Permalänk

Ni som har beställt dator från Dell, hur har ni betalat och hur lång tid tog det för att betalningen registrerades? Tar det lång tid sen för att få datorn? Har beställt en xps 1530...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanoden
Ni som har beställt dator från Dell, hur har ni betalat och hur lång tid tog det för att betalningen registrerades? Tar det lång tid sen för att få datorn? Har beställt en xps 1530...

Beställde förra måndagen(08-01-07)
Betalningen inte registrerad, ringde kundtjänst idag, datorn kommer(kanske) imorgon. Levererad 08-01-10.
Fick kopia på orderbekräftelsen mailad av den jag pratade med också.

Permalänk
Medlem

Tja.. någon som har samma problem som mig tro.. kör hdmi till min tv.. men ja få fan inget ljud..*fundersam* , är det nått jag måste ändra någonstans ?

/JS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astotti
Tja.. någon som har samma problem som mig tro.. kör hdmi till min tv.. men ja få fan inget ljud..*fundersam* , är det nått jag måste ändra någonstans ?

/JS

Har du kollat så att din TV's HDMI-IN stödjer ljud? Annars måste du skaffa en HDMI-splitter som delar bilden och ljudet

Permalänk

Umm rätt säker på att de flest aom inte alla tv har stöd för ljud via hdmi, däremot måste man ändra sound output på datorn till digital annars får du inget ljud via hdmi'n.

Permalänk
Medlem

Så du har råkat ut för tråkigheter med din dator lindstroem? Verkar ju enligt tråden på http://forum.notebookreview.com/ som det inte hjälper att byta moderkort, men man kan ju hoppas. F#n börjar tvivla lite på dell, känns som det är lite väl mkt strul. Synd bara på så fina datorer. Rätt stor risk att det blir en dell iaf om de bara släpper en LED-skärm någon gång...

Hur gick det med dina sista försök att få ljud via s-videouttaget? Ska ju tydligen gå med någon kabel enligt vissa. Kanske måste vara special-special??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Så du har råkat ut för tråkigheter med din dator lindstroem? Verkar ju enligt tråden på http://forum.notebookreview.com/ som det inte hjälper att byta moderkort, men man kan ju hoppas. F#n börjar tvivla lite på dell, känns som det är lite väl mkt strul. Synd bara på så fina datorer. Rätt stor risk att det blir en dell iaf om de bara släpper en LED-skärm någon gång...

Hur gick det med dina sista försök att få ljud via s-videouttaget? Ska ju tydligen gå med någon kabel enligt vissa. Kanske måste vara special-special??

Ganska småsaker egentligen, bruset är så litet så man kan utan problem kolla på filmer etc utan att ens märka det, men lika bra att notera det så snart man får datorn. Vi får se om moderkortsbytet hjälper annars spelar det egentligen ingen roll. Funkar klockrent med högtalare

Jag snackade med en på irländska techsupporten om ljud och S-video och det ska inte fungera. På tidigare modeller med HDMI utan ljud följde det med men nu när det finns ljud i HDMI-UT så har de valt att ta bort S/PDIF stöd till S-videoporten.

EDIT: Frebbe, du får gärna ge mig en lite mer specifik länk än framsidan med +70.000 trådar

Permalänk
Medlem

Du hade ju själv skrivit i tråden (eller din dubbelgångare) som jag menade så jag tänkte egentligen inte skicka en länk utan bara namnet på forumet, men det blev ju en auto-länk...

Här är iaf länken för alla som nu blivit nyfikna... http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=207858

EDIT: Stort tack för att du passade på att fråga om SPDIF på s-videoutgången.

Visst var det du lindstroem som tipsade om någon HDMI-splitter långt bak i tråden (eller någon annan tråd). Har någon erfarenhet av att koppla HDMI -> splitter -> digitalt ljud till förstärkaren och digital bild till tvn?

Permalänk

Hur är batteritiden på denna fina dator?

Permalänk
Medlem

Frebbe, hehe ja just. Man tycker att problemet borde åtgärdas, annars borde de inte fortsätta skicka ut folk som byter ut moderkortet. Vi får se på onsdag.

lundvall91, det finns 6cells och 9cells beroende på hur mycket batteritid du är ute efter. 9cells är lite större än 6cells och lyfter upp datorn en bit ytterliggare. Jag har 6cells men har inte prövat hur länge det räcker. Enligt reviews ska det räcka till ungefär 1.40h dvd-tittande. Genom att använda MediaDirect så kan förlänga batteritiden genom att undvika att starta vista

Permalänk
Medlem

Nu när jag såg att du klockat grafikkortet lite lindstroem undrar jag hur temperaturen i datorn förändrats?

Temperaturen är ju något som XPS fått bra betyg på då den i grunden är ganska sval för att vara en bärbar "spel"-dator (inte att jämföra med de tyngsta spelmaskinerna men bland de främsta i sin klass)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renegade
Nu när jag såg att du klockat grafikkortet lite lindstroem undrar jag hur temperaturen i datorn förändrats?

Temperaturen är ju något som XPS fått bra betyg på då den i grunden är ganska sval för att vara en bärbar "spel"-dator (inte att jämföra med de tyngsta spelmaskinerna men bland de främsta i sin klass)

Skapade tyvärr inga loggfiler då jag klockade den. Jag har för tillfället dragit ner klockningen till 512/733 från orginal 475/702. Alltså en ökning motsvarade 7,8% och 4,4%. När jag spelar Crysis så blev maxtemperaturen 81 grader.

Vänta litegrann så nollställer jag klockningen och hoppar in och spelar lite. Spelade en kortare stund och med DX10 istället för DX9 (glömde ändra) och fick maxtemp på 77 grader.

Imorgon hämtar jag min kylplatta så ska bli kul att se skillnaden..

Permalänk
Medlem

Det verkar som om klockningen inte är särskilt avancerad :P. Hur fungerar garantin nu när du klockar den?

Permalänk
Medlem

Irländaren sa väl att det var sådär med garantin. Man får passa sig och sedan hoppas att man kan undanröja spår om klockning om något skulle gå fel.

Permalänk
Medlem

lol. Det var ett intressant stadgande från en support-anställd. Du råker inte veta om det är möjligt att byta eller lägga till eget minne i datorn utan att garantin bryts. Läste i en av de senare artiklarna från Sweclockers att ASUS precis öppnat upp för denna möjlighet och det skulle vara mycket smidigt om man slapp lägga 2800:- på nytt minne från DELL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renegade
lol. Det var ett intressant stadgande från en support-anställd. Du råker inte veta om det är möjligt att byta eller lägga till eget minne i datorn utan att garantin bryts. Läste i en av de senare artiklarna från Sweclockers att ASUS precis öppnat upp för denna möjlighet och det skulle vara mycket smidigt om man slapp lägga 2800:- på nytt minne från DELL.

Jodå det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Känns gott att veta att det inte är endast jag som har sena vanor

Samt jag kommer att beställa min XPS imorgon (eller senare idag för den som vill se det så). Hoppas att den anländer lagom till mitten av nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Beställde förra måndagen(08-01-07)
Betalningen inte registrerad, ringde kundtjänst idag, datorn kommer(kanske) imorgon. Levererad 08-01-10.
Fick kopia på orderbekräftelsen mailad av den jag pratade med också.

Jag beställde 08-01-08 och min m1530 är fortfarande i förproduktion. Prel. leveransdatum: 08-01-25. Jag beställde per telefon.

Lååång väntan...

Permalänk
Medlem

När den väl går in i produktion går det undan. Tar typ en dag för det att gå från produktion till utskick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velman
Jag beställde 08-01-08 och min m1530 är fortfarande i förproduktion. Prel. leveransdatum: 08-01-25. Jag beställde per telefon.

Lååång väntan...

Jag använde webben och fick orderdatum 08-01-09, och tyvärr har den varit i förproduktion (fas 2) sen dess.... beräknat leveransdatum är 08-02-01.

Visa signatur

- Zilence -

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Zilence
Jag använde webben och fick orderdatum 08-01-09, och tyvärr har den varit i förproduktion (fas 2) sen dess.... beräknat leveransdatum är 08-02-01. [/QUOTE

Har gjort precis samma sak.

Råkar faktiskt vara på Irland just nu på tjänsteresa och hade hoppats på leverans på fredag när jag kommer hem. Kanske skulle svänga förbi Dell och jaga på dem lite

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har beställt en M1530 och är nu i fas 2. Köpte datorn med 2 gb men funderar på att köpa till så att man kommer upp i 4 gb.

Det jag undrar är om det gör mycket skillnad?

Har ni något tips på ett minne som skulle passa?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Välldigt iriterande att det inte går att spåra sitt paket på Schenker

Ring dell å dom kan inte göra något, schenker säjer det samma.
Bägge påstår att det går först å spåra det när det kommer in till sverige.
Och att mitt inte gjort det änu.

Är ju F*N inne på 6e dagen nu och ska den inte hunnit från Irland --> Sverige på 6 dagar så.....

Bestälde : 2008-01-07
Skickades : 2008-01-10

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Tre frågor:

First: Är det viktigt att ha 4 mb RAM på den här datorn? Någon sa att den endast kan läsa av 3 mb? Vad är det för skämt?

Second: Hur stor skillnad är det mellan 250 GB (5 400 v/min) och 160 GB (7 200 v/min)?

Third: Hur stor skillnad är det mellan 15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™ och 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™?

Permalänk
Medlem

1 : Den kan ha 4 GB inte 3mb eller 4mb.

2 : Ja det är ganska stor skillnad, kolla tex tomshardware.com där hittar du bra tester.

3 : upplösningen på skärmen är ju mer en smak sak vad man själv gillar.
Har du tänkt köra då västa spelen tex cryis m.m. så kanske 1440 skärmen är att föredra efter som bilden alltid är bäst i Native upplösning och dator får det lite tungt i 1680.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

1. Mr. Smartypants ;D. Självklart menade jag GB. Frågan kvarstår dock. Och vad viktigare är, kan man uppgradera från 2 GB till 4 GB i framtiden?

Ja, då får det nog bli en 1440 och 160 GB (7 200 v/min) då. Blir lite billigare med skärmen, men minnet får man pröjsa extra. Tråkigt.

Fruktansvärt slugt av DELL att erbjuda mindre rabatt på de billigare XPS datorerna, och samtidigt inte ge möjligheten att konfigurera till 160 GB (7 200 v/min) på de dyrare med större rabatt.

Permalänk
Medlem

Det går att uppgradera till 4gb i framtiden, dock kan den enbart utilisera 3.12GB på grund av en begränsning i 32bits-systemen. Finns att läsa här:
http://support.microsoft.com/kb/929605

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
1. Mr. Smartypants ;D. Självklart menade jag GB. Frågan kvarstår dock. Och vad viktigare är, kan man uppgradera från 2 GB till 4 GB i framtiden?

Ja, då får det nog bli en 1440 och 160 GB (7 200 v/min) då. Blir lite billigare med skärmen, men minnet får man pröjsa extra. Tråkigt.

Fruktansvärt slugt av DELL att erbjuda mindre rabatt på de billigare XPS datorerna, och samtidigt inte ge möjligheten att konfigurera till 160 GB (7 200 v/min) på de dyrare med större rabatt.

Testa ringa in beställning istället ifall du vill ha en med mycket rabatt och snabbare hårddisk. kan säkert fungera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
Tre frågor:

First: Är det viktigt att ha 4 mb RAM på den här datorn? Någon sa att den endast kan läsa av 3 mb? Vad är det för skämt?

Second: Hur stor skillnad är det mellan 250 GB (5 400 v/min) och 160 GB (7 200 v/min)?

Third: Hur stor skillnad är det mellan 15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™ och 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™?

4gb ram är onödigt på den här datorn för den klarar bara att ta emot max 3.5gb så en 3gb är alldeles perfekt, och rpm 5400 jämfört med 7200 är inget stort hopp beror bara på om du vill ha större hårddisk..

Har för nån timme sen köpt den här ultimata datorn : specifikation lyder :::::
N0115353
XPS M1530 CORE 2 DUO T7700 2.40GHz,800MHz,4M 1
Display 15.4" UltraSharp¿ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT with TrueLife¿ (Wide Viewing Angle) 1
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent 1
Money Off 1000 ex VAT 1
CCFL backcover black & 2.0mp camera 1
Documentation Swedish XPS M1530 1
Ship Accessories Euro XPS M1530 - Power Cord 1
Resource DVD XPS M1530 - (Diagnostics & Drivers) 1
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM 1
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM) 1
Blu Ray Slim Slot-Load Drive, including SW 1
90 W nätadapter 1
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion 1
Bärväska ingår ej 1
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1
Dell Travel Remote control 1
Modem Not Included 1
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR 1
Internal Keyboard Swedish/Finnish (QWERTY) 1
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS) 1
Microsoft Works 8.0 på svenska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express, Powerpoint
Viewer) med återställnings-CD
1
Dell Support Center 2.0 1
English - Adobe Reader 8.1 1
Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 1
3 Year Consumer XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-site support) 1
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support) 1
No Accidental Damage Support 1
** Vista introduction Online Training (30 Days) 1
To access Online Training or free trial, please go to [url]url] to register 1
Inspiron Order - Sweden 1
1 Large Nylon XPS Backpack KIT

Hoppas den blir grym! Priset vart runt 15000

Permalänk
Avstängd

Berätta pris

Tjena!

Ni som har köpt en Dell XPS 1530 med valfritt system, hade ni kunna skriva vad för pris ni fick EFTER 15% rabattens slut! Samt säljare! Jag ska nämligen köpa