Ersättning vid garanti utbytte

Permalänk
Medlem

Ersättning vid garanti utbytte

Hej man kan ju få ersättning enligt konsumentköpslagen för extra utgifter som uppstår exempelvis frakten... så min simpla fråga är att om man som jag nu har 4st kassa 500gb diskar från samma order där felet på allihopa är sektor fel har rätt till ersättning för samtliga dvd-r skivor eller liknande ja tvingas lägga ut för att backupa all data för man kan ju trots allt va läsa av större delen av disken trots sektor fel och att backupa 4*500gb diskar är inte helt kostnadsfritt direkt...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Ledsen om jag gör dig besviken nu och inte svarar på frågan, men jag är så nyfiken.

Är det möjligtvis Inet du beställt från?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

japp de är dem men hur fan kunde du misstänka dem av alla butiker

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Jag chansade bara! Jag har själv fått hårddiskar för över 5000 kr förstörda av Inet när jag beställde för någon vecka sen.

Om jag returnerat hårddiskarna i samma paket hade de inte gett mig ett öre tillbaka och skylt på att jag sabbat hårddiskarna.

Är det någon annan som haft problem med?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag chansade bara! Jag har själv fått hårddiskar för över 5000 kr förstörda av Inet när jag beställde för någon vecka sen.

Om jag returnerat hårddiskarna i samma paket hade de inte gett mig ett öre tillbaka och skylt på att jag sabbat hårddiskarna.

Är det någon annan som haft problem med?

MrRunaway

Undrar lite. På vilket sätt har Inet förstört dina hårddiskar ?
Har du ringt Inet ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Garantin täcker disken/arna, inte innehållet. Kostnader för att göra backuper på eventuellt innehåll kommer du inte få ersättning för annat än som ren goodwill.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Garantin täcker disken/arna, inte innehållet. Kostnader för att göra backuper på eventuellt innehåll kommer du inte få ersättning för annat än som ren goodwill.

kund skall stå kostnadsfri vid reklamation, även förlust av arbetsinkomst eller dylikt! Står i lagen
Om det även täcker backup av data är ju en gråzon kanske, men jag kan inte se varför det inte skulle göra det om det t.o.m. skall täcka inkomstförlust?

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

exakt de ja tänkte ringde konsument vägledaren här i kommunen precis och enligt dem ska inet stå för backupen då denna inte behövts om varan varit hel

edit: va i kontakt med inet och dem vägrar stå för kostnaden trots att dem enligt konsumentvägledare ska hålla kund kostnadslös så nu ska ja skriva ansökan till arn på detta...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Låter iofs väldigt konstigt att alla diskarna har samma fel, men som jag alltid har hört så gäller garanti/reklamationen bara hårdvarufel, alltså ingen typ av dataförlust.
Så är det i allafall på datorer, trodde det gällde externa diskar me...

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

anledningen till att alla diskar har samma fel är för att min diskar kom fruktansvärt dåligt embalagerade med endast 1 varv bubelplast runt alla 4 och sen en tajt ihop klippt kartong runt dessa..

de intresanta här är ju att ja har möjlighet att göra backup på alla diskar men de kostar och denna summan har jag inte råd med och garanti utbyten ska vara kostnadsfria för en kund oavsett hur stora utgifter de blir för företaget..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elyxiator
anledningen till att alla diskar har samma fel är för att min diskar kom fruktansvärt dåligt embalagerade med endast 1 varv bubelplast runt alla 4 och sen en tajt ihop klippt kartong runt dessa..

Jaja då är det ju inget att snacka om, om det är dåligt emballerat är det ju en annan sak.
Men att sitta med DVD- skivor och föra över torde ju vara ett heltidsjobb, vore det inte enklare att du fick diskarna utbytta och skickade till dig och att du sen förde över infon på de nya diskarna och sen skickade tillbaks de gamla.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt resonemanget här. Viktig data (antar jag, eftersom att det pratas om att den måste brännas ut på DVD innan diskarna skickas iväg för garrantiutbyte, som förståss är självklart) har lagts på fyra diskar som mistänktes kunde ha skadats i frakten. Det fanns ingen backup på datan, som nu riskerar att gå förlorad, på grund av hur den hanterades av ägaren av de fyra nya diskarna.

Alltså, all lagringsmedia går sönder förr eller senare. Det finns inget lagringsmedia som räcker för alltid. Vissa är förståss säkrare än andra. Det finns inget som kan garrantera att en helt nyköpt hårddisk, trots att den behandlas väl, inte kommer att gå sönder nära inpå köpet. Den kan gå sönder efter tre dagar eller fem år. Det troliga är att den håller ett tag, men risken finns även att den går sönder på en gång. Detta finns det inget skydd imot. Därav begreppet back-up. Sen kan man räkna in RAID också, som är ett annat typ av skydd mot just hårdvarufel när det gäller diskar. Tar man ingen back-up på sin data, så får man anta att den inte är så viktig att den är värd att lägga lite extra pengar på.

I och med detta så finns det egentligen inget företag som tar ansvar för kundens data. Det är precis som det ska vara, om man nu inte har tecknat något speciellt avtal som kan ge ersättning vid förlust av data. Ett sådant avtal skulle nog springa lös på några hundra tusenlappar, med tanke på vad data kan vara värd i vissa fall.

Att som företag ge sig på att försöka garrantera att data ligger säkert på det lagringsmedia man säljer är inget annat än vansinne, med tanke på hur mycket det kan kosta om något går fel, och kunden förlitar sig på den garranti som företaget korkat nog skulle ha lämnat.

Data är enbart, och ska enbart vara kundens ansvar. Kunden är den som kan ha kontroll över datan. Ingen annan. Väljer kunden att ignoera backup, även fast datan är viktig, så får kunden stå sitt kast. Det går inte att försöka tippa över ansvaret på säljaren eller företaget som har tillverkat produkten på grund av att omdömmet i att hantera datan har brustit.

Jag förstår absolut frustrationen i det här fallet. Jag hade inte varit lycklig jag heller om det hade hänt mig. Och självklart ska dina trasiga diskar ersättas med nya. Detta är det inte alls några tvivel om. Men någon data har jag extremt svårt att se att du kan få någon ersättning för.

Vad är det för data föresten, som är så viktig trots att den inte finns någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Men Kaptens

Han har ju 5 diskar ! Och det är sektofrel på ALLA ? Hur stor är chansen att man får en sådan leverans ?!

Hittils har jag hunnit avverka 6 diskar utan att en enda har sektorfel, har hårddiskar som är över 10 år gamla fortfarande utan sektorfel.

Självklart borde Inet stå för backupen, eller alternativt skicka han nya diskar så att han kan rädda sina data.
5 Diskar är bannemig rekord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Men Kaptens

Han har ju 5 diskar ! Och det är sektofrel på ALLA ? Hur stor är chansen att man får en sådan leverans ?!

Hittils har jag hunnit avverka 6 diskar utan att en enda har sektorfel, har hårddiskar som är över 10 år gamla fortfarande utan sektorfel.

Självklart borde Inet stå för backupen, eller alternativt skicka han nya diskar så att han kan rädda sina data.
5 Diskar är bannemig rekord.

Chansen är uppenbarligen ganska stor, om de kommer paketerade som de gjorde. Använder man dem då till att lägga viktig data på, som det nu uppenbarligen är, så tar man ju en risk. Den risken får man ta ansvar för själv. Det är inget tillverkaren eller leverantören kan hållas ansvarig för. Självklart råder det inga tvivel om att han ska få nya diskar. Det säger jag absolut inget om. Men datan får kunden stå för själv.

Jag håller absolut med om att detta är en extrem situation. Men jag vill åter igen peka på det faktum att man har lagt fram information som säger att diskarna var tvivelaktigt paketerade, men man valde fortfarande att använda dem. Är det viktig data som avses här så tar man inte risken att lägga den enbart på dessa tvivelaktigt paketerade diskar som har hög chans att fallera. Då ser man till att den finns någon annan stans också.

Om man vänder på frågan... Var går gränsen för att kunden ska få bekosta sin backup själv? En nyköpt disk? Två kanske? Frågar man mig spelar det ingen roll om det är tre, fem eller tolv diskar det rör sig om. Självklart ska alla bytas ut. Han borde dessutom få ett par tre diskar som kompensation för det hela, tycker jag. Datan ska dock inte blandas in i diskutionen när diskarna är trasiga. Datan är enbart kundens. Den har han skapat själv på ett eller annat sätt, och ska också ansvara för den själv.

Det absolut bästa i det här läget, tycker jag, är att kunden ordnar med leverantören så att nya diskar skickas ut innan de gamla returneras. Då kan han backa upp data till de nya, utan att det behöver kosta något extra för DVD skivor eller likande. Alternativet är att ta kontakt med leverantören. Många leverantörer har möjligheten att göra en advanced RMA. Detta innebär oftast att en slant reserveras på ditt kreditkort tills den gamla disken har kommit tillbaks till tillverkaren. Förklarar man situationen så är det möjligt att tillverkaren kan låta bli att reservera pengar på kortet och på det viset hjälpa till så att en enklare möjlighet finns för att kopiera över data. Detta är något som jag skulle se som goodwill dock. Det är inget som en tillverkare eller leverantör kan tvingas till att göra. Principen kvarstår fortfarande... Hårdvaran ska självklart bytas ut, men datan får kunden ansvara för själv.

Permalänk
Medlem

Väl skrivet, Kaptens.

Sur situation, fast när jag hör "fem trasiga diskar" så läser jag "fel någon annanstans". Hur stor är chansen att det är samma fel på fem nya diskar, vore en astronomisk slump, även med mysko emballage. Att sedan argumentera detta med att "de var packade som de var" visar ju bara att man ignorerat det sistnämnda och kört på ändå, och därför sitter i smeten nu.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni tänker men min första reaktion när jag läste första och andra inlägget är ju att det är samma person som "pratar med sig själv" för att få medhåll.

Nu kan jag givetvis ha fel men att få svar på en sån fråga med 2 minuters mellanrum 04.00 ter sig ovanligt även om forumet är aktivt.

Ledsen för bump men jag störde mig som fan på detta, en moderator kanske kan kika över det

Ber dock om ursäkt om jag har fel och det är givetvis "oturligt" om man får ett flertal diskar förstörda pga packningen...

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

En ganska viktig fråga är ju hur gamla diskarna är? Var de trasiga direkt när du packade upp dem och började använda dem?

Citat:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.