Strul med Bahnhof IP-telefoni

Permalänk
Medlem

Strul med Bahnhof IP-telefoni

Först vill jag påpeka att det inte rör sig om några handhavandefel i det här ärendet, det finns inte så många olika sätt att koppla in två tåtar...

Nåja...

I slutet av december skaffade jag Bahnhof bredband 100Mbit och passade då även på att skaffa deras IP-telefoni, som ingick i priset om man skaffade deras bredband. Jag valde även att portera mitt befintliga telefonnummer och fick beskedet att själva porteringen skulle göras den 16:e januari.
Under tiden fram till den 16:e så kunde jag ringa ut från Bahnhof-linjen och allt fungerade kanon.
När porteringen väl var gjort så noterade jag, redan samma dag, att boxen verkade hänga sig efter att jag tagit emot 2-3 samtal. Jag ringde och felanmälde...

Vad som sedan har följt är massor med samtal med Bahnhofs support där jag alltid har varit tvungen att ringa upp, dom har som bäst skickat ett SMS där dom bett mig ringa upp dom. Jag har bytt telefoniboxen en gång utan resultat.

Vi är idag kvar på ruta ett, utan att ha lokaliserat felet och än mindre fixat det.
När jag pratade med Bahnhof i fredags (25/1) så uttryckte jag min önskan om att avbryta köpet och portera tillbaka mitt telefonnummer till Comhem. Kundtjänstmedarbetaren jag talade med då sa att det kunde inte han göra, utan var tvungen att prata med sin chef och lovade att återkomma under måndagen... vilket han inte gjorde.

När jag pratade med dom på måndagen så fick jag ett helt annat besked. Eftersom tjänsten var "nyttjad" så fanns det ingen som helst möjlighet för dom att "ångra" köpet.
När jag påpekade att dom har fått åtskilliga chanser på sig att försöka fixa felet och att konsumentköplagen faktiskt ger mig vissa rättigheter på det här området så hävdade han fortfarande att tjänsten är "nyttjad" och att den fungerar ju faktiskt till hälften, jag kan ju ringa ut...

Nåja... min konkreta fråga som allt det här mynnar ut i är vad jag som konsument har rätt att kräva i det här läget.
Kan jag få Bahnhof att "köpa tillbaka" telefoniboxen som inte fungerar? Kan jag få dom att betala porteringen tillbaka till comhem? Vad kan jag få för ersättning för de utlägg jag har haft i form at telefonisamtal?

Det senaste samtalet jag hade med Bahnhof finns inspelat på länken nedan. Det enda som är redigerat är att jag har beepat ut uppgifter som identifierar mig, samt att jag har klippt bort alla väntetider.

http://comics.almstrom.org/bahnhof_01.mp3

Permalänk
Medlem

Hej, självklart ska du inte behöva betala för en tjänst som inte fungerar. Jag är säker på att de håller på att diskutera hur de ska lösa ditt problem internt just nu, och att du kommer bli kontaktad inom kort. Missnöjda kunder är dåliga kunder

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Kort uppföljning. Efter att nån kille som jag tror heter Henrik lovade att dom skulle djupdyka i det idag så fort jag kopplat in boxen, har haft den urkopplad så jag i alla fall ska kunna använda en softphone, så försökte jag koppla in boxen.

Nu är den tvärdöd...svarar inte på tilltal alls...

Fortsättning följer...

Permalänk

Tycker Bahnhof har hanterat detta ärendet enormt dåligt, dom har bara blivit värre och värre på senaste tiden.
Ser också att sorcer inte jobbar kvar där, kan det bero på det kanske?

Edit: Läste det bara lite snabbt men om nummert är under portering så kan du inte ta emot samtal, en portering brukar väl ta ungefär 20 dagar?

Permalänk
Medlem

Man skulle nästan tro att de går på deras lön om dom skickar ut en tekniker

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Edit: Läste det bara lite snabbt men om nummert är under portering så kan du inte ta emot samtal, en portering brukar väl ta ungefär 20 dagar? [/B]

Porteringen beställdes redan i december och var "färdig" den 16:e januari.

Efter ett samtal med Henrik (vilket det visst finns flera på supporten som heter) så måste jag först inkomma med en rättelse. I det inspelade samtalet så säger jag att ingen har ringt upp mig. Det stämmer inte. jag har fått et samtal, den 21 januari ringde Henrik till mig angående detta ämnet.

Enlight Bahnhof ska nu allt fungera, inga ändringar är gjrda hos dom. Jag är fortfarande på jobbet, så jag har inte hunnit "hårdtesta" än, återkommer med rapport...

Permalänk
Medlem

Alltså, nu har jag inte lyssnat på samtalet helt och hållet, men jag antar att du har boxen kopplad direkt till ditt bredbandsuttag och inte bakom någon router eller så så att det helt enkelt är routerns NAT-regler som brakar ihop efter ett par samtal för boxen?

Edit:

Det fungerade alltså bra Innan numret porterades över? (D.v.s. med bahnhofs temporära nummer? Då kan du strunta i det ovanför). Eller är det bara på Inkommande samtal den hänger sig/lägger av?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle vilja ge vår bild av detta ärendet.
Scuttle kontaktade oss den 18/1 då han upplevde problem med sin ip-telefoni.
Nu har vi tillsammans med vår underleverantör gått igenom systemen utan att hitta något fel.
Scuttle har bytt ut sin ip-box och även testat den med två olika leverantörer av Internet.
Utan att gå in på tekniska detaljer så har följande hänt.
Efter att boxen kopplats in enligt vår begäran, softphone stängts ned och boxen återställts till orginalkonfiguration så fungerar tjänsten som den ska.
Vi kan därför inte komma fram till annan slutsats att det var ett kundrelaterat fel.
Varken vi eller vår underleverantör har gjort några förändringar av konfiguration för att åstadkomma detta.
Det ska även sägas att felfrekvensen på boxar som når slutkund är otroligt låg eftersom samtliga kontrolleras manuellt innan de skickas ut till kund.

Att handläggningen av ärendet tagit onödigt långt tid tar vi helt klart på oss och vi arbetar kontinuerligt med dessa frågor.
Väntetiderna är även de övergående då ny personal tas in för att klara den ökade belastningen på kundtjänst.

Det är slutligen felaktigt att vi aldrig hört av oss till Scuttle trots flera löften.
Jag har personligen ringt honom i detta ärendet, något som han tydligen förträngt. Idag har jag haft frekvent kontakt med honom under dagen och även meddelat att vi nu ser detta som löst.
Att han inte blivit uppringd efter samtalet den 25/1 beror helt enkelt på att jag inte hunnit med.

Har någon funderingar kring detta så är ni välkomna att kontakta vår kundtjänst så förklarar vi gärna hur det ligger till.

Slutligen vill jag bara säga att det på Bahnhof endast finns en Henrik och det är undertecknad.

Vänligen
Henrik Markkanen
Ansvarig Bahnhof Privatsupport

Permalänk
Medlem

Kul att få höra båda sidor och hoppas Scuttle numera är en nöjd kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Alltså, nu har jag inte lyssnat på samtalet helt och hållet, men jag antar att du har boxen kopplad direkt till ditt bredbandsuttag och inte bakom någon router eller så så att det helt enkelt är routerns NAT-regler som brakar ihop efter ett par samtal för boxen?

Edit:

Det fungerade alltså bra Innan numret porterades över? (D.v.s. med bahnhofs temporära nummer? Då kan du strunta i det ovanför). Eller är det bara på Inkommande samtal den hänger sig/lägger av?

Jupp, kopplad direkt till uttaget.

Innan numret porerades över kunde jag ju bara ringa ut, så då upptäckte jag aldrig felet. Det är bara inkommande samtal som hänger sig.

Citat:

Efter att boxen kopplats in enligt vår begäran, softphone stängts ned och boxen återställts till orginalkonfiguration så fungerar tjänsten som den ska. Vi kan därför inte komma fram till annan slutsats att det var ett kundrelaterat fel. Varken vi eller vår underleverantör har gjort några förändringar av konfiguration för att åstadkomma detta. Det ska även sägas att felfrekvensen på boxar som når slutkund är otroligt låg eftersom samtliga kontrolleras manuellt innan de skickas ut till kund.

Till detta skall tilläggas att det inte heller hos mig har gjorts några förändringar. Boxen sitter i exakt samma uttag som när jag felanmälde. Jag resettade boxen när jag av Henrik fick en URL som låter boxen ladda ner konfigurationen från deras underleverantör av telefoni. Softphonen har bara varit igång när boxen inte fungerat, vilket jag klart och tydligt förklarade för Henrik när han ringde mig tidigare idag.

Så jag antar att felet på något skumt sätt löst sig helt själv...

Permalänk

Är väldigt nyfiken, fungerar din dosa nu efter dom garanterat det?

Permalänk
Medlem

Det låter som du kan ha nollställt boxen under någon meny när du försökte installera den igen. Det kan hända även den bästa. Jag antar att du har fått en länk från support-teknikerna på Bahnhof som återställer din konfiguration. Hör av dig när du hunnit testa hurvida detta löser ditt problem eller inte, om det inte gör det så går de självklart vidare med högsta prioritet.

Jag kan inte låta bli att blanda mig i när en "före detta" kund är missnöjd, sorry

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof