Permalänk

64bit singelcore klient?

Jag har en äldre dator med en Semrpon och skulle vilja utnyttja den till fullo. Finns detr någon klient som klarar 64 bit? På min main-rigg kör jag med SMP-klienten och den klarar ju 64 bit.

Permalänk
Medlem

Re: 64bit singelcore klient?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Finns detr någon klient som klarar 64 bit?

Majoriteten av alla klienter klarar 64-bit. Klienterna hittar du här, här och här.

Permalänk

Kör Win XP x64, glömde skriva det. Problemet är att den klient som FaH rekommenderar i din första länk är en 32-bit. På main så kör den 4 32-bits processer med 4 trådar vardera på två kärnor, men på Sempromen ör den bara en process med 4 trådar, märkt som 32-bit. Kanske är som det ska då, men verkar skumt.

[edit] Processen är givetvis FahCore. På Athlonen heter de sedan _a1.exe, men på Sempronen heter den _82.exe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Processen är givetvis FahCore. På Athlonen heter de sedan _a1.exe, men på Sempronen heter den _82.exe.

Det är olika kärnor som utför beräkningarna (de kan vara lite olika snabba och klarar olika saker). FahCore_82 kallas för Amber. a1 är nog en av Gromacs-kärnorna. Finns ju flera andra också. Allt är som det ska alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Den enda nackdelen som man får av att använda 32bitarsprogram istället för 64bitars program är att 32bitars program bara kan använda 2GB minne.

Eftersom att F@H inte kommer upp i så mycket minne så är det helt onödigt för stanford att kompilera 64bitars klienter eftersom att alla med 64bitars windows kan köra 32bitars klienterna (och alla andra program) utan att förlora prestanda.