Permalänk

kan någon säga mig vad skillnaden mellan led och lcd är?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Läste nyss nåt om att skillnaden är: drar 20% mindre ström, vägre 20% mindre och är 40% tunnare jämfört med en normal lcd.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa mera om dom olika teknikerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_display

http://en.wikipedia.org/wiki/LED

LED = mindre ström , bättre färger , bättre svärta m.m.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

det är helt enkelt en LED driven "lampa" (backlight) som lyser upp skärmen istället för en CCFL (Cold cathode fluorescent lamps) som lyser upp skärmen undertill.

som sagt.

drar mindre ström

tunnare

flexiblare (går att böja en viss del utan att den går sönder)

starkare ljus, (högre kontrast)

längre livstid

men även dyrare att köpa såklart.

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

hej

har denna dator s/pdif?

/Eric

Permalänk
Medlem

Jo men den är kopplad till HDMI porten så du får bara ut 5.1 ljud via HDMI porten.

Så har du en förstärkare som tar in ljud via HDMI så är det bara att pluga in via den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

jag har tyvärr bara optisk och koaxial på min förstärkare.

så då går det inte alltså?

Permalänk
Medlem

nix om man nu inte hittar någon adapter som kan ta ut ljudet ut HDMI porten.

Edit.
Det fins adapter, men den kostar ju en slant den där 300$

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3939

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

shit vad dyrt med 3000 kronor för det.

då får jag nog hitta en annan dator som har s/pdif och dvi/hdmi från början.

Tack.

Eric

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så fins det ingen laptop som har både HDMI med ljud samt en separat spdif.

Det man måste tänka på är att många datorer och förstärkare har HDMI ut-/ingångar men ofta är det enbart för bild.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

som sagt ja har läst att det finns dåliga skärmar som är bra, och ja fick såklart en utav dom sämre skärmarna eller vad man nu ska säga. hur vet ja då om ja har fått en bra skärm eller en dålig skärm som är bra, fick en auo. dvs vad är det som är dåligt med auo skärmen ? och vad är skillnaden på en lg skärm och en bra aou skärm ?

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

Om den är dålig skulle du nog märka det. Ifall du inte märker något fel med den så nöj dig med det, dumt att bara leta fel på något som är okej.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på den och en lg skärm då ? om båda är bra för nån måste ju vara bättre än den andre på något sätt.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
som sagt ja har läst att det finns dåliga skärmar som är bra, och ja fick såklart en utav dom sämre skärmarna eller vad man nu ska säga. hur vet ja då om ja har fått en bra skärm eller en dålig skärm som är bra, fick en auo. dvs vad är det som är dåligt med auo skärmen ? och vad är skillnaden på en lg skärm och en bra aou skärm ?

alltså har du bra svärta, bra kontrast, osv, så har du fått en bra skärm, svårare en så är det inte. sen om det AU optronics, LG_Philips eller Samsung spelar ingen roll.

innan du kollar "kvaliten" kan du prova det här, (ibland när den kommer från fabrik behöver man först uppdatera en del saker):
installera om din grafik driver, starta om datorn (ha full upplösning såklart), ställ in kontrast & digital vibrance. kolla sen om du har t ex svarta, fina bokstäver när du skriver, kolla sen på en film om det är bra färgåtergivning (starka, fina färger). har du det, så har du en bra skärm.

skulle den däremot vara grynig, bleka färger (fast du gjort stegen jag berätta om) så kan du ringa till dells support och säga att du vill byta ut den.

så skillnaden mellan en bra AU optronics skärm och en bra LG_Philips skärm är minimal.
(och skillnaden mellan en dålig AU optronics skärm och en bra LG_Philip skärm är såklart större...och vice versa)

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

hur installerar man om grafik drivern ? och vad ska digital vibration stå på ungefär ? jag får antigen den gröna färgen svagare än den blåa eller båda 2 för starka. och även den gula färgen kan ja inte heller få ihop liknar mer orange. och nu upptäkte ja en annan sak och det är då jag drar ut ström kabeln så blir allt mörkare på hela skärmen.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

idag fick jag min andra xps m1530....

i den satt det en au optronics. till en början när jag öppnade paketet och startade datorn tyckte jag bilden såg bra ut, men kanske inte så jätte skarp. Iallafall fortsatte jag med installation av vista och diverse annat till frugan så datorn var klar för henn och gick sedan till min likadan.. DÅ märkte jag hur illa den andra skärmen var, ruskig skillnad. kolla bilderna nedan:

Min m1530 med LG skärm till vänster
Frugans m1530 med AU Optronics till höger

MIN TILL VÄNSTER FRUGANS TILL HÖGER:

LG TILL VÄNSTER AU OPTRONICS TILL HÖGER:

LG TILL VÄNSTER AU OPTRONICS TILL HÖGER:

AU OPTRONICS:

LG:

så ni som säger att det INTE är skillnad mellan lg och au optronics.. se själva.

Det knepiga är att rakt framifrån ser den OK ut au:n, när inga andra datorer finns i närheten. Gämfört med lg:n är bliden klart grynig, inte alls samma skärpa.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
hur installerar man om grafik drivern ? och vad ska digital vibration stå på ungefär ? jag får antigen den gröna färgen svagare än den blåa eller båda 2 för starka. och även den gula färgen kan ja inte heller få ihop liknar mer orange. och nu upptäkte ja en annan sak och det är då jag drar ut ström kabeln så blir allt mörkare på hela skärmen.

gå in i lägg till/ta bort program. radera Nvidia filen. starta om datorn, lägg in den senaste härifrån
http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?...

angående skärmen, prova den här inställningen och se om den funkar

kontrast 50%

digital vibrance 10%

ljus styrka 50%

gamma 9%

bildskärpning 0%
------------------------------------------------------------------------------------

edit. ser knappt nånn skillnad mellan AUO & LG (1.a bilden). att de har andra slags kontraster Rakt uppifrån är helt normalt. alla skärm märken har sin "egna" ljushet & nyans-spektran. (som till mestadels beror på vilken slags CCFL backlights dom använder).

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

ta en titt på bild nummer 3... så ser dom ut i mörker... ruskig skillnad när dom står bredvid varandra i verkligheten, svårt att fånga med en sopig kamera dock

EDIT: när man ställer dom bredvid varandra så ser man en KLAR skillnad, och det spelar ingen roll i vilket läge skärmarna befinner sej i.

MEN, tar man bort lg:n och tittar på enbart au:n, så tycker man att den ser bra ut.... konstigt nog. man ser inte hur dålig den igentligen är förrens man får en annan bredvid som har en bra normal display

Kanske däri förklaringen till att andra användare på detta forum är nöjd med den, för dom har inget bra att jämföra med som jag har.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Men fan vad sjukt, hur kan ett ändå respektabelt företag som Dell ha så många olika typer av paneler och av så skiftande kvalité. Hur svårt kan det vara att de bara ha bra paneler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
ta en titt på bild nummer 3... så ser dom ut i mörker... ruskig skillnad när dom står bredvid varandra i verkligheten, svårt att fånga med en sopig kamera dock

EDIT: när man ställer dom bredvid varandra så ser man en KLAR skillnad, och det spelar ingen roll i vilket läge skärmarna befinner sej i.

MEN, tar man bort lg:n och tittar på enbart au:n, så tycker man att den ser bra ut.... konstigt nog. man ser inte hur dålig den igentligen är förrens man får en annan bredvid som har en bra normal display

Kanske däri förklaringen till att andra användare på detta forum är nöjd med den, för dom har inget bra att jämföra med som jag har.

Detta var det som vi behövde. En bra sida-vid-sida jämförelse mellan LG och AUO. Stort tack för att du tog dig tid! Kommer ni att behålla den?

edit: De flesta verkar få AUO nuförtiden. Jag kommer få hem min nästa vecka och hoppas verkligen på en LG. Om inte kan jag precis som du jämföra med brorsans LG och lägga ut bilder på det. Kul och se om det blir samma resultat.

Permalänk

Ärligt talat så sjönk xps'en i mina ögon nu :/

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det alt för många som kör med AUO skärmen
Asus, FS , Acer m.m.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Vad irriterande! När jag har beställt min XPS så upptäckte jag det här forumet. Så efter en hel del läsande så upptäcker jag rabbat koderna. Hade med andra ord kunnat fått en bättre dator för en mindre slant...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
Detta var det som vi behövde. En bra sida-vid-sida jämförelse mellan LG och AUO. Stort tack för att du tog dig tid! Kommer ni att behålla den?

edit: De flesta verkar få AUO nu förtiden. Jag kommer få hem min nästa vecka och hoppas verkligen på en LG. Om inte kan jag precis som du jämföra med brorsans LG och lägga ut bilder på det. Kul och se om det blir samma resultat.

Inga problem, kul at tkunna hjälpa till, och givetvis kommer jag att ringa och be om en ny skärm..

Non^Sense!: Datorn är klockren, riktigt bra dator, tycker inte du skall se dej om efter andra bara för att dom inte lyckats få in några bra skärmar i vissa... det är ju bara att ringa supporten och be om en ny, du får den ju inom 2 dagar!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Datorn är klockren, riktigt bra dator, tycker inte du skall se dej om efter andra bara för att dom inte lyckats få in några bra skärmar i vissa... det är ju bara att ringa supporten och be om en ny, du får den ju inom 2 dagar!

Mmm... jag tror att detta har blivit svårare nuförtiden. Lyckades du få en ny?

Permalänk

Är okunnig så ha överseende...

Fick hem min xps idag och tryckte in nätverkskabeln men det funkade inte med internet. Har Bredbandsbolaget. Ska man göra en massa inställningar och sånt för att få det att funka ?

Hjäl, tack

Permalänk
Medlem

Självklart ska inga inställningar behövas.

Men har du gjort en ominstallation? Isåfall kan jag förstå. För då behöver du installera drivers för en hel del saker
Nätverk (både trådlöst och trådburet)
Fingerprint
Kortläsaren
Bildskärm
mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
ta en titt på bild nummer 3... så ser dom ut i mörker... ruskig skillnad när dom står bredvid varandra i verkligheten, svårt att fånga med en sopig kamera dock

EDIT: när man ställer dom bredvid varandra så ser man en KLAR skillnad, och det spelar ingen roll i vilket läge skärmarna befinner sej i.

[QUOTE]MEN, tar man bort lg:n och tittar på enbart au:n, så tycker man att den ser bra ut.... konstigt nog. man ser inte hur dålig den igentligen är förrens man får en annan bredvid som har en bra normal display

Kanske däri förklaringen till att andra användare på detta forum är nöjd med den, för dom har inget bra att jämföra med som jag har.
[/QUOTE]

Men om man då bara beställt en XPS så spelar det ju ingen roll om man får AUO eller LG skärmen eftersom man inte ser någon skillnad om man inte kan jämföra dom.

Det här med skärmar och XPS verkar vara mer psykiskt än fyskiskt...

Det är lite som att gräset alltid är grönare på andra sidan......

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
[B]

Men om man då bara beställt en XPS så spelar det ju ingen roll om man får AUO eller LG skärmen eftersom man inte ser någon skillnad om man inte kan jämföra dom.

Det här med skärmar och XPS verkar vara mer psykiskt än fyskiskt...

Det är lite som att gräset alltid är grönare på andra sidan......

Jag vet att det låter väldigt konstigt.... men för att förklara det bättre.

Säg att du vaknar en morgon och startar datorn och börjar tex surfa.. då kommer du att tycka att den ser ok ut, mao inget speciellt att klaga på.

Sen kommer frugan med sin Lg och ställer bredvid och ber dej hjälpa henne med en sak, då kommer du genast att reagera på att hon har så klar och skarp bild, och inte den disiga oskarpa bilden du har på din dator.

Provade att se på film på hennes dator och det är ljusgrått där det skall vara svart, och vinklar man skärmen lite åt ena eller andra hållet blir det omöjligt att se på filmen.

Skulle ha ringt om det idag men inte hunnit.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Jag har AUO och den är precis lika bra som kompisens LG. Det handlar mer om exemplar än om märket. Jag har en riktigt skarp skärm och känner inte igen mig i dina bilder. Sluta skrämma folk nu

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]