Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Gav blod för 5e gången igår och börjra bli lite "orolig" för mitt blodvärde. De senaste två gångerna har jag haft ett blodvärde på 143 och 145 medan innan det hade jag 150-160. Vad tror ni det kan bero på? Frågade sköterskan där men hon svara aldrig på min fråga utan sa att kommer du ner till 120-130 ska du börja oroa dig.

Som redan sagt har kosten en betydande roll i blodvärdet. Beroende på hur Eretrocyterna ser ut (makro/mikrocytära) lider man brist på tex järn eller B12/folat (om ingen blödning eller malignitet föreligger).

Har du börjat gå väldigt mycket på sistone kan du råka ut för en sak som jag inte minns namnet på, men som går ut på att man helt enkelt förstör eretrocyter i fotsulorna, förekommer en hel del bland soldater och joggare.

Men det viktiga är att du säger till om du börjar känna av nergången i blodvärde. Du ligger, trots sänknige, på ett bra värde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jag fick fråga efter XL i kassan.

Haha ja det får jag också göra nästa gång. Frågade tillochmed sist hur de var i storlekarna, då de flesta t-shirts blir för korta på mig. Men en L kom jag inte långt på

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Nu är det dax att lämna lite mera blod på centralerna. Inte för att det råder hyperbrist på blod, men i semestertider trytter lagrena snabbt pga mycket olyckor och få givare.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge Kudos till alla blodgivare (och organdonatorer), man vet aldrig när man är i sitsen då man själv är i behov av blod (eller organ).

Till er som inte vill ge blod (eller donera organ) kan jag bara säga: bite me.

Permalänk
Medlem

Var igår och lämnade blod, allt gick bra

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

BRA DET! Idag råder det stor brist. Så ni som funderar, ta tillfället iakt och pallra er till eran närmsta blodcentral/buss...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Ska ge mig iväg och ge blod snart har jag tänkt.
Vill gärna veta vilken blodgrupp jag har så det är ett plus
Min far var blodgivare för många år sedan minns dock inte varför han slutade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självfallet, såfort blodbilen kommer till jobbet. Det borde vara ett krav på varje medborgare i ett civiliserat samhälle att göra det.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

I usa får man i alla fall betalt för att ge blod...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
I usa får man i alla fall betalt för att ge blod...

Hur mycket får man där?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
I usa får man i alla fall betalt för att ge blod...

I usa får man betala för blod.... (eller all sjukvård för den delen)

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
I usa får man i alla fall betalt för att ge blod...

I Sverige slipper du visa plånboken innan du får sjukvård på AkutMottagningen. Principen att man inte skall få betalt i form av pengar tycker jag är bra, en gåva är bättre enligt mig. Det är ju inte av ekonomiska skäl man lämnar blod, det är ju vetskapen om att man hjälpt en sjuk person som behöver ens blod.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var jag iväg på mitt andra blodgivarbesök. Det gick mindre bra än sist, nu förstörde de en artär på min högerarm. Och de ville inte testa på vänsterarmen. Så jag fyllde ungefär halva påsen, sen började de gräva och ha sig med nålen, då gick blodådern sönder. Men jag fick ju fika iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
I usa får man i alla fall betalt för att ge blod...

Man får 30:- i Umeå för att ge blod iaf...

Samt den obligatoriska fikan då

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag är en väldigt aktiv person och har 6-7 träningar i veckan plus nån match. Jag vill ge blod men undrar om ifall det kommer att på verka mitt idrottsutförande på något vis. Eftersom jag utför en elitsattsning så går det tyvärr bort i så fall.
Hur lång tid tar det innan man får tillbaka de där 4.5 dl blod? Det är trots allt ganska många rödablodkroppar som jag skulle kunna använda för att forsla syre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
Hej.
Jag är en väldigt aktiv person och har 6-7 träningar i veckan plus nån match. Jag vill ge blod men undrar om ifall det kommer att på verka mitt idrottsutförande på något vis. Eftersom jag utför en elitsattsning så går det tyvärr bort i så fall.
Hur lång tid tar det innan man får tillbaka de där 4.5 dl blod? Det är trots allt ganska många rödablodkroppar som jag skulle kunna använda för att forsla syre...

Du kan ge en gång om året under den period då du inte tävlar eller tränar som mest om du skulle vilja.

De som känner av det har jag hört är "helt återställda" efter ungefär en månad.

Bäst är om du helt enkelt provar att ge blod en gång när du har minst träning och själv ser hur lång tid det tar flr just dig att återhämta dig.

Edit: det du då kan känna av är lite trötthet, värre än så ska det nte vara förutsatt att du är frisk, vilket jag gissar att du är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
I Sverige slipper du visa plånboken innan du får sjukvård på AkutMottagningen. Principen att man inte skall få betalt i form av pengar tycker jag är bra, en gåva är bättre enligt mig. Det är ju inte av ekonomiska skäl man lämnar blod, det är ju vetskapen om att man hjälpt en sjuk person som behöver ens blod.

Grejen är ju det att de som inte känner att de vill lämna blod bara som donation inte ger något blod alls, varvid människor dör av blodbrist.
Har man valet mellan att ge människor pengar (behöver inte vara några enorma summor direkt, att lagra/handhålla blodet osv. är väldigt dyrt, så att betala blodgivarna (som inte vill donera) lär inte kosta så mycket) eller att låta någon dö så väljer man självklart det första alternativet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du kan ge en gång om året under den period då du inte tävlar eller tränar som mest om du skulle vilja.

De som känner av det har jag hört är "helt återställda" efter ungefär en månad.

Bäst är om du helt enkelt provar att ge blod en gång när du har minst träning och själv ser hur lång tid det tar flr just dig att återhämta dig.

Edit: det du då kan känna av är lite trötthet, värre än så ska det nte vara förutsatt att du är frisk, vilket jag gissar att du är.

Enligt min morbror som är blodgivare så blir han mycket piggare när han har lämnat blod, så det verkar vara lite olika om man blir trött eller inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Enligt min morbror som är blodgivare så blir han mycket piggare när han har lämnat blod, så det verkar vara lite olika om man blir trött eller inte.

Det beror som sagt på i vilket skick man är i innan

Permalänk
Medlem

Vill, men får inte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På Måndag är det dags igen

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Vill, men får inte!

Jasså har du en sjukdom? eller homo?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jasså har du en sjukdom? eller homo?

Han kanske använt narkotika?

Vi har rätt konstiga lagar kring det. Har man bara rökt lite gräs är man knappast i riskgruppen för HIV eller andra farliga sjukdomar man försöker undvika med liknande lagar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Han kanske använt narkotika?

Vi har rätt konstiga lagar kring det. Har man bara rökt lite gräs är man knappast i riskgruppen för HIV eller andra farliga sjukdomar man försöker undvika med liknande lagar.

Ja sprut narkomaner är ingen hit men nål vana är dom!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Tänker direkt på en dekal på min farsas kontorsdörr, "Jag ger blod, gör du?"
På den dekalen har någon satt en Post-It där det står "Nej, för det gör ont!"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har gett blod men funderar på att sluta då jag inte kan acceptera deras homofobiska regler... Visst att vissa killar som är homosexuella knullar runt som fan men vet straighta killar och tjejer som gör det också. Skulle snoppar bli mer farliga bara för att de har varit i en kille? Tror inte det, att tro att tjejer är sexuellt hämmade och att därför skulle heterosexuella killar kunna knulla runt känns som något från stenåldern (läste senast igår att 30% av alla hypersexuella är tjejer) ... Skulle kunna tänka mig att de skriver att homo räknas som hög risk och därför måste man vänta minst 6 månader men att blockera alla homosexuella killar anser jag är diskriminerande och jag har ingen större lust att stödja en sådan organisation. Så därför så kommer jag att tacka nej till att ge blod nästa gång de ringer.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

dagle:
Oavsett vad du tycker om föreställningen om att kvinnor är "sexuellt hämmade" så förändrar inte det att det faktiskt stämmer.
Självklart är män i regel mer drivande och villiga att ha sex med nya individer, av självklara evolutionära orsaker.

Angående homosexuella som riskgrupp för sjukdomar som sprids via blod så beror det även på att analsex är vanligare bland homosexuella män än mellan heterosexuella. Anledningen till att det är relevant är att tarmen lättare spricker än vaginan vid penetrativt sex, vilket underlättar spridningen av exempelvis HIV.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
dagle:
Oavsett vad du tycker om föreställningen om att kvinnor är "sexuellt hämmade" så förändrar inte det att det faktiskt stämmer.
Självklart är män i regel mer drivande och villiga att ha sex med nya individer, av självklara evolutionära orsaker.

Angående homosexuella som riskgrupp för sjukdomar som sprids via blod så beror det även på att analsex är vanligare bland homosexuella män än mellan heterosexuella. Anledningen till att det är relevant är att tarmen lättare spricker än vaginan vid penetrativt sex, vilket underlättar spridningen av exempelvis HIV.

Finns ingen anledning för det att säga att INGEN bög för lämna blod.

Permalänk
Medlem

Var på blodbussen senast den var i Mölnlycke för att "skriva in mig" och ta blodtryck m.m.

Efter 30 minuter skrivandes och svarandes på frågor så kom de fram till att jag har för små vener o båda armarna för att jag skulle få ge blod.
Synd tyckte jag, jättesynd tyckte dem.

Men jag fick ändå två gratisbiljetter till IFK-DIF nu den 1a nov, och den obligatoriska fikan.

Man fick välja mellan att få en T-shirt, en skål från Höganäs (tror jag det var) eller skänka 30:- till Röda korset. Hade jag fått välja mellan dem, hade jag skänkt bort pengarna.

Men jag blev sagd att komma tillbaka om ett par år och prova igen.
"Du är ju bara 22..."

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Hrm. Oskulda homosexuella då?