Permalänk
Medlem

Dator fryser efter några timmar...

Min några månader gamla dator fryser efter ett antal timmar och allting fastnar, enda man kan göra är att starta om den med POWER-knappen. Någon som har en lösning? Har testat med att clear CMOS och installera om drivrutiner.

Delarna är:

Xfx Nforce 780i
Xfx Geforce 9800GX2
Corsair 2x2048mb 6400
Intel Core duo E8400 klockad till 3,6 Ghz
2x Western Digital Caviar XL WD6400AAKS
Corsair VX Series PSU 550W
Coolermaster Cosmos S

Permalänk
Medlem

Har du testat att söka i forumet efter liknande problem?
Hur är dina temperaturer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Processorn ligger runt 30-35 grader och Grafikkortet 60-70 grader.

Permalänk

Hade nyligen ett problem med att min dator blev riktigt seg, frös eller startades om.

Det visade sig att det var min brandvägg som spökade. Bytt brandvägg nu och har inga problem längre.

Permalänk
Medlem

Det gäller att felsöka.

Testa med att enbart köra med en minnesmodul. Klocka ner din processor till originalklock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade med ett minne åt gången, med det första ute så gick det som vanligt, ca 30-60 min tills den hängde sig men med bara det andra gick den i 5 timmar tills jag skulle stänga av den och även 2-3 st 2 timmars sessioner men nu hängde den sig igen... kan det vara att båda minnena är sönder?

Permalänk
Medlem

1. Var försiktig med klockning och Nvidia Chipsets.

2. Gamla vanliga, se till att ha de senaste drivrutinerna. nForce: 15.23 och
Geforce 178.24.

3. Kontrollera volt för minnena. Tämligen ofta som Minnnet kräver 1.95v och moderkortet ger 1.8v default. Fungerar ett tag, men till slut BSOD.

4. 550w PSU känns i klenaste laget med ett 9800x2.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Kan det ha med minnes timingen att göra?

http://img530.imageshack.us/my.php?image=img0002mu9.jpg

där är en bild på BIOS och är det bra där eller ska ändras något?