Urgammal chassifläkt

Permalänk
Medlem

Urgammal chassifläkt

Jag inventerade lite hemma, lite mer specifikt så kikade jag igenom två urgamla datorer, de är i runda slängar 10 år. I en av dem satt det en liten söt fläkt. Det är väl det enda i hela datorn som var intressant eftersom min dator är i behov av lite kylning.

Snål som man är så; Kan jag flytta den här fläkten, som satt fast på moderkortet med två små kontakter, 5*10mm och 2,5*5mm stora kanske det var, tänkte inte så noga på det till min "nya" dator som är cirkus 2 år.

Jag är mycket medveten om att det är en extremt bra beskrivning, men någon kanske vet ändå. Jag fyller nog på med lite mer info ioch eventuellt bilder imorn. Förvänta er dock inga underverk genom att se på bilder.. Det var den sämsta kabeldragningen jag sett, man kunde inte se igenom chassit, som var ett desktop.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Haha, 10år, urgammalt, lite roligt var det faktiskt

Nej du kan inte flytta fläkten från en så gammal dator, den kommer gå in i ditt bios och skriva över firmwaren och sen hacka internet.

Eller inte.

Varför skulle det inte gå ? Bara se till att det får rätt matningsspänning, testa med 5 volt först och sen 12 och se hur den går, troligen är den andra kontakten för rpm signal till moderkortets diagnosfunktioner.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Jag inventerade lite hemma, lite mer specifikt så kikade jag igenom två urgamla datorer, de är i runda slängar 10 år.

hmm min dator som jag sitter på nu e nog 10 år gammal...
*vet deta e ett meningslöst inlägg, men skumt när folk skriver urgamaldator på 10 år*

Permalänk
Medlem

hrm. En annan slutade använda windows 95 för 2-3 år sen för att avancera till 98. (fast sen gick det fortare i utvecklingen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
hrm. En annan slutade använda windows 95 för 2-3 år sen för att avancera till 98. (fast sen gick det fortare i utvecklingen)

Hehe, samma här. Jag körde Win 95 på datorer från 1997-1998 helt fram till 2003 och delvis till 2004. Ett tag under 2003 körde jag Win 95 på en P90 hos farsan som primär dator, när den nyare brann i nätagget.

Men för att svara på frågan, fläktar brukar vara märkta med spänningskrav i mitten. Om inte, så testa dig fram. En bild på kontakterna skulle hjälpa.

Permalänk
Avstängd

Du kan om du är kunning använda en 2 pinns fläkt .. kan du koppla om du har en gammal molex kontakt sätta röd på röd o svart på svar då ska den kunna gå igång utan problem

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

fläktarna i min äldsta dator är 220v-fläktar som går igång så fort man stoppar i sladden i väggen

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.