Sex routrar under femhundringen i stort test

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
jag ber att ha överseende om detta låter lite dumt.

Men kan man ha i ett telefonjack ett vanligt ADSL modem, och i det andra jacket en trådlös router.

Jag vill använda den trådlösa för att kunna surfa med min Ipod Touch.

Tack!

Inga frågor är för dumma, men nej, du kopplar:
Trådlös router WAN-uttag -> ADSL modem -> telefonjacket.
Och ADSL-modemet måste vara ett med nätverksport och inte bara USB-uttag, eftersom router och modem kopplas ihop via nätverksporten.

Dina existerande datorer kopplar du sedan till LAN-portarna i routern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Jag har en d-link 635 och en gammal 3com nånting.Båda funkar skit dårligt i nya huset.Har pratat med någon antennspesialist o han sa de var pga att jag har vattenbaserat golv värme.Så prova någon om ni får de trådlÖsa att fungera bra med vattenburen golvvärme.Inte ens wii kontrollerna funkar bra här.:(

Min Netgear WGT-624 fungerar utan problem med vattenburen golvvärme. Men så står å andra sidan routern på samma våning som datorerna, så varför i allsin dar skulle det strula?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danwik
Har kört alla möjliga lösningar både Netgear och D-Link utan att få det
stabilt. Tillslut blev jag less och köpte riktiga grejor, d.v.s lade på
ett par extra slantar....

- en separat router/brandvägg från Linksys: RV042,
- en separat Wireless AP oxå från Linksys WAP54GX

Sedan dess har allt varit uppe i över 2 år och bara tuggat... Alla billiga
konsument produkter bara vräker dom ut och skiter i ifall de blir 100% stabila
i alla fall de som jag provat.

Jag har 2 Laptops, 1 Nätverkskamera, 2 Mediaspelare (Tvix & Kiss), och 2
stationära datorer + min W960 kopplade till Wireless nätverket utan att
det strular. Inte att förglömma 2 servers och 2 stationära kablade också...

Nån som kan rekommendera en liknande router/brandvägg som RV042:an, fast lite mer modern. Hårddisken i min PC-baserade router har pajjat och jag orkar inte strula mer med den nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Ni bör mäta wan/lan i båda riktningar. Jag har faktiskt sett flera skiljer över 10mbit beroende på riktning.

Ska beaktas till nästa test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Hur gör utför ni era test med flera anslutningar?

Vi kör IPERF med simultana strömmar, dvs. valt antal strömmar/anslutningar samtidigt.

Se länk från testet för mer information.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6033&page=14

Permalänk
Medlem

Själv äger jag en Netgear (och så gjorde även min farfar) men efter ett år så började bägge krångla.

Den jag har hänger sig 2-4 ggr/veckan, och det är lite jobbigt med tanke på att jag har lite servrar och nätverkskameror jackade på nätverket.

Den min farfar hade reagerade jag på att den väsnades. Den gav ifrån sig ett högfrekvent ljud som varierade med belastningen (han sitter på 100/100, så jag drog hem en fil från Sunets FTP) och hörde skiten genom två stängda dörrar.

Nästa router för mig blir nog en gammal PC med en trådlös accesspunkt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

hallå, jag är intresserad av trådlöst just nu.. och undrar om jag ska be BBB skicka hem en router till mig för 500kr, och sedan att jag själv köper adaptrar eller vad det heter (dom som tar emot det trådlösa, kostar runt 200kr), eller köpa nåt sånt här? Den ska funka i hela lägenheten(~80kvm:() och gärna matcha mitt trådbundna

idéer?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Yttligare en "dum" fråga:

Hur definierar ni anslutningar? Är t.ex MSN en anslutning varje flik/fönster med IE en anslutning? Hur och när kan man uppnå 100 anslutningar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Yttligare en "dum" fråga:

Hur definierar ni anslutningar? Är t.ex MSN en anslutning varje flik/fönster med IE en anslutning? Hur och när kan man uppnå 100 anslutningar?

Om du ex. laddar hem en fil med internet explorer har du en anslutning. Om du laddar hem två filer har du två anslutningar etc.

När du laddar hem med hjälp av protokollet bittorrent laddar du hem av många personer. Varje person som du laddar hem i från motsvarar en anslutning.

Anslutningar/dataströmmar sker endast när du laddar en sida, dvs. en flik behöver inte motsvara några anslutningar om sidan är färdigladdad.

Om man har igång mailen, surfar lite, msn etc. blir det fler och fler simultana anslutningar.

Permalänk
Medlem

Vi har en D-Link DI-524UP. Fungerar inte så särskilt bra. Blir nog inte en D-Link nästa gång.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Om du ex. laddar hem en fil med internet explorer har du en anslutning. Om du laddar hem två filer har du två anslutningar etc.

När du laddar hem med hjälp av protokollet bittorrent laddar du hem av många personer. Varje person som du laddar hem i från motsvarar en anslutning.

Anslutningar/dataströmmar sker endast när du laddar en sida, dvs. en flik behöver inte motsvara några anslutningar om sidan är färdigladdad.

Om man har igång mailen, surfar lite, msn etc. blir det fler och fler simultana anslutningar.

Tack! Då får jag lite bättre inblick i vad man behöver tänka på vid köp av router.

Permalänk
Medlem

Följde det verkligen med en antenn till Linksys WRT54GC?

När jag köpte den fick jag minsann nöja mig med den inbyggda antennen, låg ingen extern antenn alls i paketet...

För övrigt är det _väldigt_ kass räckvidd på Linksys WRT54GC med endast intern antenn, jag kunde inte sitta i vissa rum på nedre våningen i villan (routern stod på övre våningen) utan att hastigheten sjönk till 5-10 Mbit/s...

Då rekommenderar jag att man lägger ner någon hundring extra på en WRT54GL istället. Funkar prima med bra räckvidd och dessutom kan man installera custom firmware för ökad stabilitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Följde det verkligen med en antenn till Linksys WRT54GC?

När jag köpte den fick jag minsann nöja mig med den inbyggda antennen, låg ingen extern antenn alls i paketet...

För övrigt är det _väldigt_ kass räckvidd på Linksys WRT54GC med endast intern antenn, jag kunde inte sitta i vissa rum på nedre våningen i villan (routern stod på övre våningen) utan att hastigheten sjönk till 5-10 Mbit/s...

Då rekommenderar jag att man lägger ner någon hundring extra på en WRT54GL istället. Funkar prima med bra räckvidd och dessutom kan man installera custom firmware för ökad stabilitet.

Routern vi fick från Linksys levererades med en fast monterad antenn.

Verkar som om de insett bristen i den inbyggda antennen och ändrat detta på nya revisioner. Synd dock att de även plockade bort skruvanslutningen för antennen och monterade den fast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Tack! Då får jag lite bättre inblick i vad man behöver tänka på vid köp av router. {Anslutningar]

I praktiken är mängden anslutningar inget problem för den som inte kör torrents och annat peer-to-peer. Eller kanske har en väldigt populär webserver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
ADSL modemet sätter du i det "första" telejacket (oftast den närmast ytterdörren). Från adsl-modemet kopplar du en kabel till den trådlösa routern. Från routern kopplar du till din dator, din ipod o.s.v.

Supporten på Telia blev som tysta små frågetecken när jag sa att jag inte har mitt modem/router i "första jacket".

Och det har fungerat utan problem sedan inkopplingen. Har två extra uttag kopplade direkt ifrån "förstajacket" också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

på tal om första jack osv.
här vart det livat i stugan ett bra tag, dom sa att ni måste sätta in allt i första jacket, så försökte både jag å sambon förklara att vi bor i en etta och det existerar bara 1 enda jack i hela lägenheten.
"men då måste ni ha kopplat fel, för det ska sitta i första jacket"
efter många om och men, skickade dom ut en tekniker för att kolla, och han vägrade tro att det va första jacket så han kollade igenom lägenheten efter fler jack,
innan han började inse att det kanske är fel på jacket vi har =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

På min WGR614 dyker trådlösa nätverket direkt på om jag kör något med många anslutningar, typ torrent. Skräp.

Permalänk
Medlem

Netgear WGR614 är värdelöst skräp, skulle inte rekommendera den till någon. Funkar väl någonlunda okej vid trådbundet surfande, men det trådlösa nätverket dör oftast ganska snabbt vid minsta belastning.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Netgear WGR614 är värdelöst skräp, skulle inte rekommendera den till någon. Funkar väl någonlunda okej vid trådbundet surfande, men det trådlösa nätverket dör oftast ganska snabbt vid minsta belastning.

Där håller jag med dig.

Har haft en sådan router innan men den dog inom 4månaders tid, har nu en annan Netgear vilket var ett dåligt beslut skulle gått och köpt mig en ny dlink.

Permalänk

Jag har en Linksys 54gl med dd-wrt och den är grymt stabil. Har sänkt sändningseffekten till 1mW. grym grej om det vore lite genomströmning.
Det den inte har är throughput, jag har bbb 10/100 och vill ju gärna inte att grejjerna innan uttaget skall vara flaskhalsen.
Jag har inte hittat någon som har 100, jag hoppas jag bara missat den på vägen. Jag mailade netgear förra året men de hadde ingen "mainstream" (billig) som de kunde rekomendera.

Några idéer förutom router-PC?

Tackar på förhand.

/HEnrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Netgear WGR614 är värdelöst skräp, skulle inte rekommendera den till någon. Funkar väl någonlunda okej vid trådbundet surfande, men det trådlösa nätverket dör oftast ganska snabbt vid minsta belastning.

Absolut. Hade en i en vecka innan jag reklamerade den. Säkert en av de sämsta produkterna jag har köpt över huvud taget.

Tröttnade på att starta om routern var 20:e minut. Bytte från en D-Link som var lika dålig. Tredje försöket var en Linksys som funkar och är mkt pålitlig.

Permalänk
Medlem

Vet inte det. Köpte en WGR614 v9 när min gamla router dog och plånboken var tom. Superenkel att få igång och gick 100% stabilt utan en enda omstart i tre månader (till plånboken var full igen och jag hade råd med en lite mer avancerad burk). Märkte ingen skillnad alls i prestanda över tråd jämfört med min gamla eller den jag har nu. Inte på det trådlösa heller men där kör jag i och för sig ingen tung trafik.