Permalänk

Paranoid?

Hej!

Jag vet inte om detta är något jag borde vara orolig över, men jag har fått en stor släng av paranoia. Min hårddisk låter väldigt mycket, nej inte högt, utan mycket. Kan sitta vid skrivbordet och inte göra något alls så låter den percis som den gör när jag installerar ett spel t.ex.

Det är sällan den är helt tyst som i "idle". Vad kan detta bero på? Behöver jag förbereda mig på en crash? Kör på en 6veckors gammal Samsung 320GB hårddisk.

Permalänk

Mina diskar knattrar på ganska bra sen jag instalerade vista. Flera personer sa att det var normalt, t ex så ska vista indexera alla filer.

Du kan också kika vilka program det är som skriver till disken (om det nu är något som gör det, och inte disken som bara beter sig konstigt) genom att gå till aktivitetshanteraren -> prestanda -> resursövervakaren -> disk

Permalänk
Hedersmedlem

Är du osäker, ladda ner SHDIAG från Samsung (eller ladda ner Ultimatebootcd) och kör en grundlig sektorkoll.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Re: Paranoid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Hej!

Jag vet inte om detta är något jag borde vara orolig över, men jag har fått en stor släng av paranoia. Min hårddisk låter väldigt mycket, nej inte högt, utan mycket. Kan sitta vid skrivbordet och inte göra något alls så låter den percis som den gör när jag installerar ett spel t.ex.

Det är sällan den är helt tyst som i "idle". Vad kan detta bero på? Behöver jag förbereda mig på en crash? Kör på en 6veckors gammal Samsung 320GB hårddisk.

du kan ju testa stänga av vistas index service temporärt för att se om det tystnar,
finns flera sätt men jag brukar höger klicka på denna dator på skrivbordet och välja hantera
sen gå ner till tjänster och program sen till tjänster
sen stoppa windows search (höger klcika på den och välj egenskaper sen välj stoppa) och se om det blir tyst / stop på diskens knackande

om så då är det index som kör hela tiden ,så var det på min dator index höll på över 3 h tim när jag installerade vista ,
och saken är det finns inte så många filer i indexet då efter man precis installerat vista (tror det inte ens ska ta 3 h om man har typ 1 miljon filer att indexera,
man brukar ofta ha små filer på index platsen som vista har som standrad när man installerat det)
att det ska ta 3h för indexera typ 500 filer som finns typ från början och jag har en raptor t.o.m så garanterat att det inte ska ta 3 h knappt 5 min på sin top inte ens det tror jag

så jag personligen på "MIN" dator tolkade jag det som nått fel i vista med indexeringen ,kanske är så på vissa datorer / hårddiskar/+ annan hårdvara

så jag stängde ner index service permanent
men finns annat sätt stänga va det också utan behöva gå in i services men kommer inte ihåg var tyvärr längre

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]