Samsung Spinpoint hållbarhet

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st Samsung spinpoint diskar, och alla har fungerat felfritt, ca 1,5 till 3 år gamla. Säger ju som sagt inte så mkt...

Här kan man jämföra Samsung F1 vs Seagate 7200.11 ( 750 GB ) iaf: http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=1...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd

Mycket bättre att se över sina backuprutiner än att dalta med lång garanti och invagga sig i falsk säkerhet. Det enda man får är en ny disk om den gamla fallerar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad är det som gör det så lätt?
Nej jag håller inte med, åtminståne inte när det gäller tyst och sval

Du påstår väl inte att samsungs diskarna är svalare än seagates?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Du påstår väl inte att samsungs diskarna är svalare än seagates?

Jodå, det påstår jag

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jodå, det påstår jag

Bah! av mina diskar är maxtor diskarna svalast sen seagates och sist samsung dock inte alla samsung konstigt nog! måste ha göra med olika serier!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den hitatchi jag har + en WD är hetare än mina samsungditon, men vad säger detta? Har du dem under samma förhållanden? Annars är frågan bara akademisk

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja, den hitatchi jag har + en WD är hetare än mina samsungditon, men vad säger detta? Har du dem under samma förhållanden? Annars är frågan bara akademisk

en av min Samsung diskar är svalare än maxtor men en av dom är varmare!

har dom i en cheiftech mesh fulltower 3 90mm fläktar blåser på dem!

men jag ger upp och ger dig rätt! eftersom alla mina diskar ligger under 30 grader!

en 250 gb och en 500 gb samsung 500 är svalast!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Det finns bara ETT hårddiskmärke och det är Seagate!

Har alltid haft seagate, flera mer än 10 år gamla funkar kanon än! Köpte nu tyvärr en Samsung spinpoint för att många skrytt upp dom, redan missnöjd haft den 3-4 mån lever om mer än mina seagate + att den har skumma ljud för sig redan = kanske krasch snart!

Det skiljer inte så mycket i pris mellan en seagate och en samsung och det känns som meningslöst att ha en hårddisk om man inte litar på den.

Jag vet att självklart kan en seagate gå sönder med, dom är inte ohållbara men den risken är inte stor.

och de enda diskarna jag någonsin ägt som rasat är... Seagate.. som sagt. en mans personliga åsikter säger noll om verkligheten.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
och de enda diskarna jag någonsin ägt som rasat är... Seagate.. som sagt. en mans personliga åsikter säger noll om verkligheten.

Så tycker jag om WD det ända diskmärket för mig som rasat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

enda disk jag ägt som rasat är segate

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
enda disk jag ägt som rasat är segate

Verkar som seagate ligger risigt till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mycket bättre att se över sina backuprutiner än att dalta med lång garanti och invagga sig i falsk säkerhet. Det enda man får är en ny disk om den gamla fallerar.

Ny disk är ju det man vill ha, ingen tillverkare ger ju datan tillbaka, lol. Backup måste man ju fixa på alla tillverkare, men att få tillbaka en ny disk är ju det garantin ska ta upp, ju längre tid desto bättre. Klar fördel.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Ny disk är ju det man vill ha, ingen tillverkare ger ju datan tillbaka, lol. Backup måste man ju fixa på alla tillverkare, men att få tillbaka en ny disk är ju det garantin ska ta upp, ju längre tid desto bättre. Klar fördel.

Vem ger mindre än tre år?
Känns inte så meningsfullt att få tillbaka en ny 160gigabytesdisk i dagsläget... Oj, man kanske får en ny 250a, men woohooo då.
Alltid nåt, visst, men inte mycket värt enligt mig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Samsung HD501LJ, felfri i snart 5 månader. Ingen lång tid, men tror alla åsikter uppskattas. Otroligt tyst, fungerar otroligt mycket snabbare än min förra budgetmaxtor på 320gb. Enda nackdelen jag hittar är sökljudet som låter lite väl mycket.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Samsung HD501LJ, felfri i snart 5 månader. Ingen lång tid, men tror alla åsikter uppskattas. Otroligt tyst, fungerar otroligt mycket snabbare än min förra budgetmaxtor på 320gb. Enda nackdelen jag hittar är sökljudet som låter lite väl mycket.

Har också en Samsung HD501LJ som gått felfri efter att nu varit på i ~150 dagar (kommer inte ihåg när jag köpte den ). Slår man bara på AAM så försvinner sökljudet helt, och då låter den mindre än mitt Corsair 450VX i alla fall.

Den enda hårddisk som någonsin kraschat för mig är förresten en IBM-disk. Fast den var nästan 10 år när den dog, så det var kanske inte så konstigt.

Permalänk

Ingen som tar upp WD? Har personligen haft WD i nu 3-4 år och alla diskar funkar än! Allt mellan 200-500GB. Verkar som att Seagate är också hållbara, men Samsung litar jag mindre på.

Hårddiskmärken i allmänhet tycker jag WD är vinnaren. Men kanske för att jag bara har WD-diskar.. hehe. Peace.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl många egna åsikter och väldigt lite fakta. Ser inte att denna tråd tillför något överhuvudtaget. RMA-statistik för varje specifik modell och märke är det som behövs. Annars kan man inte dra några vettiga slutsatser alls.

Tycker personligen Samungs diskar är överlägsna de andra i genomsnitt eftersom jag prioriterar låg ljudnivå, utan att för den skull offra allt för mycket prestanda. WD har släppt några bra diskar här och där också. Detta har dock ingen betydelse för sakfrågan, precis som de flesta andra inläggen i denna tråd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vem ger mindre än tre år?
Känns inte så meningsfullt att få tillbaka en ny 160gigabytesdisk i dagsläget... Oj, man kanske får en ny 250a, men woohooo då.
Alltid nåt, visst, men inte mycket värt enligt mig.

PM:a mig så kan du få min adress dit du kan skicka alla dina 250GB som du inte vill ha.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

svärmors samsung 250gb krasha.. men gick rädda med lowlever format.. brosan 250gb har dåliga block.
men mina 2 lever

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ibm deskstar 60gxp som osdisk sen 2001, så att sitta och mäta varandras hållbarheter känns ganska irrelevant då det finns bättre och sämre ex av alla tillverkare...

Permalänk
Medlem

Jag har WD, Seagate, Samsung & Maxtor i 24/7 drift hos mig. Ingen har krashat hittils.
Personligen tror jag mer på att det har med hur svala man håller diskarna att göra, jag är själv väldigt viktig med att diskarna ska hållas välkylda och dom får absolut inte överstiga 40c. Jag har polare som råkat ut för diskkrasher och jag har själv råkat ut för en (80GB maxtor runt -02). I samtliga fall så har diskarna inte haft en fläkt som blåser rakt på disken..
Så kyl diskarna bättre så löser det sig nog, även om detta inte är en 100% garanti så glöm inte backups.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Om det köps mycket diskar av ett visst märke, så kommer en del diskar av detta märke att krascha. Köps det mer diskar av ett visst märke, så kommer fler diskar av detta märke att krascha.

Så, ta i beaktande hur många diskar tillverkaren har sålt.

De personer som får en disk som kraschar, är mycket mer benägna att lämna uppgift om detta på internet än de personer som får en disk som bara "fônkar". Tänk på detta.

Jag har själv kört både Seagate och Samsung. Jag tycker att båda tillverkarna gör bra hårddiskar. Men vi måste komma ihåg att MTBF betyder just medeltid mellan fel och ingenting annat. Denna kurva är normalfördelad och således kan det gå mycket kort tid innan ett fel inträffar, likaväl som det kan gå lång tid innan ett fel inträffar. Läs gärna på om hur en normalfördelad kurva ser ut, för det kommer ni, ungdomar, att ha nytta av. Både i datorvärlden, men också i ert vanliga liv.

Permalänk

2st 400gb & 2st 500gb och har inga problem med dem

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Om det köps mycket diskar av ett visst märke, så kommer en del diskar av detta märke att krascha. Köps det mer diskar av ett visst märke, så kommer fler diskar av detta märke att krascha.

Så, ta i beaktande hur många diskar tillverkaren har sålt.

De personer som får en disk som kraschar, är mycket mer benägna att lämna uppgift om detta på internet än de personer som får en disk som bara "fônkar". Tänk på detta.

Jag har själv kört både Seagate och Samsung. Jag tycker att båda tillverkarna gör bra hårddiskar. Men vi måste komma ihåg att MTBF betyder just medeltid mellan fel och ingenting annat. Denna kurva är normalfördelad och således kan det gå mycket kort tid innan ett fel inträffar, likaväl som det kan gå lång tid innan ett fel inträffar. Läs gärna på om hur en normalfördelad kurva ser ut, för det kommer ni, ungdomar, att ha nytta av. Både i datorvärlden, men också i ert vanliga liv.

Väldigt sant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

min spinpoint 750gb funkar bra, trodde den var kass först eftersom jag körde en version av samsungs' diagnostikprogram som inte var kompatibel med den men efter att jag körde den nya versionen (estools) visa den inga fel och jag har använt den en hel del sedan dess utan några problem..

köp två små hårddiskar istället för en stor av två olika märken om du har data som inte får försvinna..

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Har bara spinpoint diskar i min dator och dom är de bästa diskarna jag använt

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Jag har WD, Seagate, Samsung & Maxtor i 24/7 drift hos mig. Ingen har krashat hittils.
Personligen tror jag mer på att det har med hur svala man håller diskarna att göra, jag är själv väldigt viktig med att diskarna ska hållas välkylda och dom får absolut inte överstiga 40c. Jag har polare som råkat ut för diskkrasher och jag har själv råkat ut för en (80GB maxtor runt -02). I samtliga fall så har diskarna inte haft en fläkt som blåser rakt på disken..
Så kyl diskarna bättre så löser det sig nog, även om detta inte är en 100% garanti så glöm inte backups.

Jag körde med samma Chieftecchassi i tre år exakt, hade 2 till 4 diskar i det. Processorflänsen hade fläkt, och så nätagget. Ingen mer chassifläkt än nätagget alltså .Plastfästena förde oväsen, det var ett aluminiumchassi, så sket i chassifläktar helt.

Funkade utan några som helst problem. Processorn var väl visserligen ganska sval men grafikkortet alstrade bra med värme, när man la handen på den saftiga flänsen så var det visserligen inte brännrisk på en gång men rejält varmt.
Innan det, ett HQ08, stort som tusan men på den tiden var inte chassifläktar så stort. Jag struntade helt i det vad jag minns, hade dock inte mer än 2, som mest tre diskar.

Nu har jag iofs inte någon koll på temperaturen heller, tror jag började kika på det i slutet med mitt Chieftecchassi, diskarna låg på 40-45° om jag inte minns fel.

Har haft en disk som visat lite sämre värden, men det gjorde den redan när jag köpte den av min kompis tror jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Det kanske är lite offtopic, men det kan vara värt att satsa på 1 TB-versionen av Samsungdisken, för den har 334 Gb per skiva och inte 250 Gb per skiva som 750 Gb-versionen har Det ger en del prestandaboost. Värt att tänka på iallafall.

Tycker dock att mina nyinköpta 2 Samsungdiskar ger ifrån sig ett mer högfrekvent ljud än mina fyra seagatediskar. Seagatediskarna må kanske låta liite lite mer, men de har en mörkare baston som gör det lättare att acceptera i vanlig rumsmiljö.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem

dessutom har 1TB versionen kommit otroligt långt ner i pris, de kostar runt 1400, så per GB blir det mycket för pengarna

Visa signatur