Alienware Area51 m15x äntligen kommit till europa

Permalänk
Medlem

Alienware Area51 m15x äntligen kommit till europa

http://www.alienware.eu

Den kostar runt 16000kr om man beställer inom england och runt 24000kr ifall man ska ha den skickat till Sverige med samma konfig. Varför är det sån stor skillnad?

Ifall jag åker över till England o köper hem en måste man betala nån extra tull eller något? Någon som erfarenhet från detta?

Permalänk

tull avgift moms? vem vet. förmodligen så måste du betala det ja, men tror inte de är så petiga... eller? ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Re: Alienware Area51 m15x äntligen kommit till europa

Citat:

fall jag åker över till England o köper hem en måste man betala nån extra tull eller något? Någon som erfarenhet från detta? [/B]

Det är tullfritt inom EU.

Permalänk
Inaktiv

Man måste fortfarande betala svensk moms även om det är tullfritt.

Permalänk
Medlem

då är väl en xps 1730 en mycket bättre deal, dubbla 8800gtx till skillnad från 15x single 8800gtx för samma pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
då är väl en xps 1730 en mycket bättre deal, dubbla 8800gtx till skillnad från 15x single 8800gtx för samma pris.

Det är 15" jag är ute efter, finns ett hav med 17" ute med 8800 kortet som clevo, rockdirect osv. Då jag redan tycker att min asus 15" är stor så kommer det aldrig att bli en 17" i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaoBui
http://www.alienware.eu

Den kostar runt 16000kr om man beställer inom england och runt 24000kr ifall man ska ha den skickat till Sverige med samma konfig. Varför är det sån stor skillnad?

Ifall jag åker över till England o köper hem en måste man betala nån extra tull eller något? Någon som erfarenhet från detta?

Storbritannien: "Starting at £1499", dvs. 18.800
Sverige: "Starting at €2145", dvs 20.200

Ingen extrem skillnad eller?

Permalänk
Medlem

Med den spec jag skulle gå på blir det så här.
(standard conf + 1920 skärm+80gb extra hdd)
Jag får det till 22 591kr om den skickas till England.
Och till sverige så blir det 32 580 kr till Sverige.

Deta kan bero på att det är 17,5% moms i england och det blir 25£ dyrare frakt...

FAST hur dom räknar förstår jag inte, för kollar man priset "Total excl. Tax" så stiger det med 511£ bara för man väljer Sverige :/

Så antingen är sidan fel eller så vill dom bara ta jä****t bra betalt för att skicka den till sverige förutom extra 25€ man får betala i frakt.

Edit:
HAHAHA!!!..
Ser nu det stora felet (eller mitt fel) när man väljer sverige så går den från £ till €

Omräkning
England --> 22 591kr
Sverige --> 24 279kr

+1688 till sverige och då stämer det med att det är mera moms och dyrare frakten som gör det.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaoBui
Det är 15" jag är ute efter, finns ett hav med 17" ute med 8800 kortet som clevo, rockdirect osv. Då jag redan tycker att min asus 15" är stor så kommer det aldrig att bli en 17" i framtiden.

Jo 15tum + är stort imo med men ja tänkte mer på värdet av komponenterna man får för priset

Permalänk
Hedersmedlem

Det är skillnad på att man måste och att göra det.

Inga problem att flyga över med ryan air till England, hämta upp paketet, kolla så den funkar, kasta kartongen, in med den i ryggan och tillbaka hemmåt!

Bör kosta en tusing totalt.. inkl tilltugg på resan =).

good luck!

Permalänk
Medlem

Men vad kostar det att t.ex. ta ledigt från jobbet en dag? Ja, en tusing ungefär för de flesta. Helt klart något som är värt att betala extra för är ju att få den hemskickad, om man nu inte har bättre saker att göra i ca 12 timmar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, nån som vet när m17x kommer? Tack.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Men vad kostar det att t.ex. ta ledigt från jobbet en dag? Ja, en tusing ungefär för de flesta. Helt klart något som är värt att betala extra för är ju att få den hemskickad, om man nu inte har bättre saker att göra i ca 12 timmar...

Betald semester FTW (kostar inget alls)

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är semester eller inte, det är ändå pengar i sjön eftersom du gör något extremt tråkigt i 12 timmar.

Gör man det till en weekend med kompis eller flickvän är det såklart en helt annan sak. Men vi gör ju alla vad vi vill med vår tid här på jorden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är också grymt sugen på en Alienware. Kanske ska joina Baobui till England då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Spelar ingen roll om det är semester eller inte, det är ändå pengar i sjön eftersom du gör något extremt tråkigt i 12 timmar.

Gör man det till en weekend med kompis eller flickvän är det såklart en helt annan sak. Men vi gör ju alla vad vi vill med vår tid här på jorden.

Vadå extremt tråkigt? Tiden blir det du gör den till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Betald semester FTW (kostar inget alls)

Skönt, vad har du för jobb som du får betald semester på då?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dåligt att ett Dell ägt bolag inte kan leverera till hela europa för ett hyggligt pris! Nu är chansen ännu lägre att jag skulle köpa en alienware.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Skönt, vad har du för jobb som du får betald semester på då?

Jag jobbar för tillfället som Budbilschaufför. och om du inte redan visste det så har man rätt till 3-4 veckor betald semester per år som man jobbar (förutom första) bara det att man oftast får ut pengarna för de veckorna som semesterersättning någonstans i mitten/slutet på sommaren (beror helt på hur man ser på det).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Jag jobbar för tillfället som Budbilschaufför. och om du inte redan visste det så har man rätt till 3-4 veckor betald semester per år som man jobbar (förutom första) bara det att man oftast får ut pengarna för de veckorna som semesterersättning någonstans i mitten/slutet på sommaren (beror helt på hur man ser på det).

Ok, tyckte det lät på dig som om du hade semester nu.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Jag tycker det är dåligt att ett Dell ägt bolag inte kan leverera till hela europa för ett hyggligt pris!

Exakt, borde ju kosta runt $3000 som i USA och inte en massa extra moms och skatt inom EU.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Ok, tyckte det lät på dig som om du hade semester nu.

Jag kan ju lätt ta ut en dag eller 2 om min arbetsgivare tillåter det, men just idag är jag tyvärr sjuk, så därför sitter jag här framför dumburken.

Permalänk
Medlem

Ehem

Kan man köpa dom färdigconfigurerade i butik då? För om man inte kan det är det väl inte mycket poäng med en resa över om du inte känner någon i england som kan beställa hem en åt en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats

Kan man köpa dom färdigconfigurerade i butik då? För om man inte kan det är det väl inte mycket poäng med en resa över om du inte känner någon i england som kan beställa hem en åt en.

Tro inte det, men min tjej ha en kusin som bor i England så det bli inga problem för min del att hämta den hos dem.

Permalänk
Medlem

Tar upp den här tåden lite igen..

Kollar på om man beställer den från deras .com sida, altså från usa.
Där står det:
"Starting at $1,799" = 11 154 SEK
kollar man på co.uk sidan får ja fram
"Starting at £1,422" = 17 465 SEK.
Ska man ha den till sverige blir det:
(Total incl. Tax) €1.973 = 18 921

det är ju en väldigt stor skillnad, Elektronik är billigare i usa, men att det är så stor skillnad...
såå.. Vill man inte betala sjuka summor pengar så kan man glömma m15x i sverige.. det är ju nära på 8 000 kr skillnad för samma sak... och då har man inte kofigurerat den alls...