Permalänk

Antec 3 speed fan kontroller

Fick med en 120mm fläkt i mitt sonata III, antec 3 speed med en sånhär som man kan ställa hastighet med

Nu undrar jag om man kan ha den till att ställa andra fläktar? har klippt bort den från fläkten och där var en gul en svart och en röd kabel. Om man kan reglera andra fläktar så var ska man löda fast kablarna?

Permalänk

Jag vet inte vad det är för elektronik som sitter i dessa fläktar men jag skulle tippa på att det inte går att bara klippa väck den och löda in på en annan fl'äkt. Man måste isf ha grunden hur fläktarna är uppbyggda isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ok Bara att slänga då.

Permalänk
Medlem

Hehe, du skulle frågat innan!

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte gå?
Det är antagligen en brytare som är länkad till tre olika motstånd. Det skall bara vara att löda på på en annan fläkt.

Rätta mig gärna.

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Jodå,

5v / GND = 5v
12v / 5v som GND = 7v
12v / GND = 12v

Det ska nog gå..
Går det ut två stycken av varje kabel?

Permalänk
Medlem

Han har säkert redan slängt den :S

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk

Har den kvar, det går ut en av varje kabel.

Permalänk
Medlem

Samma fläktar följer med Ninehundred som jag har. En normal mordern fläkt har en magnetisk varvtalsregulator (gul ledare) som används för att reglera hastigheten på fläkten av antingen mjukvara via moderkortet eller genom en fläktkontroller. Antec valde sin egna speciella lösning genom att använda jumpergrejen som är på bilden. Och det är som det är sagt att det den gör är att jumpra strömmen genom olika motstånd som sitter innuti fläkten. Så om du ska använda regulatorsladden till någon annan fläkt så måste du slakta orginalfläkten. Plocka ut motstånden, dvs hela kretskortet som sitter i och modda in det i den nya fläkten. Mitt råd: Köp en ny fläkt.
Tack vare den här lösningen kan man heller inte använda dessa fläktar till en vanlig fläktkontroller eftersom det inte finns någon magnetisk varvtalsregulator utan det är motstånd som reglerar hastigheten.