Permalänk

Extrem hemmamoddad 330mm

Hejsan!

Tänkte dela med mig av min specialmonterade fläkt.

Historien bakom är då att min dator hade lite svårt att leva i den varma luften på dreamhack, så jag och min far slog våra kloka huvuden ihop och så påmonterades en kylarfläkt från en SAAB 900 på sidan av chassit.

230->12v-adaptrarna jag testade la alla av efter bara några minuter så jag tjuvkopplade ett gammalt Dell-nätagg och monterade i chassit. Först testade jag att köra fläkten på mitt Tagan 580W-agg som jag hade i datorn, men såfort man slog på fläkten så slocknade datorn.

Ljudnivån är väldigt hög i förhållande till mängden luft flyttad, så modden är ju varken effektiv, snygg eller funktionell men den är grymt annorlunda (tror jag iaf) och det är ju också viktigt. På Dreamhack funkar den dock ypperligt eftersom ljudnivån inte spelar någon större roll + att den kyler även fötterna vilket uppskattas av både undertecknad samt bordsgrannar.

Jag har tyvärr inga bilder och då jag har demonterat modden kan jag ej ta några nya, men däremot har jag en kort video uppladdad på youtube där skapelsen finns.

http://www.youtube.com/watch?v=d5_aRp-R_hA

Finns det nån annan som har överdrivet stora fläktar? Vem har störst?

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att lösa problemet istället, en dator ska klara av att stå på under dh...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Äsch, lösa problem är ju inte roligt... Nä, men problemen löste sig av sig självt och man får nog se det här projektet som ren underhållning från min sida.

Permalänk
Medlem

Hmm. Ser ut som ett bra sätt att förstöra ett fint p182 :/
Varför köpte du bara inte några vettiga fläktar eller kanske en ny cpu-kylare?
Denna modden var imo helt meningslös och bara ett slöseri med tid, pengar och ett fint chassi!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

ball ghettomodd

Permalänk

Okey, Holmb3rg några upplysningar i all välmening...

1, det är ett P180, inte ett P182.

2, jag förstörde inte chassit, jag borrade kanske 10 hål på ställen som absolut inte syns när sidoplåten sitter på. Det gör den nu och det är omöjligt att se på chassit att det inte är original.

3, jag har en Zalman CU-7700 på processorn + några extra fläktar utöver de som hängde med chassit.

4, den här modden var nästan helt gratis, det som kostade var i princip ett par kabelskor. Det extra nätagget och fläkten låg i "släng-skiten-snarast"-högen i vår källare. Det hade kostat betydligt mer att köpa "vettiga"re fläktar och tagit mer tid och noggranhet att installera dem.

5, Det tog på sin höjd en kväll att montera dit hela paketet, installera och tjuvkoppla nätagg samt att konstruera en extra sidoplåt (just för att inte förstöra chassit när man tröttnat på fläkten).

Jag förstår att du inte hade kunnat veta nått om de här punkterna, men har du aldrig hört talas om humor? Det här är betydligt coolare än att ha ett stock P180/2 på DH och det väcker betydligt mer uppmärksamhet. Ibland måste allt inte vara 100% funktionellt och snyggt, det funkar lika bra med något galet, udda och roligt. Det borde väl nästan märkas på bygget att det är en medveten ghettomod och att det inte är byggt med tanke på funktionalitet och skönhet i första hand?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colemeister
Okey, Holmb3rg några upplysningar i all välmening...

1, det är ett P180, inte ett P182.

2, jag förstörde inte chassit, jag borrade kanske 10 hål på ställen som absolut inte syns när sidoplåten sitter på. Det gör den nu och det är omöjligt att se på chassit att det inte är original.

3, jag har en Zalman CU-7700 på processorn + några extra fläktar utöver de som hängde med chassit.

4, den här modden var nästan helt gratis, det som kostade var i princip ett par kabelskor. Det extra nätagget och fläkten låg i "släng-skiten-snarast"-högen i vår källare. Det hade kostat betydligt mer att köpa "vettiga"re fläktar och tagit mer tid och noggranhet att installera dem.

5, Det tog på sin höjd en kväll att montera dit hela paketet, installera och tjuvkoppla nätagg samt att konstruera en extra sidoplåt (just för att inte förstöra chassit när man tröttnat på fläkten).

Jag förstår att du inte hade kunnat veta nått om de här punkterna, men har du aldrig hört talas om humor? Det här är betydligt coolare än att ha ett stock P180/2 på DH och det väcker betydligt mer uppmärksamhet. Ibland måste allt inte vara 100% funktionellt och snyggt, det funkar lika bra med något galet, udda och roligt. Det borde väl nästan märkas på bygget att det är en medveten ghettomod och att det inte är byggt med tanke på funktionalitet och skönhet i första hand?

Word!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Entusiast

Helt underbar nödlösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tufft:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk

Absolutfränt!

Jag klippte upp ett hål med plåtsax i mitt gammla P3 chassie mitt i natten för ett jävla tag sen..

Jag va okunnig och ful.
Jag tyckte den gick segt..

Juste.. min nya bordsfläkt va det som fick sitta i hålet..

*letar bild*

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..