Vilket programmings språk lär man sig i kuserna programmering A, B, C

Permalänk

Vilket programmings språk lär man sig i kuserna programmering A, B, C

Som rubrik lyder. Vilket programmeringsspråk lär man sig i kuserna programmering A, B, C? Är det webbdesign eller är det objektorienterad programmering? Jag satt innan och kollade på min poängplan nyss och jag blev lite förvånad att jag inte ens visste vilket språk man lärde sig. Det är därför jag frågar er.

Permalänk
Medlem

Är nog lite olika men vi lärde oss c++. Objektorientering började vi så smått med i b kursen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Glömsk

Beror på skola och lärare. Efter att ha hängt i Programmeringsforumet här väldigt länge så skulle jag gissa på att det handlar om C++, Java eller Visual Basic.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Det varierar nog som sagt från skola till skola, jag tror till exempel att det är vanligt med till exempel visual basic.

Permalänk

Gött att vi har C++ :). Rankko vad gör man i C kursen då? Jag tar en gissning på fördjupning i C++.

Edit: det bästa är nog att fråga min lärare imorgon vilket språk vi kommer att lära oss. För övrigt så går jag John Bauer. Vet ni vad de lär ut för programmeringsspråk, eller får man välja?

Permalänk
Avstängd

På vår skola är det java. Hatade skiten så hoppade av Programmering B och C.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Varierar jag hade C# i programmering A B sen bytte jag linje och då var det C som gällde.

Permalänk
Medlem

På min skola var det vb.net i programmering A(ändrades senare till java.net)

Sen specificerade det i B/C-kurserna. T.ex. Programmering B C++, Programmering C Java.net.

Nu vet ni hur det gjordes på min skola :>

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
På min skola var det vb.net i programmering A(ändrades senare till java.net)

Sen specificerade det i B/C-kurserna. T.ex. Programmering B C++, Programmering C Java.net.

Nu vet ni hur det gjordes på min skola :>

Det låter ju redigt skoj :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Gött att vi har C++ :). Rankko vad gör man i C kursen då? Jag tar en gissning på fördjupning i C++.

Edit: det bästa är nog att fråga min lärare imorgon vilket språk vi kommer att lära oss. För övrigt så går jag John Bauer. Vet ni vad de lär ut för programmeringsspråk, eller får man välja?

INGEN gymnasiekurs har någon som helst fördjupning i något språk. Det är programmering som skall läras ut, inte ett visst språk. Och man kan klara A-C med alla objektorienterade språk. Vi har C# medans dom som går tvåan har Java. John Bauer, Halmstad.

Permalänk

En sjuk sak jag måste säga bara, jag har läst Programmering C++ (C), men jag har inte läst Programmering C++ (A) eller (B).

Och det är som dom andra säger, språken varierar, det finns flera olika.

Visa signatur

Citera gärna om jag borde se vad ni skrivit så hittar jag lätt tillbaka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
INGEN gymnasiekurs har någon som helst fördjupning i något språk. Det är programmering som skall läras ut, inte ett visst språk. Och man kan klara A-C med alla objektorienterade språk. Vi har C# medans dom som går tvåan har Java. John Bauer, Halmstad.

Det är sant det du skriver. Det ska ur ett perspektiv inte spela någon roll vilket språk man använder. Men ur ett annat perspektiv spelar det en betydande roll för hur många elever man som lärare "får med sig". Det är faktiskt en inte helt lätt fråga vilket språk man ska som verktyg i kurserna. Det finns, tyvärr, inget språk som är tillräckligt enkelt för att en introduktion ska bli smidig även för de som inte har ett brinnande intresse. Och som lärare har man en viss press på sig att på ett eller annat sätt "se till" att så många elever som möjligt blir godkända... oavsett om de förtjänar det eller inte.

Många lärare väljer det språk som de själva kan bäst, vilket ju är positivt då man som elev såklart gärna ser att läraren vet vad den pratar om. Men det språk som läraren trivs med behöver inte nödvändigtvis rimma väl med vad som är det bästa instrumentet i undervisning. Jag har funderat en hel del över just det här själv... och den enda slutsatsen jag kunnat dra är att alla språk suger, på ett eller annat sätt. Vissa suger dock lite mindre än andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
och den enda slutsatsen jag kunnat dra är att alla språk suger, på ett eller annat sätt.

Drog du den slutsatsen ur texten ovan? Inte för att jag påstår att något språk är helt idealt, men att något inte är alldeles lätt att lära sig om man inte är intresserad tycker jag är ett rätt svagt argument. Nämn något någorlunda komplext som uppfyller det kravet.

Permalänk
Medlem

Jag gick Programmering A och B på Komvux förra året, vi använde VB6 och jag fick MVG i båda kurserna genom att skriva in färdig kod i editorn från stenciler jag fick av läraren, jag har troligtvis lärt mig mer om programmering de 4-5 timmarna jag suttit med Python idag än vad jag lärde mig från de kurserna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

C++, C++, Java

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Drog du den slutsatsen ur texten ovan?

Nej, det är något jag funderat på över en längre tid. "Suger" var ett kraftord som inte är helt rättvist, men icke desto mindre har jag svårt att hitta ett idealiskt undervisningsspråk i dagens (ändå digra) utbud.

Citat:

Inte för att jag påstår att något språk är helt idealt, men att något inte är alldeles lätt att lära sig om man inte är intresserad tycker jag är ett rätt svagt argument. Nämn något någorlunda komplext som uppfyller det kravet.

Jag kan inte påstå att G-kraven för någon gymnasiekurs ens är i närheten av att vara "någorlunda komplexa". Ska man bli en kompetent programmerare så krävs det naturligtvis ett intresse, precis som i allt annat, det emotsäger jag inte. Det krävs dock inte särskilt mycket för att ta sig igenom programmeringskurserna såsom de hålls på de flesta gymnasieskolor. Faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
INGEN gymnasiekurs har någon som helst fördjupning i något språk. Det är programmering som skall läras ut, inte ett visst språk.

Fast jag tror inte att någon någonsin har lärt sig att programmera (bra, från grunden) tack vare gymnasiekurser. Istället för att lära ut tjocka, objektorienterade språk kanske man borde fokusera på språk med väldigt enkel syntax och lära ut principer och metoder och sedan ge problem som kan lösas med dessa. Detta tillvägagångssätt tycks fungerar ypperligt på de flesta universitet.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

I A kursen håller folk på med scratch (mycket underligt program för att lära sig hur man ska tänka vid programmering)

B kursen ska vi nog få hålla på med antingen PHP eller JAVA.

Tycker det är synd att man hoppas från olika språk, vill gärna fördjupa mig i ett speciellt språk istället för att kunna grunderna i de flesta.

Permalänk
Medlem

jag fick inte lära mig nåt jag kunde mer än läraren tydligen, och enligt mig själv så kunde jag inte ett piss.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
I A kursen håller folk på med scratch (mycket underligt program för att lära sig hur man ska tänka vid programmering)

B kursen ska vi nog få hålla på med antingen PHP eller JAVA.

Tycker det är synd att man hoppas från olika språk, vill gärna fördjupa mig i ett speciellt språk istället för att kunna grunderna i de flesta.

Du ska inte alls fördjupa dig i ett språk, du ska lära dig programmering.

Permalänk

kan man jämföra programmering och t.ex. hantverk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
kan man jämföra programmering och t.ex. hantverk?

Det är så klart man kan. Men det innebär inte att det är en bra jämförelse!

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Det är så klart man kan. Men det innebär inte att det är en bra jämförelse!

Att det inte innebär detta innebär dock inte att det inte är det. (dagens dos av negationer )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att det inte innebär detta innebär dock inte att det inte är det. (dagens dos av negationer )

Sant! Jag får nästan en glädjetår när negationerna hopar sig och sedan tar ut varandra.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Vi använder Python på vår skola. I A-kursen lärde vi oss basics i programmering, dvs olika datatyper, att skriva if-satser osv.

I B-kursen blev det mer algoritmer och sånt. Att skriva effektiv kod typ. Det var den drygaste av kurserna imo men troligtvis den nyttigaste också.

Och i C-kursen började vi med objekt-orientering och lite GUI-tänkande.

Men som sagt, det är ju programmering man ska lära sig och inte ett programmeringsspråk. Kan man programmera ordentligt kan man ju i princip sätta sig in i vilket programmeringsspråk som helst på otroligt kort tid. Vi använder boken Think like a computer scientist (with Python) som är ganska bra inriktad för detta imo, dvs man lär sig både allmän programmering och Python (även om den nyaste utgåvan som numera kallas "Thinking Python" eller nåt sånt känns skummare).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
kan man jämföra programmering och t.ex. hantverk?

Jag brukar (nåja) jämföra det med att spela ett instrument (mest för att jag gör det också). Alla kan lära sig det i någon mån, men det är bara den som verkligen lägger ner tid som kan bli bra.

Att bli bra på ett instrument är lite av en livsstil: det är en evig strävan där man aldrig blir fulländad. Kanske är man nöjd med att bara bli såpass bra att man platsar i nåt band, och bandet är bra nog att få lite spelningar då och då. Kanske har man inte talang för mer. Men alla kan gneta sig till en skälig kompetens inom båda områdena, oavsett eventuell talang och andra förutsättningar. Hårt arbete betalar sig.

Sedan kan man också dra parallellen att man inte ska fixera sig vid ett instrument som musiker, och bara tänka "gitarr gitarr gitarr" eller vad man nu valt - då blir man aldrig en bra musiker. Tekniskt skicklig, måhända, men troligtvis inte alls bra på att skapa bra musik och samspela med andra musiker (och inte bara, som så många tyvärr gör, idka ren instrumentonani). Även om man har gitarren som huvudinstrument, så är det alltid bra att skaffa sig insikter i hur andra tänker - hur tänker en trummis, en basist, en pianist? Kan jag lära mig nåt av dem?

Vissa musikstilar kräver dessutom att man förstår musiken, och inte bara kan spela ett instrument. Jazz är ett bra exempel.

Jag vill tro att man i viss mån löper samma risk att bli "insöad" om man fixerar sig vid ett och endast ett programspråk och försöker göra allt i det. Alla språk är inte bra på allting. All musik kan inte spelas på gitarr. Även om det kan spelas på gitarr, så kanske det inte låter bra på det.

Hur som helst blir man varken bra på programmering eller på att spela något instrument i skolan. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid att tillgå där för att bli det. Det gäller att öva hemma.

Så var det sagt. Nu ska jag ta av prettomössan och ta på nördglasögonen igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Och i C-kursen började vi med objekt-orientering och lite GUI-tänkande.

Vilket GUI-bibliotek använde ni, och hur tyckte du att det fungerade?

Permalänk
Medlem

ITgymnasiet Skövde: Pascal programmering A, Java programmering B, Java eller c++ programmering C. Jag valde Java i C kursen som jag har nu. Är dock inte ett dugg intresserad av Java, hade vart bättre ifall man hade fått objektorientera i PHP som är ett språk jag kan hyffsat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag fick läsa Java i Programmering A & B, och i C fick jag läsa: ruby, python, c/c++, C#(jag hade 3 olika lärare på en termin... den kursen gick lite åt skogen.)

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Det finns c# och php.

Permalänk

Att lära sig programmera och lära sig spela instrument är verkligen inte så likna skulle jag säga.

Programmering är tämligen speciellt då det inte är fysiskt svårt. Det skiljer det från de flesta hantverk. Övningen man behöver som programmerare handlar mer om att ge erfarenhet, och till en början att komma in i hur man löser problem.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se