Permalänk
Medlem

Minirecension av Zalman MFC1+

Hejjo...

Tänkte göra en minirecension av fläktkontrollern Zalman MFC1+, mest för jag inte hittar en enda bra recension på nätet, vilket jag tycker är en skam.
Ändrat alla bilder till upplösningen 800x600
Zalman MFC1+

Citat:

Dimensions 148.5(L) x 65(W) x 42(H) mm
Channels 6
RPM Sensing Active RPM Sensing (All 6 Channels)
Fan Cables C1 Cable x 2 - Active RPM Sensing
C2 Cable x 4 - Non-RPM Sensing
Weight 220g
Maximum power 7.0W per channel
Input voltage 12VDC
Output voltage 5VDC - 11VDC 5%

Priset ligger runt 300kr

Specifikationerna avslöjar att man kan köra 6 fläktar, som max drar 7w ström vardera. Detta är inget medelsweclockersson ska oroa sig över då det bara är de absolut snabbaste och största fläktarna som drar så mycket. Deltafläktar är ett bra exempel. Varje fläkt kan köras mellan 5-12volt, fullt tillräckligt, men vore skönt om man kunde stänga av fläktarna helt.

Många bilder är tagna med K750i, därför är bildkvalitén kass.

Kommer i en liten box, finns det något mer att säga?

Allting trångt inpackat, skumgummi/frigolit hittas inuti boxen som skyddar mot stötar.

Stilrent, därav mitt köp. Grymt snygg och passar fint i min låda.

Baksidan då. Sex 3-pin kontaker för fläktar, och en strömkontakt.

En enkel men bra manual hittas på baksidan av kartongen, precis som det ska va, kortfattat. Zalman kan sånt här.

Alla strömkontakter:
1xStrömkabel
2xFörlängningssladdar med två huvuden, ena huvudet ska in i moderkortet och i andra fläktkontrollern så man kan läsa av hur snabbt fläkten snurrar från mjukvara såsom Everest.
4xVanliga förlängningskablar.
6xSkruvar.

Satt inte helt stabilt med skenorna som kommer med Antec. Men det blir stabilt när den väl är monterad så det är okej.

Om en fläkt slutar snurra så lyser inte dioden. Har bara 4 fläktar ikopplade därför så lyser inte alla. Jag tror det är <9v=Blå LED, >9v=Röd LED. Alltså när fläktarna snurrar långsamt är det blå lysdiod som gäller, och när de snurrar snabbt lyser det rött.

Så här ser det blåa skenet ut.

Röda skenet:

Så här ser det ut just nu, under drift.

Blev MYCKET bättre kabeldragning nu när jag kopplat alla fläktar direkt till fläktkontrollern, istället för direkt på moderkortet. Grymt nöjd!

Har tyvärr ingen bild på gamla kabeldragningen.

Hoppas att någon drar nytta av detta.

+Snyggare än de flesta fläktkontrollers, inte bara jag som tycker detta.
+Lyser inte starkt
+Bra med tillbehör, allmänt hög kvalité.

-Går inte att stänga av fläktarna helt
-Något dyr
-Kontrollerna något instabila. Dock inget att oroa sig över.

Rekommenderas

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Är vi samma person? Jag köpte exakt samma igår och installerade den i mitt p182

Jag tycker den fungerar väldigt bra, och passar väldigt bra ihop med p182

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

bra recension, förutom att bilderna är grymt stora

Permalänk

Mycket trevligt recension och fina bilder var de också. Har själv 2st fast då från föregångaren som hade blå front och 4x 3pin's uttag + 2x 5v | 0v |12v switchar. Blev mer präktig när plexit blivit utbytt mot 5.25 lucka från chassiet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Trevlig Recension, men bilderna är alldeles för stora, har 1920*1200 i upplösning och måste scrolla i sidled.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
bra recension, förutom att bilderna är grymt stora

Vet tyvärr inte hur man förminskar dom, förlåt. Det är iförsig bara digitalkamera bilderna (~5st) som är stora, resten är mobilbilder.
...en anledning att man ska skaffa bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Mycket trevligt recension och fina bilder var de också. Har själv 2st fast då från föregångaren som hade blå front och 4x 3pin's uttag + 2x 5v | 0v |12v switchar. Blev mer präktig när plexit blivit utbytt mot 5.25 lucka från chassiet.

Tack.
Du menar MFC1? Utan plus i slutet? Jo det hade varit skönt om jag också hade haft en switch till 0v, men jag köper ändå hellre 'plus' då den är snyggare, och jag är ingen supermoddare som dig som kan byta ut den fula(i mitt tycke) fronten:) Är det något du inte modifierat i din dator egentligen?:) Stort fan av dina gallerier. Är också riktigt känslig för LEDs så det hade inte passat mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeCtoR
Trevlig Recension, men bilderna är alldeles för stora, har 1920*1200 i upplösning och måste scrolla i sidled.

Ooh, anpassar(skalar) sig inte rutan hos er? Så här ser det ut hos mig, kör 1280x1024:

Alltså inte alls jobbigt, sen tycker jag att det är skönt att öppna bilden i en extern ruta och sedan kunna se allting på nära håll.

Upplösningen är över 3000x*något*, hehe.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan

Tack.
Du menar MFC1? Utan plus i slutet? Jo det hade varit skönt om jag också hade haft en switch till 0v, men jag köper ändå hellre 'plus' då den är snyggare, och jag är ingen supermoddare som dig som kan byta ut den fula(i mitt tycke) fronten:) Är det något du inte modifierat i din dator egentligen?:) Stort fan av dina gallerier. Är också riktigt känslig för LEDs så det hade inte passat mig.

Korrekt. Hehe supermoddare är ja väl inte men ja antar att ja gillar vatten. Kul att du gillar gallerierna.. en del blev dock mindre lyckade förstås =/ Men ju mer man gör desto mer erfarenhet. Men visst visst.. är de nåt ja inte moddat ^^
Kan hålla med dig om just LED-frågan.. så ja kan inte precis säga att ja gillar de starka LEDs som sitter på MFC-1. Sänker man sen spänningen så blinkar dom som om att man aktiverar en vilja att få ett epilepsianfall.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Korrekt. Hehe supermoddare är ja väl inte men ja antar att ja gillar vatten. Kul att du gillar gallerierna.. en del blev dock mindre lyckade förstås =/ Men ju mer man gör desto mer erfarenhet. Men visst visst.. är de nåt ja inte moddat ^^
Kan hålla med dig om just LED-frågan.. så ja kan inte precis säga att ja gillar de starka LEDs som sitter på MFC-1. Sänker man sen spänningen så blinkar dom som om att man aktiverar en vilja att få ett epilepsianfall.

Joo jag anser dig som supermoddare en 'vanlig' moddare kallar jag den som t.ex. klipper ut fläktgaller och annat enkelt.
Haha:D Inte tänkt på att koppla ur LEDsen helt enkelt? Så du slipper sparka sönder den om du nu får någon attack

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Joo jag anser dig som supermoddare en 'vanlig' moddare kallar jag den som t.ex. klipper ut fläktgaller och annat enkelt.
Haha:D Inte tänkt på att koppla ur LEDsen helt enkelt? Så du slipper sparka sönder den om du nu får någon attack

Supermoddare.. joru de låter väl inte precis fel så ja tackar och bockar. Mmm fläktgaller och fan och hans moster-gallerier vet man ju inte riktigt hur man ska betrakta P180 + utbytt fläkt och ev. nyinköpt grafikkort. Vet inte riktigt hur litet de får vara för att något ens få betraktas som modd men realistiskt sett så ska ju fan produkten ha blivit ändrad. Bra ex.. sleevning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Supermoddare.. joru de låter väl inte precis fel så ja tackar och bockar. Mmm fläktgaller och fan och hans moster-gallerier vet man ju inte riktigt hur man ska betrakta P180 + utbytt fläkt och ev. nyinköpt grafikkort. Vet inte riktigt hur litet de får vara för att något ens få betraktas som modd men realistiskt sett så ska ju fan produkten ha blivit ändrad. Bra ex.. sleevning.

Du totaldissar mig Har ett P182, bytt ut fläktar, klippt ut fläktgaller o andra saker som bidrar till att sänka ljudnivån. Men har iallafall börjat lacka insidan svart(Båda HDD-racken klara), så sticker väl ut lite ur måndagsgallerierna.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Ooh, anpassar(skalar) sig inte rutan hos er?

inte hos mig i alla fall, använder firefox 3 beta 5 @ kubuntu 8.04

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Whopselidejseli Inte trodde ja att ja skulle pricka in så bra. Lackning är en början till något iaf. De är väl mest när insidan är rena regnskogen av sladdar och skrymslen som man börjar undra varför ett galleri växer fram.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
inte hos mig i alla fall, använder firefox 3 beta 5 @ kubuntu 8.04

Ser ut som du hittat något som du kan rapportera till Mozilla. Det är just detta beta-stadiet är till för ju. Kanske bara är så på Ubuntu, just därför ingen hittat detta problem tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Whopselidejseli Inte trodde ja att ja skulle pricka in så bra. Lackning är en början till något iaf. De är väl mest när insidan är rena regnskogen av sladdar och skrymslen som man börjar undra varför ett galleri växer fram.

Jo, men i princip alla P180 gallerier blir nedröstade, även om de är seriösa. Men nu när du nämner det så har de flesta seriösa gallerierna över 5p, men ändå har de ganska skitig kabeldragning. Hoppas iallafall över 6p, och kanske närmare 7p om jag färgar HELA insidan. Är fett lat du vet

Hade tänkt o köra datorn naken under tiden som den lackas, går detta? Hur startar jag moderkortet utan den "chassiknappen" som man stänger/sätter på datorn?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Mitt skalar ner automatiskt iaf

Ser skoj ut. dock har jag alltid ogillat fläktkontrollers då en slarvigdragning bara förvärrar problemer med kablar osv. men du ser ju ut att ha dragit det minst lika bra med dessa extra kablar.

Dock så tycker jag det känns onödigt med Fläktkontroll då man oftast isf kör de på lägre varvtal. varför inte skaffa tystare fläktar?

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Mitt skalar ner automatiskt iaf

Ser skoj ut. dock har jag alltid ogillat fläktkontrollers då en slarvigdragning bara förvärrar problemer med kablar osv. men du ser ju ut att ha dragit det minst lika bra med dessa extra kablar.

Dock så tycker jag det känns onödigt med Fläktkontroll då man oftast isf kör de på lägre varvtal. varför inte skaffa tystare fläktar?

// Martin

Faktist blev kabeldragningen mycket bättre när jag skaffade fläktkontrollern. Detta för att alla kablar(klippt av molex) var kopplade till moderkortet, så allting syntes och förstörde helhetsbilden. Numera gömms allting bakom moderkortet. Är riktigt nöjd över kabeldragningen iallafall

Jag har 3 Nexus-fläktar, som i åratal varit SPCRs referens-&favoritfläkt, går det att få tag på tystare? Bara några dagar sedan blev Slipstream M den nya favoriten, just den jag har. Alltså har jag bara toppfläktar i datorn, men jag är väldigt känslig så Nexusfläktarna körs runt 7v, och Slipstream runt 800rpm. Men om det nu hade funnits långsammare fläktar hade ajg inte valt dom då det är skönt att man kan varva upp om det behövs någon gång.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Hade tänkt o köra datorn naken under tiden som den lackas, går detta? Hur startar jag moderkortet utan den "chassiknappen" som man stänger/sätter på datorn?

Japp, de går. Du startar moderkortet med något metalföremål (skruvmejsel funkar utmärkt) för bara änden på mejselen/föremålet mot de 2 pins som i normala fall får en kyss när du klickar på "starta burk"-knappen. Går mycket väl att bara dra föremålet längs pinsen om man inte har nån anning om vad som är vad. Tar bara några sekunder sen hittar man rätt pins.

Skruvmejsel is the shit!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Japp, de går. Du startar moderkortet med något metalföremål (skruvmejsel funkar utmärkt) för bara änden på mejselen/föremålet mot de 2 pins som i normala fall får en kyss när du klickar på "starta burk"-knappen. Går mycket väl att bara dra föremålet längs pinsen om man inte har nån anning om vad som är vad. Tar bara några sekunder sen hittar man rätt pins.

Skruvmejsel is the shit!

Okej tack, förstår nu. Bra förklarat faktist, något ledande mellan den negativa och positiva pinnen. Förvänta er en svart P182 innan sommaren

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej tack, förstår nu. Bra förklarat faktist, något ledande mellan den negativa och positiva pinnen. Förvänta er en svart P182 innan sommaren

Ser mycket bra ut. hur nöjd är du med ditt nätagg ? jag har samma och jag har inte märkt nåt fel på det än iaf. Haft det 6 månader nu.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Ser mycket bra ut. hur nöjd är du med ditt nätagg ? jag har samma och jag har inte märkt nåt fel på det än iaf. Haft det 6 månader nu.

Jag har själv inte haft några problem, eller oväsen. Riktigt tyst är det. Varför undrar du?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Fan jag har också en såndär i mitt p182

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får bli nästa inköp

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag har själv inte haft några problem, eller oväsen. Riktigt tyst är det. Varför undrar du?

Nja, tycker bara att fläkten är lite halvdassig. Men annars helt ok.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Nja, tycker bara att fläkten är lite halvdassig. Men annars helt ok.

Halvdassig? Du har 5 års garanti, skicka tillbaka den och få en ny om det verkligen låter så det stör, och om du nu har orken.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Kan du göra bilderna större?

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem

Får min fläktkontroller imorgon så då blir det lite kopplande

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Hur pass lågt kan man dra ner fläktarna med hjälp av denna kontroller?
Jämfört med Scythe Kama Meter 5.25" Fan Controller?
Är det någon skillnad, menar, varför skulle just Schythe vara så mycket dyrare, om det inte är bättre på något?

/Whatisthis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Hur pass lågt kan man dra ner fläktarna med hjälp av denna kontroller?
Jämfört med Scythe Kama Meter 5.25" Fan Controller?
Är det någon skillnad, menar, varför skulle just Schythe vara så mycket dyrare, om det inte är bättre på något?

/Whatisthis

Skillnaden mellan MCF1+ och Scythe's är ganska rejäl framförallt då schythe erbjuder en massa automatiska testfunktioner och dessutom är den ju digital med massa krimskrams.. hehe. De är för dom som verkligen måste veta/känna till vilken rpm fläkten körs i En annan skiter ju i sånt och håller stilrenhet, orka titta när man kan lyssna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Så du kan styra fläktarna mellan samma varvtal med kontrollerna, bara det att du verkligen ser hur mycket dom snurrar med Sctyhce? För det känns ju isåfall som en onödig funktion, ja. Men säg att du kan sänka eller höja fläktarna mer med Scythce, då kanske den kan vara värd lite mer. Men jag antar de borde ha samma möjligheter, men bäst man frågar iaf innan man köper något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Så du kan styra fläktarna mellan samma varvtal med kontrollerna, bara det att du verkligen ser hur mycket dom snurrar med Sctyhce? För det känns ju isåfall som en onödig funktion, ja. Men säg att du kan sänka eller höja fläktarna mer med Scythce, då kanske den kan vara värd lite mer. Men jag antar de borde ha samma möjligheter, men bäst man frågar iaf innan man köper något.

Min MFC1 idag: (ingenting är sig likt ^^ )

Har till och med tagit bort alla adjusters då dom helt enkelt inte passade in.

Om nu någon undrar varför en bunt svarta och röda sladdar kommer från ingenstans och går rakt in i burken så är de fläktsladdar från ett par kylare cpu-byte i veckan så varför fina till innan så att säga. Mmmm sen kom de med en naken Amd på bild också

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Min MFC1 idag: (ingenting är sig likt ^^ )
http://bandwidth.se/thumbs/nouser/dsc006844ee49825.jpg

Har till och med tagit bort alla adjusters då dom helt enkelt inte passade in.

du har gjort den jävligt snygg!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3