Strul med Bahnhof IP-telefoni
Först vill jag påpeka att det inte rör sig om några handhavandefel i det här ärendet, det finns inte så många olika sätt att koppla in två tåtar...
Nåja...
I slutet av december skaffade jag Bahnhof bredband 100Mbit och passade då även på att skaffa deras IP-telefoni, som ingick i priset om man skaffade deras bredband. Jag valde även att portera mitt befintliga telefonnummer och fick beskedet att själva porteringen skulle göras den 16:e januari.
Under tiden fram till den 16:e så kunde jag ringa ut från Bahnhof-linjen och allt fungerade kanon.
När porteringen väl var gjort så noterade jag, redan samma dag, att boxen verkade hänga sig efter att jag tagit emot 2-3 samtal. Jag ringde och felanmälde...
Vad som sedan har följt är massor med samtal med Bahnhofs support där jag alltid har varit tvungen att ringa upp, dom har som bäst skickat ett SMS där dom bett mig ringa upp dom. Jag har bytt telefoniboxen en gång utan resultat.
Vi är idag kvar på ruta ett, utan att ha lokaliserat felet och än mindre fixat det.
När jag pratade med Bahnhof i fredags (25/1) så uttryckte jag min önskan om att avbryta köpet och portera tillbaka mitt telefonnummer till Comhem. Kundtjänstmedarbetaren jag talade med då sa att det kunde inte han göra, utan var tvungen att prata med sin chef och lovade att återkomma under måndagen... vilket han inte gjorde.
När jag pratade med dom på måndagen så fick jag ett helt annat besked. Eftersom tjänsten var "nyttjad" så fanns det ingen som helst möjlighet för dom att "ångra" köpet.
När jag påpekade att dom har fått åtskilliga chanser på sig att försöka fixa felet och att konsumentköplagen faktiskt ger mig vissa rättigheter på det här området så hävdade han fortfarande att tjänsten är "nyttjad" och att den fungerar ju faktiskt till hälften, jag kan ju ringa ut...
Nåja... min konkreta fråga som allt det här mynnar ut i är vad jag som konsument har rätt att kräva i det här läget.
Kan jag få Bahnhof att "köpa tillbaka" telefoniboxen som inte fungerar? Kan jag få dom att betala porteringen tillbaka till comhem? Vad kan jag få för ersättning för de utlägg jag har haft i form at telefonisamtal?
Det senaste samtalet jag hade med Bahnhof finns inspelat på länken nedan. Det enda som är redigerat är att jag har beepat ut uppgifter som identifierar mig, samt att jag har klippt bort alla väntetider.