Permalänk

81 grader varm bärbar ASUS.

En kompis har köpt sin bärbara dator på Mediamarkt. Men den är supervarm hela tiden. 80 grader visas det på core (endas core visas där) i speedfan.

Är detta något att oroa sig över? Kommer inte ihåg modellen riktigt, men minns att det var något GF 8400M iallafall.

EDIT: de har gått till mediamarkt, men fick bara en skiva som inte fungerade.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

81 grader på en bärbar dator är inte mycket. Över 100 är mycket

Permalänk

jasså? så det är inte mycket då? Inget fel alltså?

eller är det någon slax ironi här ^^!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men 80 grader går emot vad jag kallar "normalt", att det är laptop spelar ingen roll.

Och vidare, är det load eller idletemp?

Permalänk

hmm, vet inte riktigt vad man ska kalla tillståndet. Det är inomhus iaf, för när vi var ute sjönk den till 55. Det är när man kör i Windows som det blir 80.

Det är ingen annan bärbar jag stött på som är sådär varm.
Hmm mysko.

Det är inget fel då altså? Ingen fläkt som är trasig eller så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

81 grader ÄR mycket om processorn inte är belastad. Min Asus, visserligen med lite värre grafikkort, ligger på ca 80 grader på processorn när jag spelar. Och då är det ett ganska nytt spel (Assasins Creed). Dock var min temp dryga 70 grader för 1/2 år sedan när jag spelade nya spel. Antar att det har med dammet att göra...

Antar att fläkten på datorn måste gå på högvarv hela tiden, eller? Hur gammal är datorn? Helt ny?

//R

Permalänk
Medlem

Jag jämför som sagt med laptopen jag haft, varav den första hade en helt vanlig P4 (som anses vara varm CPU att ha i en laptop) och inte ens den var så varm i Windows som den här datorn.

Vill också veta svaret på DJHogis frågor.

Permalänk

Ett halvår nånting tror jag.
Och fläktarna lät hela tiden och fläktljudet förändrades inte något speciellt någon gång. Så den måste nog gå på högvarv hela tiden.

Nånn som vet var man kan bläddra runt bland asus bärbara för att kanske se vilken modell det kan röra sig om? (glömde kolla då jag var där sist)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd garantin på datorn för att fixa detta. Inte alls acceptabel temp enligt min åsikt! Försök ta servicärendet via inlöpsstället. Vad jag förstått så tar det minst 3-4 veckor om du låter Asus skicka den till Holland för åtgärd. Om den sedan är okej när den kommer tillbaka vet jag inte. har hört mkt ris om det....

//R

Permalänk
Medlem

Tyckeer dock du sa be din kompis prova att blåsa ren datorn från damm (inte för att jag tror at det kan ha samlats så mycket damm på så kort tid, men ändå). Kommer kosta honom ~100:- men funkar det så vet han och han kommer billigt undan.

Permalänk
Medlem

CSM101: Ang ditt förslag: Bra idé! Anledningen till att jag tyckte han skule skicka iväg den är för att jag testat samma sak, men helt utan resultat. Ska man blåsa in i fläkten eller från utblåset? Körde sj med tryckluft på burk och det kom inte något damm alls för mig...

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
CSM101: Ang ditt förslag: Bra idé! Anledningen till att jag tyckte han skule skicka iväg den är för att jag testat samma sak, men helt utan resultat. Ska man blåsa in i fläkten eller från utblåset? Körde sj med tryckluft på burk och det kom inte något damm alls för mig...

//R

Jag kör omvänd håll, dvs blåser jag in i utblåset, för jag tänker mig att dammet ska komma ut samma väg som det kom in.

Helst försöker jag öppna upp datorn så mycket som möjligt och blåser även på moderkort, minnen etc, överallt jag kommer åt.

Och finns där inget damm så finns där inget damm, dock kan jag säga att jag gjorde detta på min första laptop några ggr och fjärde gången jag blåste ren den kom det ut en dammtuss stor som en femma i diameter, så man kan ju aldrig vara säker heller

Det kan ju även röra sig om dåligt med kylpasta/dålig installerad kylare, eller annan defekt, så jag är ju med på ditt förslag, funkar inte det man kan göra utan att bryta mot garantin så ska datorn in.

Permalänk
Medlem

Okej. Har testat bägge hållen, men kanske ska hålla mig till det ena då. Som du säger så om det sitter typ som en dammtuss ett nåt så lär det ju vara svårare att få ut. jag vet (till 95%) att kylpastan från fabrik inte är den optimala. Då skulle inte min dator när jag nu utan ström kopplad till datorn och på "Battery Mode" sitter och surfar vara 54 grader varm. Det är för mkt! Borde i enligt min åsik och med hårdvaran i åtanke kanske ligga på 40-45 grader. Ska försöka fixa min, men vill inte skicka iväg den pga värmen då det ändå inte gör att datorn stänger av sig eller liknande. Värmen orsakar inga fel vad jag märker av än.

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Har testat bägge hållen, men kanske ska hålla mig till det ena då. Som du säger så om det sitter typ som en dammtuss ett nåt så lär det ju vara svårare att få ut. jag vet (till 95%) att kylpastan från fabrik inte är den optimala. Då skulle inte min dator när jag nu utan ström kopplad till datorn och på "Battery Mode" sitter och surfar vara 54 grader varm. Det är för mkt! Borde i enligt min åsik och med hårdvaran i åtanke kanske ligga på 40-45 grader. Ska försöka fixa min, men vill inte skicka iväg den pga värmen då det ändå inte gör att datorn stänger av sig eller liknande. Värmen orsakar inga fel vad jag märker av än.

//R

Fast ~50grader kan jag acceptera i idle beroende på hårdvaran i en laptop, men 80 är way to much.

Permalänk
Medlem

Det kan väl jag också, men med tanke på att min låg på 40-45 för ~8 mån sen när jag nyss köpt den får mig att vilja göra något åt det. Håller med 80 grader är horribelt högt i vilket fall!!

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan väl jag också, men med tanke på att min låg på 40-45 för ~8 mån sen när jag nyss köpt den får mig att vilja göra något åt det. Håller med 80 grader är horribelt högt i vilket fall!!

//R

Ah, då är det en annan femma om temoen skiljer så mycket jämfört med när datorn var ny.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid undervolta om man vill få ner tempen. Annars är det som CSM101 säger att bortblåsning av damm kan vara nyckeln.

Permalänk

jag har 75 grader i idle och 100 grader på gpu'n när jag stresstestar min Zepto 3415 Bör jag ta upp det med leverantören?

Permalänk
Medlem

En laptopkylare är ju alltid ett alternativ som kan vara värt att testa:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87578&ref=Pricerunner

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
jag har 75 grader i idle och 100 grader på gpu'n när jag stresstestar min Zepto 3415 Bör jag ta upp det med leverantören?

Jag hade iaf inte accepterat sådana temps.

Permalänk

hade tänkt mig laptopkylare men ska först försöka få det fixat av leverantören

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, klarar den det så klarar den det. Har du provat att damma ur den osv? Tyckte du skrev i en annan tråd att den inte varit så varm tidigare.

Permalänk

Vet inte vilken temp den har haft tidigare, dock har den inte dött som den har nu. Men jag vet inte om det beror på temperaturen. Den är bara ett par månader gammal så borde inte vara så dammig, men kan göra det ändå. En relaterande fråga, vad skiljer dessa två åt?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87578

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66200

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte vilken temp den har haft tidigare, dock har den inte dött som den har nu. Men jag vet inte om det beror på temperaturen. Den är bara ett par månader gammal så borde inte vara så dammig, men kan göra det ändå. En relaterande fråga, vad skiljer dessa två åt?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87578

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66200

Bra fråga. Storleken kanske?

Jag skulle rekommendera att du provar att undervolta innan du skaffar kylplatta dock. Det är enkelt och du förlorar ingen prestanda alls. Jag tappade cirka 17 grader i full load med det. Har skrivit en guide och länk till den hittar du i min signatur.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska ta värmeproblem i följande ordning:

-Göra ren från damm
-Servic/reparation om sådan finns.
-Byta kylpasta/rengöra noggrannare.
-Undervolta.
-Kylplatta och dylikt.

På så vis sparar man pengar och dels vet man att datorn är som den ska när man ger sig på de två sista stegen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tycker man ska ta värmeproblem i följande ordning:

-Göra ren från damm
-Servic/reparation om sådan finns.
-Byta kylpasta/rengöra noggrannare.
-Undervolta.
-Kylplatta och dylikt.

På så vis sparar man pengar och dels vet man att datorn är som den ska när man ger sig på de två sista stegen.

Håller med, men jag skulle sätta undervoltning före service i många fall, eftersom dom oftast inte gör något åt saken. Har du en varm dator som inte skadas av det, och du inte kan bevisa BSOD eller dyl pga värme så kommer dom oftast hitta på att dom gjort något med datorn och skicka tillbaka den i samma skick. Ringer man till HP support t.ex. så kvittar det vad problemet är, deras svar blir alltid "skicka in den".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Håller med, men jag skulle sätta undervoltning före service i många fall, eftersom dom oftast inte gör något åt saken. Har du en varm dator som inte skadas av det, och du inte kan bevisa BSOD eller dyl pga värme så kommer dom oftast hitta på att dom gjort något med datorn och skicka tillbaka den i samma skick. Ringer man till HP support t.ex. så kvittar det vad problemet är, deras svar blir alltid "skicka in den".

Jo, förstår hur du menar, men sannolikheten finns ändå att de verkligen åtgärdar felet och därför kan man inte säga att de ändå inte kommer hjälpa något på service.

Permalänk

När jag når 101 grader så dör datorn, dvs det är ett ganska jobbigt problem. Jag har inte lust att lägga ned tid på att fixa något som borde gå på garantin. Dock är det väl det att det är lite obekvämt att skicka in det på service. Undervolta påverkar tempen på GPU'n också eller bara CPU? Påverkar undervoltning garantin?

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag når 101 grader så dör datorn, dvs det är ett ganska jobbigt problem. Jag har inte lust att lägga ned tid på att fixa något som borde gå på garantin. Dock är det väl det att det är lite obekvämt att skicka in det på service. Undervolta påverkar tempen på GPU'n också eller bara CPU? Påverkar undervoltning garantin?

Såhär resonerar jag: din dator når 101grader i load. Undervoltar du kommer den siffran, om vi drar till och är riktigt optimistiska, istället vara 81grader och då är det imo fortfarande högt.

Återigen, jag pratar bara för min egen person, och jag hade aldrig accepterat en laptop som idlar på 70. Då hade jag reklamerat datorn och köpt en annan som funkar som den ska.

Men till dina frågor. Under voltning, om den görs rätt, går helt enkelt ut på att sänka vcore utan att stabiliteten sätts ur spel. Därmed kommer du driva din cpu i samma hastighet fast med mindre vcore och därigenom spara på ström, värme etc. Och jag har inte någonstans läst att undervoltning påverkar garantin.

Permalänk
Medlem

Undervoltning kan inte skada hårdvaran och påverkar därmed inte garantin. Det görs helt med mjukvara och är väldigt enkelt.

81 grader i full load är verkligen inte oacceptabelt för en laptop. Det går inte att jämföra med stationära.

Undervoltning påverkar CPUn's temperatur, men om det är samma heatsink till GPU:n så bör det sänka GPUn också. Laptopen blir ju svalare på insidan i största allmänhet.

Idle på 70 är dock ganska mycket, men tyvärr garanterar laptoptillverkare inget annat än att datorn ska fungera, och ingenting om temperaturer. Hårdvaran tar inte skada förrän vid 110C+ (runt 125 tror jag).