The Pirate Bay drar Danmark till domstol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Du tror väl inte spelen är gratis på steam va?
Vidare så är ju spel deras affärsidé. De ska ju inte behöva ge sig på nya saker för att folk vill ha deras spel gratis.

Det är lite som att en bagare skulle behöva reparera bilar åt folk för att överleva, bara för att vi tycker att hans bakelser borde va gratis.

Det var väl ändå den sämsta liknelsen jag läst på länge Om deras affärsidé bygger på att sälja cd-skivor i plastförpackningar som man får köpa i en affär så kanske det är läge att se över hur det går att sälja med samma fördelar som fildelning har. Att det blir billigare än att trycka upp plastbitar är ju en bonus så klart.

Organisationerna fattar väl att deras kontext ändras och då måste de med. inte bita sig fast vid gammal skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Per Gessle gnäller över att några ungar laddar ner hans skitmusik och senare köper en Rolls Royce, han borde ju åtminstone ha en publisist som förklarar för honom att han framstår som ett riktigt jävla svin.

Har man råd med en Rolls Royce så får man inte vilja ha betalt för sitt arbete, eller vad menar du?

Permalänk

Det är klart artister ska ha betalt för det dom gör. Dom har ju musik som produktidé. Frågan är vilka andra som samtidigt ska ha betalt. Artister borde ju inse vid det här laget att dom behöver agera mer självständigt.

Sen i fallet Per Gessle; om han nu menar att han förlorar pengar på allt detta, att hans ekonomi försämras, är det då smart att köpa dyra saker. Skulle ni gjort det om ni kände att ni hade taskig ekonomi en månad?
Fast nu har jag inga belägg för detta alls, har bara läst vad folk har skrivit här. Men faktum är att jag inte alls tror att speciellt många artister har förlorat på detta, de kanske inte har _tjänat_ lika mycket som de vill men mycket vill ha mer. Så är det väl.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Spelutvecklare har inte detta dillema då online spel är den största speltypen. Att spel online kräver en kod och är mycket svårare att komma förbi. Fildelning är ingen större nackdel för spelutvecklare då man laddar ner ett spel för att "testa" singelplayer och om man gillar spelet och vill köra på internet köper man spelet.

Även jag tycker väldigt mycket om Steams affärsidé och är helt klart något att sträva efter.

Alla är långt ifrån online. Så alla singelplayerspel ska vara ok och tanka? Även singelplayer only? Det finns ju demo's om folk nu vill provspela spelen. För övrigt håller jag med, steammodellen är kanonbra, att man måste registrera sitt orginal med kod för att kunna spela. Spelen håller hyffsat bra pris där med, kanske kan bli nån hundring lägre, men utöver det, fem tummar upp.

När det gäller musik så vet jag inte riktigt vad man kan göra.
Man skulle kunna ha koder för varje CD man tankar och registrera mot en server, men någon skulle säkerligen cracka det förr eller senare.

Det bästa vore såklart att sänka priset till 50 kronor för en CD, använda torrent eller liknande teknik för att sprida musiken via nätet och inte skivbutiken, samt att man skulle få tanka den på alla datorer man sitter på eller bränna ut den hur ofta man vill på en egen skiva, det är min önskan för skivbranschen.

Fram tills dess lär piratebay finnas kvar, om inte ännu längre(vilket är bra, för att skivindustrin ska fatta att det är för dyrt just nu.) Man kan aldrig rättfärdiga tankande på nätet, för det finns inga skäl egentligen, personligen skulle jag bara kunna "rättfärdiga" det med att det är för dyrt. Köper allt när det sjunker i pris kort och gott, d.v.s under 200 kr för en hel serieDVD eller 100-200 för ett bra spel. Synd bara att man får vänta X antal år innan det sker, men men! OT.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

smaka på sin egen medecin där!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Du tror väl inte spelen är gratis på steam va?
Vidare så är ju spel deras affärsidé. De ska ju inte behöva ge sig på nya saker för att folk vill ha deras spel gratis.

Det är lite som att en bagare skulle behöva reparera bilar åt folk för att överleva, bara för att vi tycker att hans bakelser borde va gratis.

Självklart kostar spelen men det är inte det jag menar. Jag menar på att affärsidén de har är superb. Folk har inget annat val än att betala för spelen när det gäller steam då steam oftast är online baserat. Visst kan man lätt och simpelt köra ett pirat av HL serierna men de är ju bara en lite del av allt.

Affärsidén bakom steam är superb.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Har man råd med en Rolls Royce så får man inte vilja ha betalt för sitt arbete, eller vad menar du?

Uppenbarligen får han betalt när han har råd att köpa en Rolls Royce, ett par Ferraris och lite annat smått och gott. Det jag menade var att när man har råd med en Rolls Royce har man fan ingen rätt att gnälla på att man tjänar för lite pengar. Om han nu tycker att piratkopieringen är så besvärlig så är ju han i en jäkligt bra position att prova nya grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
...

Bristen ligger i att du kommer fram till att lägre prissättning inte fungerar baserat på ett exempel där folk lagligt inte behöver betala alls... Köparen gillar inte att betala och säljaren gillar mer inkomst, det är bland de mest grundläggande sakerna som finns inom handel, ALL handel. Så vad händer om säljaren säger "här, du behöver inte betala". Jo givetvis kommer inte folk betala. Det är som sagt inte kärnfysik. Men av detta får du på någon magisk väg ut att folk inte är villiga att betala någonting alls oavsett prissättning... och det är en enorm brist om något. Och när det gäller bristerna i konstaterandet om att folk inte betalar för att musiken är kass är det ju inte ens roligt längre... de är ju så uppenbara att det vore sorgligt att behöva peka ut dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Samtidigt som bråket mellan intresseorganisationer och fildelare pågår som värst ger sig popmusikern Prince och discobandet Village People in i striden. Enligt E24 planerar artisterna att stämma The Pirate Bay i både svensk och amerikansk domstol, och begära miljonskadestånd för fildelningsverksamheten."

Så prince gjorde det för pengarna? Då kan han dra åt helvete enligt mig. Vissa av hans låtar va tamifan bra på ett udda sätt, men fyfan vad äckligt pengakåt man kan vara, även såhär långt EFTER sin karriärs slut?
Det bara förstärker beviset på att hela jävla musikindustrin är ute efter så mycket $$$$$ som möjligt.
Musik handlar för fan om konst, inte om pengar.

Visst ska en artist kunna leva på det han/hon gör.
Skapa konst, och kunna leva på det som belöning.
Inte skapa snabb-skrivet skit för belöningens skull.
Hur hade beethoven eller vivaldis musik sett ut, om dom inte gjorde det för konsten tro?
Hur hade leonardo da vinci's målningar sett ut om han gjorde det för att tjäna lite snabba stålar tro?
Tänk om pyramiderna eller taj mahal skets i att byggas pga kostnaden?
Vi hade för fan inte haft nån konst överhuvudtaget i världen, inget arv från tidigare tider alls.

Det är inte alls fel att göra dessa jämförelser, det är exakt samma sak.
Vad ska dom tycka om 100 år? Ska Britney Spears representera vår konstnärliga elit i denna tiden då? Eller kanske Justin Timberlake? Det ÄR ju dom som är "mest populära" om du kollar på tittarröster på t.ex. MTV eller antal album sålda.

Det är det som kommer att hända sålänge pengarna sätts i fokus.
Världen äcklar mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Självklart kostar spelen men det är inte det jag menar. Jag menar på att affärsidén de har är superb. Folk har inget annat val än att betala för spelen när det gäller steam då steam oftast är online baserat. Visst kan man lätt och simpelt köra ett pirat av HL serierna men de är ju bara en lite del av allt.

Affärsidén bakom steam är superb.

jo det har du förstås rätt i. multiplayerspel som verifierar nycklar över nätet är bra då det i princip inte går att piratkopiera dem(och köra online). Oftast inte iaf.
Men detta görs inte bara i steam. De flesta seriösa multiplayer spel använder detta. Och enligt mig är det mycket få spel som är kul att spela offline.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Vi är med när historien skrivs

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Jag har aldrig förstått mig på när vuxna människor tankar hem upphovsskyddat material. Att ungar gör det kan jag förstå för de har inga pengar. Men som vuxen med jobb är det en helt annan sak. För det första är det olagligt, om artisterna slutar tjäna pengar så slutar de producera musik vilket är katastrof och sist men inte minst så vill jag ha en originalskiva av allt.

Äckliga fula hembrända saker ger än slumkänsla. Nej har man någon heder och estetik/kvaliteskrav i kroppen (och jobb) så köper man sin musik och sina filmer.

För mig är det moraliskt omöjligt att skilja detta från snatteri och stöld. Försvaret att det inte skadar någon fattig är oxå helt sjukt. Även en Svensson blir ordentligt sur om nån går in och tar tex en tröja i ens hem. Han har ju 15 till så det skadar ingen????

Nej allt handlar om en omoralisk hjärntvätt där alla har kunnat hetsa varandra utan risk för straff. Detta har lett fram till en kultur där det ses som en självklarhet att man får ladda hem vad man vill. I verkligheten är man bara offer för samma hjärntvätt som de forna kanibalerna. Något kan vara djupt fel även om alla gör det. Det är bara de blinda som inte ser det.

Sen att alla blinda inte kan se det är ju självklart. De är ju blinda så man kan ju inte vänta sig bättre av dem (många blinda kommer nog spy galla över mig efter detta inlägg). Dock är det inte synd om dem om de åker på ordentligt med pisk.

Åker Pirate bay dit i USA så lär de önska att de aldrig blivit födda. De lär få så mycket böter att de får leva på makaroner resten av livet. Inte mer än rätt för en hälare.

Att sen hävda att då borde man oxå åtala blocket är mindre begåvat. Mängden olagliga aktiviteter på Pirate bay lär ligga skyhögt över dylika företelser på blocket. Kom det fram att en majoritet av annonserna på blocket handlade om stöldgods så skulle heller siten inte finnas kvar längre.

Till sist förmodar jag att alla som tankar ner olagligt heller inte polisanmäler om de blir utsatta för rån eller stöld. Det är ju inget brott så då ska man inte lasta polisen med sånt.....

Permalänk
Medlem

@ niklas brandin

En sak som du absolut inte förstår är att det inte spelar någon roll om man lynchar killarna på The Pirate Bay, för dom utgör endast en droppe i oceanen av en företeelse som aldrig kommer att upphöra.

Att försöka stoppa information på detta sätt är en absolut omöjlighet oavsett hur mycket domstolarna försöker. Det är dags att ta till andra, vettigare sätt, som tillexempel att sänka priserna något drastiskt ..

Måste förövrigt hålla med vissa här angående Steam! Den är klockren och jag köper många spel via den, helt underbar. The Orange Box var det senaste jag köpte där.

Permalänk

Visst jag håller med dig. Jag pratade ur ett moraliskt perspektiv och vill man ha kvar sin heder så tummar man inte på sin moral. Visst om man bara sätter dit ett par stycken så blir det ingen skillnad men om man sätter dit 100 000 st så kommer problemet minska drastiskt. Allt handlar om risk och vinst. Idag är det bara vinst men om det finns en risk så blir det inte lika intressant.

Sen håller jag med alla att man måste prova olika vägar nu när vi är där vi är. Att bara använda piska är inte speciellt effektivt. Moroten är mycket bättre så en kombination av dem är absolut bäst.

Idag är det redan så att många musiker inte har speciellt mycket pengar att lägga ner på att göra bra inspelningar och därför låter det mesta som spelas in skit. Hifi är ett av mina absolut största intressen och därför mår jag dåligt när hela min hobby blir lidande av att 100 miljoner kriminella vuxna (arbetande) stjäl musiken.

Det handlar inte om att inga oskyldiga lider. Idag lider alla som är seriöst intresserade av musik av att artisterna (finns givetvis undantag) inte tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leverera musik som är så bra inspelad att den är behaglig att lyssna på. Vi är vår egen cancersvulst som håller på att ta död på oss själva. Men folk ser det inte blinda som är.

Till alla er som inte jobbar så kan jag säga att jag förstår er. Musik och film är så dyrt så jag och de flesta andra kan enkelt se genom fingrarna när ni laddar ner olagligt. Det är vuxna arbetande människor som jag blir arg på.

Om alla vuxna gick runt och snattade alla snygga kläder så mycket att tillverkarna inte hade råd att göra annat än enkla fula kläder som jag tvingades köpa så skulle jag bli väldigt arg på de idioterna. Det är ingen skillnad med musik bara för att det inte är en fysisk sak. Jag lider av dåliga inspelningar och det är lika verkligt för mig.