Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubuntu + modem

Så, Ubuntu + gammalt hederligt 56.6 modem på serieport. Tankar och funderingar? Inser att jag får stänga av trams som autouppdateringar och sånt.
Blir lite orolig bara när jag läser saker som.

Citat:

Note: It has been reported, that connections started with this interface might be very slow, if they work. You can try it, but if this is the case for you, just try one of the other options.

Källa: https://help.ubuntu.com/community/DialupModemHowto/SetUpDiale...

Så, har folk kört det, och vad har ni för erfarenheter? Fungerar det dugligt?
Datorn i fråga ska ut till min 78-åriga morfar. (Den ska ersätta hans gamla häck med windows 98). Modemet har han redan och det fungerar utmärkt för hans behov.

Permalänk
Medlem

Det hela beror ju på vad man kan jämföra med
jag har testat vårt äldre comport modem på en 486a med linux för inte så länge sedan och ibland händer det att jag använder min mobil som modem.
stänger jag av flash och bilder så duger det och kolla forum med i alla fall.

Har gubben möjlighet till ett vanligt billigt bredband så tycker jag ändå att du lätt bör satsa på det. Fördelarana är många du kan enkelt när som helst hjälpa honom via fjärrskrivbord (VNC) och han kan använda telefonen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Han är inte intresserad av bredband. Han vill bara betala för det han använder så att säga.

Permalänk
Medlem

Vilket ju är ett begrepp som inte är så lätt att applicera på bredband då det hela handlar om hastighet. Vilket äldre inte oftast har svårt att förstå.

Min mormor gick direkt på 8 mbit adsl (vilket hon sedan "inte fick" av sin yngre dotter eftersom det då skulle vara lika snabbt som deras)
Morf gubben däremot skulle absolut inte kunna tänka sig att sätta sig vid en dator.

Gör han inget annat än att skicka lite text mail klarar han sig säkert med ett hedligt modem anslutning.

Permalänk
Medlem

Det skall fungera om han har ett fullständigt modem och inget Winmodem. Externa modem är alltid fullständiga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Han är inte intresserad av bredband. Han vill bara betala för det han använder så att säga.

+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
det hela handlar om hastighet. Vilket äldre inte oftast har svårt att förstå.

precis, backa rakt ut på motorvägen utan att kolla bakåt bara.

översättning från AndreaX-speak: fixa ett billigt 100kr-"bred"band till gamlingen, (undrar om det inte rentav finns 50 på sina håll) det är ju i princip omöjligt att han inte tjänar på det över ett modem tycker man.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint