Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

4GB RAM - Macbook

Hejsan,

Tänkte bara tipsa om hur (sjukt!) billigt det är med RAM (även SO-DIMM) just nu!
Beställde precis 2x Corsair SO-DIMM 2GB (667Mhz) från Dustin (art nr. 5010106769) till min Macbook. Fungerar klockrent!

Har kört på nu i ca 10h utan några problem alls!
Eftersom jag tyvärr är tvugnen att använda Windows i mitt jobb kör jag det via Parallell Desktop, och här kommer de 4GB verkligen till användning. Allt flyter på så underbart! Kan verkligen rekomendera er som endast sitter på 1GB att spendera 958:- (inkl. moms) på 2st 2GB's minnesstickor.

Ha en trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om ännu billigare minnen från dustinhome!

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

370 kr, lite billigare om man är medlem.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Inaktiv

Härligt, otroligt hur billigt det är med ramminnen i dessa dagar. Ska köpa mig ett par 2x2GB stickor till min MacBook (Santa Rosa).

Permalänk
Medlem

ohh. Är de så billigt. Då får jag ta och beställa till min MacBook

Är ju lite segt med bara 1gb i ram.

tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Ofan.. Jag har inte kikat på ramminnen sen jag köpte datorn. Sitter det samma minnen i MBP 2.2ghz tro? Isåfall är det nog dax att uppgradera.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Jag har 2 gb ram och en äldre modell så kan bara gå upp till 3. Lönt att köpa en 2gb sticka nu?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Jag har 2 gb ram och en äldre modell så kan bara gå upp till 3. Lönt att köpa en 2gb sticka nu?

Hur är det med dualchannel då?
Det får vi fråga någon i HW-forumet

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Hur är det med dualchannel då?
Det får vi fråga någon i HW-forumet

Har läst lite olika diskussioner om just det.. och prestandan man vinner om man behöver 3GB istället för 2GB är större än prestandan för dual channel. Om man dock inte nyttja den extra gigabyten så är det inte så stor skillnad som jag förstått det. Är dock sugen på att lägga till en GB till i min bok.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite hur det blir med dual-channel om man trycker i 2x2GB minnen i en MacBook som stödjer 3GB Max.

Permalänk
Medlem

För min egen del så känns det rätt onödigt.
Jag nyttjar inte mer än 2 gb, och köpa enbart för att det är billigt är väl kanske inte det bästa

Permalänk
Medlem

Jag använder inte heller mer än 2gb.

Men man vet ju inte vad framtiden säger

Så jag känner att det är ändå lönt att ha det, för man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att kolla om man behöver mer minne än vad man har är att kolla "Page outs" i Activity Monitor (Heter kanske något annat på Svenskt OS X). Har man massa Mb där så betyder det att den har swappat till disken.

Är också intresserad av om 2x2GB (i en som stödjer 3GB) ger dual channel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Jag undrar lite hur det blir med dual-channel om man trycker i 2x2GB minnen i en MacBook som stödjer 3GB Max.

Jag har en macbook med en 2Ghz Core Duo CPU, alltså modellen innan dom bytte upp sig med C2D. Hur vet jag hur mycket minne man kan ha i den? (Du tycks ju uppenbarligen veta hur mycket din tål iaf )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag har en macbook med en 2Ghz Core Duo CPU, alltså modellen innan dom bytte upp sig med C2D. Hur vet jag hur mycket minne man kan ha i den? (Du tycks ju uppenbarligen veta hur mycket din tål iaf )

CD kan bara ta 2gb, C2D (version 1) tar 3gb och C2D santa rosa tar 4gb.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
CD kan bara ta 2gb, C2D (version 1) tar 3gb och C2D santa rosa tar 4gb.

Aha, ok. Tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Ett enkelt sätt att kolla om man behöver mer minne än vad man har är att kolla "Page outs" i Activity Monitor (Heter kanske något annat på Svenskt OS X). Har man massa Mb där så betyder det att den har swappat till disken.

Du vet möjligtvis inte hur man kollar detta i linux/windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Du vet möjligtvis inte hur man kollar detta i linux/windows?

i linux så använd terminalen

free -t -m

Permalänk
Medlem

Man ska dock ihåg att linux swappar till disken oavsett hur mycket ram man har.
Eftersom det är lika bra att utnyttja minne man har.

själv nöjer jag mig med ubuntu med 512 men kör man med leopard och vista samtidigt så förstår jag verkligen att minne behövs
ska bli intressant och se hur långt det dröjer tills det talar för 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Man ska dock ihåg att linux swappar till disken oavsett hur mycket ram man har.
Eftersom det är lika bra att utnyttja minne man har.

Säker på det?
Min verkar inte använda mycket swap direkt:

$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 2009 1993 15 0 32 1445 -/+ buffers/cache: 515 1493 Swap: 976 4 971 $ uptime 18:30:20 up 119 days, 5:30, 1 user, load average: 0.22, 0.27, 0.21

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Säker på det?
Min verkar inte använda mycket swap direkt:

$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 2009 1993 15 0 32 1445 -/+ buffers/cache: 515 1493 Swap: 976 4 971 $ uptime 18:30:20 up 119 days, 5:30, 1 user, load average: 0.22, 0.27, 0.21

Men swapat det har den allt Har upplevt att 2.6-kärnor swapar ut lite mer till disk än vad 2.4 gjorde. Ofta det ligger ett par MB på swap, men aldrig så mycket så det stör

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

min första generationens macbook får 512MB extra imorgon (från 1.5GB till 2GB), 191kr eller vad det var från dustin...löjligt billigt för en 1GB modul

(stöder ju max 2GB den generationen)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att macbook har en maxgräns på 3gb? så att 1gb blir utan användning? eller

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Är det inte så att macbook har en maxgräns på 3gb? så att 1gb blir utan användning? eller

Har du läst igenom tråden?, om inte läs o³w¹s inlägg lite längre upp.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har Macbook mid 2007, den som i denna tråd påstås klara 3 GB RAM.

1. Varför inte 4 GB då den senare klarar det, det är väl princip likadan processor, eller?

2. I Apples Tech Specs står det att min, mid 2007, endast klarar 2GB RAM som mest. Stämmer det?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Alltså, jag har Macbook mid 2007, den som i denna tråd påstås klara 3 GB RAM.

1. Varför inte 4 GB då den senare klarar det, det är väl princip likadan processor, eller?

Processorn har inget med minneshanteringen att göra i detta fallet, det är ett annat chipset på de senaste jämfört med de näst senaste.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"