Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Sjukt snygga bilder! Vore trevligt om ni även skrev vad ni har för kamera och objektiv, använda program för efterbehandling osv

Photoshop och Lightroom står nog för majoriteten i den här tråden.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Sjukt snygga bilder! Vore trevligt om ni även skrev vad ni har för kamera och objektiv, använda program för efterbehandling osv

Kamera spelar eg inte SÅ stor betydelse vilken man använder. OBjektiv kan vara intressant att veta i vissa fall, men... Fotografen står för typ 90% av det hela.

Men för att svara på frågan så har jag (jag vet inte om mina bilder klassar in som snygga för dig iofs så använder jag numera en Nikon D300 med D70 som "backup". Använder relativt billig optik. Just nu är det mycket Tokina 12-24 som används, annars sitter Tamron 90/2.8 Macro på ganska ofta.

För efterbehandling används Nikon Capture NX och Photoshop.

Permalänk
Medlem

Tog lite bilder igårnatt
Ljussättning var som följande. 2 st enkla studioblixtar med softboxar, en 430ex och en 580exII med paraply, och 2 större strålkastare.
Mycket roligt att leka med blixtar

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Lite mer macro

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Simon: De ser överskärpta ut, eller så är det galet tokiga JPG-artefakter.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Var ute på torsdagspromenad med fotosidan, här en bild på granden med sitt nya 17-55 2,8

Bernhard hade med sig en modell.

Och fler bilder hittar ni på min web som vanligt.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Simon: De ser överskärpta ut, eller så är det galet tokiga JPG-artefakter.

Något speciellt du tänker på i bilderna? =/
Jag har nämligen inte skärpt dem något, däremot kört nån kombination med High Pass filter osv. Det blir å andra sidan samma sak som att skärpa.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Det där är ingen flaggstång, det där är dålig kloning

Maska lite nogrannare så ska du se att du får ett betydligt bättre resultat, tycker bara bilden faller på lathet och slarv. Räta upp den lite också så slipper man luta på huvudet ;).

Okej, du är en av mina favoritfotografer i denna tråd, ingen tal om saken, men om jag säger att det är en flaggstång så är det en flaggstång. Jag kan lägga upp 10tals bilder till med exakt samma dåliga kloning från den fotograferingen om du vill?

Eftersom jag itne ens försökt klona bort något över huvud taget utan endast lekt med RGB och högdagar i denna bilden så vet jag inte om jag anser mig själv vara slarvig. Och lat anser jag mig inte heller vara då killen som ville ha bilden blev otroligt nöjd, och då släpper jag den bilden och går vidare på nästa. Så detta är varken slarv eller lathet.

Vet inte om det var ett försök till ett skämt radardam, men roligt var det inte... Letar mig till någon annan fototråd där man kommer med konstruktiv kritik istället.

Visa signatur

//Pochen

Permalänk
Medlem

Simon_m: Det va riktigt bönner det, grym ljussättningen!

Jag passade på att fota på den stjärnklaraste natten jag har sett hittills.
Nikon D40, Sigma 10-20 @ 10 mm, ISO 200

30 minuter

1 minut

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Fotar inte tillräckligt nu för tiden. Tyckte denna var rolig.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pochen
Okej, du är en av mina favoritfotografer i denna tråd, ingen tal om saken, men om jag säger att det är en flaggstång så är det en flaggstång. Jag kan lägga upp 10tals bilder till med exakt samma dåliga kloning från den fotograferingen om du vill?

Eftersom jag itne ens försökt klona bort något över huvud taget utan endast lekt med RGB och högdagar i denna bilden så vet jag inte om jag anser mig själv vara slarvig. Och lat anser jag mig inte heller vara då killen som ville ha bilden blev otroligt nöjd, och då släpper jag den bilden och går vidare på nästa. Så detta är varken slarv eller lathet.

Vet inte om det var ett försök till ett skämt radardam, men roligt var det inte... Letar mig till någon annan fototråd där man kommer med konstruktiv kritik istället.

Jag tror inte att det var flaggstången radaradam menade, tittar man i vattnet till höger om killen så ser man ett ljust sträck som går upp. Jag tycker också att det ser ut som kloning men det är antagligen inte det utan bara HDR effekten.
För övrigt fin bild!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

"Det där är ingen flaggstång, det där är dålig kloning "
Skulle nästan sätta min högra stortå på att han menar flaggstången.

Visa signatur

//Pochen

Permalänk
Medlem

Dropkick Murphys <3

Permalänk

Jo, jag ber om ursäkt. Ser att det är en flaggstång över han nu. Vad jag syftade på var det vertikala strecket till höger om han. Jag vet inte vad det ser ut som men det känns inte som det ska vara där.

Och jag vidhåller det fortfarande, om du lägger ned lite mer tid och maskar så kommer du få ett bättre resultat, det är konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem

Elite: Gillade dina macrobilder skarpt, speciellt den första.

Permalänk
Medlem

photo

Senaste fotorundan:

iso100
18mm
f/10 @ 1/200sec

iso200
190mm
f/7,1 @ 1/500sec

Nedlagt gammalt sockerbruk:

iso200
22mm
f/8,0 @ 1/100sec

iso100
46mm
f/13 @ 1/60sec

Gällande den sista bilden har jag velat huruvida jag ska beskära förgrunden så att "stråna" skall synas eller ej... Vad tror ni blir bäst?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Vanos:

Jag skulle nog ta bort dem.. De stör lite, blicken fastnar på dem istället för landskapet..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Macrobild med mellanringar och Nikon 50mm 1.8D.
Kameran: D200

Permalänk
Medlem

Re: photo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Bilder...

Fina bilder, gillar framförallt 1 och 2.
Bild 4 är f.ö. sne, fixa det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
Macrobild med mellanringar och Nikon 50mm 1.8D.
Kameran: D200

http://farm4.static.flickr.com/3091/2707857388_8d1917b62a_o.j...

Ganska intetsägande bild, inget man vilar ögonen på någon längre tid tyvärr. Och ramen, tjao, den är väl originell, men passar inte särskilt bra på detta motiv.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har lekt lite i en "studio-box" på sistone, rätt roligt att testa svart som bakgrund :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Simon_m: Det va riktigt bönner det, grym ljussättningen!

Jag passade på att fota på den stjärnklaraste natten jag har sett hittills.
Nikon D40, Sigma 10-20 @ 10 mm, ISO 200

http://farm4.static.flickr.com/3244/2833973748_2529395ef8.jpg
30 minuter

http://farm4.static.flickr.com/3145/2833967040_c621b1745c.jpg
1 minut

Oj, dessa är inte tagna i Sverige väl? Du menar alltså att det finns något bakom detta oändliga gråa täcket där uppe?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Fina bilder, gillar framförallt 1 och 2.
Bild 4 är f.ö. sne, fixa det

Tack före responsen, jo den är lite sned men det finns så många olika linjer i bilden som inte är raka, men ska se om jag kan räta upp den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Vanos:

Jag skulle nog ta bort dem.. De stör lite, blicken fastnar på dem istället för landskapet..

Ok, då åker dem bort!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Fortsätt här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||