Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Atom nu i hemmaservrar

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom nu i hemmaservrar

På grund av stabilitetsstrul med Windows Home Server har systemet inte varit lika framgångsrikt som många förutspådde. Dock är hemmaservrar som är kopplade till exempelvis en platt-tv förmodligen en produkt som kommer synas allt mer. Nyligen har en tillverkare presenterat en hemmaserver som bygger på en ej lanserad Atom-processor från Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Njaa, jag är tveksam till om detta kommer bli en bra maskin på att spela upp HD-material. Min bärbara dator har 965, och jag får typ 3 fps när ag kollar på Gametrailers högupplösta filmer på webben.

Permalänk
Hedersmedlem

"appledator" ? .. Första datorn jag ser med ett äpple på som inte tillhör apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Njaa, jag är tveksam till om detta kommer bli en bra maskin på att spela upp HD-material. Min bärbara dator har 965, och jag får typ 3 fps när ag kollar på Gametrailers högupplösta filmer på webben.

Din laptop har inte stöd för HD Avkodning. Det var så för mig på en gammal dator, men på min nya dator som stödjer HD går det galant med!

jag tycker detta är en bra idé, fast helst sak all media streamas från en server, och att flera datorer ska kunna se på TV med ett och samma TV kort, att servern delar ut TV kortet också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
"appledator" ? .. Första datorn jag ser med ett äpple på som inte tillhör apple.

*Host host* Apple loggan tror jag inte Apple hittade på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Records

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Med tanke på pris och utseende så tar jag lätt en mac mini istället!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

3200 spänn? när man kan köpa moderkortet för 600.
en smula överpris känns det som.

edit: såg det var en hårddisk också. men lär väl inte vara någon tbdisk. 1200 då

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
3200 spänn? när man kan köpa moderkortet för 600.
en smula överpris känns det som.

edit: såg det var en hårddisk också. men lär väl inte vara någon tbdisk. 1200 då

chassi 600, minne 200 nätagg 400 OS 700 vet inte om priserna men uppskattninsvis.

1200+600+200+400+700=3300

Permalänk
Medlem

Man kan ha ett PCI grafikkort ju? Fast det får kanske inte plats men kör med datorn öppen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Din laptop har inte stöd för HD Avkodning. Det var så för mig på en gammal dator, men på min nya dator som stödjer HD går det galant med!

Men min dator är från förra året och kostade 11 lax exkl. moms! Borde fan kalra det! Den har ju C2D på 1,8 GHZ osv.

Permalänk
Medlem

Mycket bra idé att göra den monterbar på VESA! Så får man gömt undan den perfekt

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
chassi 600, minne 200 nätagg 400 OS 700 vet inte om priserna men uppskattninsvis.

1200+600+200+400+700=3300

Jodå, kanske stämmer det som du räknar. Men likafullt blir man allt jämt lite irriterad över att allt som heter HTPC/NAS/mm, och som säljs färdigpacketerat, skall beläggas med en pucko-taxa på ytterligare 50-100%.
Det blir oftast alltid billigare att bygga själv.

Är det inte någon annan som blir irriterad över detta?

Permalänk
Medlem

jo jag är, det borde bli billigare att inte bygga själv, när ett företag köper in så många delar borde det bli mycket billigare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
jo jag är, det borde bli billigare att inte bygga själv, när ett företag köper in så många delar borde det bli mycket billigare!

Hur tänkte du nu? De säljer en färdig produkt. Ska de ge bort förtjänsten i att sälja den färdig?

Permalänk
Medlem

självklart är det dyrare om ett företag sätter ihop ett system visst dom köper delarna billigare men sen får dom ju även en kostnad för själva ihopmonteringen och nåt ska dom väl tjäna på det oxå annars kan dom ju lika gärna börja med välgörenhet.

Permalänk
Medlem

Tror väldigt många uppskattar en färdig lösning i en liten och nätt förpackning. Många betalar också extra för dessa egenskaper. De som inte vill betala extra är fria att bygga själva.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
självklart är det dyrare om ett företag sätter ihop ett system visst dom köper delarna billigare men sen får dom ju även en kostnad för själva ihopmonteringen och nåt ska dom väl tjäna på det oxå annars kan dom ju lika gärna börja med välgörenhet.

Köper du in stora kvantiteter av en produkt får du rätt häftiga rabatter. Har du handlat på ELFA någon gång ser du att styckpriset skiljer sig väldigt mycket om du köper 1 eller 30 i antal.
Har du dessutom ihopplockningen och paketeringen Taiwan eller Kina, så är kostnaden en försvinnande liten del av priset.

Produkten i artikeln ser riktigt trevlig ut, tyvärr är priset alldeles för högt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Njaa, jag är tveksam till om detta kommer bli en bra maskin på att spela upp HD-material. Min bärbara dator har 965, och jag får typ 3 fps när ag kollar på Gametrailers högupplösta filmer på webben.

Huh? Det är en server inte en mediadator!

Däremot saknar jag gigabit LAN. Fler hårddiskplatser hade inte varit fel men det hade ju krävt en större låda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Men min dator är från förra året och kostade 11 lax exkl. moms! Borde fan kalra det! Den har ju C2D på 1,8 GHZ osv.

Låter mer som det är nått fel på din burk.

Min gammla laptop men en pentium-m på 1.6GHz klarar 720p material.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hur tänkte du nu? De säljer en färdig produkt. Ska de ge bort förtjänsten i att sälja den färdig?

Vad är poängen för konsumenten att köpa den om tillverkaren kammar in hela besparingen själva och man kan få mycket mer till samma pris?

EDIT: Du kan bygga ett sånt här system till samma kostnad: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.163245

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

"Chassit är främst tillverkat i aluminium och är helt fläktlöst och de två sidorna fungerar som en stor kylfläns för att transportera ut den varma luften inuti."

Sen när transporterar flänsar luft? Chassit ser dock riktigt najs ut

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Vad är poängen för konsumenten att köpa den om tillverkaren kammar in hela besparingen själva och man kan få mycket mer till samma pris?

EDIT: Du kan bygga ett sånt här system till samma kostnad: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.163245

Omg.. "Fasen vad nice, jag kan inte bygga ihop min dator men det verkar du kunna! Jag kommer hem till dig så bygger du ihop den gratis åt mig! :D" Skulle inte tro det..

Om jag ska vara ärlig så tror jag tillverkaren skiter fullständigt i om det är synd om dig för att du inte kan bygga ett sådant system själv, och om du nu vill bygga ett själv så GÖR det då.

"Jag kan få denna dator mkt billigare om jag bygger den själv" -säger Per 15 år till försäljaren på elgiganten... Mycket smart Per! Du får en stark femma i logiskt tänkande, säger Mats som är försäljare på Elgiganten! -_-V !!

Som sagt tror jag inte affärsidén är sådan att det ska vara billigare för konsumenten att köpa ett redan färdigbyggt system. För så vitt jag vet köper jag delar utifrån eget tycke och smak just för att det blir billigare och jag får välja själv. Här har de gjort valet och byggandet åt dig = CASHA UPP!!

Varför ska de välja ett sådant system som du visar? Det var väl en hemmaserver, ingen htpc? Det är fortfarande mer bekvämt för den icke så tekniskt lagde att köpa något redan färdigt än att kanske ägna dagar åt att knopa ihop något han/hon inte förstår sig på.
Du verkar inte ha fattat varför färdiga produkter finns. Kan det vara för att alla inte är som oss här på swec? Kanske...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Huh? Det är en server inte en mediadator!

Däremot saknar jag gigabit LAN. Fler hårddiskplatser hade inte varit fel men det hade ju krävt en större låda.

Komplettera med NAS eller extern hårdisk bara.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem

Det som inte stod i artikeln var att det fanns två modeller med olika tillval tex:

2x 3.5” internal 500GB or 1TB Western Digital Green Power HDD(s) supported in cooled, shock resistant sub system

10/100 LAN (Gbe from PCI card)

Står mer om de olika modellerna här: http://green-pcs.co.uk/2008/05/25/the-two-new-atom-home-serve...

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad som blir av Atom. Jag efterlyser ett passivt kylt moderkort med tre+ 100/1000 onboard, cf-slot och en lågt klockad intelprocessor.
Dags att rusta upp brandväggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Ska bli intressant och se vad som blir av Atom. Jag efterlyser ett passivt kylt moderkort med tre+ 100/1000 onboard, cf-slot och en lågt klockad intelprocessor.
Dags att rusta upp brandväggen.

Räcker inte två lan-portar, och sen koppla en switch till den?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Räcker inte två lan-portar, och sen koppla en switch till den?

är man kräsen så vill man väl ha mailserver och sånt i ett annat subnät kanske
och om man inte har en onödigt dyr switch så är det svårt med bara två kort

nartub: en via nas 7500 som det stod om för ett tag sen har ju 4. hur man får tag på en sån vet jag dock inte.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Räcker inte två lan-portar, och sen koppla en switch till den?

Absolut, egentligen så räcker det. Men jag har mitt trådlösa på det tredje nicet för att separera näten. Grön, röd, blå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
en via nas 7500 som det stod om för ett tag sen har ju 4. hur man får tag på en sån vet jag dock inte.

Den har jag missat helt och hållet! Perfekt. Verkar lite klurig att få tag på men det ska nog gå. Tackar.

EDIT::: Via har en hel del intressanta kort i OEM-segmentet.
http://www.e-itx.com/via-segment-boards.html
NAS-7800-15T med 8 sata-portar och dubbla gigabit skulle göra en trevlig filserver.