Permalänk
Melding Plague

Belkin N1 Vision

Belkins nya trådlösa router är en intressant liten pryl för alla som går i nätverkstankar. Med 300 megabit per sekund och en funktionsrik LCD-display hoppas tillverkaren charma entusiasterna, men vad döljer sig innanför det glatta skalet? Följ med när SweClockers undersöker finesserna på djupet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den ser snygg ut! Inte så jätte dyrt heller!

Kul med många funktioner.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Det är bra att den "borrar" igenom betongväggarna såpass bra.
Hoppas bara att grannarna köper den så kan jag hitta flera

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snygg ut

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Den måste jag köpa!

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk

Riktigt snygg leksak det där.

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Inaktiv

48 GB på 24timmar? Vad gör 'benny' på internet egentligen?=)

Snygg router föresten. Me like

Permalänk
Medlem

Trevligt att man kan stänga av displayen.

Jag har t.ex. en 3Com 8port Gbitrouter och den blinkar och lyser när klienter är inkopplade, något som för mig är helt irrelevant!
Jag skulle vilja ha möjligheten att stänga av alla lampor som lyser/blinkar på den t.ex. med en knapp på undersidan (mjukvarulösning är nog ingen hit om man inte kan connecta till den när man ska felsöka).

Tråkigt att den hade så kass wan-lankapacitet. Inte lönt att ha ett Gbitnätverk som man kopplar den vidare till när den knappt fyller en 100Mbitslina.
Jag får betydligt bättre prestanda med en NATlösning under Gentoo!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Me like, maste skaffa,

Permalänk
Medlem

äntligen en vettig recension på n1 vision. tack

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kanske skaffar detta.

Permalänk

Verkade ju lovande, fast med en kass wan port är det inte spec kul.

Kan ni inte ta och testa några Modem med?
Typ dela in det i

Modem
Modem med iptv
Modem med router

Tror min 3Com 100mbit switch får hoppa in sen när jag köper ett modem som klarar att "skapa" mer än ett ip från leverantören.

Läs värt var det.

mvh Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Samma gäller fortfarande... trådlöst endast när det är fysiskt omöjligt att dra en kabel mellan datorerna. ^^

Enda gången jag kan se något positivt med trådlöst ja det är väl t.ex. när man har en bärbar dator som man vill flytta med sig mellan rummen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Börjar nästan bli lite läskigt nu, dags att slå in skallen och juvelerna i folie så man inte blir grillad eller steril

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tror min 3Com 100mbit switch får hoppa in sen när jag köper ett modem som klarar att "skapa" mer än ett ip från leverantören.

Hur menar du då? Ska du skapa ip-adresser så är det ju en router du är ute efter, inte en switch... eller?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Aldrig att jag skulle köpa en router som nollställer sig själv när datorerna är på lite för långt avstånd. Ok att man tappar kontakten men att den nollställer, helt ohållbart. Tänk om ett par med laptops börjar flytta sig runt lite och helt plötsligt kommer de på för långt avstånd och routern kolapsar, tss fuskbygge.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Mmm.. håller med. Innan de fått trådlösa routers att fungera 100% stabilt till det de är avsedda håller jag mig till sladdat. De har väl snålat på kylningen eller något kan jag tro, så om man bjuder hem kompisarna på LAN slutar det med att man får sitta och installera routern hela helgen så fort den tappar inställningarna. Nej tack. Men tack för rescensionen Swec!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Musikälskare

Hur är det, får man sämre ping i spel med trådlöst internet? Det kanske har ändrats?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken kass throughput, varför har de lagt på GBit-portar om den bara kommer upp i 47Mbit/s i throughput? Dyr var den också för hastigheten. Nej tack.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Synd på de uppenbara felen, den var riktigt snygg. Synd att det inte verkade finnas mer än nätverksfunktioner och en klocka på den - det är ju trots allt en LCD-display, och troligtvis har man den stående nära datorn bredvid skärmen, så varför inte lägga in en ordentlig support för tredjepartsapplikationer?

Det kan tyckas onödigt, men den kostar trots allt en del pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om man bortser från WAN-LAN kapaciteten så verkar den helt ok, kanske vore nått man skulle ha som accesspunkt eftersom den trådlösa delen var såpass bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Throughputen verkar ju vara skit på högnivå... får väl bli en dir-655 istället

Permalänk
Medlem

synd att wanporten var så pass "långsam".. vilket i-landsproblem för oss med fiber

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ni vara vänliga och mäta upp strömförbrukning? Min "router" drar ~40 Watt vid fullbelastning, om det är mer eller mindre än det.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Kan ni vara vänliga och mäta upp strömförbrukning? Min "router" drar ~40 Watt vid fullbelastning, om det är mer eller mindre än det.

Hade dessvärre inte tillgång till sådan utrustning vid testtillfället.

Ska ta en titt på om det finns möjlighet att ordna fram en till framtida test.

Permalänk

Va fan menas med anslutningar? Är det simulationer av fler datorer eller fördubbling av antalet "linjer/pipelines/etc" som man kan använda mellan en dator och nätverket? Fattade inte riktigt?

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar också lite närmare hur ni mätt throughputen. Testet är riktigt bra i övrigt men jag känner som flera här att vi jag vill veta var siffrorna kommer ifrån så jag kan ta ställning till om de är relevanta eller inte.

För övrigt vore det även intressant med WAN-LAN och även WAN-WLAN. För många routrar är skillnaderna mellan dessa två väldigt stora.

Strömförbrukning som ni diskuterat ovan är faktiskt en intressant aspekt nu i dessa tider när elektricitet kostar mer och mer samt att man vill göra sitt bästa för naturen.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
[B]Jag undrar också lite närmare hur ni mätt throughputen. Testet är riktigt bra i övrigt men jag känner som flera här att vi jag vill veta var siffrorna kommer ifrån så jag kan ta ställning till om de är relevanta eller inte.

[/b]http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6022&page=6

Citat:

Från testet (ovanstående länk)
Genomströmningstestet, vilket på engelska kallas throughput, är hur mycket datatrafik en enhet klarar från punkt a till b. I detta fall mäter vi hur mycket data som kan flyttas från WAN-porten (internet) till en dator på insidan. Detta utfördes genom att en IPERF-server kopplades upp på WAN-porten med 1000 Mbit/s. En annan dator kopplades in på en LAN-port med 1000 Mbit/s och anslöt som klient mot IPERF-servern. Varje test skedde fem gånger under en period av tio sekunder med ett olika antal strömmar. Det värde som redovisas i diagrammet vid valt antal störmmar är ett snittvärde av fem.

Ett ganska simpelt, men bra program som visar en relativt verklig prestanda. Det jag i efterhand ser mig kunna tagit med är även toppnoteringar, dvs. vad routern peakar i, vilket i sin natur är högre än snittvärdet.

Hojta till om något är oklart.

Citat:

För övrigt vore det även intressant med WAN-LAN och även WAN-WLAN. För många routrar är skillnaderna mellan dessa två väldigt stora.

WAN-LAN är mätt i testet vid genomströmningsdiagrammet.

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200801/InternetTill...
(Bildtexten faller bort vid direktlänkning, men där står WAN-LAN)

Iallafall.

WAN-WLAN ska beaktas till nästa test.

Förhoppningsvis och rent teoretiskt har vi mätt upp flaskhalsarna, dvs. trådat nätverket till trådlöst nätverk samt WAN-porten till LAN-porten.

Rent teoretiskt sett kommer det lägsta av dessa tre värden motsvara den siffra, WAN-WLAN, som du är ute efter.

I framtiden får vi helt enkelt testa om teori stämmer överens med praktik.

Citat:

Strömförbrukning som ni diskuterat ovan är faktiskt en intressant aspekt nu i dessa tider när elektricitet kostar mer och mer samt att man vill göra sitt bästa för naturen.

Då efterfrågan verkar finnas och tanken faktiskt dök upp även i mitt huvud under testet kommer detta troligtvis i någon form att finnas med i framtida test.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamLighter
Va fan menas med anslutningar? Är det simulationer av fler datorer eller fördubbling av antalet "linjer/pipelines/etc" som man kan använda mellan en dator och nätverket? Fattade inte riktigt?

En anslutning kan sägas motsvara en nedladdning.

Om du har förslag på en bättre synonym är du välkommen att lägga fram den. Har funderat på det men ej kommit fram till något bättre och mer beskrivande ord.

Permalänk

Söt sak

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4