Permalänk
Robot

HTPC Projektarbete

går sista året i gymnasiet nu och har bestämt mig för att bygga om en kontorsdator till en duglig HTPC som funkar att spela upp dvd skivor.

Eftersom jag fått datorn vet jag inte så mycket om vad som är i den men lite har jag luskat ut

moderkort: vet inte annat än att det står ms 7254 på det
CPU: P4 3,2 MHz
integrerad grafik: Ati Radeon Xpress 200
512 Mb RAM

Det mitt projekt skall gå ut på är att först få datorn så tyst som möjligt sen ska jag ansluta den till min tv och till sist ska jag prova ut ett lämpligt HTPC program

om jag hinner och har råd ska jag även trycka in ett tvkort och köpa lite kringgrejor som fjärrkontroll

Besök albumet: HTPC Projektarbete av Antonjoh

Permalänk

Helt ärligt så förstår jag verkligen inte hur man kan godkänna detta som ett projektarbete

Men bra! Keep it up!

Permalänk
Medlem

Hinner? Du är väl medveten om att man ska plöjja ner runt 100timmar i ett projektarbete?:P

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

Ja, 100 timmar kan nog bli lite klurigt att samla ihop...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Funderar på att klippa gräset som mitt projektarbete, kanske göra ett galleri om det också, själva klippningen alltså.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Funderar på att klippa gräset som mitt projektarbete, kanske göra ett galleri om det också, själva klippningen alltså.

Du skulle få 10p av mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Funderar på att klippa gräset som mitt projektarbete, kanske göra ett galleri om det också, själva klippningen alltså.

- Väldigt självkritisk ser jag!

Permalänk
Medlem

blir nog nice, om du vill köpa en fjärrkontroll har jag en microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Helt ärligt så förstår jag verkligen inte hur man kan godkänna detta som ett projektarbete

Men bra! Keep it up!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
Hinner? Du är väl medveten om att man ska plöjja ner runt 100timmar i ett projektarbete?:P

Det kommer bli mycket jämförelse mellan vilket som är bäst tex vatten eller luftkylning och vilket som kommer passa just mina villkor bäst. Annars så godkände handledaren jag har projektet och jämfört med vad många i min klass ska göra så ligger jag nog i mitten på svårighetsgrad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Funderar på att klippa gräset som mitt projektarbete, kanske göra ett galleri om det också, själva klippningen alltså.

Skojig kille undrar hur många år du har kvar till projektarbetet

Permalänk

Vad går du för linje? Går också trean och skulle jag föreslå något som liknar detta skulle lärarna skratta =/. Jag frågade om jag kunde få bygga en kompressorkylare och skriva rapport om byggandet och hur temperaturen påverkar en dators överklockning och lite utfyllnad på det. Det blev ett solklart nej då det var inte utredande nog. Nu ska jag syssla med olika brunnar/sjöar/mark och kolla ph, bakterier och kolla halter av vissa metaller. Det tror jag kan ge mig MVG om jag kämpar^^

Går natur btw...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vad går du för linje? Går också trean och skulle jag föreslå något som liknar detta skulle lärarna skratta =/. Jag frågade om jag kunde få bygga en kompressorkylare och skriva rapport om byggandet och hur temperaturen påverkar en dators överklockning och lite utfyllnad på det. Det blev ett solklart nej då det var inte utredande nog. Nu ska jag syssla med olika brunnar/sjöar/mark och kolla ph, bakterier och kolla halter av vissa metaller. Det tror jag kan ge mig MVG om jag kämpar^^

Går natur btw...

Jag går NOT Natur med inriktning mot data.. vi var tvungna att göra något som har med data att göra och i klassen så ska det tex Anordnas LAN, Bygga chassi, göra eget forum och göra en sk "Lack" dator

Permalänk
Medlem

Glöm inte hemmabyggd budgetvattenkylning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ett Htpc-bygge absolut kan bli ett bra projektarbete. Tänk bara på allt man kan göra för att verkligen göra om datorn till något som kan styras helt med fjärrkontrollen och integreras med t.ex. stereo, mp3-spelare osv.

Jag går också i trean nu och efter att ha sett de tidigare treornas projektarbete blev jag väldigt förvånad över hur lite som krävs egentligen, eller vad sägs som att t.ex. brygga öl som ett projektarbete i kemi?

Själv så skall jag anordna ett LAN för ca 50personer i skolans lokaler samt skriva en djupgående teknisk genomgång av lanets samt skolans nätverk, hur detta är uppbyggt osv.
Alla som tror att man måste bygga något otroligt avancerat i stil med grabbarna som byggde den där simulatorn för ett tag sedan tror jag tar väldigt fel eftersom projektarbetet handlar om att arbeta i grupp, redovisa sitt arbete i flera steg, följa planeringar och vid behov ändra dessa m.m.

Detta för att man skall få en liten smak för hur man arbetar vid de flesta arbetsplatser idag. Så jag säger bara kör på! Gör du detta bra så kan du nog se fram emot ett riktigt fint betyg

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Jag tror nog att ett Htpc-bygge absolut kan bli ett bra projektarbete. Tänk bara på allt man kan göra för att verkligen göra om datorn till något som kan styras helt med fjärrkontrollen och integreras med t.ex. stereo, mp3-spelare osv.

Jag går också i trean nu och efter att ha sett de tidigare treornas projektarbete blev jag väldigt förvånad över hur lite som krävs egentligen, eller vad sägs som att t.ex. brygga öl som ett projektarbete i kemi?

Själv så skall jag anordna ett LAN för ca 50personer i skolans lokaler samt skriva en djupgående teknisk genomgång av lanets samt skolans nätverk, hur detta är uppbyggt osv.
Alla som tror att man måste bygga något otroligt avancerat i stil med grabbarna som byggde den där simulatorn för ett tag sedan tror jag tar väldigt fel eftersom projektarbetet handlar om att arbeta i grupp, redovisa sitt arbete i flera steg, följa planeringar och vid behov ändra dessa m.m.

Detta för att man skall få en liten smak för hur man arbetar vid de flesta arbetsplatser idag. Så jag säger bara kör på! Gör du detta bra så kan du nog se fram emot ett riktigt fint betyg

Haha, kul att höra att folk gör liknande saker som en själv. Det är nämligen så att jag och ett gäng polare driver sen tidigare en LAN Förening i skolan och har nu fått arbeta med det som projekt, vilket innebär att vi kan lägga ner ännu mer tid på det. Våra lan är dock något större än det du ska anordna... vi brukar ha ungefär ~100-120 personer på lanen. Dock är vårat mål under projekt tiden att ha anordnat ett LAN för 300personer vilket vi har kapacitet för...

Behöver du tips å råd om hur du ska anordna lanet, langa gärna ett pm.

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Du vet att brygga öl är en förfinad process som kan ta bra mycket mer än 100 timmar?

Gjorde mitt projektarbete förra året, och att använda två magnetroner i en låda för att få dem att gå i fas och få en s.k förstärkning var väl inte det enklaste.. Men tänk på att 100 timmar inte mycket överhuvudtaget, speciellt om man blir engagerad i sitt projekt och på så sätt går djupt, även den teoretiska delen brukar ta bra mycket tid.

100 timmar är gjort för små projekt, skolan kräver helt enkelt inte mer, och det är då inte mycket utredande om du inte är villig att överskrida gränsen.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

3.2Mhz Heja!! Ja hoppas på ett nice slutresultat..då ger jag poäng

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vad går du för linje? Går också trean och skulle jag föreslå något som liknar detta skulle lärarna skratta =/. Jag frågade om jag kunde få bygga en kompressorkylare och skriva rapport om byggandet och hur temperaturen påverkar en dators överklockning och lite utfyllnad på det. Det blev ett solklart nej då det var inte utredande nog. Nu ska jag syssla med olika brunnar/sjöar/mark och kolla ph, bakterier och kolla halter av vissa metaller. Det tror jag kan ge mig MVG om jag kämpar^^

Går natur btw...

VA!! får ni göra det som projektarbete?!? det gör vi i 1:an och 2:an:S och jag går alltså natur!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
Haha, kul att höra att folk gör liknande saker som en själv. Det är nämligen så att jag och ett gäng polare driver sen tidigare en LAN Förening i skolan och har nu fått arbeta med det som projekt, vilket innebär att vi kan lägga ner ännu mer tid på det. Våra lan är dock något större än det du ska anordna... vi brukar ha ungefär ~100-120 personer på lanen. Dock är vårat mål under projekt tiden att ha anordnat ett LAN för 300personer vilket vi har kapacitet för...

Behöver du tips å råd om hur du ska anordna lanet, langa gärna ett pm.

Ja såna "stora" event är ju självklart mer lämpade för att ha som projektarbete men eftersom jag även parallellt är med i Admin-gruppen för lanet BSLx2.5 (finns ett galleri med lite bilder från vårt förra event tror jag)
så är det mer jobb än att bara hålla LAN för 50personer ^^

Jag hade från början tänkt göra ett helt annat projekt men eftersom skolan visste om att jag varit med och anordnat en helt del stora LAN så kom rektorn till mig och frågade om jag ville göra detta för skolan och eftersom det kommer bli en väldigt lätt uppgift för mig och antagligen generera ett bra betyg så säger man ju inte nej direkt

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

§ 3.1 Det är inte tillåtet att skapa en bygglogg innan projektet påbörjats.

Visa signatur

-+ PaynE +-