Permalänk
Medlem

Kostproblem, vid viktnedgång.

Har alltid trott på detta med underskott av kalorier = viktnedgång.
men har fått trögt på senaste och börjat kolla runt lite på nätet. vilket betyder att ajg är sjukt förvirrad nu.

problemet är att min diet består av 3mackor mellan 10-12 tiden och sedan brukar jag göra pasta med sås ellr feta ost som blir ungefär 1500kalorier.
äter bara två gånger per dag eftersom jag har svåra impulsproblem och kan inte äta små mångder, blir som abra att man tar lite mer och lite mer hela tiden.
så trivs bättre med att äta en STOR portion istälet-
så blir mest bara kolhydrater, eftersom det är så svårt att få tag i vegetariska saker här i norge och för att jag gillar pasta

men har läst nu att det är JÄTTE onyttigt, kan det stämma? gäller inte längre bara lagen om kaloriunderskott?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd

pasta är väldigt onyttig, det finns en diet där man äter inget som pasta, potatis och sånt, men du kan äta hur mycket kött du vill, med bea och etc, men du ska ha som exempel något som börjar på B, men alltså ät normalt, försök få i dig någon på morgonen, sen lunch, sen middag, det är de bästa. sen inget små äta i mellan åt.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Du måste skilja på viktnedgång och fettnedgång.

Kolhydrater binder vatten, så slutar man äta kolhydrater förlorar kroppen vatten. Det samma gäller alkohol och salt, ät mindre av dessa och kroppen binder inte lika mycket vatten.

För att förlora fett så är det kaloriunderskott som gäller och då spelar det ingen roll om du äter fett, protein, kolhydrater eller alkohol eller om du äter 1 gång eller 10 gånger om dagen.

Lita inte på vågen. Det bästa för att se om man går ner i vikt (fett) är att göra en BF mätning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
pasta är väldigt onyttig , det finns en diet där man äter inget som pasta, potatis och sånt, men du kan äta hur mycket kött du vill, med bea och etc, men du ska ha som exempel något som börjar på B, men alltså ät normalt, försök få i dig någon på morgonen, sen lunch, sen middag, det är de bästa. sen inget små äta i mellan åt.

Jävlar va mycket skit du snackar....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

pasta är väldigt onyttig, det finns en diet där man äter inget som pasta, potatis och sånt, men du kan äta hur mycket kött du vill, med bea och etc, men du ska ha som exempel något som börjar på B, men alltså ät normalt, försök få i dig någon på morgonen, sen lunch, sen middag, det är de bästa. sen inget små äta i mellan åt.

GI

Men bästa sättet är bara att äta rätt, och äta lite mindre än man tror. Man behöver bli super mätt, och motionera.
Äta lite kalorier och kolhydrater blir inte bättre, bättre att äta "mindre" bara :D.
Min moster är dietist, så man har fått höra sånt ganska mycket.

http://ka-kost.se/

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

joo, det vet jag. men verkar va nån hysteri om att pasta är livsfarligt. och då undrar man varför inte folk var sjukt överviktiga förut? tror inte vi äter mer kolhydrater nu änn förut. kanske mer mängder.

äta på morgonen kan jag inte eftersom då krashar min mage, nått som går i familjen.
och som sagt har jag sjutk svårt att lyckas äta så.

Crippa90: det konstiga är att jag är väldigt ofta uttorkad. även om jag dricker mycke vatten. 3-4 liter om dagen.
eftersom man svettas ganska mycke på jobbet och äter ritalin som ska vätskedrivande.
men borde inte mycke kolhydrater hjälpa då?

använder inte vågen, utan bara klämmer lite på fettet i jäman mellanrum och märker att det inte har hänt mycke på senaste.
har gått ner runt 35kg fett sen jag började med detta för 2år sen.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Crippa90: det konstiga är att jag är väldigt ofta uttorkad. även om jag dricker mycke vatten. 3-4 liter om dagen.
eftersom man svettas ganska mycke på jobbet och äter ritalin som ska vätskedrivande.
men borde inte mycke kolhydrater hjälpa då?

Kolhydraterna kan vara en orsak att du blir uttorkad, då det binder vatten. Prova att dricka ännu mer vatten då din kropp verkar behöva det. Vad jag har förstått så kan vätskebrist vara en orsak till att fettförbränning (och alla förbränning i kroppen egentligen) minskar.

En annan orsak till att du märker av en minskad fettförbränning kan vara att du har legat på kaloriunderskott på längre tid, och det sänker din ämnesomsättning. Prova att ät lite mer under en tid, eller motionera så ska du se att din förbränning fortsätter.

Citat:

använder inte vågen, utan bara klämmer lite på fettet i jäman mellanrum och märker att det inte har hänt mycke på senaste.
har gått ner runt 35kg fett sen jag började med detta för 2år sen.

Kör med måttband. Ögonmått är aldrig bra då kroppen tar fett från lite olika ställen (genetiskt förbestämt) och du kanske missar de ställerna som du har förlorat fett på.

EDIT: 35 kilo på 2 år är inte fy skam. Grattis!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

problemet kanske är att du äter för lite så din kropp har blivit inställd på svält, och spar på allt den får i sig istället för att ta energi från fettreserverna.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Jävlar va mycket skit du snackar....

jag stackar inte skit, jag säger bara den kosten som jag vet funkar bra, då är pastan fet och inte funkar med;)

edit: såg jag hade skrivit min text i qoute xD alltså i den dieten jag tror på så är pasta inge bra.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Inget fel på pasta alla, samma som med allt annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

GI metoden går ut på att ta bort kolhydraterna (bl.a pasta) och öka med fett för att på så sätt öka förbränningen och i samband med motion kan detta funka mycket bra.

Finns dom som gått ner mycket med denna metod och utan motion...

Dock är det bästa sättet att gå ner i vikt att äta lite och ofta, man kan äta allt bara man inte trycker i sig mängder. Fast det är ju problemet för oss överviktiga...man trycker tills man är mätt och då har man alltid ätit alldeles för mycket. Mellanmål brukar hålla tillbaka hungern så man inte trycker i sig så mycket vid måltiderna....fast allt detta är mentalt så kan man ändra sitt beteende så kan man också gå ner i vikt.

Nog så svårt dock....

Permalänk
Avstängd
Citat:

jag stackar inte skit, jag säger bara den kosten som jag vet funkar bra, då är pastan fet och inte funkar med;)

edit: såg jag hade skrivit min text i qoute xD alltså i den dieten jag tror på så är pasta inge bra.

Du skrev att pastan är väldigt onyttigt, d.v.s inte bra för kroppen. Och det är skitsnack på hög nivå. Om det skulle stämma så hade varje kines och italinerare, och mig själv för den delen, legat på sjukan och varit utdöda vid det här laget.

Pasta är sjukt nyttigt. Innerhåller både kolhydrater och protein och har högt energiinnehåll. Kolhydraterna har ett ganska lågt/medel GI vilket gör att du har energi under en väldigt lång tid. Vitaminer finns även i pastan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inget fel på pasta alla, samma som med allt annat.

Så sant, så sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
GI metoden går ut på att ta bort kolhydraterna (bl.a pasta) och öka med fett för att på så sätt öka förbränningen och i samband med motion kan detta funka mycket bra.

Egentligen går GI metoden ut på att äta mat med lågt GI och hålla sig borta från mat med högt GI. På så sätt har man energi under en längre tid och maten tar längre tid att smälta = mätt en längre tid = äter inte lika mycket = en eventuell viktnedgång.

Det verkar vara populärt i media just nu att skriva om att kolhydrater gör dig fet och fett gör dig smal, vilket absolut inte stämmer. Det är KALORIÖVERSKOTT som gör dig fet. Punkt slut. Och alla som inte tror på detta kan gå tillbaka till högstadiet och läsa fysik/teknik om energiprincipen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolhydraterna kan vara en orsak att du blir uttorkad, då det binder vatten. Prova att dricka ännu mer vatten då din kropp verkar behöva det. Vad jag har förstått så kan vätskebrist vara en orsak till att fettförbränning (och alla förbränning i kroppen egentligen) minskar.

En annan orsak till att du märker av en minskad fettförbränning kan vara att du har legat på kaloriunderskott på längre tid, och det sänker din ämnesomsättning. Prova att ät lite mer under en tid, eller motionera så ska du se att din förbränning fortsätter.

Kör med måttband. Ögonmått är aldrig bra då kroppen tar fett från lite olika ställen (genetiskt förbestämt) och du kanske missar de ställerna som du har förlorat fett på.

EDIT: 35 kilo på 2 år är inte fy skam. Grattis!

men är det inte så att om man dricker förmycke vatten så tappar man effekt för då börja kroppen "hydrera" ellr va man ska säga?

just detta med att ligga på förlågt underskott borde jag lösa med att jag på helgerna in kan hålla mig och ger mig en på tex: lördagen och trycker en chirre påse ellr nått annat festligt.

jag måste nog ta och skaffa mig ett måttband, var sugen på en såndär våg som ska mäta fettet och sånt men dom är bara bluff av vad jag har läst. ungefär som 200kr promille mätare.
men visst är det även så att ju mindre kroppsfett man har ju segare går det att få bort det? ellr är det nått jag har fått om bakfoten?

tackar tackar, varit två hårda år men helt klart värt det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

men är det inte så att om man dricker förmycke vatten så tappar man effekt för då börja kroppen "hydrera" ellr va man ska säga?

just detta med att ligga på förlågt underskott borde jag lösa med att jag på helgerna in kan hålla mig och ger mig en på tex: lördagen och trycker en chirre påse ellr nått annat festligt.

jag måste nog ta och skaffa mig ett måttband, var sugen på en såndär våg som ska mäta fettet och sånt men dom är bara bluff av vad jag har läst. ungefär som 200kr promille mätare.
men visst är det även så att ju mindre kroppsfett man har ju segare går det att få bort det? ellr är det nått jag har fått om bakfoten?

tackar tackar, varit två hårda år men helt klart värt det

Effekten av att dricka för mycket vatten vet jag inte så mycket om tyvärr. Det vet nog någon annan bättre. Men att dricka för lite vatten är aldrig bra.

Tror inte du får upp din basala energiomsättningen på en helg bara. Krävs nog lite längre tid med ett överskott för att öka den.

Det finns kroppsfettmätare som är någolunda bra, men dom kostar också där efter. Annars så är det mesta skit som du säger.

Det stämmer bra att med mindre kroppsfett så minskar energiförbrukningen. Att dock säga att det går segare att får bort det kanske inte stämmer helt, det är ju bara att äta lite mindre, som iofs kan vara lite "segt" ibland.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Mycket intressant guide som förklarar lite om viktnedgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO

Finns dom som gått ner mycket med denna metod och utan motion...

Dock är det bästa sättet att gå ner i vikt att äta lite och ofta, man kan äta allt bara man inte trycker i sig mängder. Fast det är ju problemet för oss överviktiga...man trycker tills man är mätt och då har man alltid ätit alldeles för mycket. Mellanmål brukar hålla tillbaka hungern så man inte trycker i sig så mycket vid måltiderna....fast allt detta är mentalt så kan man ändra sitt beteende så kan man också gå ner i vikt.

Nog så svårt dock....

Bästa sättet att gå ner i vikt är att ha lite självdisciplin och träna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Effekten av att dricka för mycket vatten vet jag inte så mycket om tyvärr. Det vet nog någon annan bättre. Men att dricka för lite vatten är aldrig bra.

Tror inte du får upp din basala energiomsättningen på en helg bara. Krävs nog lite längre tid med ett överskott för att öka den.

Det finns kroppsfettmätare som är någolunda bra, men dom kostar också där efter. Annars så är det mesta skit som du säger.

Det stämmer bra att med mindre kroppsfett så minskar energiförbrukningen. Att dock säga att det går segare att får bort det kanske inte stämmer helt, det är ju bara att äta lite mindre, som iofs kan vara lite "segt" ibland.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Mycket intressant guide som förklarar lite om viktnedgång.

såg den där formeln, och har provat sånna men blir som osäker på va man ska gångre med i slutet.
altså hur aktiv jag är, jag jobbar 8 timmar om dagen med bara en rast på 15min. som målare på byggen som är hyffsat tungt ändå, nog får man upp lite svett på dagarna.
men efter jobbet är jag så slukörd att det oftast inte blir mycke mer änn laga mat, kanske små snickra lite och sånt. inge större aktiviteter kan även lägga mig i soffan hela kvällen och typ inte orka ställa mig upp.
då undrar man vart man hamnar på den där 1.2-2.0 skalan

sen kanske min ritalin höjer ämmnesomsättningen? ellr är kanske för låg dos för att göra det, ligger på 30mg/dygn

Visa signatur

Permalänk

Re: Kost problem, vid vikt nedgång.

Citat:

Har alltid trott på detta med underskott av kalorier = viktnedgång.
men har fått trögt på senaste och börjat kolla runt lite på nätet. vilket betyder att ajg är sjukt förvirrad nu.

problemet är att min diet består av 3mackor mellan 10-12 tiden och sedan brukar jag göra pasta med sås ellr feta ost som blir ungefär 1500kalorier.
äter bara två gånger per dag eftersom jag har svåra impulsproblem och kan inte äta små mångder, blir som abra att man tar lite mer och lite mer hela tiden.
så trivs bättre med att äta en STOR portion istälet-
så blir mest bara kolhydrater, eftersom det är så svårt att få tag i vegetariska saker här i norge och för att jag gillar pasta

men har läst nu att det är JÄTTE onyttigt, kan det stämma? gäller inte längre bara lagen om kaloriunderskott?

kcal underskott= viktnedgång,gäller,har gällt och kommer alltid att gälla.
det är du som gör eller har gjort något fel,troligtvis en missberäkning skulle jag tippa på,att du kanske käkar mer än vad du tror.
sen kan det även vara så att du har nått en platå.
ju mer du går ner i vikt desto mer ska du sänka ditt kcal intag.

sen det där med att pasta skulle vara jätte onyttigt är ren bullshit,pasta är bra oavsett vad man håller på med,bygga,dieta,passar i alla syften,bra blandning utav nyttiga fetter,gjort på bra mjöl samt innehåller en hel del proteiner per 100gr.
så det är bara att iggnonera det okunniga skitsnacket.
www.kolozzeum.com är sidan med svaren..läs där och du kommer att lyckas.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag med GI, gick ner 3 kg på mindre än en vecka och undvek större delen av snacks och cola (dock inte slutat, men överdriver inte mängden heller). Gick ner från 65kg till 62kg, sen så har jag stannat och blivit lite lat

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag började iofs bara för 3 veckor sedan men har gått ner från 84 till 80 när jag vägde mig i tisdags.

Jag äter var 3e timme.

kl 6 innan jobbet blir det gröt. samma klockan 9.

kl 12 äter jag det som blev över från gårdagens middag

kl 15.00 äter jag bara två morötter eller nåt liknande.

kl 17.30 äter jag vanlig middag, och försöker hålla ner på portionerna.

och vid halv 9 när jag går och lägger mig äter jag lite mer morötter.

Har slutat med godis och läsk på vardagarna men äter som vanligt på lördagar.

Det enda som jag egentligen ändrat på är storleken på portionerna och hur ofta jag äter godis/läsk. Går fortfarande ut och käkar tre rätters middagar nån gång då och då och ibland blir det nån pizza eller hamburgare.

Min bror kör på samma sak och har gått ner strax över 20 kg detta året. kommer inte ihåg hur länge han hålt på.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat världens bästa taktik för viktminskning och muskelbyggande (jobbar på en brad pitt á Fight Club kropp för tillfället).

Grundordet är mycket proteiner, ökar förbränningen i kroppen och är great!
Bröd är onyttigt som fan, gör så att hela förbränningen stannar upp.. Oavsett vilket bröd. Tillochmed det där supergrova "sten" brödet är onyttigt.

Bacon, kokt ägg, ett glas vatten och kaffe till frukost varje dag.
Sedan tränar jag 30min ibland innan frukost ibland efter, det kvittar.
En sur frukt (typ appelsin, surt äpple), kaffe och vatten till mellanmål.
Grillad kyckling och vatten till lunch.
Sedan innan träning så sveper jag en proteinshake med banan i för att maxa förbränningen.
Efter träningen så tar jag t.ex. en gainomax eller käkar pasta med tomatsås. På så sätt så binder jag musklerna jag tränat ihop.

Håller man den dieten och tränar så får man ut maximalt!
Då håller man maxad förbränning hela dagen.
Har gått ner snart 4 kilo på två veckor plus att jag byggt muskler.

Det viktigaste är att skära ner på potatis, bröd, pasta och ris. Kolhydrater = socker = binder fett = onyttigt. Så länger du kör proteiner bara så förbränner du.. fett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Jag har hittat världens bästa taktik för viktminskning och muskelbyggande (jobbar på en brad pitt á Fight Club kropp för tillfället).

Grundordet är mycket proteiner, ökar förbränningen i kroppen och är great!
Bröd är onyttigt som fan, gör så att hela förbränningen stannar upp.. Oavsett vilket bröd. Tillochmed det där supergrova "sten" brödet är onyttigt.

Bacon, kokt ägg, ett glas vatten och kaffe till frukost varje dag.
Sedan tränar jag 30min ibland innan frukost ibland efter, det kvittar.
En sur frukt (typ appelsin, surt äpple), kaffe och vatten till mellanmål.
Grillad kyckling och vatten till lunch.
Sedan innan träning så sveper jag en proteinshake med banan i för att maxa förbränningen.
Efter träningen så tar jag t.ex. en gainomax eller käkar pasta med tomatsås. På så sätt så binder jag musklerna jag tränat ihop.

Håller man den dieten och tränar så får man ut maximalt!
Då håller man maxad förbränning hela dagen.
Har gått ner snart 4 kilo på två veckor plus att jag byggt muskler.

Det viktigaste är att skära ner på potatis, bröd, pasta och ris. Kolhydrater = socker = binder fett = onyttigt. Så länger du kör proteiner bara så förbränner du.. fett.

Nja, inte riktigt sant. Kolhydrater är inte endast socker för det första, de kan däremot omvandlas till socker. Detta sker om du har ett ÖVERSKOTT, dvs äter du mer per dag än du gör av med, då ökar du i fett. Dvs, skall man gå ner i vikt krävs kcal-underskott.

Inte så svårt att gå ner 4 kg på 2 veckor om man svälter sin kropp, jag har gått ner 4 kg på 1.5 vecka bara genom att äta sallad till lunch (dvs inga kolhydrater då) samt sluta äta kakor varje dag. Dock blev jag trött och allmänt seg, varför? Jo för man svälter kroppen.

Man kan aldrig äta för mycket, bara träna för lite. Under mina träningsperioder (kör löpning, 5x1 mil i veckan +7x 15 minuters styrka) så äter jag mest konstant. 300 gram pasta till lunch och middag, med massa såser till. Samt stor frukost och massa mellanmål med smörgåsar, samt kakor i mängder. Gör jag inte detta rasar jag i vikt.

Som sagt, att säga att kolhydrater är dåligt är rent ut sagt fel, det som är dåligt är att svulla kolhydrater (de innehåller mycket energi till skillnad från mycket annat) när man ligger på latsidan och inte lyfter ett finger. Tränar man behöver dock kroppen mycket kolhydrater, visst du bygger muskler med protein, men kolhydrater behövs också för att underhålla samt bygga. Underskott av kolhydrater vid hård träning leder till att kroppen tar kolhydrater från andra platser, vilket gör att kroppen i stort saknar tillräckligt med snabb energi.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys

FAIL!

Kolhydrater är inte bara socker, utan det är Sockerarter. Två helt skilda saker.

Kolhydrater binder vatten, inte fett. Vad har du fått det ifrån?

Kolhydrater är INTE onyttigt. Kolhydrater är en superb energikälla.

Och varför har du fått för dig att proteiner skulle öka förbränningen i kroppen? Det är aktivitet som startar förbränning, och kaloriunderskott (när du förbränner mer energi än vad du stoppar i dig) ger en fettminskning på kroppen.

Att bygga muskler utan kolhydrater är näst intill omöjligt. Dels för att kolhydrater innerhåler mycket energi, energi som du behöver när du tränar och dels för att kolhydrater efter träning fyller på glykogen i kroppen.

Om du bygger muskler och går ner i vikt så måste antaligen vara:

1. Nybörjare

2. Duktigt överviktig

3. En kombination av 1 och 2.

Annars om du har kommit på ett sätt att bygga muskler och förlora fettmassa samtidigt, får du gärna skriva det till mig och även skicka in det kroppsbyggar-världen. Tror dom är riktigt sugna på det faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Annars om du har kommit på ett sätt att bygga muskler och förlora fettmassa samtidigt, får du gärna skriva det till mig och även skicka in det kroppsbyggar-världen. Tror dom är riktigt sugna på det faktiskt.

Klart att du kan bygga muskler samtidigt som du går ner i fettmassa Fast inte pga av styrketräning, men kombinerar man löpning med styrketräning är det klart det går. Löpning kör ju mycket på fettreserver efter en viss tid, så där kan du ju bli av med fett.

Fast detta är ju självklart att det inte går om man redan har tillräckligt stor muskelmassa, det kanske var det du menade med "annars". Har man låg muskelmassa funkar det ju dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagts så är kaloribalansen i kroppen det som avgör hur ens vikt blir.

Olika dieter erbjuder i slutändan samma sak, det är bara vägen dit som skiljer sig.
Angående vatten: man ska ligga på några liter i intag per dygn beroende på ens aktivitet, storlek etc. Effekterna syns snabbare när man ligger för lågt än när man dricker för mycket. Men i slutändan är båda stadier inte bra för kroppen (förstör elektrolyt- och vätskebalansen i kroppen) och därför ska man dricka så mycket som är lagom för en själv.
Vad lagom är för en själv går att klura ut när man kissar, har du solnedgångsröd urin så ska du dricka mer, har du ljusgult/nästan genomskinligt så ligger du helt ok till.

Kuriosa: sätter en människa i sig ~8l+ vatten på stöten kommer denne dö...

Försök även sprida ut mngden mat du äter på dygnets vakna timmar så du inte bara äter två ggr per dag.

Permalänk
Medlem

nu är det många som har sagt att man ska äta mindre när man väger mindre osv osv..

men jag kan väll inte förbruka mindre än 1700kcl per dag? om jag har ett hyffsat aktivt jobb och är 22år?
menar bara kroppen behöver väll 1-1200kcl för att hålla sig levande?

sen tipps om att man ska vräl äta kyckling ger inget då jag är vegetarian, samt inte dricker mjölk ellr äter ägg. utan bara ost.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart att du kan bygga muskler samtidigt som du går ner i fettmassa Fast inte pga av styrketräning, men kombinerar man löpning med styrketräning är det klart det går. Löpning kör ju mycket på fettreserver efter en viss tid, så där kan du ju bli av med fett.

Fast detta är ju självklart att det inte går om man redan har tillräckligt stor muskelmassa, det kanske var det du menade med "annars". Har man låg muskelmassa funkar det ju dock

Jo, jag menade precis det att när man har börjat samla på sig lite muskler efter ett tag så är det ganska svårt (omöjligt) att bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.

Citat:

men jag kan väll inte förbruka mindre än 1700kcl per dag? om jag har ett hyffsat aktivt jobb och är 22år?
menar bara kroppen behöver väll 1-1200kcl för att hålla sig levande?

sen tipps om att man ska vräl äta kyckling ger inget då jag är vegetarian, samt inte dricker mjölk ellr äter ägg. utan bara ost.

Nej, 1700 kcal per dag verkar inte rimligt. Prova att använda formeln och sätt aktivitetsfaktorn på 1.2 (en dag framför datorn) och se vad du får för förbrukning. Arbetar du så kan du antagligen öka skalan till 1.4-1.5 eller helt enkelt lägga till en mängd energi bara i resultatet.

Kom även ihåg att äta protein och fett också, inte bara kolhydrater. Dels för att hålla igång förbränningen och dels för att det är viktigt för kroppen. Omega-3 tabletter rekommenderas starkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, 1700 kcal per dag verkar inte rimligt. Prova att använda formeln och sätt aktivitetsfaktorn på 1.2 (en dag framför datorn) och se vad du får för förbrukning. Arbetar du så kan du antagligen öka skalan till 1.4-1.5 eller helt enkelt lägga till en mängd energi bara i resultatet.

Kom även ihåg att äta protein och fett också, inte bara kolhydrater. Dels för att hålla igång förbränningen och dels för att det är viktigt för kroppen. Omega-3 tabletter rekommenderas starkt.

tänkte väll det. eftersom mitt intag brukar ligga på 1700kcl som jag sa på ett ungefär i första inlägget. och var som osäker när folk började påpeka att man var tvungen att äta mindre.
blev ca: 2250 om man tog en 1.2 så jag borde ha ett rätt stort underskott.

joo, slinker ner några sojakorvar ellr liknande då och då med.
varför just omega 3?
isånnafall får det bli att beställa linfröolja eftersom omega 3 kappslarna är tillverkade av fiskolja av vad jag har sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

borde vara nåt för dig http://www.fitnessguru.se/?p=147
sen kolhydratsladdar du 1ggr iveckan.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Hoppas det inte gör något, men jag tänkte låna tråden lite till en fråga.

Har själv börjat med GI metoden för ett par dagar sen då jag sett den funka på flera personer. Men jag har tappat aptiten helt sen jag började med den. Första dagen käkade jag ett par skivor skinka och ost, andra dagen 3 ägg och lite skinka och ost, gårdagen samma som första dagen och idag har jag lyckats få i mig 4skivor salami.

Jag vet att detta inte är bra, men jag lyckas verkligen inte få i mig något mer. Finns det något bra sätt att öka aptiten på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Universalia
Hoppas det inte gör något, men jag tänkte låna tråden lite till en fråga.

Har själv börjat med GI metoden för ett par dagar sen då jag sett den funka på flera personer. Men jag har tappat aptiten helt sen jag började med den. Första dagen käkade jag ett par skivor skinka och ost, andra dagen 3 ägg och lite skinka och ost, gårdagen samma som första dagen och idag har jag lyckats få i mig 4skivor salami.

Jag vet att detta inte är bra, men jag lyckas verkligen inte få i mig något mer. Finns det något bra sätt att öka aptiten på?

Kör inte GI. Det är inte bra för kroppen, bara för att det fungerar att gå ner i vikt så gör det inte det till en bra metod. Man går ner i vikt av att inte äta också...

Att du tappar aptiten bör ju vara en klar indikation på att det inte som det skall vara i kroppen, så börja ät saker som ger dig energi! (kolhydrater)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Omega 3 anser jag är det ända prisvärda kosttillskottet. Tar 4-5 gram omega 3 om dagen. Sök på google och då kommer hitta fördelarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
borde vara nåt för dig http://www.fitnessguru.se/?p=147
sen kolhydratsladdar du 1ggr iveckan.

Det är sant det som står, men jag skulle hellre köra på en VLCD-diet om jag skulle vara så desperat att gå ner i vikt då det ger samma resultat. Kanske beror på att jag inte tycker om jordnötssmör också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Universalia

Cannabis ska visst höja aptiten.

Nej men ät något som du tycker om eller som du lätt kan trycka i dig. En tallrik fil med lite sylt eller lite pasta eller något liknande så kommer nog aptiten ska du se.

Visa signatur