Arbeta som systemutvecklare utan högskoleingenjörsutbildning?

Permalänk
Medlem

Arbeta som systemutvecklare utan högskoleingenjörsutbildning?

Hej!

Sitter för närvarande på ett arbete, men skulle vilja jobba med programmering.

Har programmerat en hel del på fritiden (c++ och c#/.NET)

Problemet är att jag inte har ekonomi att avsluta mitt arbete och studera på heltid till t.ex högskoleingenjör.

Funderar därför på att snickra ihop en egen utbildning med vettiga kurser.

Frågan är då:
Har man möjlighet att arbeta som seriös systemutvecklare utan att ha gått en hel utbildning med examen eller är det tvärstopp om man inte har rätt titel?

Vilka kurser bör man gå?

Skulle vara fint om någon har egna erfarenheter eller kanske vet hur det företag du / ni arbetar på resonerar i frågan!

tack på förhand.

/MVH

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att om du kan visa upp vad du kan göra och saknar en utbildning så borde det gå bra. Dock så kan det vara vissa egenskaper man snappar upp från en utbildning som andra saknar. Sättet att tänka programmering mm. har jag sett fattas för de som saknar en utbildning men programmerat på egen hand.
Det är förmodligen en fördel om du kan visa upp på papper att du har genomgått en utbildning, både som ett bevis på din kunskap (som man förmodligen har eller kan snappa upp snabbt igen) och att man är ambitiös och har klarat av en längre utbildning.

Så oavsett om du har en examen eller inte tror jag det är bra att kunna visa upp en portfolio på vad man har gjort (och bevisligen borde kunna).

Ang. kurser är det bra att ta någon mer teoretisk kurs i programmering eller design för att lära sig hur man tänker programmering. Rena programmeringskurser i all ära, men där är det mer rakt på sak och man tappar viktiga bitar. Har man programmeringstänket kan man resonera sig till lösningar på saker som man aldrig har arbetat med själv, har själv märkt att jag har kunnat hjälpa andra som använder språk jag aldrig använt eller väldigt lite genom att bara resonera i hur det borde fungera.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har lagt märke till att de som söker programmeringsjobb men saknar formell utbildning ofta kan uppfattas som ensamvargar som saknar team-känsla. Det gör det litet svårt för dem, för det är inte kul med cowboy-programmerare som inte kan/vill göra saker annat än på sitt eget sätt. Därför vore det nog en fördel om du idag har ett arbete där du arbetar tillsammans med andra människor så att du kan visa på det sedan när du söker jobb.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var lättare förr att bli respekterad som självlärd. Jag har fått flera sådana jobb/uppdrag utan utbildning, men det var klart lättare för ett par år sedan än idag, troligen för att ingenjörsutbildningarna äntligen börjar bli något att ha.

Men är man bra, och har lite referenser att visa upp så går det bra ändå. Jag har fått flera uppdrag där jag från början har fått klargjort för mig "bara ingenjörer är välkomna" men att det sen går bra ändå.

Så om du inte har vettiga referenser (tidigare samarbetspartners eller trevliga produktioner) - fixa sådana.

Permalänk

Jag rekommenderar nog en högskoleutbildning.

Jag jobbar på ett innovativt (finskt) konsultföretag (bl.a. Microsoft Gold Certified Partner) och policyn är att de inte anställer nån utan högskoleutbildning.

Som tidigare skribenter kan jag bara hålla med om att en utbildning oftast gör att en person ser problemen på ett "nyktrare" sätt som möjliggör bättre och snabbare lösningar än från ett rent tekniskt perspektiv.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Det är långt ifrån omöjligt att få jobb som systemutvecklare utan högskoleutbildning. Det kommer dock att ställas mycket högre krav, särskilt på arbetslivserfarenhet som kan styrkas av tidigare arbetsgivare och/eller kunder.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har bråttom att byta jobb och göra något annat. Om du verkligen vill, börjar du spara från och med idag till en framtida ingenjörsutbildning. Du kan ta ett banklån lika gärna som ett studielån. Ett JAK-lån är även det ett gott tips.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tror det får bli någon utbildning ändå om jag är redo att offra lite... kan ju ge mer i framtididen med lite tur!

/MVH

Permalänk
Medlem

Det går självklart att arbeta sig upp precis som i alla andra arbeten.
En utbildning gör väll dock att man tjänar lite mer. Oavsett vad man kan.
Det viktigaste är i slutändan inte vad man har på papper utan vad man verkligen kan prestera. i ärlighetens namn är iaf hälften av de som har en examen inte mkt att ha i praktiken... Det är ju dock självklart svårare att hitta någon utan utbildning som är bra.
När jag sökte jobb märkte jag att väldigt få företag är villiga att chansa och anställa någon utan att vara helt säker på att den verkligen kan något. Jag fick göra kodprov på saker jag sagt att jag inte kan (förmodligen för att titta om jag kunde lära mig) osv. Det är nog väldigt få som anställer utan kodprov idag iaf...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Det går självklart att arbeta sig upp precis som i alla andra arbeten.
En utbildning gör väll dock att man tjänar lite mer. Oavsett vad man kan.
Det viktigaste är i slutändan inte vad man har på papper utan vad man verkligen kan prestera. i ärlighetens namn är iaf hälften av de som har en examen inte mkt att ha i praktiken... Det är ju dock självklart svårare att hitta någon utan utbildning som är bra.
När jag sökte jobb märkte jag att väldigt få företag är villiga att chansa och anställa någon utan att vara helt säker på att den verkligen kan något. Jag fick göra kodprov på saker jag sagt att jag inte kan (förmodligen för att titta om jag kunde lära mig) osv. Det är nog väldigt få som anställer utan kodprov idag iaf...

Det är därför det finns utbildningar, inte för att man ska tjäna mer pengar utan för att man ska ha lärt sig att arbeta med sitt område och för att ha bevis på att man faktiskt kan det man bör kunna för att klara sig bra i arbetslivet.

Enligt min erfarenhet är det snarare ovanligt med arbetsprover. Tidigare referenser och portfolio tillsammans med eventuell examen är det som tas in i beräkningen jämte personlighet, vid de intervjuer jag varit på.