Ändra från ATA till ACHI?

Permalänk
Medlem

Ändra från ATA till ACHI?

Hej, till att börja med ska jag erkänna att jag inte är så insatt i bergreppen i denna värld så häng mig inte om jag skrivit något galet. Det är såhär att jag har en Dimension 8400 med två stycken WD2500JD diskar på 250gb vardera som tidigare varit en Raid 0 partition, men i samband med att jag gick över till Vista, valde jag att inte köra Raid, jag valde då i BIOS Autodetect Raid / ATA eller något liknande. Problemet är att jag tycker mig ha ganska dåliga överföringshastigheter mellan diskarna ibland, har idag förstått att jag kanske borde valt Autodetect Raid / AHCI och sedan Installerat Intels AHCI drivrutiner.

Funderar på om detta kan ha med min dåliga prestanda att göra och om det går att ändra detta i efterhand, modig som jag är så testade jag iallafall detta, windows började boota men stod kvar på den Vista skärmen där det snurrar något grönt i flera minuter innan jag gav upp och ändrade tillbaka och nu sitter jag här och ber om hjälp!

Ifall det är till någon nytta kan jag meddela att i enhetshanteraren under IDE/ ATA/ATAPI Styrenhet står det , Ultra ATA Storage controllers, misstänker att jag borde ha AHCI där?

Någon med lite råd till en pojke vilsen i hårdiskträsket?

Permalänk
Medlem

AHCI drivrutiner måste installeras tillsammans med windows.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna installera AHCI-drivarna i windows...boota om och byta inställning i bios.

AHCI är mest till för lite specialfunktioner med sata, när jag bytte gav det exakt noll skillnad i prestanda, men jag optimerade visserligen inte så mycket.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag citerar mej själv från en annan tråd:

Jag har precis fördjupat mej lite i detta ämne då jag också har problem med det.

Till att börja med verkar det som om begreppen/benämningarna är lite blandade här i tråden.
Det jag pratar om är AHCI som är en "överföringsstandard" för SATA-diskar. En annan "överföringsstandard" är IDE och då pratar vi alltså inte om PATA till floppy, IDE-CD/DVD eller IDE-diskar. Sen brukar det vara samma drivisar till RAID och AHCI.

Jag har också en bräda med ICH9 på, och får inte min externa eSATA-disk att funka plus att den segar ner hela systemet.

Som jag tolkar informationen på Intels hemsida så kan man uppdatera drivisarna till AHCI från Windows om man har Vista men inte installera dom. Och man kan inte heler installera/uppdatera dom om man kör IDE, utan då är det att blåsa om disken som gäller och då när man väljer på vilket partision/hårddisk som man vill installera OSet på så finns det en liten fråga om man vill installera ytterliggare drivisar, och även där funkar det med sticka/CD att ha dom på om man har Vista.

Alla andra OS än Vista kräver floppy-installation av drivisarna.

Mitt problem just nu är bara att man inte kan använda "drivis-paketet" som man laddar ner från Intel utan man behöver drivisarna löst och dom har jag inte lyckts hitta ännu. Förslag/ledtrådar mottages med tacksamhet!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.