Datorn startar väldigt långsamt!

Permalänk
Medlem

Datorn startar väldigt långsamt!

Hej på er alla,

Har ett problem som pågått i några månader nu. Problemet är att min dator tar otroligt lång tid på sig att starta. Allt går bra tills Windows "Laddningsruta" kommer upp, efter det blir skärmen svart någon minut, för att sedan gå till "Välkommen"-bilden. Där står datorn still ytterligare någon minut för att sedan gå till Skrivbordet och sakta ladda klart tills datorn slutat tänka.

Jag har scannat datorn efter virus och spyware, och det verkar inte som något hittas. (Scannat med NOD32 och AVG Anti-Spyware).

Min dator består av följande komponenter:

Intel Core Duo 2 6600 2,4 Ghz
Western Digital 270 GB (Inga extra partitioner)
2 GB DDR-ram
Gigabyte GBB36X (?) Moderkort

Kan problemet sitta i hårdvaran, t.ex minnena eller hårddisken? Min användarprofil tar för övrigt bara upp ca 500 MB.

Har inte heller särskilt mycket processer igång, rensar autostart i Msconfig så ofta jag kan. De jag har i autostart är följande:

NvCpl
nwiz (nvidia)
NvMcTray (nvidia)
avgnt (Avira antivirus)
Deamon Tools
Spyware Guard

Tacksam för all hjälp som kan komma. Tycker min dator för övrigt går onaturligt långsamt för dess egentliga prestanda.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

diskrensning, defrag ? många filer på C disken ?

rensa upp på c så mycket som möjligt och defragmentera så kanske det går något fortare..

Permalänk
Medlem

HD går kanske i PIO mode istället för DMA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren.

Har nu rensat och defragmenterat registret, rensat och defragmenterat hårddisken, gjort utförliga virus och spywarekontroller, kollat att alla HDD:s är i PMA-mode osv.

Datorn går nu snabbare och startar ca 1,5 minuter, från knapptryckning till fulladdat windows. Är detta en bra tid?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

det är ok tid. men rensade du med CCleaner 2.06? finns gratis HÄR

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Vila i frid

Betänkt till nästa installation, begränsa systempartitionen till ca 50 GB, så blir allt så mycket snabbare när läshuvudet inte behöver flänga över HELA disken istället för bara första 20 procenten vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Japp, jag rensade med CCleaner!

hasenfrasen: Tack, mycket bra tips. Går det att partitionera i Windows-Installen eller behövs det göras med exempelvis PartitionMagic innan man formaterar?

Ponera att jag köper en extra hårddisk, för över mina filer dit och sedan vill installera om Windows på en ca 50 GB stor partition på den första hårddisken. Hur bör jag gå till väga?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Tack, mycket bra tips. Går det att partitionera i Windows-Installen eller behövs det göras med exempelvis PartitionMagic innan man formaterar?

Japp, det kan du göra i Windows installationsprogram. Nu i efterhand kan du göra det med Partition Magic.

Jag vet inte om det är stenåldern nu, men det finns ett program vid namn BootVis som kan berätta varför det går långsamt.

Permalänk
Medlem

Du kan även i bios inaktivera sådant du inte andvänder:

Firewire?
gamla spelkontrollporten?
floppy sökning?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas