Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vilka vitaminer skulle det vara? Det mesta av de vattenlösliga vitaminer (alla utom A,D,E och K) försvinner ut i vattnet när du kokar pastan.
Vilken vitamin är det du tänkt dig att man ska få i sig genom pastan?

Nej, pasta är inte sjukt nyttigt. Det innehåller nästan inga fibrer vilket kan leda till förstoppning om man äter det mycket.
Det är ALLDELES för mycket kolhydrater i relation till protein och fett.

För någon som rekommenderar Omega-3-tillskott har du konstiga rekommendationer i övrigt. Pasta innehåller nästan inget fett alls, så det inga av de nyttiga fleromättade fetterna du stoppar i dig genom dina dyra kosttillskott.

Pasta är suveränt för viktuppgång vid träning då det är lätt att få i sig och har högt energiinnehåll, men det är inte det minsta nyttigt och är säkert en stor delorsak till mångas fetma.

Håller i ett makaroner-paket nu och det innerhåller:

12 % protein
71 % kolhydrater
2 % fett
Vitaminer:
Tiamin
Riboflavin
Niacin
Vitamin B6

Detta är vitaminer som du får i dig genom pastan.

Pasta är enligt mig sjukt nyttigt. Varför? Jo, då det innehåller mycket energi och näring, precis vad kroppen behöver. Men du kanske definierar nyttigt på något annat sätt. Förklara gärna hur.

Sen så kan man ju självklart inte BARA äta pasta då det innehåller lite fett. Men jag trodde det var självklart att man förstod det... Ett glas mjölk, lite stekt kyckling, pasta och någon fet sås plus diverse grönsaker. Nyttigare mat får man leta efter.

Omega-3 dyrt? Jaja, allt är relativt... Personligen tycker jag inte att 120 omega-3 kapslar för 80 kr är farligt dyrt, då jag tar 2 st om dagen (Vad tror du fisk kostar egentligen?). Men men, alla har vi våra olika uppfattningar.

Pasta är suveränt vare sig man är undernärd eller smällfet. Det gäller att bara tänka på vila mängder man ska äta, precis som med allt annat.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen varför denna fiber jakt? Fiber är ju inte direkt nyttigare, varför skulle det vara det? Enda skillnaden är väl att det är svårare att bryta ner fibrerna, varför detta skulle göra en markant skillnad för viktnedgång förstår jag inte? 100 kcal är fortfarande 100 kcal, man får inte mindre att förbränna bara för att man äter fibrer.

För att fibrer förhindrar förstoppning, ger mättnadskänsla och minskar risken för koloncancer.

Nej, fibrer behöver man inte förbränna. De kommer antingen ut hela i avföringen eller förbränns av bakterier i tarmen och blir då gaser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
haricots snälla ge mig en förklaring till varför kolhydrater skulle vara onyttiga. Jag håller med om ditt resonemang OM, endast OM, man BARA äter pasta utan att komplettera med annan mat.

Att fråga varför diet med mycket kolhydrater är dåligt för de allra flesta är inte riktigt rättvist, man saknar ännu en fullständig förståelse för kroppen, och min förståelse är bara en liten bråkdel av denna.
Vill du att jag ska spekulera så tror jag att inflamationsdämpande egenskaper av metaboliter från fleromättade fettsyror kan vara en stor delorsak till den längre livstiden som man kan se, även lägre insulinresistans verkar ha en positiv effekt.
Jag håller mig därför till effekter det tycks ha, dessa finns att hitta exempelvis på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez .
Här är några exempel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18752682?ordinalpos=27&ito...
Mer protein och mindre kolhydrater ger bättre viktnedgång (man behåller sina muskler)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18663155?ordinalpos=59&ito...
Högt intag av bra fetter ger längre livstid bland råttor jämfört med högt intag av kolhydrater.

Citat:

haricots att pasta inte innehåller fibrer är väl skit samma sålänge man kompletterar med annan föda som är fiberrik.

Japp, men hur tänkte du att det skulle gå till i praktiken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Håller i ett makaroner-paket nu och det innerhåller:

12 % protein
71 % kolhydrater
2 % fett
Vitaminer:
Tiamin
Riboflavin
Niacin
Vitamin B6

Detta är vitaminer som du får i dig genom pastan.

Du har helt enkelt ingen aning om vad du skriver om.
100g kokta makaroner innehåller ca 0.02mg tiamin, 0.02mg riboflavin, 0.4mg niacin och 0.02mg B6.

Det blir alltså 7 kg makaroner för att få RDI av tiamin, 8 kg för riboflavin, 5 kg för niacin och 8 kg för B6.
Vet du hur mycket energi dessa 8 kg makaroner skulle ge dig? 10000 kcal.
Pasta har LITE vitaminer, inte mycket.

Jag förstår inte hur du kan vara så självsäker när du uppenbarligen bara sitter och hittar på. Du kan ju inte ha kollat upp något.

Citat:

Ett glas mjölk, lite stekt kyckling, pasta och någon fet sås plus diverse grönsaker. Nyttigare mat får man leta efter.

Det där är dålig mat för de allra flesta, kanske är okej för de som vill gå upp i vikt vid träning.
Jag kan hitta på mycket nyttigare maträtter.
Kokt kycklingfilé, bönor, grönsaker (ej rotfrukter)

Citat:

Omega-3 dyrt? Jaja, allt är relativt... Personligen tycker jag inte att 120 omega-3 kapslar för 80 kr är farligt dyrt, då jag tar 2 st om dagen (Vad tror du fisk kostar egentligen?). Men men, alla har vi våra olika uppfattningar.

Jag äter också Omega-3 kapslar, men till skillnad från dig vet jag om att det bara är fleromättat fett i dem. Något man kan få i sig bra genom vanlig föda om man inte intar sitt dagsbehov av energi i näringslös pasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att fibrer förhindrar förstoppning, ger mättnadskänsla och minskar risken för koloncancer.

Nej, fibrer behöver man inte förbränna. De kommer antingen ut hela i avföringen eller förbränns av bakterier i tarmen och blir då gaser.

Förstoppningsresonemanget köper jag, men mättnadskänsla? Sen när är det nyttigt att känna sig mätt?

Jag får för övrigt inte äta fibrer enligt min läkare, men ändå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Förstoppningsresonemanget köper jag, men mättnadskänsla? Sen när är det nyttigt att känna sig mätt?

Med det menar jag mer mättnadskänsla per energi, vilket är vettigt för de som vill gå ner i vikt eller hålla sig på sin nuvarande vikt.
Orsaken är naturligtvis att man inte kan ta upp energin som finns i fibrerna.

Citat:

Jag får för övrigt inte äta fibrer enligt min läkare, men ändå

IBS?

Permalänk
Avstängd
Citat:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguag...

Stora mängder fibrer kan dock leda till mag-tarmbesvär i form av gasbildning, uppkördhet i buken och diarré, särskilt hos små barn.

Citat:

100g kokta makaroner innehåller ca 0.02mg tiamin, 0.02mg riboflavin, 0.4mg niacin och 0.02mg B6.

Det blir alltså 7 kg makaroner för att få RDI av tiamin, 8 kg för riboflavin, 5 kg för niacin och 8 kg för B6.

Jag förstår inte hur du kan vara så självsäker när du uppenbarligen bara sitter och hittar på. Du kan ju inte ha kollat upp något.

Du menar att kungsörnen ljuger? Coolt, är det någon konspirationsteori du har? För på paketet står det något helt annat än vad du har skrivit. Även på livsmedelsverkets databas är det helt andra siffror än dom du skrev upp. Hur förklarar du det?

Citat:

Du äter väl ändå inte ett mål mat om dagen? Och knappast pasta varje dag.

Citat:

Det där är dålig mat för de allra flesta, kanske är okej för de som vill gå upp i vikt vid träning.

Ehm, nej verkligen inte. Vart är ditt fett du pratade om som var jätteviktigt? Och sen har du inte förklarat hur du definierar nyttigt än heller...

Citat:

Jag äter också Omega-3 kapslar, men till skillnad från dig vet jag om att det bara är fleromättat fett i dem. Något man kan få i sig bra genom vanlig föda om man inte intar sitt dagsbehov av energi i näringslös pasta.

Det är fleromättade, men inte "bara" fleromättade fettsyror (det finns olika vet du väl?).

Här är några fettsyror in Omega-3:

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_3
http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosapentaenoic_acid
http://en.wikipedia.org/wiki/Docosahexaenoic_acid
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-linolenic_acid

EDIT: stavfel

EDIT2: Om nu pasta är så himla onyttigt, varför finns det då 1 miljard kineser och 58 miljoner italienare idag? För dom äter ju absolut inge pasta och nudlar alls.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Att fråga varför diet med mycket kolhydrater är dåligt för de allra flesta är inte riktigt rättvist, man saknar ännu en fullständig förståelse för kroppen, och min förståelse är bara en liten bråkdel av denna.
Vill du att jag ska spekulera så tror jag att inflamationsdämpande egenskaper av metaboliter från fleromättade fettsyror kan vara en stor delorsak till den längre livstiden som man kan se, även lägre insulinresistans verkar ha en positiv effekt.
Jag håller mig därför till effekter det tycks ha, dessa finns att hitta exempelvis på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez .
Här är några exempel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18752682?ordinalpos=27&ito...
Mer protein och mindre kolhydrater ger bättre viktnedgång (man behåller sina muskler)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18663155?ordinalpos=59&ito...
Högt intag av bra fetter ger längre livstid bland råttor jämfört med högt intag av kolhydrater.

1.När man säger åt folk att äta mycket fibrer blir det allt för stor fokus på att köpa fiberrikmat. Det är detta som är fel idag med folk. Är det då bra att äta för mycket fibrer? nej. Har man någorlunda vett i huvudet och varierar maten så klarar man sig på vanlig husmanskost...

2. Du nämner enbart insulin som försvar mot kolhydrater, även jag har full förståelse för att högkolhydratdiet är onödigt och troligen inte bra. Men även en låg kolhydratdiet är dålig, man mister bla ork, humöret lär svänga, lågt blodsocker.

3. Sen att fett har väldigt många bra egenskaper håller jag med om, men vi diskuterade kolhydrater nu. Fett är underskattat idag. Även viktnedgång med hög mängd protein och lågt med kolhydrat är jag medveten om.

Men på vilket sätt skulle en sådan viktnedgång vara bättre än säg lite mer kolhydrat och mindre mängd protein men fortfarande samma kcal mängd? Du får mer synliga muskler...

Det jag inte förstår är varför du utgår ifrån att man äter ENBART pasta? Klart det inte täcker upp RDI av allt.

Pasta, ris, potatis är bara några av många kolhydratkällor. Att dem skulle vara onyttiga är bara dumt att säga. Förädlade eller inte, de är bra kolhydratkällor. Det är bara dum att säga att en produkt är onyttig när man bara kollar på den enskilda produkten som föda. Ska vi bara äta smör? Dricka olja? Mjölk? Klart som fan det är onyttigt om man ser det som en av väldigt få energikällor...

Crippa90: Dem äter ju mycket fisk, säkert fet fisk också. Så det jämnar ju ut sig med kolhydraterna....

Permalänk
Avstängd
Citat:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguag...

Stora mängder fibrer kan dock leda till mag-tarmbesvär i form av gasbildning, uppkördhet i buken och diarré, särskilt hos små barn.

Japp, nu är det dock så att pasta innehåller LITE fibrer, inte mycket.
Det finns en risk att man får i sig för lite fibrer, inte för mycket, om man äter mycket pasta.

Citat:

Du menar att kungsörnen ljuger? Coolt, är det någon konspirationsteori du har? För på paketet står det något helt annat än vad du har skrivit. Även på livsmedelsverkets databas är det helt andra siffror än dom du skrev upp. Hur förklarar du det?

Nej, jag menar att de skriver ut det för att det finns vitaminer där i, men det är oerhört lite.
Nej, livsmedelsverkets databas har inte helt andra siffror än vad jag skrev.
Min källa är nämligen livsmedelsverket. (Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1), för kokta makaroner.

Citat:

Du äter väl ändå inte ett mål mat om dagen? Och knappast pasta varje dag.

Ibland äter jag ett mål om dagen, ibland två.
Vad är din poäng?

Citat:

Ehm, nej verkligen inte. Vart är ditt fett du pratade om som var jätteviktigt? Och sen har du inte förklarat hur du definierar nyttigt än heller...

Olivolja på grönsakerna är en suverän källa till bra fett.

Citat:

EDIT2: Om nu pasta är så himla onyttigt, varför finns det då 1 miljard kineser och 58 miljoner italienare idag? För dom äter ju absolut inge pasta och nudlar alls.

Du MÅSTE skämta.
Man är fertil (främst då kvinnor, men i praktiken även män) en bråkdel av sin livstid om man lever länge, långa liv ger inte någon speciellt stor påverkan på populationsstorleken. Så hur har du tänkt?

Citat:

1.När man säger åt folk att äta mycket fibrer blir det allt för stor fokus på att köpa fiberrikmat. Det är detta som är fel idag med folk. Är det då bra att äta för mycket fibrer? nej. Har man någorlunda vett i huvudet och varierar maten så klarar man sig på vanlig husmanskost...

Japp, väldigt många tänker fel när det gäller fibrer.
"Fiberrikt" bröd är exempelvis inte en speciellt bra källa för fibrer då det ändå innehåller väldigt mycket kolhydrater (som vi kan ta upp) i relation till fibrer.
Grönsaker med lite stärkelse (typ selleri) är mer lämpligt om man vill öka fiberintaget.

Vad menar du med "nej"? Är fibrer inte nyttigt? Huh?

Citat:

2. Du nämner enbart insulin som försvar mot kolhydrater, även jag har full förståelse för att högkolhydratdiet är onödigt och troligen inte bra. Men även en låg kolhydratdiet är dålig, man mister bla ork, humöret lär svänga, lågt blodsocker.

Absolut, jag förespråkar inte någon konstig diet likt Atkinsdieten.
Jag säger bara att pasta har för hög andel kolhydrater i relation till fett och protein, inte att man ska utesluta kolhydrater helt.

Citat:

Men på vilket sätt skulle en sådan viktnedgång vara bättre än säg lite mer kolhydrat och mindre mängd protein men fortfarande samma kcal mängd? Du får mer synliga muskler...

Det är inte bara synliga muskler man får mer av utan muskler öht.
Dels finns ju den estetiska aspekten, det är snyggare med mer muskler (på oss män då framförallt), men man får ju även positiva effekter av muskler såsom större möjlighet till förbränning och slipper negativa effekter som fettceller har såsom möjlig hormonimbalans och annat.

Citat:

Pasta, ris, potatis är bara några av många kolhydratkällor. Att dem skulle vara onyttiga är bara dumt att säga. Förädlade eller inte, de är bra kolhydratkällor.

Varför skulle de vara bra? De ger bara kolhydrater och nästan inget utöver det.
De allra flesta intar för mycket kolhydrater, så de flesta bör skära ner på pasta, ris, potatis, bröd etc.

Citat:

Ska vi bara äta smör? Dricka olja? Mjölk?

Smör och mjölk tycker jag att man ska undvika, dricka olja kan vara nyttigt om det är exempelvis lin- eller olivolja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det finns en risk att man får i sig för lite fibrer, inte för mycket, om man äter mycket pasta.

Visade bara att fiberhysterin har sina baksidor...

Citat:

Nej, jag menar att de skriver ut det för att det finns vitaminer där i, men det är oerhört lite.
Nej, livsmedelsverkets databas har inte helt andra siffror än vad jag skrev.
Min källa är nämligen livsmedelsverket. (Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1), för kokta makaroner.

Ok. Själv så kollar jag på den här sidan http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=85... och på baksidan av mitt paket. Så ditt snack om att jag bara hittar på är bullshit.

Citat:

Ibland äter jag ett mål om dagen, ibland två.
Vad är din poäng?

Trevligt.
Det jag menar är att en normal person som äter flera gånger om dagen kanske äter olika kolhydratrika livsmedel som innehåller fibrer. Och då behöver man knappast äta fibrer vid samma mål man äter pasta.

Citat:

Olivolja på grönsakerna är en suverän källa till bra fett.

Ok. Men du har fortfarande inte förklarat vad du menar med "nyttig" mat.

Citat:

Du MÅSTE skämta.
Man är fertil (främst då kvinnor, men i praktiken även män) en bråkdel av sin livstid om man lever länge, långa liv ger inte någon speciellt stor påverkan på populationsstorleken. Så hur har du tänkt?

Att om pasta nu hade varit så onyttigt skulle alla italienare och kines ha varit död nu. Men så är ju inte fallet.

Citat:

Dels finns ju den estetiska aspekten, det är snyggare med mer muskler (på oss män då framförallt), men man får ju även positiva effekter av muskler såsom större möjlighet till förbränning och slipper negativa effekter som fettceller har såsom möjlig hormonimbalans och annat.

Man får inte mer muskler av att sluta äta kolhydrater, snarare tvärt om.....

Citat:

De allra flesta intar för mycket kolhydrater, så de flesta bör skära ner på pasta, ris, potatis, bröd etc.

Men nu pratar inte vi om dom som äter för mycket, utan om dom som äter normalt.
Dom som äter för mycket fett ska ju självklart äta mindre fett, men inte gör det fett onyttigt? Samma sak gäller protein. T.o.m vatten är inte bra att dricka för mycket av. Tala om för oss nu Haricots om detta gör vatten onyttigt för att vissa dricker för mycket av det.

Citat:

Smör och mjölk tycker jag att man ska undvika, dricka olja kan vara nyttigt om det är exempelvis lin- eller olivolja.

Och hur mycket fibrer är det i olja då? Men du kan ju ta och leva på bara ollivolja i ett års så ska vi se hur bra du mår....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visade bara att fiberhysterin har sina baksidor...

Ja, men de flesta skulle sänka sin risk för koloncancer (en av de vanligaste cancerformerna, och en otrevlig sådan) om de åt MER fibrer.

Citat:

Det jag menar är att en normal person som äter flera gånger om dagen kanske äter olika kolhydratrika livsmedel som innehåller fibrer. Och då behöver man knappast äta fibrer vid samma mål man äter pasta.

Återigen, hur ska det gå till i praktiken?
Hur många av dem som äter pasta till ett mål äter bara seleri de övriga målen?
Pasta är dåligt för att det inte innehåller nog med fibrer, fett, protein, vitaminer, mineraler. Du kan inte komma undan från det genom att säga att man kanske skulle kunna äta abnormalt mycket av dessa de övriga målen.

Citat:

Ok. Men du har fortfarande inte förklarat vad du menar med "nyttig" mat.

När jag talar om nyttigt genrellt så menar jag att de allra flesta skulle gynnas av något.
De allra flesta skulle gynnas av att äta mindre pasta, ris, bröd, potatis, etc.
Det ger inget utöver kolhydrater vilket de allra flesta ändå får för mycket av för en optimal diet.

Citat:

Att om pasta nu hade varit så onyttigt skulle alla italienare och kines ha varit död nu. Men så är ju inte fallet.

Du kan inte ha förstått vad jag skrev.

Citat:

Man får inte mer muskler av att sluta äta kolhydrater, snarare tvärt om.....

Vem har sagt något om att sluta äta kolhydrater?

Citat:

Men nu pratar inte vi om dom som äter för mycket, utan om dom som äter normalt.

Normalt som i de allra flesta? De allra flesta intar för mycket kolhydrater.

Citat:

Tala om för oss nu Haricots om detta gör vatten onyttigt för att vissa dricker för mycket av det.

Ser dina resonemang rimliga ut när du skriver dem för dig själv? Jag beklagar isåfall.

Citat:

Och hur mycket fibrer är det i olja då? Men du kan ju ta och leva på bara ollivolja i ett års så ska vi se hur bra du mår....

Det är inga fibrer i olja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Återigen. Du har verkligen fastnat stenhårt i pastan, äter du enbart pasta eller vad är det frågan om. Ditt påstående är sant och jag har sagt det 2 gånger nu, men bara om man äter ENBART pasta och INGEN annan föda. Man kan faktiskt kombinera pasta med diverse saker och vips uppnå en fiberrik måltid.

Du MÅSTE skämta.

Inte matkorrelerat men livslängden påverkar population utan tvekan, den totala mängden människor men inte ökning av förökningen.

Tänk dig två länder med varsin grupp på 10 pers och alla har en avkomma som kommer kunna reproducera, förökningen är 1 per år. I ena landet lever man längre, om ena landet lever 1 år extra finns det alltså 10 fler i det landet än det andra. Populationen är större...

Japp, väldigt många tänker fel när det gäller fibrer.
"Fiberrikt" bröd är exempelvis inte en speciellt bra källa för fibrer då det ändå innehåller väldigt mycket kolhydrater (som vi kan ta upp) i relation till fibrer.
Grönsaker med lite stärkelse (typ selleri) är mer lämpligt om man vill öka fiberintaget.

Men varför i hela friden är du så rädd för kolhydrater, äter du ingen pasta,ris,potatis,bröd, former av mjöl eller är det bara böner? Jag förstår inte hur du ska få i dig den mängd energi genom det du pratar om.

Vad menar du med "nej"? Är fibrer inte nyttigt? Huh?

Läs igen, jag har en fråga där. För mycket fibrer, för mycket fokus på fibrer leder till överkonsumtion. Vilket inte är bra. Jag prata inte om nyttigt

Absolut, jag förespråkar inte någon konstig diet likt Atkinsdieten.
Jag säger bara att pasta har för hög andel kolhydrater i relation till fett och protein, inte att man ska utesluta kolhydrater helt.

Alltså, meningen med pasta är att det ska ha hög andel kolhydrater, inte ha en super bra balans mellan alla nutrienter. Pasta är en kolhydratKÄLLA, blanda inte ihop allt nu.

Du verkar ju enbart söka produkter med balans mellan nutrienterna. Varför är detta enligt dig den enda formen av nyttigt? Varför skulle det inte vara nyttigt att hitta en bra kolhydratkälla (bröd) med en bra proteinkälla (kött) och någon bra fettkälla (ja vad du nu vill laga/äta det med, blanda in olja i det om du så vill) varför skulle inte detta vara nyttigt? Nu förutsätter jag att man blandar i andra ingridienser i denna blandning för att täcka näringsbehovet.

Vad är det där för dumt påstående. Man kan inte bygga muskler på en viktnedgång med den dieten, eller någon annan underskottsdiet. Den dieten vi pratar om MINIMERAR bara muskelförlusten vid underskott och lär knappast bygga, speciellt utan träning.

Är du allvarlig? Vad annars ska en kolhydratkälla ge??? Man kompletterar ofta ris pasta potatis bröd med något, förhoppningsvis fett eller protein eller båda...

Undvika det där, gah visst... Jag gav som exempel att man enbart ska dricka äta de där, var bara ett skämt. Men att undvika mjölk? Enligt dig så borde det vara ett av det mest optimala att dricka.

Haha måste bara säga att du har en väldigt skum syn på maten. Jag tror jag förstår dig, men du utrycker dig fel.

Svarar under varje punkt i citatet.

Permalänk
Avstängd

Jag orkar inte.

Haricots: Du verkar tro att vi anser att man bara ska äta pasta, vilket är helt fel. Självklart ska man äta balanserat av allt, ÄVEN kolhydrater. Pasta är en bra kolhydratsKÄLLA, inget annat. Ingen bra proteinkälla eller fettkälla utan kolhydratskälla. Ska vi ta det igen för säkerhets skull? PASTA = KOLHYDRATSKÄLLA!

Står bakom poppens på varje punkt. Han förstår det där med KOLHYDRATSKÄLLA.

EDIT: Om du är så sugen på fibrer så finns det ju för fan fullkornspasta nu ju. Så ditt gnäll om fibrer är off.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag orkar inte.

Haricots: Du verkar tro att vi anser att man bara ska äta pasta, vilket är helt fel. Självklart ska man äta balanserat av allt, ÄVEN kolhydrater. Pasta är en bra kolhydratsKÄLLA, inget annat. Ingen bra proteinkälla eller fettkälla utan kolhydratskälla. Ska vi ta det igen för säkerhets skull? PASTA = KOLHYDRATSKÄLLA!

Står bakom poppens på varje punkt. Han förstår det där med KOLHYDRATSKÄLLA.

EDIT: Om du är så sugen på fibrer så finns det ju för fan fullkornspasta nu ju. Så ditt gnäll om fibrer är off.

Saken är det att han vill få i sig fibrer från en matkälla som är väl balanserad av någon anledning. Det får absolut inte vara fiberrikt bröd som han sa längre upp då det innehåller för mycket kolhydrater i förhållande till fibrer... Vilket är ett resonemang jag verkligen inte fattar om man i övrigt täckt upp behovet av den nu överhypade fibern.

Haricot:

"Återigen, hur ska det gå till i praktiken?
Hur många av dem som äter pasta till ett mål äter bara seleri de övriga målen?
Pasta är dåligt för att det inte innehåller nog med fibrer, fett, protein, vitaminer, mineraler. Du kan inte komma undan från det genom att säga att man kanske skulle kunna äta abnormalt mycket av dessa de övriga målen."

Varför kan man inte komma undan med det? Man fyller ju upp näringsbehovet, och sen att använda ordet ABNORMALT är ju helt fel, vet du vad det ens betyder. Du behöver knappast äta abnormalt mycket de övriga målen för att täcka in RDI av allt OM man nu ENBART äter pasta, vilket du verkar förutsätta....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Saken är det att han vill få i sig fibrer från en matkälla som är väl balanserad av någon anledning. Det får absolut inte vara fiberrikt bröd som han sa längre upp då det innehåller för mycket kolhydrater i förhållande till fibrer... Vilket är ett resonemang jag verkligen inte fattar om man i övrigt täckt upp behovet av den nu överhypade fibern.

Jag förstår inte heller hans resonemang, tror faktiskt ingen gör det (undra om han ens själv gör det?).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Återigen. Du har verkligen fastnat stenhårt i pastan, äter du enbart pasta eller vad är det frågan om. Ditt påstående är sant och jag har sagt det 2 gånger nu, men bara om man äter ENBART pasta och INGEN annan föda. Man kan faktiskt kombinera pasta med diverse saker och vips uppnå en fiberrik måltid.

Jag har inte fastnat stenhårt för pasta, jag säger samma sak om ris, potatis och bröd.

Ja, man kan kombinera pasta med annat för att kompensera för den bedrövliga näringskälla som pasta faktiskt är. Men det hade varit bättre (och mer realistiskt) att inta en kolhydratkälla som redan är nyttig från början istället för att kompensera. Grönsaker med låg andel stärkelse är en sådan bra källa. Det innehåller en massa fibrer, vitaminer, andra spårämnen etc.

Citat:

Inte matkorrelerat men livslängden påverkar population utan tvekan, den totala mängden människor men inte ökning av förökningen.

Tänk dig två länder med varsin grupp på 10 pers och alla har en avkomma som kommer kunna reproducera, förökningen är 1 per år. I ena landet lever man längre, om ena landet lever 1 år extra finns det alltså 10 fler i det landet än det andra. Populationen är större...

Hur var det relevant för diskussionen? Asiater är inte många för att de blir gamla, de är många för att det är en stor världsdel där många föds.

Citat:

Men varför i hela friden är du så rädd för kolhydrater, äter du ingen pasta,ris,potatis,bröd, former av mjöl eller är det bara böner? Jag förstår inte hur du ska få i dig den mängd energi genom det du pratar om.

Jag är inte rädd för kolhydrater! Jag skriver bara att de flesta får sin energi i för stor andel kolhydrater. Pasta, potatis, bröd, ris etc är boven bakom detta.
Bönor har förövrigt ofta rätt mycket kolhydrater. Men de är ofta närmare den andel fett och proteiner som bör följa med dessa kolhydrater.

Citat:

Alltså, meningen med pasta är att det ska ha hög andel kolhydrater, inte ha en super bra balans mellan alla nutrienter. Pasta är en kolhydratKÄLLA, blanda inte ihop allt nu.

Ja, en kolhydratkälla som bara har det folk behöver mindre av och inget annat.
Det är onyttigt för nästan alla, nästan alla skulle må bättre och leva längre om de åt mindre pasta.

Citat:

Du verkar ju enbart söka produkter med balans mellan nutrienterna. Varför är detta enligt dig den enda formen av nyttigt? Varför skulle det inte vara nyttigt att hitta en bra kolhydratkälla (bröd) med en bra proteinkälla (kött) och någon bra fettkälla (ja vad du nu vill laga/äta det med, blanda in olja i det om du så vill) varför skulle inte detta vara nyttigt? Nu förutsätter jag att man blandar i andra ingridienser i denna blandning för att täcka näringsbehovet.

För att kolhydrater redan finns i så mycket annat som är nyttigt. (många grönsaker, bönor, etc)
Man behöver inte en källa med enbart kolhydrater.

Samma argument som ni använder kan användas på godis, skillnaden mellan pasta och godis ligger egentligen bara i att kolhydraterna i godis ligger i kortare peptidkedjor så det kommer ut i blodet lite snabbare.

Citat:

Är du allvarlig? Vad annars ska en kolhydratkälla ge??? Man kompletterar ofta ris pasta potatis bröd med något, förhoppningsvis fett eller protein eller båda...

Jag är absolut allvarlig. Man har inte en kolhydratkälla, en proteinkälla, en B6-vitaminkälla, en A-vitaminkälla, etc... Man äter saker som innehåller många av dessa saker.
Pasta däremot innehåller bara något som de flesta behöver äta mindre av, det är för de allra flesta direkt onyttigt att äta pasta istället för annat (som bönor)

Citat:

Undvika det där, gah visst... Jag gav som exempel att man enbart ska dricka äta de där, var bara ett skämt. Men att undvika mjölk? Enligt dig så borde det vara ett av det mest optimala att dricka.

Varför skulle mjölk vara optimalt enligt mig?

Citat:

Svarar under varje punkt i citatet.

Det hade hjälpt om du lärde dig hur man använder BB-kod så att dina citat inte är helt förstörda. Nu var jag tvungen att använda flera flikar och klippa och klistra.

Citat:

Varför kan man inte komma undan med det? Man fyller ju upp näringsbehovet

Man fyller upp en del av näringsbehovet med något som är så näringslöst utöver kolhydraterna att det blir svårt att uppfylla resten av näringsbehovet utan att inta för mycket kolhydrater.
Vad är det ni har tänkt som övriga källor som innehåller allt detta som pasta inte innehåller (dvs allt utom kolhydrater) men inga kolhydrater?
Med abnormalt var jag ute efter något som är skiljt från det som kan kallas normalt, visst, kanske inte helt rätt ord. Du har skrivit många fel som jag inte anmärkt på (stavfel, särskrivningar, etc), så du är inte rätt person att uttala dig om det nu inte var helt rätt ord.

Citat:

Jag förstår inte heller hans resonemang, tror faktiskt ingen gör det (undra om han ens själv gör det?).

Skojar du?! Är det första gången du hör någon påstå att vi äter för mycket pasta, ris, potatis, bröd etc?
Kan du inte tänka dig att det är du som inte läst något?

Här har du exempelvis Harvard Medical Schools (du vet nog vilka de är) matpyramid:

Var är pasta, potatis, bröd, ris? Uppe i ett litet hörn. Vad står det brevid det? Ät lite av det. Tidigare utgjorde det i regel basen, nu inser de flesta att det är fel. De flesta äter för mycket pasta.
Många äter pasta, ris, etc som någon bas som mättar (mycket av det). Det är inte nyttigt. Det är bra om man vill gå upp i vikt (exempelvis för att bygga muskler), men det är inte nyttigt för andra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Samma argument som ni använder kan användas på godis, skillnaden mellan pasta och godis ligger egentligen bara i att kolhydraterna i godis ligger i kortare peptidkedjor så det kommer ut i blodet lite snabbare.

Jämför du godis och pasta. Jaja, det är mer skillnad i godis och pasta än snabba kolhydrater.... Bl.a så innehåller godis mycket socker (sackaros) som kan ge diabetes, karies och beroende för socker. Så nej, du kan inte jämföra pasta och godis så enkelt.

Citat:

Skojar du?! Är det första gången du hör någon påstå att vi äter för mycket pasta, ris, potatis, bröd etc?
Kan du inte tänka dig att det är du som inte läst något?

Lilla vännen, jag och poppen pratar FORTFRANDE inte om dessa som äter för mycket utan om de som har koll på vad det äter. Äter man normalt, dvs vad kroppen behöver altenativt ett litet underskott/överskott för en viktförändring så är pasta en nyttig kolhydratkälla då den innehåller mycket energi som varar längre. Är det så svårt att förstå?

Om man äter för mycket av någonting så har man ingen kontroll på sin kropp. Och utan det så är det svårt att gå ner i vikt.

Citat:

Här har du exempelvis Harvard Medical Schools (du vet nog vilka de är) matpyramid:
http://www.ehva.org/newsletter/html/30_files/color_pyramid2.g...

Var är pasta, potatis, bröd, ris? Uppe i ett litet hörn. Vad står det brevid det? Ät lite av det. Tidigare utgjorde det i regel basen, nu inser de flesta att det är fel. De flesta äter för mycket pasta.
Många äter pasta, ris, etc som någon bas som mättar (mycket av det). Det är inte nyttigt. Det är bra om man vill gå upp i vikt (exempelvis för att bygga muskler), men det är inte nyttigt för andra.

Ja och vad står det längst ner? Daglig motion och viktkontroll. Det är alltså det viktigaste för att få en sund livsstil. Och när man sedan har lärt sig att motionera och hur mycket energi man ska stoppa i sig så är pasta och andra kolhydratsKÄLLOR inga problem (det skrev du själv).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jämför du godis och pasta. Jaja, det är mer skillnad i godis och pasta än snabba kolhydrater.... Bl.a så innehåller godis mycket socker (sackaros) som kan ge diabetes, karies och beroende för socker. Så nej, du kan inte jämföra pasta och godis så enkelt.

Va?
Sackaros är den enkla kolhydrat jag syftade på.

Den enda skillnaden mellan kolhydraterna i pasta och godis utöver längden av polysackarid är att det i godis innehåller högre andel fruktos, dvs fruktsocker.
Annars är det samma sak.
Beroendet kan uppstå med pasta, diabetes likaså. Pasta är bättre för tänderna då bakterier har svårt att bryta ner det innan magens enzymer brutit ner det till enklare sackarider.

Citat:

Lilla vännen, jag och poppen pratar FORTFRANDE inte om dessa som äter för mycket utan om de som har koll på vad det äter.

Jag talar om nästan alla. Säkert inklusive dig och poppen.

Citat:

Äter man normalt, dvs vad kroppen behöver altenativt ett litet underskott/överskott för en viktförändring så är pasta en nyttig kolhydratkälla då den innehåller mycket energi som varar längre. Är det så svårt att förstå?

Så... äter man rätt så äter man rätt. Det var vad du precis skrev.
Självklart så äter man rätt om man äter vad kroppen behöver. Det gäller allt.
Det gäller mättade fettsyror också.
Är mättade fettsyror nyttiga?

Citat:

Ja och vad står det längst ner? Daglig motion och viktkontroll. Det är alltså det viktigaste för att få en sund livsstil. Och när man sedan har lärt sig att motionera och hur mycket energi man ska stoppa i sig så är pasta och andra kolhydratsKÄLLOR inga problem (det skrev du själv).

Japp, det står längst ner. Mycket riktigt. Bra jobbat.
Vill du att jag ska uppmärksamma att du lyckades läsa något trots att det fanns en massa "förvirrande" färger eller vad är du ute efter? För du kan ju inte mena att jag skrivit att motion inte är nödvändigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Va?
Sackaros är den enkla kolhydrat jag syftade på.

Den enda skillnaden mellan kolhydraterna i pasta och godis utöver längden av polysackarid är att det i godis innehåller högre andel fruktos, dvs fruktsocker.
Annars är det samma sak.
Beroendet kan uppstå med pasta, diabetes likaså. Pasta är bättre för tänderna då bakterier har svårt att bryta ner det innan magens enzymer brutit ner det till enklare sackarider.

Sist jag kollade så innehöll godis en massa sackaros. Men, men.

Citat:

Jag talar om nästan alla. Säkert inklusive dig och poppen

Du menar att nästan alla äter för mycket kolhydrater? Källa på det tack!

Citat:

Så... äter man rätt så äter man rätt. Det var vad du precis skrev.
Självklart så äter man rätt om man äter vad kroppen behöver. Det gäller allt.
Det gäller mättade fettsyror också.
Är mättade fettsyror nyttiga?

Inget fel på mättade fettsyror så länge man inte äter för mycket av dem.

Citat:

Japp, det står längst ner. Mycket riktigt. Bra jobbat.
Vill du att jag ska uppmärksamma att du lyckades läsa något trots att det fanns en massa "förvirrande" färger eller vad är du ute efter? För du kan ju inte mena att jag skrivit att motion inte är nödvändigt?

Du skrev att pasta är bara för tränanade individer, och att det inte är bra för de flesta. Jag uppfattar det som att du menar att de flesta inte tränar. Och det är där den stora boven kommer in om du nu har rätt (vilket jag tvivlar ganska starkt på då du har uttalat dig ganska konstigt om många saker).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sist jag kollade så innehöll godis en massa sackaros. Men, men.

VA?!
Det var ju sackaros jag skrev om när jag skrev om kolhydrater i godis.
Du är onekligen förvirrad.

Citat:

Du menar att nästan alla äter för mycket kolhydrater? Källa på det tack!

Jag har redan visat studier som antytt att mindre kolhydrater än vad folk annars äter har många positiva effekter. Det finns många andra liknande studier.
Om du lyckas hitta någon data på hur mycket kolhydrater vi i genomsnitt äter så vore jag intresserad av att se det, för jag lyckas inte hitta någon sådan data.

Citat:

Inget fel på mättade fettsyror så länge man inte äter för mycket av dem.

Så du tycker inte att det är rätt att skriva att omättade fettsyror är onyttiga då de allra flesta äter för mycket av dem?

Citat:

Du skrev att pasta är bara för tränanade individer, och att det inte är bra för de flesta. Jag uppfattar det som att du menar att de flesta inte tränar. Och det är där den stora boven kommer in om du nu har rätt (vilket jag tvivlar ganska starkt på då du har uttalat dig ganska konstigt om många saker).

Nej, jag skrev att det är ett lätt sätt att gå upp i vikt.

Men visst, andelen kolhydrater man intar bör öka lite om man tränar hårt oavsett om man vill gå upp i vikt eller inte. Men inte så absurt mycket.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen leder ingen vart känner jag så jag orkar inte diskutera detta längre, så i forfit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den här diskussionen leder ingen vart känner jag så jag orkar inte diskutera detta längre, så i forfit.

Samma här. Orkar inte mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara en sista input angående den fina bilden du hitta från harvard. Kolla noga en gång till på den, leta upp ordet grain... Ska man följa den pyramiden kommer man garanterat överskrida 50-60% gränsen som slv satt upp som rekomendation för kolhydrater. Men sen kan man självklart föra en jävla lång diskussion om ration mellan nutrienterna...

Sen att vi äter allt för mycket kolhydrater, varför skära ner på pasta, ris bröd osv när vi kan skära ner på allt ruttet godis, chips glass osv? det är där problemet ligger.

Gah kan inte hålla mig borta från tråden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bara en sista input angående den fina bilden du hitta från harvard. Kolla noga en gång till på den, leta upp ordet grain... Ska man följa den pyramiden kommer man garanterat överskrida 50-60% gränsen som slv satt upp som rekomendation för kolhydrater. Men sen kan man självklart föra en jävla lång diskussion om ration mellan nutrienterna...

Du menar rutan "Whole Grain Foods"?
Vad är det du tänkte om den?

Jag tycker själv att den rutan är lite konstig då den inte beskriver vilka säd de syftar på. Skillnaden mellan exempelvis majs och ris är ju enorm.
Men när det kommer till fullkorn så är det ju inte helt lätt att veta hur mycket kolhydrater (eller annat) man faktiskt får i sig, man får nämligen inte i sig allt som finns där i (vilket innehållsdeklarationer antar) då stora delar kan gå igenom magen utan att brytas ned.

Citat:

Sen att vi äter allt för mycket kolhydrater, varför skära ner på pasta, ris bröd osv när vi kan skära ner på allt ruttet godis, chips glass osv? det är där problemet ligger.

Äter man godis är det ju mer aktuellt att skära ner på det istället för pasta, absolut. Men ingen i tråden har väll sagt att godis är supernyttigt än tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar rutan "Whole Grain Foods"?
Vad är det du tänkte om den?

Jag tycker själv att den rutan är lite konstig då den inte beskriver vilka säd de syftar på. Skillnaden mellan exempelvis majs och ris är ju enorm.
Men när det kommer till fullkorn så är det ju inte helt lätt att veta hur mycket kolhydrater (eller annat) man faktiskt får i sig, man får nämligen inte i sig allt som finns där i (vilket innehållsdeklarationer antar) då stora delar kan gå igenom magen utan att brytas ned.

Äter man godis är det ju mer aktuellt att skära ner på det istället för pasta, absolut. Men ingen i tråden har väll sagt att godis är supernyttigt än tror jag.

Jopp det var den rutan. Den är ju till stor del kolhydrat, ville bara framhäva att den tillför en stor del kolhydrater till den där pyramiden. Nu tror jag inte dem menar popcornprodukter utan syftar till vetemjöl, havregryn > bröd, ris bla.

Angående det med godiset. Ingen har sagt att godis är nyttigt det vet jag, men du har sagt att folk äter för mycket kolhydrater. Var du fått det ifrån vet jag inte. När du talar om överkonsumtion av kolhydrater så tänker jag direkt på godis, glass chips osv.

Det jag har svårt att förstå bara är, säg att man har fyllt det dagliga näringsbehovet och SKA äta en sista gång för att nå +-0 kaloribalans. Vad spelar det för roll om man väljer en brödskiva eller bönor i samma mängd energi? Detta för en normal icke tränande svensson.

Det är väl detta sista du pratat om antar jag? Du menar att man ska ta bönan? Bara nyfiken nu till varför.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad spelar det för roll om man väljer en brödskiva eller bönor i samma mängd energi? Detta för en normal icke tränande svensson.

Det är väl detta sista du pratat om antar jag? Du menar att man ska ta bönan? Bara nyfiken nu till varför.

Om vi tar kidneybönor som ett exempel så är det oerhört rikt på antioxidanter, det innehåller många mineraler. Tyvärr rätt mycket järn vilket inte är lämpligt för män eller postmenstruella kvinnor i allt för stora doser.
Fettet är nästan uteslutande fleromättat. Proteinhalten är rätt hög i relation till kolhydraterna.
Mycket fibrer också.

Vad det spelar för roll? Tja... man minskar risken för hjärtsjukdomar (fettet och antioxidanterna), koloncancer (fibrer), diabetes (de låga halterna av kolhydrater), prostatacancer (sojabönor) och cancer överlag (antioxidanterna, även om det är lite omtvistat)
Kanske kan även protein och fett istället för kolhydrater skydda mot cancer då tumörer nästan uteslutande metaboliserar glukos (och inte fettsyror eller aminosyror), men det resonemanget vet jag inte om jag köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med det menar jag mer mättnadskänsla per energi, vilket är vettigt för de som vill gå ner i vikt eller hålla sig på sin nuvarande vikt.
Orsaken är naturligtvis att man inte kan ta upp energin som finns i fibrerna.

IBS?

Spelar la egentligen ingen roll hur mätt man är? Vid själva ätandet blir man ju lika mätt oavsett vad man äter, dvs äter fiber bröd äter jag lika många mackor som om jag äter ljust. Så länge man inte äter fler kcal per dag när man äter pasta osv spelar det ju inte så stor roll

Och ja, enligt läkaren hade jag troligtvis IBS.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar la egentligen ingen roll hur mätt man är? Vid själva ätandet blir man ju lika mätt oavsett vad man äter, dvs äter fiber bröd äter jag lika många mackor som om jag äter ljust. Så länge man inte äter fler kcal per dag när man äter pasta osv spelar det ju inte så stor roll

Och ja, enligt läkaren hade jag troligtvis IBS.

Du tänker fel här.

Att bli mätt är inte det viktiga, det viktiga är hur länga du kommer vara mätt, och där kommer vissa produkter se till att du är mätt under en längre tid (tex fett/fet mat). Rätt säker på den här mättnadskänslan Haricots syftar på och inte den initiala mättnadskänslan som alla matprodukter ger (vilket är den du syftar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du tänker fel här.

Att bli mätt är inte det viktiga, det viktiga är hur länga du kommer vara mätt, och där kommer vissa produkter se till att du är mätt under en längre tid (tex fett/fet mat). Rätt säker på den här mättnadskänslan Haricots syftar på och inte den initiala mättnadskänslan som alla matprodukter ger (vilket är den du syftar på.

Varför gör det skillnad hur länge jag är mätt? Förbrännar jag mer om jag har mättnadskänsla eller? Sist jag kollade var det inte så. För övrigt är jag mätt max 1 timme oavsett hur mycket jag äter (och oberoende av ifall det är vitt bröd eller bröd med massa kostfiber).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför gör det skillnad hur länge jag är mätt? Förbrännar jag mer om jag har mättnadskänsla eller? Sist jag kollade var det inte så. För övrigt är jag mätt max 1 timme oavsett hur mycket jag äter (och oberoende av ifall det är vitt bröd eller bröd med massa kostfiber).

Allt går ju inte bara ut på förbränning!

Ät du en fet pizza så får vi se hur mycket mättare du är än om du bulkar upp med samma massa av något som innehåller mycket mindre fett. Det är en enkel process helt enkelt, mättnad kommer från att magsäcken töjs ut och sänder signaler som säger åt oss att vi inte ska/kan äta mer. Så du kommer bli mätt på bulk (dvs massa) men beroende på vad du stoppat i dig kommer du vara mätt olika länge pga olika nedbrytningsprocesser för olika ämnen. Du kanske inte förstår varför det är viktigt, men majoriteten av människor, däribland jag, vill vara mätta under längre tider så man slipper gå runt med hungerkänsla mellan måltiderna. Med hungerskänsla kommer koncentrationssvårigheter och diverse andra roligheter som man inte vill ha vilket återkoplas till det första jag skrev i det här inlägget:

Allt går inte ut på förbränning.

Btw, hur exakt kollade du sist om du förbrände mer eller mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Allt går ju inte bara ut på förbränning!

Ät du en fet pizza så får vi se hur mycket mättare du är än om du bulkar upp med samma massa av något som innehåller mycket mindre fett. Det är en enkel process helt enkelt, mättnad kommer från att magsäcken töjs ut och sänder signaler som säger åt oss att vi inte ska/kan äta mer. Så du kommer bli mätt på bulk (dvs massa) men beroende på vad du stoppat i dig kommer du vara mätt olika länge pga olika nedbrytningsprocesser för olika ämnen. Du kanske inte förstår varför det är viktigt, men majoriteten av människor, däribland jag, vill vara mätta under längre tider så man slipper gå runt med hungerkänsla mellan måltiderna. Med hungerskänsla kommer koncentrationssvårigheter och diverse andra roligheter som man inte vill ha vilket återkoplas till det första jag skrev i det här inlägget:

Allt går inte ut på förbränning.

Btw, hur exakt kollade du sist om du förbrände mer eller mindre?

Jag läste på nätet men har inte hittat några studier som stödjer att mättnadskänslan i sig gör att du förbränner mer, därför går det inte att hävda.

Men det går ju inte att hålla sig mätt längre än någon timme oavsett vad man äter, om man inte totalt överäter vid måltiden (sist det hände var när jag käkade 40-45 bitar sushi + lite nudlar och sådant). Vet inte hur alla andra gör men jag äter frukost, lunch, middag, + mellanmål ifall jag är i träningsperioder. Sen om jag blir hungrig 1.5 timme efter lunchen, who cares?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag läste på nätet men har inte hittat några studier som stödjer att mättnadskänslan i sig gör att du förbränner mer, därför går det inte att hävda.

När har jag hävdat att du förbränner mer?

Och hur mätte du din förbränning?