ngn konstig anledning!

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har haft problem med stötar på er Xps 1530?

Permalänk
Medlem

Det känns som om det är ett problem som väldigt få råkat ut för eftersom jag inte sett några kommentarer om detta på något forum. Det första jag hörde var denna kommentar från cnet.

Permalänk
Medlem

Jag ställer samma fråga som Znok3N - Är inte texten jäkligt liten och jobbig att läsa på 1440x900 skärmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Jag ställer samma fråga som Znok3N - Är inte texten jäkligt liten och jobbig att läsa på 1440x900 skärmen?

Om du bortser från den usla kvaliten på bilderna så kan du testa att dra ner dem och visa i 100% och fundera på hur långt ifrån din skärm du kommer att sitta

1280 på 15"

1440 på 15"

1680 på 15"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder 1440*900 och jag anser att det är perfekt för mig när jag är i Windows. I spel använder jag oftast 1280*800. Inga stötar för min del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Jag använder 1440*900 och jag anser att det är perfekt för mig när jag är i Windows. I spel använder jag oftast 1280*800. Inga stötar för min del

Hur blir upplösningen/utseendet i spel/windows om du drar ner den från 1440x900 till 1280x800? Detta blir nämligen min första laptop någonsin så jag är ganska novis på det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör nu NHC och klickandet från cpun/hårddisken har minskat betydligt! Tack för tipset!

Stör mig dock lite på en sak till När jag startar upp Vista nuförtiden med NHC installerat så blir skärmen mörk, så jag måste öka ljusstyrkan manuellt. Antar att det är någon typ av energiinställning som NHC styr..några tips på hur jag kan få bot på detta fenomen?

Mvh Matte

Permalänk
Medlem

matte67, det var av denna anledning som jag inte använder NHC. Genom att gå in i bios och manuellt ställa hårdisken på "Performance" kan du minska klickandet utan att behöva ha programet installerat.

wham, Det ser bra ut. Det är främst LCD-skärmar som presterar bäst i sin Native-upplösning vilket kan ge skillnader då man ändrar inställningarna. rekommenderar helt klart 1440*900 då jag själv anser att 1280*800 är för stort i Windows

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och tips allihopa! Det uppskattas verkligen. Så som det ser ut just nu, blir det följande setup:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

= 12460:- exkl. rabatter.

Är det någon som har förslag för förändringar eller förbättringar, så tar jag mer än gärna emot dem? Annars får det bli ovanstående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 GB vs 4 GB ram, hur mycket vinner man på att ha 4GB?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett extrabatteri till min xps 1530, har ett 9cells, men tänkte köpa ett 6-cells, men hur hittar man det på dells hemsida? Nån som har ett 6 cells och har lust att kolla typbeteckningen på det?

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk

Har denna dator någon PCIMA uttag?

Permalänk

Går det att köpa en XPS 1530 utan operativsystem?, ligger ett nytt Home Premium och samlar damm hemma

Ni som valt Blue-ray, hur funkar de att köra upp på en 40" LCD eller liknande? Har man kvar CD/DVD läsar/brännarfunktionen i spelaren?

Angående val av skärm, såg på notebookcheck att de är problem med reflektion av ljus som på bilden nedan, blir detta bättre om jag väljer WSXGA+ (1680x1050) istället?
http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/b368821ee0.jpg
Det går inte att få en matt skärm till XPS 1530 va?

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på denna dator. Vilket Vista rekomenderar ni? Vad vinner man med att välja Vista Ultmate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambsound
Går det att köpa en XPS 1530 utan operativsystem?, ligger ett nytt Home Premium och samlar damm hemma

Ni som valt Blue-ray, hur funkar de att köra upp på en 40" LCD eller liknande? Har man kvar CD/DVD läsar/brännarfunktionen i spelaren?

Angående val av skärm, såg på notebookcheck att de är problem med reflektion av ljus som på bilden nedan, blir detta bättre om jag väljer WSXGA+ (1680x1050) istället?
http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/b368821ee0.jpg
Det går inte att få en matt skärm till XPS 1530 va?

Hejdu Cambsound! Jag har valt bluray på min 1530, och det är absolut lugnt att köra på en 40` det är egentligen det man ska göra för skärmen på 1530 tar ju bara upp till 1050 och kopplar man upp blurayen till en 40 tummare blir det kanonbild. det är samma slags spelare som det är på Ps3:an. Kommer bli ashärligt att kunna ta med sig en bluray dator till polare eller nånstans där det finns full HD ist för att ta med sig hela 5 kg PS3. KOMMER BLI GRYMT! HAR HÖRT ATT 1530 SKA KLARA SPEL SOM CRYSIS OCH COD4 med helt acceptabla inställningar, kolla Youtube.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambsound

http://www.idg.se/2.1085/1.129550

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Då har jag precis fått min m1530 och den är bra. Nästan.

Jag trodde inte att skärmens grynighet skulle vara så tydlig men det är den. Och sen så får jag små stötar av aluminiumpanelen när jag har nätsladden i. Kul... Dags att ringa dell.

Permalänk
Avstängd

Då är min 1530 på ingående! Beställde nyss! Och till er som ska beställa: PRATA MED MIKAEL MOSER!!!!!! Underbar kille! Prutar som fasen! Hälsa ifrån Fredrik i Norrbotten så vet han vem

Mitt system:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800MHz,4M 1
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife 1
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent 1
CCFL backcover red & 2.0mp camera 1
Minne med dubbla kanaler 2 048 MB (2 x 1 024), 667 MHz DDR2 SDRAM 1
Hard Drive 160GB Serial ATA (7200rpm) 1
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW 1
90 W nätadapter 1
Battery XPS Primary 6-cell 56WHr Li-Ion 1
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1
Dell Travel Remote control 1
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR 1
Internal Keyboard Swedish/Finnish (QWERTY) 1
Swedish - Vista Home Basic (32Bit OS) 1
Microsoft Works 8.0 på svenska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express, Powerpoint
Viewer) med återställnings-CD
Dell Support Center 2.0 1
3 Year Consumer XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-site support) 1
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support) 1

10200 kr

Permalänk
Medlem

idag fick jag samtal av schenker att datorn kommer till mig imorgon! är väldigt uppspelt nu, trodde inte att den skulle komma förrän nästa vecka då beräknat leveransdatum var 28/1. men jag klagar inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velman
Då har jag precis fått min m1530 och den är bra. Nästan.

Jag trodde inte att skärmens grynighet skulle vara så tydlig men det är den. Och sen så får jag små stötar av aluminiumpanelen när jag har nätsladden i. Kul... Dags att ringa dell.

Vad har du för skärm? Upplösning och tillverkare?

Så du får stötar, intressant, har inte hört någon på detta forum som har det, däremot verkar det vara fler som skriver om det i USA.

Permalänk

Vill bara säga en sak....
JAG HAR FÅTT MIN XPS1530!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
WOHOOOOO

Angående grainy eller inte på olika skärmar...
Givetvis har jag fått en skräm som är grainy, Au2077...

Men det är väl bara smaksak om man gillar den eller inte?
Tycker faktiskt att den reflekterar rätt mkt. Hur mkt reflekterar en LG iförhållande till den jag har??

Annars är jag MKT nöjd med datorn!

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak angående frakten.

Ni som fått era 1530! kunde ni följa paketet? Via orderstatusen kan jag inte se vart mitt paket är.

Men enligt Dell ska den vara på väg.. Ringer Schenker och berättar när dem kommer eller måste man helt enkelt ha turen att man är hemma när de svänger förbi?

Permalänk

Schenker ringer och bestämmer tid med dig.

Permalänk
Medlem

schenkers status för var deras paket är verkar funka sisådär. får inte upp nån information alls om var mitt paket befinner sig men idag ringde en gubbe från schenker och sa att de kör ut den imorgon. fick välja tid med. helt perfekt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Vill bara säga en sak....
JAG HAR FÅTT MIN XPS1530!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
WOHOOOOO

När beställde du den? Tänkte hur många dagar de tog

Permalänk

Beställde den 4/1, fick samtal frpån shenken den 18/1 (fredag -.-), ringde på dörrn den 21/1

Alla som har fått en xps1530. Klappar det för er vid kameran?? Om man trycker kl1 vid kameran hör man "klick" ?