Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
När har jag hävdat att du förbränner mer?

Och hur mätte du din förbränning?

Min förbränning? Jag räknade lite på hur mycket jag åt, samt såg att jag gick inte upp i vikt, utan snarare gick sakta ner.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Min förbränning? Jag räknade lite på hur mycket jag åt, samt såg att jag gick inte upp i vikt, utan snarare gick sakta ner.

Okej, så då har du bara en liten uppskattning på din förbränning och inget mer med andra ord, vilket dock i sig inte säger så mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, så då har du bara en liten uppskattning på din förbränning och inget mer med andra ord, vilket dock i sig inte säger så mycket...

Uhm, nej, har en rätt bra uppskattning. Om jag vet vad jag stoppar i mig och inte ökar i vikt under längre perioder (nu snackar vi månader med konstant träningsnivå samt födointag) så vet jag ju vad jag gör av med. Det man stoppar i sig tas om hand på 3 vis, en del passerar, en del förbränns, en del lagras i kroppen och man ökar i vikt. Det som lagras kan man mäta, går jag inte upp i vikt lagras inget (förutsatt att man håller muskelmassa konstant). Det som passerar är hyffsat konstant om man äter samma kost. Alltså har man bara kvar det som förbräns.

Är som två ekvationer, de måste vara lika varandra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och hur menar du att man ska mäta sin förbränning då? För Derox sett är nog det mest enklaste och minst tidkrävande (och som jag också använder mig utav).

Man behöver inte precis vara något geni för att gå upp/ner/behålla sin vikt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Uhm, nej, har en rätt bra uppskattning. Om jag vet vad jag stoppar i mig och inte ökar i vikt under längre perioder (nu snackar vi månader med konstant träningsnivå samt födointag) så vet jag ju vad jag gör av med. Det man stoppar i sig tas om hand på 3 vis, en del passerar, en del förbränns, en del lagras i kroppen och man ökar i vikt. Det som lagras kan man mäta, går jag inte upp i vikt lagras inget (förutsatt att man håller muskelmassa konstant). Det som passerar är hyffsat konstant om man äter samma kost. Alltså har man bara kvar det som förbräns.

Är som två ekvationer, de måste vara lika varandra

Nej nej, du har bara ett hum och inget mer, och mer än så kan man inte skaffa sig så du ska inte tolka det som att jag tycker du har misslyckats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och hur menar du att man ska mäta sin förbränning då?

Det är ju det jag ville påvisa att man inte kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej nej, du har bara ett hum och inget mer, och mer än så kan man inte skaffa sig så du ska inte tolka det som att jag tycker du har misslyckats.

Det är ju det jag ville påvisa att man inte kan.

Med det menar du att energiprincipen inte är sann? Allt som går in måste förbrännas, skickas ut eller lagras. Därav kan du se hur mycket din kropp "gör av med", alltså kan man se hur mycket man kan stoppa i sig.

in = ut+lagring, det är något som alltid kommer stämma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med det menar du att energiprincipen inte är sann? Allt som går in måste förbrännas, skickas ut eller lagras. Därav kan du se hur mycket din kropp "gör av med", alltså kan man se hur mycket man kan stoppa i sig.

in = ut+lagring, det är något som alltid kommer stämma.

Nu får du ge dig, var i det jag skrivit läser du att energiprincipen inte är sant?
Läs mitt allra första inlägg i tråden så ser du att jag är medveten om hur det står till.

Det jag ville veta var hur du kunde vara så säker på din förbränning när det bara rör sig om grova uppskattningar. Du kan inte veta om du förbränner mer när du äter vitt bröd eller grovt bröd tex, det är omöjligt för dig att veta, men ändå argumenterar du som om du vet detta. Du, och alla andra inklusive jag, kan bara veta hur slutresultatet är, dvs om vi ligger på plus eller minus (eller balanserad), inte hur mycket vår förbränning påverkas av olika saker eller i vilken mängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu får du ge dig, var i det jag skrivit läser du att energiprincipen inte är sant?
Läs mitt allra första inlägg i tråden så ser du att jag är medveten om hur det står till.

Det jag ville veta var hur du kunde vara så säker på din förbränning när det bara rör sig om grova uppskattningar. Du kan inte veta om du förbränner mer när du äter vitt bröd eller grovt bröd tex, det är omöjligt för dig att veta, men ändå argumenterar du som om du vet detta. Du, och alla andra inklusive jag, kan bara veta hur slutresultatet är, dvs om vi ligger på plus eller minus (eller balanserad), inte hur mycket vår förbränning påverkas av olika saker eller i vilken mängd.

Okej... så om man stoppar i sig lika mängd bröd (vitt som mörkt) i två olika fall, och båda ger samma slutresultat, så betyder inte det att man förbränner dem lika? Kcal som kcal. Energiprincipen talar om för oss att stoppar jag i mig nått kommer energin passera, förbrännas eller lagras.

Jag säger inte att vitt bröd är bättre än mörkt bröd, säger att det är sak samma vad man äter, om du vill hävda motsatsen får du bevisa det. Bevisbördan ligger på dig om du vill bevisa något att det är skillnad på vad man äter. Jag vet bara att jag utan att gå upp i vikt har proppat i mig 3500-4000 kcal per dag i flera månader utan att träna alls. Plus att jag gick ner 4 kg i vikt på 1.5 vecka när jag tränade normalt och åt 4000 kcal per dag, detta duger för mig för att veta mitt energibehov

Väger för övrigt 79 kg och är 186 lång, så grav övervikt har jag inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej... så om man stoppar i sig lika mängd bröd (vitt som mörkt) i två olika fall, och båda ger samma slutresultat, så betyder inte det att man förbränner dem lika? Kcal som kcal. Energiprincipen talar om för oss att stoppar jag i mig nått kommer energin passera, förbrännas eller lagras.

Jag säger inte att vitt bröd är bättre än mörkt bröd, säger att det är sak samma vad man äter, om du vill hävda motsatsen får du bevisa det. Bevisbördan ligger på dig om du vill bevisa något att det är skillnad på vad man äter. Jag vet bara att jag utan att gå upp i vikt har proppat i mig 3500-4000 kcal per dag i flera månader utan att träna alls. Plus att jag gick ner 4 kg i vikt på 1.5 vecka när jag tränade normalt och åt 4000 kcal per dag, detta duger för mig för att veta mitt energibehov

Väger för övrigt 79 kg och är 186 lång, så grav övervikt har jag inte

Förstår du inte eller vill du inte förstå?
Jag har sagt det flera gånger nu och nu får det vara nog, skulle ju lika gärna kunna klistra in något jag skrivit i tidigare inlägg och som ändå duger som svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

säger att det är sak samma vad man äter

Hur menar du med det där?

Angående energiinnehåll som står deklarerade på förpackningar så tror jag att de beräknas genom förbränning i övertryck i syrgas i en bombkalorimeter.
Där förbränns fibrer också vilket ger ett missvisande resultat.

Så man kan inte utgå från det deklarerade värdet och anta att man går upp lika mycket i vikt av två olika produkter bara för att det står samma energiinnehåll på produkterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår du inte eller vill du inte förstå?
Jag har sagt det flera gånger nu och nu får det vara nog, skulle ju lika gärna kunna klistra in något jag skrivit i tidigare inlägg och som ändå duger som svar.

Du har aldrig förklarat var du menar att energin du får i dig skulle ta vägen annars? Energin kan inte försvinna, vart menar du att den tar vägen så att man inte kan räkna in den i mitt ekvationssystem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur menar du med det där?

Angående energiinnehåll som står deklarerade på förpackningar så tror jag att de beräknas genom förbränning i övertryck i syrgas i en bombkalorimeter.
Där förbränns fibrer också vilket ger ett missvisande resultat.

Så man kan inte utgå från det deklarerade värdet och anta att man går upp lika mycket i vikt av två olika produkter bara för att det står samma energiinnehåll på produkterna.

Har jag aldrig hävdat heller. Jag har endast sagt att från en given kost kan man ju se hur mycket man kan äta av den (dock blir det uppskattningsvis då som du säger är energiinnehållet inte helt korrekt för mänsklig förbränning) utan att gå upp i vikt. Om jag äter 4000 kcal per dag av en viss kost och håller vikten betyder ju det att med den kosten gör min kropp av med det intaget, viss del passerar, viss del förbränns och går jag inte upp i vikt lagras inget.

Sen är det klart att jag inte kan äta fiberbröd och ta upp lika stor del av energin. Men jag räknar ju på själva energiintaget, det är det som är viktigt. Att äta tills man blir mätt visar ju inget då man i så fall skulle äta 24/7. Däremot märker man rätt fort att man har för lågt energiintag (leder blir stela, armar/fötter/öron alla extremiteter blir kalla). Jag kan t.ex. knappt skriva på tangentbordet ifall jag ätit för lite till lunch, fingrarna blir för stela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har aldrig förklarat var du menar att energin du får i dig skulle ta vägen annars? Energin kan inte försvinna, vart menar du att den tar vägen så att man inte kan räkna in den i mitt ekvationssystem?

Herregud människa. Visa var jag skrivit att energi försvinner!

Tillåt mig citera mig själv

"Det jag ville veta var hur du kunde vara så säker på din förbränning när det bara rör sig om grova uppskattningar. Du kan inte veta om du förbränner mer när du äter vitt bröd eller grovt bröd tex, det är omöjligt för dig att veta, men ändå argumenterar du som om du vet detta. Du, och alla andra inklusive jag, kan bara veta hur slutresultatet är, dvs om vi ligger på plus eller minus (eller balanserad), inte hur mycket vår förbränning påverkas av olika saker eller i vilken mängd."

Med andra ord vet du inte om du förbränner energi från ditt lager också när du käkar vitt bröd eller ej, det är inte som att du kommer märka av varenda gram som förbränns per dygn och således kan du inte utgå från att båda förbränns lika bara för att du väger lika mycket (på hektot) efter att ha ätit de olika sakerna.

"Ditt" ekvationssystem är inget jag motysatt mig, trodde jag var rätt tydligt framkommen? (Speciellt då det är något alla är medvetna om...)

Editerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Herregud människa. Visa var jag skrivit att energi försvinner!

Tillåt mig citera mig själv

"Det jag ville veta var hur du kunde vara så säker på din förbränning när det bara rör sig om grova uppskattningar. Du kan inte veta om du förbränner mer när du äter vitt bröd eller grovt bröd tex, det är omöjligt för dig att veta, men ändå argumenterar du som om du vet detta. Du, och alla andra inklusive jag, kan bara veta hur slutresultatet är, dvs om vi ligger på plus eller minus (eller balanserad), inte hur mycket vår förbränning påverkas av olika saker eller i vilken mängd."

Med andra ord vet du inte om du förbränner energi från ditt lager när du käkar vitt bröd eller ej, det är inte som att du kommer märka av varenda gram som förbränns per dygn och således kan du inte utgå från att båda förbränns lika bara för att du väger lika mycket (på hektot) efter att ha ätit de olika sakerna.

Som sagt har jag aldrig hävdat att man förbränner bröden lika bra per vikt, dvs att äter du 100 gram vitt bröd så förbränner du lika mycket som om du äter 100 gram mörkt. Däremot hävdar jag att äter du bröd så att du får i dig 300 kcal spelar det ingen roll om det är vitt eller mörkt. Denna balans hittar man ju med tiden, man lär sig hur mycket energi du behöver. Jag har hävdat att man utifrån sin kost med mera kan härleda hur mycket du gör av med, men endast utifrån den kosten, äter du något annat så funkar ju självklart inte den formeln längre, då man tar upp olika ämnen olika.

Som sagt, jag har en rätt fast kost, äter mest pasta med olika saker till, enligt denna kost vet jag ju ungefär hur mycket jag förbränner av allt detta, men byter jag till en kost med mest ris har jag ju ingen aning längre. Jag vet att jag till lunch och middag kan äta 3-350 gram pasta till varje måltid, + såser osv + stor frukost utan att gå upp i vikt. Detta gör ju att jag kan beräkna hyffsat säkert för just denna kost vad jag kan stoppa i mig.

Du hittar ju själv den energimängd du behöver få i dig för att kunna röra fingrarna 4 timmar senare osv. Men jag håller helt klart med dig att käkar jag två mackor så kan jag omöjligt veta ifall jag förbränner det grova brödet bättre eller inte. Skulle vilja påstå att om det är mängd vi pratar om så är det bättre att äta grovt bröd för gemene man.

Tror vi talat förbi varandra hela tiden, jag har talat om energimängd som tas upp, och du har talat om mängd vi äter. Du har helt rätt i det du säger, så jag har nog missförstått dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror vi talat förbi varandra hela tiden, jag har talat om energimängd som tas upp, och du har talat om mängd vi äter. Du har helt rätt i det du säger, så jag har nog missförstått dig

Tror jag med

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror jag med

Då har jag en fråga till dig som är lite (läs: extremt) mycket mer kunnig inom medicin än mig. Varför får man extremt stela leder när man inte äter tillräckligt. T.ex. om jag äter en liten lunch eller ingen lunch, så kommer mina händer vara iskalla samt stela någon gång vid 5. De är så stela så jag måste värma upp dem under kokhett vatten för att kunna sitta vid datorn och skriva utan att det blir en ansträngning att röra fingrarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då har jag en fråga till dig som är lite (läs: extremt) mycket mer kunnig inom medicin än mig. Varför får man extremt stela leder när man inte äter tillräckligt. T.ex. om jag äter en liten lunch eller ingen lunch, så kommer mina händer vara iskalla samt stela någon gång vid 5. De är så stela så jag måste värma upp dem under kokhett vatten för att kunna sitta vid datorn och skriva utan att det blir en ansträngning att röra fingrarna.

Jag ärkanske inte så mycket kunnigare, så nu tar vi det lugnt på den punkten

Men angående dina leder så vet jag inte hur det kan hänga ihop. Vilka leder? Morgon/kväll? Blir det bra efter att du värmt dem med vatten? Du kan svara via PM, ska försöka svara dig sen, ska till sundsvalll snart så kommer inte ha tid under dagen.

Permalänk
Medlem

Hej, kapar tråden lite och frågar.

Jag har satt som mål att bli bättre på badminton och behöver därför bättre kondition. Jag motionerar dagligen runt 6km, med lite styrke träning efteråt, jag tar alltid kosttillskott efteråt och det har unakt ypperligt. Men till frågan, tänkte imorgon prova att springa till jobbet, som då är 1,2mil, och tänkte då höra om kosttillskott är att rekommendera för att få bättre kondition? altså, är det bra att ta det efter en löpning? Eller är det bättre att ta med sig något mellanmål att ta efteråt?

mvh

Jonney Key

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W