Permalänk
Medlem

Om någon har problem med att få skriptet att fungera, prova att byta ut
#!/bin/sh
mot
#!/bin/bash

På vissa system sh = bash medan andra sh != bash.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

till er som har problem med att det ser ut som det skickar men gör det inte, det här felet hade jag i .sms-conf:
PASSW="<pass123>"
CELLN="<07094859333>"

Jag glömde ta bort "hakarna" < > , vilket gjorde att det inte fungerade. Kan va värt o kolla om ni inte får det att fungera.

Hur gör man får att få scripten att kunna köras vart man än står? Alltså genom att bara skriva: sms 'hej' 07094949494

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeZq
Hur gör man får att få scripten att kunna köras vart man än står? Alltså genom att bara skriva: sms 'hej' 07094949494

Lägg skriptet i en katalog som står i din PATH-variabel (kör "echo $PATH" i en terminal så ser du var), förslagsvis /usr/local/bin.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Jag provade att lägga in det i /usr/local/bin och /usr/bin men det fungerar ändå inte. Behöver man starta om för att få det o lira?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeZq
Jag provade att lägga in det i /usr/local/bin och /usr/bin men det fungerar ändå inte. Behöver man starta om för att få det o lira?

Utgår ifrån att de sökvägarna ligger i din PATH. Nej, du ska inte behöva starta om, det ska funka direkt. Exempel:

$ which sms $ sudo mv sms /usr/local/bin/ $ which sms /usr/local/bin/sms $

Här kollade jag med which om jag hade "sms" i min PATH, fick inget svar. Flyttade skriptet med namn sms till /usr/local/bin, körde which igen, då fanns det <=> det är exekverbart.

Kontrollera att scriptfilen har exekveringsrättigheter. Kör annars t ex

$ sudo chmod 755 /usr/local/bin/sms

i en terminal. Sedan ska det hittas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beroende på shell så kan man behöva köra kommandot "rehash" för att den skall hitta nya binärer.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Inaktiv

jag kör ubuntu. /usr/local/bin finns i min $PATH . men ska inte filen heta sms.sh ?
skriver jag which sms.sh så kommer den upp /usr/local/bin/sms.sh . Såg nu också att det funkar om jag skriver sms.sh 'test' 070000000

Hur gör jag för att få som du hade då? Så det går att bara skriva sms, utan .sh

Permalänk
Medlem

döp om filen:

mv /usr/local/bin/sms.sh /usr/local/bin/sms

Permalänk
Inaktiv

så enkelt var det tack

Permalänk
Medlem

Det verkar inte gå att skicka kredit-sms. Inget meddelande levereras och ingen kredit dras från kontot.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Hittade detta eminenta script för några timmar sedan och det var precis vad jag behövde. Tänkte ge tillbaka lite genom att posta min modifierade version som klarar av att skicka SMS med krediter.

#!/bin/sh # license : BSD # author : anders.lindback [at] dnz.se # # modified in http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=717809 if [ -r ~/.sms-conf ]; then . ~/.sms-conf else echo "sms: ERROR" echo "~/.sms-conf missing!" echo "Create the file with the following two lines:" echo "------------" echo "PASSW=\"<your sms.se password>\"" echo "CELLN=\"<your sms.se cell number>\"" echo "------------" echo "sms will then autoload your settings." exit 124 fi if [[ ! $# == 2 && ! "x$3" == "xnonfree" && ! "x$1" == "xcheck" ]]; then echo "sms: USAGE" echo "sms {\"message\" \"recipient number\" [nonfree] | check}" exit 1 fi if [ "x$3" = "xnonfree" ]; then OVERRIDE=1 fi touch ~/.sms-queue || exit 123 MESSAGE=$1 NUM=$2 TEMPFILE=`mktemp /tmp/tmp.XXXXXXXXXX` SMSSENT=`grep $(date "+%Y%m%d") ~/.sms-queue | wc -l | bc` SMSMAX=1 CHARMAX=160 KREDIT=1 if [ "x$1" = "xcheck" ]; then echo "sms: sent today: $SMSSENT, max free: $SMSMAX" rm $TEMPFILE exit 0 fi if [ $OVERRIDE ]; then echo "sms: WARNING, free SMS control disabled" if [ $SMSSENT -ge $SMSMAX ]; then echo "sms: max number of free SMS exceeded, using credits!" KREDIT=2 fi else if [ $SMSSENT -ge $SMSMAX ]; then echo "sms: max amount of free SMS exceeded ($SMSSENT/$SMSMAX)" rm $TEMPFILE exit 255 fi fi tail -200 ~/.sms-queue > $TEMPFILE cat $TEMPFILE > ~/.sms-queue echo > $TEMPFILE MESSAGE2=`echo $MESSAGE | sed -e 's/%/%25/g' -e 's/å/%E5/g' -e 's/ä/%E4/g' -e 's/ö/%F6/g' -e 's/Å/%C5/g' -e 's/Ä/%C4/g' -e 's/Ö/%D6/g' -e 's/+/%2B/g' -e 's/&/%26/g'` CHARCOUNT=`echo $MESSAGE2 | wc -c | bc` if [ $CHARCOUNT -ge $CHARMAX ]; then echo "sms: WARNING, message exceeds $CHARMAX chars and may be truncated!" fi wget -O - "http://www.sms.se/action.php?action=login" --post-data "cellphone=${CELLN}&password=${PASSW}&buttonName=x" --keep session-cookies --save-cookies $TEMPFILE >/dev/null 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then echo "sms: login OK" else echo "sms: login FAILED!" rm $TEMPFILE exit fi wget -O - "http://www.sms.se/action.php?action=sendsms type=${KREDIT}" --post-data "tocellphone=${NUM}&text=${MESSAGE2} remaining=160&thesubmit=x" --load-cookies $TEMPFILE >/dev/null 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then date "+%Y%m%d" >> ~/.sms-queue SMSSENT=`echo "$SMSSENT+1" | bc` echo "sms: send ($SMSSENT/$SMSMAX) OK" else echo "sms: send FAILED!" rm $TEMPFILE exit fi wget -O - "http://www.sms.se/action.php?action=logout" --load-cookies $TEMPFILE >/dev/null 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then echo "sms: logout OK" else echo "sms: logout FAILED!" fi rm $TEMPFILE

Permalänk
Medlem

Jag får följande i terminalen när jag skriver sms test 07xxxxxxxx. Filen ligger i usr/local/bin.
sms: ERROR
~/.sms-conf missing!
Create the file with the following two lines:
------------
PASSW="<xxxxxx>"
CELLN="<07xxxxxxxx>"

Har dubbelkollat att passw och celln är riktiga, har också kört med och utan < > men samma fel uppstår varje gång. Vad kan felet tänkas vara? Tacksam för svar, verkar hur lovande som helst!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0los
~/.sms-conf missing!

Finns ~/.sms-conf då? Du har inte glömt punkten eller något?

ls ~/.sms-conf

i en terminal ska returnera filnamnet om den finns.

Det ska inte vara några hakparanteser i filen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Verkar inte som den finns,:

ls: cannot access /home/m0los/.sms-conf: No such file or directory

Hur skapar jag denna filen och vad ska vara i den? Ska det alltså vara en till fil, konfigen, utöver sms scriptet som ligger i bin mappen?

Permalänk
Inaktiv

Scriptet fungerar, men jag får fula felmeddelanden:

[oscar@oscar-laptop ~]$ ./sms hej 07XXXXXXXX ./sms: line 36: bc: command not found ./sms: line 49: [: -ge: unary operator expected ./sms: line 63: bc: command not found ./sms: line 65: [: -ge: unary operator expected sms: login OK ./sms: line 83: bc: command not found sms: send (/2) OK sms: logout OK [oscar@oscar-laptop ~]$

Kanske mitt fel, har en ganska minimal installation, kan vara saker som fattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj

./sms: line 36: bc: command not found

Kanske mitt fel, har en ganska minimal installation, kan vara saker som fattas

du saknar iaf "bc", prova installera det

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Tack för ett riktigt bra program.
Är det möjligt att modifiera programmet så att det fungerar med studentmagasinets gratis-sms-tjänst?

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Vad är nackdelen med sms.se?
Nån hake måste det ju finnas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bumpar lite, någon som vet vad jag gjort för fel?

ls: cannot access /home/m0los/.sms-conf: No such file or directory

Hur skapar jag denna filen och vad ska vara i den? Ska det alltså vara en till fil, konfigen, utöver sms scriptet som ligger i bin mappen?

Permalänk
Medlem

nano ~/.sms-conf

Skriv in:

PASSW="<xxxxxx>" CELLN="<07xxxxxxxx>"

Byta ut <xxxxxx> mot ditt lösenord och <07xxxxxxxx> mot ditt mobilnummer.
Spara (CTRL+O), stäng ner nano (CTRL+X).

Permalänk
Medlem

Tack!

Får dock login failed nu Funkar det för er atm?

Permalänk
Medlem

m0los: Har du observerat att det inte skall vara några <> tecken i varken mobilnummret eller lösenordet?
Scriptet fungerar fint för mig iaf.

Att modifiera scriptet för studentmagasinets SMS tjänst är inte direkt lätt. Det går inte att använda wget för att skicka data till deras sida pga att den slumpar fram ett par olika fält som ska skickas till servern för att t.ex. kunna logga in.
Man måste använda nått program som läser htmlkoden och postar de dolda slumpade fälten tillsammans med användarnamn och lösenord.

Tyvärr har jag inte hittat något sådant program.

Permalänk
Medlem

Dags för en liten bump känner jag, ska ta och slänga in Archlinux på burken nu i dagarna och tankarna flöt iväg till det här behändiga scriptet.. Men fungerar det fortfarande? Använder ni det fortfarande?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Hedersmedlem

Testade nyss, fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bump igen då!

Jag får login failed när jag försöker skicka. Även fast jag är helt säker att numret/passw är rätt.

Funkar skriptet ö.h.t. fortfarande?
Jag kör dennis_f's version (sid 4)

Permalänk
Medlem

Kan man inte skicka en massa gratis sms från parlinos sida? I så fall skulle man haft ett skript för den ju

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonajme
Kan man inte skicka en massa gratis sms från parlinos sida? I så fall skulle man haft ett skript för den ju

10 st om man är kund samt har tankat inom dem närmsta 30 dagarna. Annars 2.
EDIT: 5 om man inte har tankat de senaste 30 dagarna, parlinokontantkort är ju gratis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Verkar riktigt najs men hur ska man göra programet?

Citat:

Uppgifterna är rätt och när jag skriver kommandot ser det ut så här:

TeleTaubi:~# % chmod u+x /root/sms
-bash: fg: %: inget sådant jobb

Citat:

TeleTaubi:~# chmod u+x /root/sms
TeleTaubi:~#

Så blir det ändå =/

Haha! Tack, du har gjort min kväll. Ovärdeligt att du la en =/ i slutet där och inte förstod att det funkade då heller.

Permalänk

Här kommer en liten klient som jag smäckt ihop de senaste två dagarna.
Den har stöd för comviqs sms-tjänst, gratissms.se:s sms-tjänst samt sms.se:s sms-tjänst.
Finns säkert en jävla massa buggar och fulkod, men vad fan, den uppfyller sitt syfte

Bild på programmet:

användningslathund (för commandline. GUI:t är rätt simpelt):

Usage: java -jar sms.jar [sms-site] [username] [password] [recipient phonenumber] [message] Available Providers: Comviq (http://www.comviq.se) GratisSms (http://www.gratissms.se) sms.se (http://www.sms.se)

Körbar fil: HÄR
Källkod: HÄR

Bidra gärna med ännu fler gratis-sms-leverantörer

cheers

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Din server verkar vara nere :/
F.Ö. ser det ut som att det borde vara lätt att modda comviq biten så att den funkar med parlinos sms tjänst.
Jag kon dock inte, som sagt, komma åt din server och kolla på koden.