Alla som vill snacka kryptering och bli min mail-kompis, here it is =) FRA-lagen :P

Permalänk

Alla som vill snacka kryptering och bli min mail-kompis, here it is =) FRA-lagen :P

Hej
Jag skulle vilja veta lite hur man skickar kryptade mail, sen ha några kompisar att skicka kryptade meddeladen med, gärna folk utanför rikets gräns x)

mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Ta en titt på GPG så kan ni planera era terrordåd ostört... men FRA börjar ju inte avlyssna förrän tidigast nästa höst om jag har förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ta en titt på GPG så kan ni planera era terrordåd ostört... men FRA börjar ju inte avlyssna förrän tidigast nästa höst om jag har förstått det rätt.

Källa?
Inte så att jag misstror dig, vill bara läsa med egna ögon. Som alla andra tycker jag detta är skit och vill helt enkelt bara ha koll på läget..

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Källa?
Inte så att jag misstror dig, vill bara läsa med egna ögon. Som alla andra tycker jag detta är skit och vill helt enkelt bara ha koll på läget..

//P

Du kan ju börja med att kolla nyheten på sweclockers framsida om du inte orkar anstränga dig lite för att hitta informationen själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Du kan ju börja med att kolla nyheten på sweclockers framsida om du inte orkar anstränga dig lite för att hitta informationen själv.

Sen behöver du ju inte vara så fruktansvärt spydig heller, störde inlägget dig så mycket hade du kunnat skita i och svara, eller hur? Har haft en familjetragedi så det är inte alltid man tänker på och kolla på framsidan eller söka.

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Källa?

//P

Verkar som om FRA redan hållt på med avlyssningen 18 månader, så om du har nått terrordåd på gång och skickar information via nätet utan kryptering så är du körd x')

Men jag antar att de inte kan ta upp allt utan dedär kablarna från internet operatörerna..

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1175152&lid...

Permalänk
Medlem

Där ser man. Känns ju tryggt att bo i sverige. Inte.
De vi borde vara rädda för är regeringen och FRA inte några yttre hot som inte finns.
Ja vad säger man, hade varit skönt att flytta utomlands..

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så det räcker alltså med helt vanlig SSL anslutning för att skydda sig? Känns ju som om det gör det hela väldigt onödigt isf eftersom att alla som nu planerer något terrorbrott lär ha ännu bättre kryptering

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Så det räcker alltså med helt vanlig SSL anslutning för att skydda sig? Känns ju som om det gör det hela väldigt onödigt isf eftersom att alla som nu planerer något terrorbrott lär ha ännu bättre kryptering

Nja, för att komma ut ur landet förbi FRA ja, då kan du köra SSL till gmail bara. men nu är det ju inte bara Sverige som snokar i nätet, och skickar du mail till svenskar riskerar det ändå att fastna hos FRA, så du behöver nån form av nyckelbaserad kryptering för själva mailen. Jag skulle rekommendera GPG + enigmail till thunderbird. smidigt, öppensås och beprövat. Eller FireGPG till Firefox om du hellre kör webmail.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Har haft en familjetragedi så det är inte alltid man tänker på och kolla på framsidan eller söka.

/P

Men att sitta på forum och ställa halvdumma frågor, det gör man ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
sajt där du kan fixa gratis mail cert,

https://www.thawte.com/secure-email/personal-email-certificat...

Hur tänkte du nu? Detta är inte kryptering utan ett sätt att bevisa att du verkligen är du när man nu fångat upp mailet med dina terrorplaner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KitCloudkicker
Verkar som om FRA redan hållt på med avlyssningen 18 månader, så om du har nått terrordåd på gång och skickar information via nätet utan kryptering så är du körd x')

Men jag antar att de inte kan ta upp allt utan dedär kablarna från internet operatörerna..

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1175152&lid...

Läste du inlägget?

Vad den anställde frågar om, och som FRA inte säger i klartext, är att FRA fångar in och sparar omfattande mängder trafikdata om vem som kontaktar vem, när, var och hur via fasta telefoner, mobiler, sms, mejl, datorer med IP-nummer och så vidare.

Står inget om innehållslagring där så du kan ju alltid hävda att det var ett kakrecept du skickade till Usama när SÄPO kommer och knackar på din dörr.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Hur tänkte du nu? Detta är inte kryptering utan ett sätt att bevisa att du verkligen är du när man nu fångat upp mailet med dina terrorplaner.
...
/H

Jo, det går både att signera och kryptera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
sajt där du kan fixa gratis mail cert,

https://www.thawte.com/secure-email/personal-email-certificat...

Fördelen som jag ser det med ex. GPG är att man inte behöver någon tredje part som man litar på.

Permalänk
Medlem

jag är så glad att regeringen alltid spenderar våra skattepengar så väl! Lixom trängeltullarna och FRA utrustningen är ju såå välspenderade pengar! Woah!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pythonx
Men att sitta på forum och ställa halvdumma frågor, det gör man ändå?

Det är så lille vän att vid "traumatiska" händelser så tar man gärna sin tillflykt någonstans, cyberrymden är en av dessa platser... Men tyckte du att ditt dumma inlägg tillförde tråden något?

OnT: Bekymrar mig inte en sekund över FRA-lagen därmed inte sagt att jag gillar den.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Nja, för att komma ut ur landet förbi FRA ja, då kan du köra SSL till gmail bara. men nu är det ju inte bara Sverige som snokar i nätet, och skickar du mail till svenskar riskerar det ändå att fastna hos FRA, så du behöver nån form av nyckelbaserad kryptering för själva mailen. Jag skulle rekommendera GPG + enigmail till thunderbird. smidigt, öppensås och beprövat. Eller FireGPG till Firefox om du hellre kör webmail.

Nu så skickar jag inte så mycket mail som jag bryr mig om ifall någon ser, det mesta jag skickar och tar emot är aktiveringar och notiser från olika forum och andra sajter

Jag undrade mest ifall det var så enkelt att gå förbi skyddet.

Permalänk

En GPG-guide finns att läsa på http://projo.se/2008/06/08/sa-krypterar-du-din-email/
http://skyddadig.wordpress.com/skydd och http://skyddadig.wordpress.com/guider finns guider till andra program, såsom MSN.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!