Problem med Samsung Spinpoint 500gb

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung Spinpoint 500gb

Hej, har haft min nya dator i knappt ett halvår nu. Ända sedan i början har jag haft ett återkommande konstigt ljud i min hårddisk. Hårddisken slutar svara och gör ett metalliskt klickande ungefär var 3:e sekund. Efter ett tag släpper det och hårddisken fungerar som normalt igen.

I början hände detta väldigt sällan och jag la skulden på Vista/spel jag skulle installera. Idag verkar dock disken vilja stanna upp mer eller mindre hela tiden och klicka. Försöker nu köra en disk defrag men det kommer nog ta flera dagar då hårddisken stannar upp stup i ett.

Jag kör med Vista 64 Business, resten av datorn ser ni i min sig.

Vad tror ni, är det hårddisken som börjar ge upp eller är det Vista som spökar?

Tacksam för svar,

Permalänk
Medlem

Installera SpeedFan och läs av SMART-värdena för disken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Installera spinrite och kör.

Permalänk
Medlem

Att du upplever att det numera inträffar mer frekvent låter lite olycksbådande men jag vill nog ändå tro att Vista är boven i dramat.
Jag upplevde nämligen exakt samma beteende hos min burk tidigare.

Det är helt enkelt en energi-spar funktion som stänger av hårddisken, och något i den här processen orsakar klicket, samt naturligtvis en kort fördröjning. Torde inte vara några större problem att hitta inställningen på kontrollpanelen.

Permalänk

tror också det är vista som är boven i dramat här.. hade samma problem med mina diskar. då var det vistas energisparar funktion som höll på.

Visa signatur

Intel Core2Duo E8400 - Gigabyte EP35-DS4 iP35 - Corsair 4x2048MB PC2-6400 - Gainward 8800GT 512MB - Antec Sonata 500 -

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är nog inte energisparfunktionen. Hårddisken ska vara inaktiv rätt länge (minns inte om default är väl någonstans 20-60 minuter?) och inte klicka upprepande.
För övrigt lustigt hur annat folk blir så förvånade över att hårddisken stängs av i vista. När de äntligen gör lite för miljön... Möjligheten att stänga av hårddiskar som inte används har nog funnits sen typ windows 95 men verkar inte varit på (dvs. default inställt att hårddiskarna alltid ska vara igång).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hårdisk tillverkarna brukar skriva (tex Seagate och Samsung) på deras hemsida att du ska pröva deras test program. För de uppger att de flesta grejer som skickas tillbaka är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det där är nog inte energisparfunktionen. Hårddisken ska vara inaktiv rätt länge (minns inte om default är väl någonstans 20-60 minuter?) och inte klicka upprepande.
För övrigt lustigt hur annat folk blir så förvånade över att hårddisken stängs av i vista. När de äntligen gör lite för miljön... Möjligheten att stänga av hårddiskar som inte används har nog funnits sen typ windows 95 men verkar inte varit på (dvs. default inställt att hårddiskarna alltid ska vara igång).

Nej, var tredje sekund som TS skriver låter ju helt klart extremt men 20-60 minuter köper jag inte heller för den delen. Säg, tja var femte minut frös min systemdisk till pga. den här klyftiga energisparfunktionen. Hade de implementerat något liknande i diskhanteringen där man även skulle kunnat ställa in separata värden för olika diskar, då hade det varit något vettigt

Permalänk
Medlem

hade exakt samma problem på mitt windows xp system

jag fick en länk till ett program som samsung har för att testa disken
av datorbutiken
här får du länken
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

installera det på en usb/cd boota och kör en full surface scan
om du får upp error i programet
då är det bara att kontakta affären