Permalänk

Min dator är så långsam!

Hej! Jag har en DELL dimension 8250. Vet inte alls vad som finns inne i bruken men när jag köpte den för 5 år sen (ren gissning?!) sa de att det var en bra dator som innehöll mycket prestanda. Det var ett erbjudande från jobbet som innehöll några förslagna paket på datorer. Det fanns flera paket som låg under det jag valde i prestanda men även något som låg över.
Innehåll:
Windows XP
F-secure antivirusprogram från Telia
Använder både Opera och Explorer som webbläsare

Problemet är att den nu blivit så långsam! Är uppkopplad mot ett 2mb bredband. Men det är ju inte bara när jag är på internet den är seg utan vad jag än ska göra. Jag spelar inte spel. Men om jag tex ska öppna något i PowerPoint eller vad som helst så tar det länge och den kan låsa sig. Det kan ta 5-10 sekunder att öppna något, ibland mer.

Jag har lagrat mina bilder från 5 år tillbaka i datorn, tar väl ca 50 bilder i månaden eller mindre, har en del musik också och ett fåtal filmer (10 st max).
Kör en virusgenomsökning nu och den har hittills hittat ett spionprogram som då antagligen kommer att tas bort. Får se om den hittar något mer.

Min fråga är: Vad mer kan jag försöka göra för att få datorn att arbeta fortare än nu?

Funderar på att kopiera in det som känns viktigt för mig på säkerhetskopior och sen ta bort nästan allt på datorn. Vad tror ni? Hur tar jag säkerhetskopior? Jag har CD-brännare.

Går det inte att lösa köper jag snart en ny dator=/

Kan tillägga att när jag högerklickar på Lokal disk (C:) i "den här datorn" så står följande: Använt utrymme 36,5 GB, Ledigt utrymme 56,5 GB, Kapacitet 93,1 GB.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Moderator
Testpilot

Självklart går det att lösa. Program som CCleaner kan hjälpa till att rensa upp i överfulla register m.m.

Det är lite svårt att avgöra vad som kan vara fel utan att sitta vid den och titta själv. Kan du berätta precis när det gick från normalt till segt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kan inte precisera

Nja jag kan nog inte precisera när den blev långsam. När jag tänker efter så tror jag att den tidigare kunde bli så om man hade mycket igång samtidigt och om den stått på ett längre tag. Men nu är den långsam hela tiden.

Och jag kan inte uppfatta det som att den är "full" efter det jag skrev sist i förra inlägget? eller? Tusen tack för att du kommer med tips!

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem

Du bör även ladda ner något antispywareprogram. T.ex SpyBot - Search and Destroy! Många spywares segar ner datorn något oerhört.

Kolla även din autostart; Start > Kör > skriv "msconfig" och titta under fliken Autostart. Denna lista bestämmer vilka program som startas varje gång du sätter på datorn. Under fem år kan denna ha fyllts med onödiga program. Bocka ur de du verkligen inte behöver. Om du inte förstår vad vissa innebär kan du alltid googla på det.

Som tidigare skrivit kan du även ladda ner CCleaner för att ta bort överfulla register osv. Glöm inte att även avinstallera program du inte behöver.

När du är klar med att rensa datorn kan det vara läge att göra en defragmentering av hårddisken. Detta görs under Start > Tillbehör > Systemverktyg.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk

Spybot

Det var mycket bra tips!!! Ska gå igenom och göra alla de förslag ni kommit med så sen ska den förhoppningsvis gå bra igen

Edit:
Nu har jag laddat hem Spybot och har kört det. Den har hittat
"Real Download express"
och
"NoAdware"
som den markerat rött. Vad gör jag med dessa? Är det farliga program eller ska jag ha kvar dem? Jag kan inte avgöra det. När jag klickar på plusset bredvid dem står det att det på det första programmet är "registernycklar" (4st) och på det andra programmet ett "bibliotek". Men är inte AdWare ett bra program? Vill den ta bort de bara för att det programmet har ungefär samma uppgift som Spybot?

Nu hittade den fler som är rödmarkerade:
MyWay.Mybar
WildTangent
MyWay.MySearch
MyWay.MyWebSearch
CommonName
Altnet
AdRevolver
HitBox
HitLinks
Statcounter
WebTrends live
Zlob.downloader

De har mellan 1-11 "entries".

Vilka ska jag ta bort? Vad ska jag annars göra med dem? Skillnad på filer/bibloitek/registernycklar/cookies? Det finns alla dessa i sökningen som nu är klar. Men vet som sagt inte vad jag ska göra, vilka jag vågar ta bort osv.

Visa signatur

Sandra

Permalänk

Spybot, vilka kan jag ta bort?

"Real Download express"
och
"NoAdware"
som den markerat rött. Vad gör jag med dessa? Är det farliga program eller ska jag ha kvar dem? Jag kan inte avgöra det. När jag klickar på plusset bredvid dem står det att det på det första programmet är "registernycklar" (4st) och på det andra programmet ett "bibliotek". Men är inte AdWare ett bra program? Vill den ta bort de bara för att det programmet har ungefär samma uppgift som Spybot?

MyWay.Mybar
WildTangent
MyWay.MySearch
MyWay.MyWebSearch
CommonName
Altnet
AdRevolver
HitBox
HitLinks
Statcounter
WebTrends live
Zlob.downloader

Vilka ska jag ta bort? Vad ska jag annars göra med dem? Skillnad på filer/bibloitek/registernycklar/cookies? Det finns alla dessa i sökningen som nu är klar. Men vet som sagt inte vad jag ska göra, vilka jag vågar ta bort osv.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

allt skit ska bort..
ett antivirus+brandvägg skall oxå installeras om det inte är gjort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adware
tror du syftar på ad-aware

lite offtopic. hur gör ni när ni får in massa skit i datorerna :p?

Permalänk

Är de säkert att jag kan ta bort allt jag listat upp i förra inlägget utan att det påverkar något som jag måste ha kvar på datorn???

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

googlar man på namnen så får du fram att allt är skit, alltså spyware, trojaner medmera.. sånt ska definitivt bort så fort som möjligt.

dessutom tas det inte bort helt tror jag utan placeras först i karantän och sen därefter tas det bort från datorn..
görs iaf så i ad-aware

Permalänk
Medlem

Re: Spybot, vilka kan jag ta bort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SandraHansson
"Real Download express"
och
"NoAdware"

MyWay.Mybar
WildTangent
MyWay.MySearch
MyWay.MyWebSearch
CommonName
Altnet
AdRevolver
HitBox
HitLinks
Statcounter
WebTrends live
Zlob.downloader

Herre j****r va skit ! Har inte sett så mkt skit på en gång i en dator på en och samma gång. Hade det varit min dator (vilken aldrig skulle få en en av dom där otygen) Hade jag blåst hela och installerat om.

Permalänk

Om du inte vågar ta bort all det där kan du alltid göra en återställningstidpunkt, det gör du såhär: START -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning och klicka på "Skapa en återställningspunkt" döper den nåt t. ex "innan rensning". Om nåt skulle gå fel kan du alltid starta datan i felsäkert läge och återställa på samma sätt bara det att du väljer "Återställa datorn till en tidigare tidpunkt" och välja "innan rensning".Till rensningen: Låt spybot ta bort allt det där, sedan tar du och kör CCleaner och sök efter registerfel och rensa bort allt, sedan tar du och avinstallerar alla gamla program mm som du inte längre använder. Och sist gör du en hårddiskdefragmentering START -> Program -> Tillbehör -> Diskdefragmentering och välj "defragmentera", det kan nog ta någon timme, med tanke på hur gammal din dator är och att du troligen inte gjort det förr Hoppas den blir snabbare

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Spybot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SandraHansson
Det var mycket bra tips!!! Ska gå igenom och göra alla de förslag ni kommit med så sen ska den förhoppningsvis gå bra igen

Edit:
"Real Download express"
och
"NoAdware"

MyWay.Mybar
WildTangent
MyWay.MySearch
MyWay.MyWebSearch
CommonName
Altnet
AdRevolver
HitBox
HitLinks
Statcounter
WebTrends live
Zlob.downloader

Ta bort skiten!

Ladda ner CCleaner, googla det, och kör dess olika rensningsmetoder.

Lycka till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sandra:

Virus och spyware döper sig ofta till namn som mindre datorkunniga ska tro är ett legitimt program. De gör det mesta för att döljas. Ta bort skiten och som sagt, ladda ner CCleaner och rensa och defragmentera registret också.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Herregud ta bort allt, ladda ned Ccleaner och kör det

Eller formatera om

Vad fan har du gjort med din dator? Har du omformaterat någon gång på 5år?? och bara för att den var bra för 5år sedan betyder inte att den är bar nu

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

§ 3.4 - Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning). Till reglerna >>