Dynamiska rullistor (java) med data från MySQL-databas (hämtat med PHP)
Vad jag vill göra:
Jag har en HTML-sida som hämtar och visar information från en MySQL-databas mha PHP. Nu vill jag ha två rullistor där den andra rullistans alternativ ändras beroende på vad som väljs i den första. Alternativen från båda rullistorna ska hämtas från två tabeller i databasen: "foretag" och "uppdrag". Båda dessa tabeller har ett fält som heter "foretag_id".
Den första rullistan ska visa alla företag (fält foretag_foretagsnamn) från foretag-tabellen. När man väljer ett företag anges företagets id som value (foretag_id från foretag-tabellen). Den andra listan ska visa de uppdrag som har samma värde i fältet foretag_id i uppdrag-tabellen.
Hämtning av data från databasen:
$result_foretag = mysql_query("SELECT foretag_foretagsnamn, foretag_id FROM foretag") or die("Kunde inte hämta företagen<br />" . mysql_error());
$result_uppdrag = mysql_query("SELECT uppdrag_id, uppdrag_tjanst, foretag_id FROM uppdrag") or die("Kunde inte hämta uppdragen<br />" . mysql_error());
Java-scriptet:
Hur ska jag skriva för att nånting sånt här ska skrivas ut i headen?:
<SCRIPT LANGUAGE="javascript" TYPE="text/javascript">
function setOptions(chosen) {
var selbox = document.form_intervju.tjanst;
selbox.options.length = 0;
if (chosen == " ") {
selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Välj företag först',' ');
}
if (chosen == "200001") {
selbox.options[selbox.options.length] = new Option('NamnPåUppdraget','oneone');
selbox.options[selbox.options.length] = new Option('NamnPåUppdraget','onetwo');
}
if (chosen == "200002") {
selbox.options[selbox.options.length] = new Option('NamnPåUppdraget','twoone');
}
...
}
</SCRIPT>
Och för listorna på sidan:
<select name="foretag" size="1" onchange="setOptions(document.form_intervju.foretag.options[document.form_intervju.foretag.selectedIndex].value);">
<option value=" " selected="selected"> </option>
<?php while($row = mysql_fetch_array( $result_foretag )) { ?>
<?php echo "<option" ; echo ' value="'; echo $row['foretag_id']; echo '">'; echo $row['foretag_foretagsnamn']; echo "</option>"; ?>
<?php } ?>
</select>
<select name="tjanst" size="1">
<option value=" " selected="selected">Välj företag först</option>
</select>