Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips&hjälp, logik/tänk batch script Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tips&hjälp, logik/tänk batch script Ubuntu

Hade tänkt att försöka knåpa ihop ett batch script/process i Ubuntu.

Det jag är ute efter (med hjälp av crontab) övervaka ett smb share i nätverket efter mappar med ett visst namn, om de uppfyller kravet - kopiera över hela mappen till Ubuntu maskinen, därefter packa upp rar filerna i mappen om nödvändigt och ta sedan bort de kopierade rar filerna.

Finns mappen med samma namn redan på Ubuntu maskinen ska den inte kopiera över den.
Blir det ett stort script att göra denna process? Är det ifsatser,else och do man gör det i.

Har ni några råd, kanske länkar på tutorials eller liknande. Vet inte riktigt hur jag ska börja.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Re: Tips&hjälp, logik/tänk batch script Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Hade tänkt att försöka knåpa ihop ett batch script/process i Ubuntu.

Det jag är ute efter (med hjälp av crontab) övervaka ett smb share i nätverket efter mappar med ett visst namn, om de uppfyller kravet - kopiera över hela mappen till Ubuntu maskinen, därefter packa upp rar filerna i mappen om nödvändigt och ta sedan bort de kopierade rar filerna.

Finns mappen med samma namn redan på Ubuntu maskinen ska den inte kopiera över den.
Blir det ett stort script att göra denna process? Är det ifsatser,else och do man gör det i.

Har ni några råd, kanske länkar på tutorials eller liknande. Vet inte riktigt hur jag ska börja.

Tack!

Jag skulle nog kolla på rsync (sök på Google), det kommer att göra det mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Även om man skulle skriva det själv är det inte svårt, lite "ls -1", grep och skills så, att hitta rar filerna och packa upp dem är inte heller svårt..

En bra hjälp för shellscript i allmänhet är ju manualen för sh eller bash, eller vad du nu kör för shell..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Annars kan man använda find för att hitta rar filerna

find /väg/till/kopierad/mapp -type f -name "*.rar" -exec rar x {} \;

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen.
Behövs inga if satser eller liknande tro för att kolla av om mappar redan finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Ok, tack för tipsen.
Behövs inga if satser eller liknande tro för att kolla av om mappar redan finns?

Bash har inbyggda funktioner för det, i stil med:

if [ -a filnamn ]; then echo "Filen finns"; fi

http://tldp.org/LDP/abs/html/fto.html

Visa signatur