Sex routrar under femhundringen i stort test

Permalänk
Melding Plague

Sex routrar under femhundringen i stort test

Marknaden svämmar över med routrar från olika tillverkare och den ena är billigare än den andra. I detta test har vi kollat på kollat på sex routrar under femhundringen och hårdtestat för att se vad de går för.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har belkinroutern, tycker den funkar helt okey. Dock är den inbyggda brandväggen rätt retarded

Permalänk
Medlem

trevligt! netgear har alltid varit bra kört det hemma nu i flera år :).

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har haft en wgr614(v.5) ett par år nu och har inte haft några problem alls sen jag la in den då senaste firmwaren. Den bara fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad kostar en router som pallar 100mbits istället för 54?

Permalänk

Trevligt. Jag skrotade min Netgearrouter (minns ej modell) då den trådlösa funktionen typ bara la av? Sen dess har jag surfat trådat vilket jag anser är det bästa..

Min nuvarande router (dock ej trådlös, men går att ordna) har kostat mig runt 150kr..den består av P233mhz, 128mb, 2xNIC..piskar varenda "köpe-router" utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Vad kostar en router som pallar 100mbits istället för 54?

Det billigaste är nog att använda en gammal Pentium II eller liknande som router, och koppla den till en switch.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det billigaste är nog att använda en gammal Pentium II eller liknande som router, och koppla den till en switch.

Så gjorde jag fast med datorn jag sitter på... får man vill ju ha ett IP som fungerar ut med... om man ska hosta servrar och sånt...

Kunde de inte tagit med DLink-624 den är ju fruktansvärt kass, borde lämna tillbaka den... kass både trådbundet och trådlöst...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Om man vågar gå upp på 700-900:- för en trådlös router så kan man få tag i Netgears RangeMAX serie.

Dessa routrar består av en trådlös teknik som heter: Ruckus.

Tekniken går ut på att det sitter flertalet interna antenner i enheten som alla är riktade åt olika håll, har för mig att det sitter 7st i Netgears routrar.
Jag testade en sådan router hos en kund som bor i en normalstor trävilla.

Full täckning i hela huset var resultatet. Utanför huset var det medelmåttig signalstyrka.

Annars kan jag rekommendera Netgearroutern i detta test, dock har jag haft problem med att några av netgears billigare routrar hänger sig med jämna mellanrum, kan vara firmware, men jaja.

Bra test iaf.

Permalänk

Har precis skaffat en Netgear Rangemax Wireless-N router och kommer upp i 270 mbps. Funkar bra och massor av inställningsmöjligheter. Kostade dessutom bara runt 500 sek.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har en netgear 600-serien. Så fort man försöker får lite genomströmning klarar den ca 5 min innan den chokar. Trådlöst med kryptering AES2 dör mycket snabbt. Gissar värme problem.

Håller på och konfigurerar pfSense nu så att den får aggera router. För att "konsolidera serverparken" blir det en virutialiserad lösning där vmWare blir host. Så får servern agera brandvägg, filserver, web-server. etc. Bäst om man tänker på miljön också. Dock blir lösningen inte riktigt lika säker som en dedikerad dator för brandväggen.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Kör alltid Linksys, fungerar utmärkt. Netgear kör jag visserligen också men de strular bara och låter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

trodde sweex skulle vara sämre faktiskt. Belkins routers är ju mestadeks skräp.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Är ägare till blandannat en wgt-624, summasumarum kan jag säga att det aldrig mer blir en netgear. Hänger sig när det behagar, konstanta värmeproblem medmera, listan kan göras lång.

Nyaste drivarna är installerade.

Permalänk

Njae, det blir nog inget sånthär mer för mig i alla fall. Det tragiska är att man får köpa enterprise grejer för att kunna leka lite. Och de kostar ju en slant. Min Negear router tex, den lägger av om jag ger den ett ip som slutar på nått annat än 1

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kör linksysen och den är den bästa routern jag haft erfernhet av. Aldrig nåt krångel alls, men jag kan hålla med om att vid många anslutningar sjunker prestandan mot wlan märkbart.

Om man har problem med att man tappar anslutningen mot routern med ojämna mellanrum, vad kan det bero på då? (inte min linksys) testat två helt olika routers men fortfarande samma problem. fel på de anslutna datorerna/nätverkskorten? störningar?

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter är problem med routrar sällan hastigheten utan snarare att de dör när de behagar.
Har haft flera netgear och alla dör om man gör något krävande (streamar film/musik, spelar) på trådlösa. Med sladd brukar de fungera ganska hyfsat så länge de inte blir överhettade.
Även haft en linksys som dog när mer än 2 datorer va uppkopplade via wireless.
Så min nästa router blir nog en dator + switch.

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk

Har en Netgear och jag tycker uppkopplingen med trådlöst är mer än skakig, har två trådbundna och två trådlösa datorer uppkopplade och drar jag t ex igång BitTorrent på en av de trådlösa sänker jag routern inom några minuter.

Vad ska man skaffa om man vill ha nåt stabilt? Vägrar ha en dator som router/brandvägg etc. Jag vill ha nåt enkelt som bara fungerar!

/David

Permalänk
Medlem

precis ett sånt test jag ville se... hade varit grymt om det kom en uppföljning i 500-1000kr klassen och gämfört med tex netgears resultat från detta test...

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve00
precis ett sånt test jag ville se... hade varit grymt om det kom en uppföljning i 500-1000kr klassen och gämfört med tex netgears resultat från detta test...

http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar_i_stort_t...

Bara att jämföra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Använder en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware. Har höjt effekten på antennen rätt duktigt och klockat processorn från 200 till 250 MHz.

Funkar klockrent. Den har aldrig krashat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

det enda trådlöst duger till är att surfa på. Trådat internet spöar trådlöst med hästlängder på allt annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
det enda trådlöst duger till är att surfa på. Trådat internet spöar trådlöst med hästlängder på allt annat.

Det var det bästa som jag har läst idag.

Permalänk

Trevligt, kör en WGR614v7 själv. Fungerar hur bra som helst trådbundet, har aldrig testat trådlöst dock.

Permalänk
Medlem

Kör med en Netgear i deras RangeMAX serie. WPN någonting. Hade problem med det trådlösa i min gamla lägenhet, varför vet jag inte. Störningar kanske? Det var lite master och grejer i "närheten"

I min nya lya så funkar den dock utmärkt, både trödlöst och trådat. Nu är den dessutom längre ifrån med en vägg emellan.

Brukade köra med D-Link men det funkade inte alls för mig. Vet inte varför iof det bara var så.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Ni bör mäta wan/lan i båda riktningar. Jag har faktiskt sett flera netgear-routrar som skiljer över 10mbit beroende på riktning.

Hur gör utför ni era test med flera anslutningar?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har kört alla möjliga lösningar både Netgear och D-Link utan att få det
stabilt. Tillslut blev jag less och köpte riktiga grejor, d.v.s lade på
ett par extra slantar....

- en separat router/brandvägg från Linksys: RV042,
- en separat Wireless AP oxå från Linksys WAP54GX

Sedan dess har allt varit uppe i över 2 år och bara tuggat... Alla billiga
konsument produkter bara vräker dom ut och skiter i ifall de blir 100% stabila
i alla fall de som jag provat.

Jag har 2 Laptops, 1 Nätverkskamera, 2 Mediaspelare (Tvix & Kiss), och 2
stationära datorer + min W960 kopplade till Wireless nätverket utan att
det strular. Inte att förglömma 2 servers och 2 stationära kablade också...

Permalänk
Medlem

jag ber att ha överseende om detta låter lite dumt.

Men kan man ha i ett telefonjack ett vanligt ADSL modem, och i det andra jacket en trådlös router.

Jag vill använda den trådlösa för att kunna surfa med min Ipod Touch.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har en d-link 635 och en gammal 3com nånting.Båda funkar skit dårligt i nya huset.Har pratat med någon antennspesialist o han sa de var pga att jag har vattenbaserat golv värme.Så prova någon om ni får de trådlÖsa att fungera bra med vattenburen golvvärme.Inte ens wii kontrollerna funkar bra här.:(

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
jag ber att ha överseende om detta låter lite dumt.

Men kan man ha i ett telefonjack ett vanligt ADSL modem, och i det andra jacket en trådlös router.

Jag vill använda den trådlösa för att kunna surfa med min Ipod Touch.

Tack!

ADSL modemet sätter du i det "första" telejacket (oftast den närmast ytterdörren). Från adsl-modemet kopplar du en kabel till den trådlösa routern. Från routern kopplar du till din dator, din ipod o.s.v.