Permalänk
Medlem

Datorn Förstörd av Virus?

Hej, saken är den att min älskade broder har lyckats att få lite virus, av enligt honom, "någon skum torrentsite :P". Precis när han hade fått det, så fick han upp en massa popups, men nu efter någon dag, så fungerar inte datorn längre.

Problemet är att den inte ens kommer ur första "BIOS-Skärmen", det går alltså inte att göra någon ominstallation av operativet eller liknande.

Så min fråga är om datorn kan ha förstörts av viruset, eller om moderkortet är trasigt?

Mvh Aridif

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att flytta disken till en annan dator och köra en Low Level Format på den. Om du vågar stoppa in den i en annan dator.. Så gör backups på allt..

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Skulle det laga datorn på något sätt eller?

För grejen är att den inte heller startar om jag tar ur hårddisken...

Permalänk
Inaktiv

Om du inte redan prova, så prova att nollställa bios.

Ladda ner Hirens Bootcd, bränn ut, stoppa i den dåliga datorn, kör virusscan.(prova gärna EzPcFix)

Om inte det funkar prova att flasha om bios. det lär ju rensa ut allt elakt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ni som som missförstår mig eller tvärtom, men grejen är att datorn fastnar vid första splash-screen, jag kan alltså boota nada....

Jag kommer inte ens in i BIOS.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Först och främst, vad är det för moderkort?
..och dyker inte ens första snabba texten upp där det brukar stå info om grafikkortet? Man brukar hinna se den i någon halv sekund vid uppstart av datorn INNAN bios-skärmen ska dyka upp.

Permalänk
Medlem

Datorn startar upp nu... Strange, men tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem