ABC80 samlarvärde eller skrot?

Permalänk
Medlem

Halloj

Gjorde en liten lager rensning på skolan jag jobbar på.

Hittade 3 kompletta ABC 80 datorer med manualer och tillbehör, och en knappt använd komplett commodore 64 i orginal förpackning.

Vet ju att man kan få en liten slant för en 64a i bra skick, men ABC 80 datorerna... ?? Tror ni att det finns någon typ av samlarvärde på dessa eller är det lika att skrota bort dem?

-EDIT-

2/3 ser ut att bli helt kompletta med manualer om man kikar lite snabbt i lådorna. Har ej kopplat ihop dem eller så, men antar att dem funkar då det står *Sparas* på lådorna, fast å andra sidan så har dem nog stått här i förrådet orörda en 10-15 år minst, hehe...
Hittade även någon typ av mini printer med några extra rullar papper (sådana som finns i typ miniräknare).

Dem manualer jag har som bör ha tillhört datorerna är:
Flexskiveenhet ABC Bruksanvisning
Mer om Basic ZX81
ZX printer instructions
ABC80 Programmerings kort
Bruksanvisning ABC 80

-EDIT 2-

Nu har jag tydligen 2 stycken Sinclair ZX81 datorer också efter lite tillrättning av min okunnighet här på forumet, Tackar UndCon.

Permalänk
Medlem

ABC 80 datorerna var ju väldigt vanliga och det finns en hel del kvar av dem. Tror fortfarande att samlare skulle vara intresserade av att ge en liten slant för dem (Jag är en utav dem ).
Ett tips är att sätta ut en ABC80 på tradera och se vad slutpriset hamnar.

Permalänk
Medlem

Eller låta dem stå kvar en 10-15år till.
Ne, nog blir det att kasta om dem inte har något större värde, upp te chiefen då.

Permalänk
Medlem

Prata med killarna i PC/M dom vill kanske ha, eller iaf känner någon som vill ha.

http://www.abc80.net/Donera/donera.html

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Fan att du skulle bo så långt bort då.. Annars kunde jag kommit och hämtat

Ifall du ändå ska kasta grejerna så kan du slänga iväg ett PM så kan jag ta allihopa och betalar frakten, sånt där får inte gå förlorat i skrotens käftar.

Permalänk

hehe tackar gärna och tar emot c64 an!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Mer om Basic ZX81
ZX printer instructions

detta lär ju gälla Sinclair ZX81...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
hehe tackar gärna och tar emot c64 an!

C64an ska jag se om jag får sno själv så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Mer om Basic ZX81
ZX printer instructions

detta lär ju gälla Sinclair ZX81...

Sedär, undrade varför dem hette ZX Då har jag 2 av dem datorerna också plus en TV, en minnesexpantion på 16 kb minne och en printer. Aldrig tidigare sett dessa datorer förut, intressant.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

ZX81 är en ball dator, kan nog generera en slant på tradera med skrivaren. Minnesexpansionen är rätt vanlig.

Har själv 2 st ZX81.

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte bara slänga sådana klenoder som ABC80 datorer !

Förstår inte varför dessa skulle vara mindre värda än en C64:a ?
De är ju äldre än C64:an och det måste väl ändå finnas fler C64:or är ABC80:or, eller ?
Hade lätt sparat dem nånstans och låtit de bli än mer antika och kanske värdefulla.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Men c64an är fortfarande populär och klarar en hel del, används på demoscenen osv.

Där är ABC80 ganska stendött ?

(sen kan commodore köra ett grafiskt multitaskande operativsystem som klarar tcp/ip, telnet och www samt webserver )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kompletta ABC80-datorer i gott skick är måhända inte det mest eftertraktade på "antikmarknaden", men skrot är det definitivt inte! Vårda väl. Denna typ av hårdvara kan bara bli värdefullare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Prata med killarna i PC/M dom vill kanske ha, eller iaf känner någon som vill ha.

http://www.abc80.net/Donera/donera.htl

Är inte intesserad, har redan +10kompletta ABC80. Har även de flesta tillbehören samt nya reservdelar. Har tex nya tangentbord, kåpa i orginalplast.

Men släng dem inte, kolla in på www.abc80.org (nere?) och skicka ett mail på maillistan där.

Tänk på att ABC80 fyller 30år i år!

Anders - PC/M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuX81
Eller låta dem stå kvar en 10-15år till.
Ne, nog blir det att kasta om dem inte har något större värde, upp te chiefen då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Är inte intesserad, har redan +10kompletta ABC80. Har även de flesta tillbehören samt nya reservdelar. Har tex nya tangentbord, kåpa i orginalplast.

Men släng dem inte, kolla in på www.abc80.org (nere?) och skicka ett mail på maillistan där.

Tänk på att ABC80 fyller 30år i år!

Anders - PC/M

Jag skulle definitivt vara intresserad av en (fungerande) ABC80 om priset är rätt. Tyvärr verkar ABC80.org ligga nere för tillfället...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en monitor till en abc80 jag kan köpa en hel dator om det går för sig.

Permalänk
Medlem

ABC80 samlarvärde eller skrot? Jag är på jakt efter en monitor till en abc80 jag kan köpa en hel dator om det går för sig.
norrhiss@tele2.se

Permalänk
Medlem

@MBY: ABC80 samlarvärde eller skrot? Jag är på jakt efter en monitor till en abc80 jag kan köpa en hel dator om det går för sig.
norrhiss@tele2.se

Permalänk
Medlem

Om någon hittar hit är jag intresserad av att köpa en ABC 80.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Skrivet av thokahn:

Om någon hittar hit är jag intresserad av att köpa en ABC 80.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla den här gruppen på facebook: https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/
Deras huvudämne är commodore men det säljs ibland abc 80s där. Annars kan säkert nån länka dig vidare.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

ABC80 var första "riktiga" datorn som jag programmerade på, har tyvärr ingen sådan i samlingen, men däremot några 806:or.

Permalänk
Medlem

Lär ändå gå för mellan 300 och 800 på tradera.

Edit: Denna gick för över 2000:- så värde verkar finnas. https://www.tradera.com/item/340854/363018555/luxor-abc-80-da...

Permalänk
Medlem

Jag såg faktiskt en på Tradera för inte så länge sedan, men den var utan monitor och jag vet inte hur svårt det är att få tag på en monitor separat. Jag skulle gissa att det finns fler datorer än monitorer eftersom de är enklare att lagra under så lång tid.

Det var min första dator också och det är lite därför jag är intresserad. Å andra sidan tar den stor plats och det finns faktiskt en emulator som jag har provkört och den funkar riktigt bra:

https://www.abc80.org/pub/abcwin/

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

En del moderna monitorer klarar av 50Hz bild som ABC80 ger, så det borde funka att löda om en VGA-kabel.

Alternativet är en SCART till HDMI-adapter: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adapt...

Originalbildskärmen till ABC80 är egentligen en TV, fast utan mottagare för att komma undan TV-licensen.