Utöka RAID1-lösning?

Permalänk
Medlem

Utöka RAID1-lösning?

I dagsläget har jag en server med en RAID1-lösning bestående av 2 st 160Gb-diskar (Hotswap). Jag behöver utöka diskutrymmet på servern och har tillgång till ytterligare 2 st 160Gb-diskar som jag kan sätta in i RAID:en.

Har ni några tips på vad som kan vara bästa lösningen?

* Köra ytterliggare en parallell RAID1-uppsättning med de nya diskarna? (Vet dock inte om kontrollerkortet klarar av det)

* Byta till någon annan RAID-nivå? Dock antar jag att det inte är möjligt utan att förlora data i den befintliga RAID-uppsättningen.

Permalänk
Avstängd

Fullständigt omöjligt att svara på utan att veta vad du har för raidkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joher099
I dagsläget har jag en server med en RAID1-lösning bestående av 2 st 160Gb-diskar (Hotswap). Jag behöver utöka diskutrymmet på servern och har tillgång till ytterligare 2 st 160Gb-diskar som jag kan sätta in i RAID:en.

Har ni några tips på vad som kan vara bästa lösningen?

* Köra ytterliggare en parallell RAID1-uppsättning med de nya diskarna? (Vet dock inte om kontrollerkortet klarar av det)

* Byta till någon annan RAID-nivå? Dock antar jag att det inte är möjligt utan att förlora data i den befintliga RAID-uppsättningen.

Jag skulle försöka att utöka RAID 1-uppsättningen till 4 diskar. Kolla om ditt raidkort stödjer Online Capacity Expansion (OCE) då kan du on-the-fly utöka utrymmet i din nuvarande uppsättning.

Precis som dundermuppen så är det svårt att veta vad som går att göra om du inte säger vad du har för kort.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?