Permalänk
Medlem

Vall av 120 mm fläkt

Hejsan,
Ska snart köpa en ny dator har bestämt mig på alla kompotter och kylflänsar, AC Accelero S1(GPU) och Ultra-120 Extreme(CPU).
Men jag kan tyvärr inte bestämma mig för vilka fläktar jag ska använda mig av.

Vill att dom ska vara 120mm och så tysta som möjligt men ändå kunna flytta mycket luft. Priset får inte gå över 200 kr/st och jag behöver 3-4st(1xfront, 1xback, 1-2xCPU)

Permalänk

Jahopp, då var det dags igen. Populär fråga och som vanligt kommer du inte få något entydigt svar. Noctua, Nexus och Scythe gör alla bra och tysta fläktar. De olika fläktarna har alla sina förespråkare här på forumet, så du lär inte få något entydigt svar. Men väljer du någon av dem lär du bli nöjd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nexus eller Scythe. Noctua är tysta som bara den, men blåsa det kan dom inte.

Nexus och Scythe håller bra ljudnivå och har bra blås

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Nexus är bra och billiga. Har 4st själv.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare: Nexus, Scythe eller Noctua.

Själv är jag väldigt nöjd med mina Nexus, rekommenderas!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har kollat in Nexus fläktar och dom ser helt klart intressanta ut.

Men finns det inga tester på olika fläktar? (som inte är gjorda av tillverkaren själv. ; )

Permalänk
Medlem

Köp en Slipstream M(1200rpm) och kör den i 7v för bästa balansen mellan ljudnivå och tryck.

Ingen av Noctuas fläktar är värda sitt pris, speciellt inte Noctua P12. S12 är dock okej, men inte bättre än Slipstream M, Scythe S-Flex 1200rpm eller Nexus Real Silent. Det är för dess svaga tryck. Tystast vid samma rpm(karaktär och styrka inräknat) är en blandning mellan Slipstream M och Nexus real silent, hört alla.

edit Jag skrev faktist att han skulle köra Slipstreamen i 7v, jag har själv en Slipstream M här i datorn och jag kan bara instämma att den låter väldigt mycket vid 12v. Ungefär som 3-4 Nexusfläktar för att jämföra. Men vid 7v är den verkligen tyst, har inget hummande men förflyttar ändå lika mycket eller näästan lika mycket som Nexus @ 12v. Kör också mina Nexusfläktar i 7v, och då låter de väldigt lite men skickar ändå en bra mängd luft med tanke på ljudnivån.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Köp en Slipstream M(1200rpm) och kör den i 7v för bästa balansen mellan ljudnivå och tryck.

Ingen av Noctuas fläktar är värda sitt pris, speciellt inte Noctua P12. S12 är dock okej, men inte bättre än Slipstream M, Scythe S-Flex 1200rpm eller Nexus Real Silent. Det är för dess svaga tryck. Tystast vid samma rpm(karaktär och styrka inräknat) är en blandning mellan Slipstream M och Nexus real silent, hört alla.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/P12%20vs%20Nexus.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/CFM%20vs%20RPM.jpg

Tack för tipset på Slipstream fläktarna.
Var på väg att beställa 3st P12or Men blev 3st 1200 varvare nu istället : )

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,
Är tror det blir Slip Stream fläktar så länge ingen ger mig bättre tips innan måndag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mina Nexus låter lte störande när de går i över 1000rpm, alltså 22dBa enligt tabellen Ertan postade. Dock är detta i ett chassi, så luftvirvlar och liknande kan ju skapa de ljud jag stör mig på. På 800rpm är ljudnivån behaglig, datorn hörs inte när man inte koncentrerar sig på att lyssna. Detta är möjligen varför jag skulle avråda till slipstream-fläktar, om du inte tänker köra på 5v eller är mindre ljudkänslig än jag är förstås!

Mina komponenter står i sign.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]