Börjar bli för gammal för spel!(?)

Permalänk
Medlem

Wow dödade lite av mitt spelintresse då jag verkligen förstod att ett så simplet spel som wow kan få med sig ALLA. Det som stör mig mäst är att en p12 kan få respekt på serven för hans gear och att han ens kan få gearet. Ett online spel ska bygga på intellekt och förmåga att lista ut uråldriga mysterium. För att "varva" wow är det enda du behöver en massa tid. Sjukt tråkigt!
Missförstå mig inte, wow är ett av de bästa spelen som finns i dag, funktionellt.
Allt funkar, allt flyter och det är kul att kunna sitta med polarna och lira. Men själva RPG känslan finns inte längre, ändlös raiding och grinding är vad som fick mig att inse att det är rätt trögt att spela.

Jag har fortfarande viss förhoppning om nästa expansion men tror bara det är för att jag tycker min warlock är så cool

Ett tips är att gå med i en förening så du träffar lite folk utanför spelandet, och kom ihåg, för att hålla sig ung måste man göra ung(det som unga gör), SPELA!!!! :D::D::D::DOOOO:O:O:O HEHEHAHUAHUA

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Min far blev sjukpensionär (pga trasigt ben) för några år sedan och ska fylla 60 år nästa år. Han har haft tre riktigt stora intressen i sitt liv; cyklar, modelltåg och datorspel. Cyklandet har han fått ge upp och modelltåg har sina begränsningar. Därför är det guld värt för honom (och för oss anhöriga) att han fullkomligen älskar datorspel i och med hans svårigheter med att röra sig. Han kommer garanterat spela spel (mest taktikspel och simulatorer) resten av sitt liv. Så nej, man blir inte för gammal!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk

Tja jag är ju bara 29 men har spelat sen C64 så jag har nog testat så gott som alla större spel. Gick nyligen över från PC till 360 och charmen med spelandet nu är helt klart att sitta med polare och köra lite coop eller typ Fifa.

Att nöta CS eller WoW är ju grymt tråkigt och enformigt så satsa på den sociala biten. Och glöm inte att testa CoD4. kankse det bäs5ta FPS jag har spelat. Fruktansvärt mycket krig. Ja och Guitar hero rockar rätt bra också. Så det finns lite nyskapande fortfarande.

Permalänk
Medlem

Det är värre för mig.. jag tycker de flesta filmer som släpps är skit, musik vill jag inte lyssna på å spelat har jag inte gjort på över en månad.
Detta är mina 3 största intressen...

Men men... det lossnar väl antar jag. Väntar på Age of Conan å resten ger väl med sig. Å nej, jag är inte inne i en deppression.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

jag e med 40år o jag lirar bara quake3 (rocketarena) när jag sitter vid datorn.
ibland så lirar jag lite sacred eller C&C spel fast annars bryr jag mig inte om spel så mycket.. förr blev man imponerad av grafik etc fast nu tycker jag inget imponerar med glassig grafik eller e roligt fast HL2 var rätt kul :).

zac mackracken 4 ever

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Är snart 25, spelat PC-spel (aldrig konsol) sedan jag var runt 5-6 år gammal (Prince of Persia, IJ & Fate of Atlantis, X-Com osv).

Har sedan den tiden spelat ganska så aktivt, blir väl lätt så om man har datorer generellt som största intresse. Kan hålla med om att de flesta spel som släpps idag är av mindre spännande kvalitet än vad det var förut, bra spel får man oftast vänta länge på. Kan ju säkert delvis bero på att majoriteten av tidigare engagerade och innovativa utvecklingsstudios blivit uppköpta och tvingats till snabbare releaser på grund av budgettekniska skäl.

Sist jag hade en "hurra"-upplevelse var när Half Life 2 kom ut, man märkte verkligen att tillverkaren visste exakt vad de pysslade med, älskade sitt spel och la ner varenda minut som krävdes till utvecklingen och finputsningen. Det var verkligen länge sedan ett spel kändes så genuint bra, och den känslan har jag inte riktigt fått sedan HL2 tiden heller.

Vad som gäller WoW så är det ju vad det är. Dock är MMORPG aldrig skoj när man inte är engagerad och aktiv, och engagerad blir man oftast när man skaffar vänner i spelet (eller spelar med RL-vänner). Själv har jag träffat folk från alla möjliga länder i diverse MMORPGs, och många av dom har jag blivit extremt goda och nära vänner med under åren. Har man sådana relationer med andra spelare i MMORPGs så är det nog mycket lättare att ha spelglädjen kvar, även om spelet i sig kanske blir mindre intressant med tiden.

Men gällandes solo-gaming, visst. Det har blivit lite mindre lockande under åren. Man har sett väldigt många BRA spel under åren, och då ökar ens krav på de spel på köper. Majoriteten av dagens releases kan aldrig leva upp till de krav som etablerade och "old-timer" gamers har, vilket är nog även en del av anledningen till varför man blivit mindre intresserad.

Mina små synpunker

Permalänk

När jag tröttnar på spel (vilket händer då och då) så börjar jag läsa lite fantasy-böcker eller ser på tonvis med filmer. Senare efter ett par månader är man tillbaka i träsket och man vill panga lite headshots eller spela ett MMORPG

Permalänk
Sötast

Jag har börjat tänka om nu lite.

Förr älskade jag ALLT.
Nu hatar jag det mesta.

Jag trodde att det var som jag "hade redan spelat alla spel i den genren, all the same"

Sen tittar jag på mina arbetskamrater..... Hela vägen upp till 50 ungefär, och dom sitter fortfarande och älskar spelen som jag har börjat hata.

Någon av dom har gått ner till lugnare spel då han menar på att hans reflexer är borta så det inte är lönt mer.

Medans en annan och den äldste av dem alla just köpte COD4 och är online varje kväll och äger servrar

Så, är det jag som är så otroligt "världsvan" inom pc spelen, eller är det bara så att jag har blivit en grinig liten pessimist?

Värt att tillägga är att jag inte köpt ett spel till PC på flera år och då känns inte spelen riktigt "värda det", dock så har jag köpt en del till PS3an och då trodde jag att jag skulle vara limmad framför projektorn å bara lira livet. Men det händer faktiskt inget på den sidan heller, har 3 nya spel, som jag inte spelat mer än 1-2% på.

Undrar vad som är fel

Permalänk
Medlem

Oj vilken respons för något jag trodde jag skulle bli flamad för! *Lyfter på hatten för alla inlägg*

Det som var fördelen med att vara fet som ett svin och ful därefter, med andra ord. Grymt singel och det passade ju fint för spelintressets skull när man var uppe i det.

Slölirar som sagt wow samtidigt som jag filosiferar över livet. Förösker hålla mig "uptodate" fortfarande vad gäller spelindustrin men glömmer bort det mesta jag läser på grund av det jag skrev ursprungligen, sett det mesta förr. Iofs förstår jag att det är svårt att vara kreativ då det mesta gjorts förr och det kan väl vara bra att kopiera en del men som det är idag då det känns som, nästintill merparten av alla spelhus sitter i knäna på Intel/AMD/Geforce/ATI och bara satsar på yta och knappt något innehåll.

Nackdelen med att varit så uppe i spelandet att andra intressen dog bort. Har tagit paus från spelandet förutom wow och märker att intresset inte vill komma tillbaks.

Kapten Kattskit! Jodå, det är Ralle.

EDIT:
Har mycket mer att skriva men är i tidsnöd. Lär komma mer sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag är 33 och nu ska jag börja snöa in på fiske istället, som jag gjorde mycket mer när jag var snorunge.
Spelade mycket NHL, football manager och fps. Suget till spelandet kommer kanske tillbaka om man slutar spela ett tag som nån sa.

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem

Snart 40 jag med även om jag stretar emot, kan bara hålla med om att spelsuget minskar och att det finns dagar då jag sätter mig vid datorn utan att starta ett ända spel!!!

En del här väntar på AoC men jag väntar på något bättre, Warhammer Online kommer nog skaka liv i mina grå celler och med lite tur så fastnar jag i den mysiga världen

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen:
Håller med om att ta en paus är en bra grej.
Höll själv på med både spelande, hemmabio och bilstereo i stora mängder och doser för flera år sedan.
Tappade lusten med det mesta, har dock småpillat med polares bilstereos, en del med hammabion och spelat av och till, men aldrig på samma hardcorenivå som förr.
Dock har jag återigen fått blodad tand för bilstereo så nu får bilen f*n inte vara ifred längre...och det snor tid från spelandet (vilket iofs inte är så negativt då jag känner mkt som du att man har sett det förr....det är bara...snyggare, men bättre? Tveksamt). Så genom att ta ett kliv tillbaka, se på saker och ting utifrån ett annat perspektiv eller inte bry sig alls ett tag kan vara välbehövligt ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Ni äldre som är aktiva här på Sweclockers, hur funkar den sociala biten med er, altså att vara (datorfreak)? med jobb, fru och barn ?

Jag själv är ganska orolig, träffat mindre och mindre kompisar sen min nya dator kom och de känns som man skärmar av sig lite från omvärlden.

HEhe varken tjejen eller tösen klagar då de har kraftigare grejer än de behöver då de får "ta över" mitt gamla
Socialt liv? VAD ÄR DET? Är bara social med ett handfull folk som alla delar mina intressen, så man kan säga att vi är en liten insnöad skara på 4-5 pers som umgås regelbundet som spelar, snackar datorer, bygger bilstereo och mekar bilar.
Jobb? Eh....jag mekar lastbil till vardags....så jag jobbar delvis med ett av mina intressen

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är tråkigt är att man blir så långsm med åldern jag är 35år och förr när man spelade över nätet med snabba skjutspel så han man med men idag oavsett hur mycket man tränar så hinner man inte med på samma sätt . (någon har sakt att man är snabbast mellan ögon och fingrana mellan 15-17år sen går det utför) Så för min del så har jag slutat att köra dessa spel över internet för det är inte kul längre. Övrigt så tycker jag att de speltidningar som man kan köpa dissar nästan alla spel. Jag tycker inta att man ska jämföra alla spel mot det bästa spel som finns.

Om en biltidning hadde testat en skoda för 100`000kr mot en V70 för 300`000kr så hadde man sett det som ett oseriöst test.

Bara för att ett spel har lägre grafiknivå så behöver man inte dissa spelet för det finnns många som inte har den senaste hårdvaran men ändå vill kunna köpa ett bra spel. Köpte FEAR Perseus Mandate som hadde fått ett dåligt betyg bara för att grafiken va i samma nivå som första spelet. Men jag måste säja att jag tycker att detta spel är helt ok. själv så tycker jag att det slår bioshock som har bra grafik men inget mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Själv är jag 22 och har precis samma känsla som alla andra. Spelen har inte samma kvalité idag.

Jag har inte klarat ut något spel knappt överhuvudtaget de senaste åren. tröttnar efter halva och sluta spela. Det jag spelar nu fortfarande är typ Dota och en och annan TD på WC3. Finns inget som man rikig fastnar för längre.

Dock har jag ju en del annat att lägga tid på så att jag har för mycket tid då jag inte spelar är inget problem:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det som är det värsta, jag har inte fått något annat intresse som kompenserar bortfallet av speldöden.

Visst känner jag igen att nervbanorna sviker en grymt ju äldre man blir! Garvade själv i min ungdom åt äldre och vilka problem de hade och nu sitter man vackert i båten själv!

Tagit en rövare och beställt Lost Odyssey som ett sista försök (tack Webhallen för den ybersnabba leveransen! ((Ironi)) att få igång intresset.

Längtade tagelskjorta efter Mass Effect och när jag äntligen körde igång så, samma grej. Började omedelbart fundera över om det inte fanns något roligare att göra! Berodde också till en stor del på det där med slappa nerver och slö hjärna. Vill ha det så att spelet pausar upp under fighter så man hinner kolla in kontrollen då min hjärna glömmer bort layouten från den ena sekunden till den andra!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att mångas ointresse för dagens spel beror på personerna/åldrande i sig (även om de säkert finns några) utan problemet ligger troligen i spelen.

Spelen idag saknar generellt nytänkande och spelglädje. Det lägs ner på tok för mycket tid på grafiska detaljer. Många som skriver i denna tråden började kanske spela runt pong-eran. Grafiken var knappast det viktigsate på den tiden men de är det tyvärr nu.

Jag spelar rätt lite nu jämfört med tidigare, jag är 24 kanske jag ska tillägga.

Har knappt fastnat för något nytt spel under de senaste året(!) Har dock testat de flesta nya spel utan att bli imponerad.

Min lösning är att spela gamala favo lir som jag troligen inte kan tröttna på Close Combat spelen online, sjukt kul. Sen för att få lite FPS kickar spelar jag TF2, som faktiskt är mycke underhållande.

Men när de gäller SP sidan finns det inte mycke som har lockat/lockar. Juste spelade igenom HL2-EP1-EP2 och FEAR (COD4 var ok en stund också), enda spelen jag verkligen gillat på år och dar.

Permalänk
Hedersmedlem

lösning : globalfalcon.org

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

En människa mognar. Bli likgiltig och fäll in dig i ledet.
Har man barn är det inte ditt intresse som är viktigt. Deras intresse är ens liv...

EDIT: 33 bast

Permalänk

För min del har jag slutat att spela för att jag hela tiden har viktigare saker som jag måste göra. Där vissa saker är sådant som en borde göra, men aldrig gör.

När jag var ung så hade jag inga bekymmer, allt fixade andra åt en. Man behövde inte ens tänka på hur man skulle försörja sig. Och när man blev lite äldre och skaffade lägenhet, så hade jag fortfarande en positiv framtidstro, vilket innebar att man lugnt offra en helg för spel.
Nu har jag snarare insett att en stor del av mitt liv har gått och inget har man gjort, sitta och spela mer spel är knappast något som saknas i ens liv.
Jag tror det sista är vanligt, att man antagligen inte har tid eller att man känner att man bör göra något viktigare med livet än att sitta och spela.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

DAoC var min guldtid, allt efter det har varit konstgjord andning.

Så fort man börjar jobba, skaffar partner etc etc fungerar det inte att spela spel som WoW där de flesta guilderna kräver att man lägger ner massor av tid. Tid man tyvärr inte har för spel längre.

Jag har inte vuxit ifrån spelandet, inte alls. Älskar fortfarande att kunna ta det lugnt och koncentrera mig på ett spel ett par timmar. Tror inte att jag någonsin kommer att "växa ur" spelandet. Däremot värdesätter jag att få vara tillsammans med min (irl) omgivning på ett annat sätt nu än när jag lirade "hardcore".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion

I slutet på Januari hände något, efter att till slut fått upp min andra lvl70 i Wow dog mitt intresse för spelet och vad än värre är för alla spel jag lirar.

WoWs fel alltihop... Utan det så hade nog spelandet rullat på som vanligt.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga nu några dagar efteråt att jag blev inbjuden till WoW igen ... 10 gratisdagar på sitt befintliga konto.
Så jag slölirar också wow nu... och det är hyffsat skoj, tillräckligt för att det ska funka iaf.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Har i perioder känt precis samma sak, även fast jag bara är 25. Men så lyckas man få ihop ett gäng polare som lirar nått och vips så blir det roligt igen även om perioderna med intensivt spelande med åren blivit kortare och kortare. För mig är inte spelen det primära längre utan det är dem jag spelar med som gör det roligt. Känns skönt att intresset avtagit lite med åren också då lite väl mycket av min ungdom spenderats jagandes pixlar av en eller annan färg.

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Nej då, inte blir man för gammal för att spela. Själv är jag 46 och spelar på som förut. Jag har spelat Quake-serien, Doom, Soldier of Fortune, Return to Castle Wolfenstein, Half-Life-serien, Oblivion, COD4 och Runescape.

Men jag har med stigande ålder märkt att det inte alltid räcker med att bara springa omkring och skjuta - problemlösande äventyr blir allt viktigare utmaningar, när man blir äldre.

Dessutom bör man se till att man sköter sin kondition, det blir bara viktigare då man blir äldre. Se också till att man har tid över för familj och vänner. Att göra något annat som inte har med datorer att gör är aldrig fel.

Återseendet av den kära burken blir bara bättre om man gör annat emellanåt.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Det är mmorpgs some dödar ditt spelintresse...
Jag vet när jag spelade WoW, kunde inte spela nått annat sen allt var bara "meh". Jag kanske började lite på nått nytt spel sen orkade jag inte spela mer.

Efter att ha slutat spela WoW ville jag bara spela alla spel. Hade inte tid för hur mycket jag ville spela. Allt som jag har missat och allt nytt som kom ut. Har fortfarande aldrig tillräckligt med tid

så sluta spela mmorpgs. det är som cancer mot spelintresset

Permalänk

Trodde aldrig jag skulle sluta spela spel, men jag hittar inget spel ute på marknaden som verkar intressant.. Handlar inte spelet om tomtar, troll och magier så handlar det om en macho krigshjälte som springer runt och skjuter ner 1000 tyskar utan att hjälten skadas nämnvärt. Vart finns nyskapandet?

Titta bara på dagens speltidningar. Framsidorna på dessa kan väl kortfattat och övergripande sammanfatta spelindustrin idag, och jag gillar det verkligen inte...

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag är några år yngre men har spelat datorspel ungefär lika länge. När intresset dalar så är en paus onekligen, som någon annan skrev, bra men just nu har jag en annan fix. Indie spel. Jag hatar termen men små billiga spel utan hejdlösa systemkrav som bara är gameplay. Alternativ nummer tre är att leta lite i budget lådorna efter spel som halv till helfloppat men som har bra mekanik och erbjuder lite av en frisk fläkt även om dom inte har lika mycket polish som dom större titlarna.
*Indie*
Shadowgrounds
Harvest: Massive Encounter
Audiosurf
Darwinia
*Budget*
Silverfall
Darkstar One
Europa Universalis 3

Permalänk
Medlem

Är 24 år och har samma spelglädje som när jag först började att spela
Men jag har på senare tid börjat irritera mej mer på alla problem som finns och hela tiden förvärras inom spelindustrin.
Vill inte ta upp det här då det är ett helt annat ämne.

Men spel är precis som allting annat. Vissa fastnar för det medans andra tröttnar och fastnar för nånting annat istället.

Permalänk
Inaktiv

Dagens speltillverkare riktar sig till en lite för bred målgrupp ofta. Teknikens framsteg har inte gjort saken bättre heller, de flesta nya spel är flamboyanta fotorealistiska kreationer som inte lämnar mycket över till fantasin, självklart tröttnar man.

Vill man ha spel med bra djup får man gå tillbaks I tiden.

X-COM någon?

Permalänk

Jag tycker också att jag var trött på allt. Men sen märkte jag att jag aldrig satte mig in i spelen.
Idag har spelen kanske en inlärningskurva på 1-2 timmar.
Jag testade mest och sen fattade man inte och sen stängde man av. Ganska så korkat.

Sen har piratkopieringen gjort att man tröttnar snabbare. Man har för mycket och välja mellan och värderar inte spelen som man ska.

Mvh, Rosa