Permalänk
Medlem

HP LP2475w

Nu börjar HP:s nya 24" skärm dyka upp i butikerna ser jag. Enligt specifikationen ska det vara en S-IPS panel med många ingångar. En högintressant skärm med andra ord. Mer information finns på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=324363

Däremot så verkar det finnas två varianter, där slutet på artikelnumret skiljer sig åt: KD911A4 vs KD911AT. Jag skummade butikspriserna och det verkar som om A4:an kostar runt 7kkr medan AT:an ligger på ca 5.5kkr. Så frågan är vad som skiljer dessa åt?

Jag mailade HP support idag och fick snabbt svar:

Citat:

Det är exakt samma produkt. Art.nr kan skilja beroende på vilken som lagerförs mest.
Ofast brukar det vara de som slutar på AT som lagerförs oftare men det är som sagt olika.

Förutom prisskillnaden så tycker jag "lagerförs mest"-förklaringen är lite underlig. Är det någon som har mer information?

Permalänk
Medlem

jag tror det är olika paneler, låter som de dyrare har s-ips kanske ovanligt med s-ips i 24' ?
eller nä verkar sant att den billiga är s-ips, från deras support.. det här kan bli intressant. eller på deras sida står det 5600:- exkl moms hehe läste fel, men kan endå bli ett bra alternativ.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Hedersmedlem

WOW! Såg att den redan finns ute, så spännande. Detta har jag väntat på, en 24-tummare med s-ips till ett vettigt pris. Detta KAN bli den skärm jag väntat på. *håller tummarna*
Tror inte det är något annat än s-ips, det vore ytterst märkligt eftersom HP tydligt deklarerar s-ips.

Permalänk

Var t ex har du sett de respektive modellerna? KD911AT och KD911A4? Lust att namnge någon återförsäljare som har KD911A4 i lager?

Det jag vet är att KD011AT och KD011A4 är exakt samma modell, och att med 100% säkerhet S-IPS skärm. Men utav administrativa skäl så har HP valt att ha två olika artikelnummer fast det är exakt samma produkt. Detta pga att HP har en direkt kanal och en indirekt. För den indirekta kanalen så brukar det oftast användas beteckningen AT.

Den enda sida som jag har hittat KD911A4 hos är på HP.se, och av egen erfarenhet så stämmer inte HP´s egna hemsida alltid till 100%.
Utan jag skulle vilja rekommendera den här sidan för lite säkrare och mer detaljerad info:

http://www.prad.de/en/guide/ergebnis_vergleich.html?pradid=44...

Permalänk

Jag ska själv köpa ny skärm snart och vill gärna ha en 24 tummare, om plånboken tillåter det och denna skärmen verkar innom räckhåll. Men det går ju inte hitta några resensioner om den ännu...

Jag vill ju veta i fall den blöder eller lider av något annat problem innan jag köper den, det är ju trotts allt 5k...

(Kan själv ingenting om skärmar, så jag kan inte själv dra slutsatser från specifikatinerna som står på http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/382087-382087-6... )

Annars uppskattas tips på andra skärmar, information om va jag ska söka efter när jag letar efter en 24 tummare att spela på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem

Jag slog till på den billigare varianten (AT) efter att jag ringde HP presales (företagsdelen). Enligt presales är det samma skärm. Det är samma panel och det är ingen kvalitetssortering som skiljer. På min fråga om den billigare varianten var rabatterad så svarade han ja. Någon på [H]ardforum nämnde att den var märkt som "SmartBuy" vilket vad jag förstår är HP:s rabatter för små företag.

Skärmen är redan levererad till min stad men har inte anlänt till mitt utlämningsställe än. Jag får se om jag lyckas få ut den innan helgen.

Edit1: Presales nämnde också att AT-varianten kommer att vara vanligare.

Edit2: Tydligen får jag inte skriva 2 inlägg i rad, så jag svarar på inlägg här nedan istället:

Citat:

Var t ex har du sett de respektive modellerna? KD911AT och KD911A4? Lust att namnge någon återförsäljare som har KD911A4 i lager?

Du kan följa prisjaktslänken i mitt första inlägg. I princip alla länkar som har priset runt 7000kr är A4an. Men till exempel webbshoppen.se och leiljung.se har båda varianterna i sina butiker. De flesta butikerna har vad jag förstår inga egna lager dock, så det är säkert samma lager som butikerna beställer ifrån.

Varför är du intresserad av A4an?

Permalänk

Skulle denna skärmen kunna användas för spelande?
För det är det jag kommer att gör mest med den om jag köper den, och kolla på film. Lite bildredigering blir det nog med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freaky FilureN
Skulle denna skärmen kunna användas för spelande?
För det är det jag kommer att gör mest med den om jag köper den, och kolla på film. Lite bildredigering blir det nog med.

Det är väl ingen som kan svara på det innan den testas.

Det blir ingen skärm idag, paketet är skickat som företagspaket och eftersom jag är privatperson så verkar det ha inneburit att paketet inte levererats idag.

Edit: tog bort postens spårningsinformation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SevenFour
Jag slog till på den billigare varianten (AT) efter att jag ringde HP presales (företagsdelen). Enligt presales är det samma skärm. Det är samma panel och det är ingen kvalitetssortering som skiljer. På min fråga om den billigare varianten var rabatterad så svarade han ja. Någon på [H]ardforum nämnde att den var märkt som "SmartBuy" vilket vad jag förstår är HP:s rabatter för små företag.

Skärmen är redan levererad till min stad men har inte anlänt till mitt utlämningsställe än. Jag får se om jag lyckas få ut den innan helgen.

Edit1: Presales nämnde också att AT-varianten kommer att vara vanligare.

Edit2: Tydligen får jag inte skriva 2 inlägg i rad, så jag svarar på inlägg här nedan istället:

Du kan följa prisjaktslänken i mitt första inlägg. I princip alla länkar som har priset runt 7000kr är A4an. Men till exempel webbshoppen.se och leiljung.se har båda varianterna i sina butiker. De flesta butikerna har vad jag förstår inga egna lager dock, så det är säkert samma lager som butikerna beställer ifrån.

Varför är du intresserad av A4an?

Ok, Nä jag är inte intresserad utav "A4" det var bara det att jag inte lyckades att hitta den förut. I AT så står faktiskt T:et för "Top Value" och den köps det in mest i lager utav samt att den är till för HP indirektförsäljning. Men som sagt så är det ju ingen som helst skillnad mellan artikelnumrerna. Sitter själv nämligen på HP´s presale för företag men jag har semester nu, annars kanske du hade hamnat hos mig ;D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fäta Mätz
Sitter själv nämligen på HP´s presale för företag men jag har semester nu, annars kanske du hade hamnat hos mig ;D.

Perfekt, då kommer jag få lysande service på min nya skärm med andra ord :D.

--

Edit: jag åker dit på 2 poster i rad igen :D.

Jag fick min skärm igår och efter lite problem med en av dvi-ingångarna så är den nu kalibrerad. Jag kommer från en 17" TN-skärm så jag har inget direkt att jämföra med, men jag är hittills väldigt nöjd med skärmen.

Den fula foten gömmer sig i princip under skärmen så det stör jag mig inte på som jag trodde jag skulle göra. Den är rejält djup, lite drygt 21cm när foten är intryckt mot väggen. Jag ska försöka mig på att ta lite kort vid tillfälle, men jag vet inte om min basala kamera (f100fd) kan göra skärmen någon rättvisa.

Jag postade lite kalibreringsresultat på [H]ardforum för den intresserade. Vad jag förstår är de kalibrerade värdena bra, men så är jag inte speciellt kunnig inom det.

Permalänk
Medlem

Jag fick min HP LP2475w i måndags kväll.

(detta är min första S-IPS panel)

(jag använder datorn för spel, bildbehandling, video redigering, musik mix)

Testade skärmen via DVI på ett XFX GeForce280GTX.

+ Jättebra anslutnings möjligheter.
+ Noll döda/felaktiga pixlar.
+ Knäpptyst.
+ Snygg/stilig ram.
+ Jättebra färgåtergivning (i det ljusare spektrat).
+ Ingen ghosting.
+ Inget kännbart input lagg (men nu är jag inte lika hardcore FPS som för 5 år sedan förståss).
+ Enkel OSD.
+ Valbar 1:1 mappning.
+ PiP

- Panelen blöder backlight något fruktansvärt.
- Kontrast förändringen är otroligt uppenbar.
- Chassit blöder backlight i episka proptioner.
- Ful fot.

Den fruktansvärt dåliga återgivningen av svart fick mig att tappa hakan...
Även vid brightness 0% är svart endast ljusgrått.
Helt oduglig till FPS då dessa ofta är lite mörkare, försökte kolla på film men blev tvungen att stänga av pga den dåliga svärtan.
Tittar man på helt svart bild på 50-75 cm avstånd, då är skärmen silver i mitten och chrome(!!) på kanterna.
(Vet inte om det är såhär generellt med S-IPS, tittade på en cinema display i butik och tycker nog att den verkade ha mer koll på svart, men å andra sidan så var det Väldigt ljust i butiken...)

(justerade OSD och mjukvaru inställningar för grafikkort utan resultat)

+ Fantastik som desktop / kontors - arbetsskärm.
- Helt värdelös som multimeda skärm.

Jag skickade tillbaka den omedelbums.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

johny, knepigt om man kollar på review:en, du kanske skall kontakta HP support och fråga om det verkligen skall vara så? eller bättre ta ett foto på det hela.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
johny, knepigt om man kollar på review:en, du kanske skall kontakta HP support och fråga om det verkligen skall vara så? eller bättre ta ett foto på det hela.

..näää, jag tappade intresset för den direkt och skickade tillbaka den på rotmos.
..sen är det förstås möjligt att jag fick ett dåligt ex, men den verkade "ok".

Nu väntar jag på EIZO HD2442W istället! *woo-hoo*
..faaast, den dyker upp typ Q4/Nyår...
*jobbigt att vänta*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny74
..näää, jag tappade intresset för den direkt och skickade tillbaka den på rotmos.
..sen är det förstås möjligt att jag fick ett dåligt ex, men den verkade "ok".

Nu väntar jag på EIZO HD2442W istället! *woo-hoo*
..faaast, den dyker upp typ Q4/Nyår...
*jobbigt att vänta*

Backlightbleed är ju nåt som kan skilja ganska mycket från exemplar till exemplar om jag inte är helt ute och cyklar nu, du verkar helt klart ha fått en skärm som var lite smått defekt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Köpte en SpectraView 2690, hade också backlightbleed så jag returnerar den imorgon och vägrar ta i en ny ens med tång
Kommer att beställa LP2475, har sett mycket goda resultat från den.

Angående Eizos 2442:
"Med tanke på att frakttiden är 6-8 veckor (båt) så är en grov gissning från mig tidigast december kan vara aktuellt med denna skärmmodell för oss."
Orkar inte vänta

Permalänk
Medlem

Någon annan som provat denna skärm? Den verkar mycket intressant men det hade varit kul att veta om alla håller samma standard som Johnny74s ex eller om det var mycket måndag i kina just då.

Permalänk

Finns review uppe hos Prad.de men än så länge bara på tyska.

Den får totalbetyget Sehr gut!

http://www.prad.de/new/monitore/test/2008/test-hp-lp2475w.htm...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nog för att dom testar länge och väl men det hade varit kul att veta om det är skillnad mellan recensions och produktions skärmar.

Permalänk
Medlem

Ja då var det dags att komma med lite kommentarer om skärmen (HP LP 2475W)

Har nu bekantat mig med denna skärm i några timmar och har jämfört den med min gamla 17" TFT med TN-panel som har några år på nacken.

Börjar med de vanligaste frågorna:
Backlight bleed:
Mitt exemplar har ingen backlight bleed, mer än möjligen något nere i vänstra hörnet på skärmen. Däremot känns det som jag saknar det där polarisationsfiltret som folk pratar om. Skärmen är känslig vad gäller vilka vinklar man tittar på när det gäller färgen svart. Svartheten ändrar sig ganska snabbt om man skiftar betraktningsvinkel och därför kan man uppleva att den blöder lite eftersom skärmen är så stor. Men om man sätter huvudet framför exempelvis ett hörn så är det ingen blödning där, så man luras lite av att svartheten skiftar beroende på var man har huvudet. Detta är inget som jag själv reagerat nåt nämnvärt på, men det finns där.

Färgåtergivning:
Ja nu har jag ju endast en skärm att jämföra med och den skärmen är av typen TN och flera år gammal. Men det är riktigt sjuka skillnader i färg. Jag trodde att min gamla skärm hade rätt schysst färgåtergivning, men jävlar vad blek skärmen är i jämförelse med denna HP. Nu förstår jag plötsligt varför alla mina foton som skrivs ut är så jäkla färgstarka, det beror på att jag alltid ökat upp nyanserna en del för att de känts bleka på skärmen.
Out of the box så känns skärmen lite väl färgglad så man kan med fördel dra ner färgerna en aning och då blir de genast lite mer neutrala. Antagligen är skärmen i behov av lite kalibrering, men det är inget jag har tillgång till nu för stunden.

Input lag:
Nu har jag dessvärre ingen CRT-skärm att jämföra med, men likväl min gamla Samsung som är bänkad till att ligga 20,1 ms sekunder en CRT-skärm.

Testet ser ut så här och utgår från hur HP-skärmen presterar.
- betyder hur många ms den ligger efter min samsung-skärm:

0 -31 -16 0 -31 +4 -16 -16 -15 0 Medel: 12,1 efter min Samsung

Således bör alltså skärmen ha en inputlag på ungefär 30,2 (20,1 + 12,1) ms i genomsnitt. Helt okej i mina ögon för att vara en ej TN-panel.

I mina ögon finns det lite få inställningar att göra på skärmen. Om man kör digitalt via DVI så finns endast Ljusstyrka, Kontrast och färger att justera. Personligen skulle jag vilja ha ett reglage där man också kan justera eventuell skärpa på skärmen.
I skärpeavseende tycker jag min gamla Samsung (710T) är snäppet skarpare än denna HP. Varför vet jag inte, jag tycker verkligen denna HP borde vara skarpare än min gamla Samsung? Men så är inte fallet. Skillnaderna är minimala men finns där. Jag hade antagligen inte märkt något om jag inte ställt upp skärmarna bredvid varandra och jämfört.
I mina ögon är dess största akilleshäl just skärpan, då det är något som faktiskt stör mig när jag sitter och jobbar. Skärpan märks endast runt teckensnitt och inte övriga delar. (Ingen cleartype påslagen i Windows. Har prövat med både och, men Samsungen är ändå skarpare oavsett om man har det påslaget eller avslaget och det är ju i jämförelsen det märks.)

Överlag är jag väldigt nöjd med denna skärm, men just skarpheten får mig att tvivla en aning. Jag dras ändå till min Samsung när jag vill läsa texter och gillar dess skärpa bättre. Kan inte riktigt definiera vad det är som gör det oskarpt, men ett störningsmoment är det allt och det går inte korrigera i dess inställningar iallafall.

Förövrigt har jag inte hittat några döda pixlar eller trasiga subpixlar.

Fråga gärna om ni vill veta något, och kom gärna med förslag på hur jag kan öka skärpan på skärmen.

Min fråga till mig själv är om jag vill ha högre input lag men bättre mörkare partier vid betrakning från sidan eller lägre inputlag och behålla skärmen men ha problemen med att svart inte förblir svart vid betraktningar från sidan.. Går det sätta på något polarisationsfilter i efterhand över skärmen?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ja då var det dags att komma med lite kommentarer om skärmen (HP LP 2475W)

Har läst att vissa märker en svag färgskiftning om man tittar på en helvit eller ljusgrå bild i fullskärm. Ska tydligen vara mer grönaktig till vänster och rosa till höger.
Är det något du kan se på din skärm?

Annars är det också många som klagar på det där med att text inte har den rätta skärpan. Detta är ju något som du också märkt.
Man undrar ju om man själv skulle störa sig på det.

Får jag fråga vart du köpte din skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molly25
Har läst att vissa märker en svag färgskiftning om man tittar på en helvit eller ljusgrå bild i fullskärm. Ska tydligen vara mer grönaktig till vänster och rosa till höger.
Är det något du kan se på din skärm?

Annars är det också många som klagar på det där med att text inte har den rätta skärpan. Detta är ju något som du också märkt.
Man undrar ju om man själv skulle störa sig på det.

Får jag fråga vart du köpte din skärm?

Nu sitter jag inte framför skärmen just nu, men ska genast testa detta när jag kommer hem.

Jaså, är det fler än jag som noterat att texten inte är så skarp som den borde? Hmm var finns det att läsa?

Jag köpte min skärm på Dustinhome, så jag har ju ångerrätten att luta mig på. Har inte riktigt avgjort om jag ska behålla den eller inte, men om det inte går att få styr på skärpan så blir det nog tyvärr en retur. Har redan pratat med HP:s support och de kunde inte lösa det. Frågade om det kunde finnas någon inställning i skärmen nånstans som man kunde justera detta på. Killen skulle höra av sig under dagen, men har inte gjort det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Nu sitter jag inte framför skärmen just nu, men ska genast testa detta när jag kommer hem.

Jaså, är det fler än jag som noterat att texten inte är så skarp som den borde? Hmm var finns det att läsa?

Finns en 63 sidor lång tråd här om skärmen:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1326971

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molly25
Finns en 63 sidor lång tråd här om skärmen:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1326971

Ok, ska ta och kolla in den.
Hmm sitter här nu med en vit fullscreen och jag vet inte om jag kan se någon grön nyans till vänster och rosa till höger.. Eventuellt skulle jag kunna urskilja något åt det hållet, men det kan vara inbillning. Det är absolut inget jag någonsin skulle märka om du inte nämnt det. Nja, min är vit blir nog mitt svar. Däremot är den något mörkare runt kanterna jämfört med mitten..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ok, ska ta och kolla in den.
Hmm sitter här nu med en vit fullscreen och jag vet inte om jag kan se någon grön nyans till vänster och rosa till höger.. Eventuellt skulle jag kunna urskilja något åt det hållet, men det kan vara inbillning. Det är absolut inget jag någonsin skulle märka om du inte nämnt det. Nja, min är vit blir nog mitt svar. Däremot är den något mörkare runt kanterna jämfört med mitten..

Hur känns det med skärmen nu när du har haft den ett tag? Har du bestämt dig för att behålla den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molly25
Hur känns det med skärmen nu när du har haft den ett tag? Har du bestämt dig för att behålla den?

Den hade ju lite brister såsom väldigt mycket skiftande av svart vid olika betrakningsvinklar och lite föör kraftiga färger som jag tyckte var svårt att justera.. Detta är dock inget jag skulle skicka tillbaka en skärm för, men däremot är det jobbigt att läsa text på grund av att teckensnitt och liknande inte är så skarpa som dom borde vara. Jag läser mycket text och har prövat med tre olika skärmar. Två TN-skärmar och en S-PVA-skärm (en HDTV) och alla har varit skarpare än denna HP tyvärr. Jag har valt att returnera min skärm på grund av detta. Det finns nämligen inget sätt att justera detta på enligt HP:s support som jag också varit i kontakt med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Den hade ju lite brister såsom väldigt mycket skiftande av svart vid olika betrakningsvinklar och lite föör kraftiga färger som jag tyckte var svårt att justera.. Detta är dock inget jag skulle skicka tillbaka en skärm för, men däremot är det jobbigt att läsa text på grund av att teckensnitt och liknande inte är så skarpa som dom borde vara. Jag läser mycket text och har prövat med tre olika skärmar. Två TN-skärmar och en S-PVA-skärm (en HDTV) och alla har varit skarpare än denna HP tyvärr. Jag har valt att returnera min skärm på grund av detta. Det finns nämligen inget sätt att justera detta på enligt HP:s support som jag också varit i kontakt med.

Jag har nu införskaffat denna skärm. Hade tidigare hem en Eizo 2431 med PVA panel men den skickade jag tillbaka för jag kunde inte stå ut med dess black-crush.
LP2475W lider inte alls av black-crush men jag kan hålla med dig fredrik vad gäller skiftningen av svart vid betraktning från sidan. Kan till viss del synas även när man tittar rakt framifrån. White-glow tror jag man kallar det.

Dock kan jag inte alls hålla med dig om att texten är oskarp på något sätt. Precis lika skarp som min Samsung 225BW med TN-panel som jag har på jobbet och lika skarp som Eizo 2431. Nu har jag ju iofs inte haft HP:n brevid Eizon och jämfört. Men att HP:n inte skulle vara skarp har jag svårt att förstå.

Sammanfattningsvis är det ändå en grym skärm med kraftiga och härliga färger (vad bleka alla andra skärmar är). Verkar dock vara svårt att hitta en bildvisare som tar hänsyn till min icc-profil för skärmen. Jobbigt att använda Photoshop för att browsa runt och titta på massa bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molly25
Jag har nu införskaffat denna skärm. Hade tidigare hem en Eizo 2431 med PVA panel men den skickade jag tillbaka för jag kunde inte stå ut med dess black-crush.
LP2475W lider inte alls av black-crush men jag kan hålla med dig fredrik vad gäller skiftningen av svart vid betraktning från sidan. Kan till viss del synas även när man tittar rakt framifrån. White-glow tror jag man kallar det.

Dock kan jag inte alls hålla med dig om att texten är oskarp på något sätt. Precis lika skarp som min Samsung 225BW med TN-panel som jag har på jobbet och lika skarp som Eizo 2431. Nu har jag ju iofs inte haft HP:n brevid Eizon och jämfört. Men att HP:n inte skulle vara skarp har jag svårt att förstå.

Vad innebär black-crush?
Det där med white-glow störde mig ganska mycket, men inget jag skulle skicka tillbaka skärmen för. Det där med oskärpan på text är lite svårt att se direkt, men när jag ögnar mycket text finns det där och är väldigt störigt. Jag lät 3 personer till kolla och alla 3 tyckte att det var något störigt i bilden när man läste text. Jag ställde upp skärmen och jämförde med 2 andra samsung-skärmar med TN-oanel och båda var skarpare vad gäller text och även överlag också.. (däremot mycket sämre vad gäller färgåtergivning) Jag har även jämfört med min TV som har en S-PVApanel och den är också skarpare.
Jag tror det kan vara svårt att jämföra skärmar om de inte står precis bredvid varandra, speciellt vad gäller detta. Anledningen till att jag skickade tillbaka den är för jag upplevde att mina ögon inte alls tyckte om den lilla oskärpa som var på text utan trivdes bra mycket bättre med de skärmar som stod bredvid. Annars tyckte jag det var en bra skärm, förutom att man kunde se white-glow även när man satt precis framför skärmen. Synd att de inte satt in ett polarisationsfilter i den, då hade den varit riktigt grym.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vad innebär black-crush?

När man tittar på ett mörkt område i en bild försvinner det detaljer när man tittar rakt på men om man flyttar huvudet lite i sidled så framträder det detaljer på det stället.
Väldigt svårt att veta riktigt vad som ska synas i de mörkaste delarna av en bild, man flyttar runt huvudet och håller på.

Permalänk

Har kollat lite på den här skärmen och om det inte vore för white-glow hade jag beställt den.

white glowexempel.
(HP till höger. Man undrar ju vilken skärmen till vänster är då den ser skaplig ut. )
http://www.youtube.com/watch?v=JgWbsOeFKms&feature=related