Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Projektor eller LCD-TV?

Det är nu dags för mig att köpa en ny TV. Antingen blir det en 46" LCD-TV eller en projektor som klarar 1080p.

Vad tycker ni? Förslag på märken samt modeller?

Var å kikade lite på Onoff, de hade nån Sony Bravia 46" för 18k. Gör sony bra TV-apparater?

Kraven är väl relativt simpla:
Full HD projektor eller Full HD TV.
46-47" TV
Pris 15-20.000.

Jag är inte direkt insatt i frågan, som ni kanske märker.

Permalänk

Vill du ha stor bild så tar du projektorn, eller om du vill ha 46" då tar du tvn.

Permalänk

Jag vill ha det som har bäst bildkvalité.

Permalänk

Är det stor skillnad på TV & Projektor i fråga om bildkvalité? Om det är det, vilken modell skulle ni rekommendera inom 15-20.000 kr, 46-47".

Permalänk

Jag är ingen expert på området men om du är nöjd med 46-47" så finns det ingen anledning att skaffa en projektor. Köp en fin tv!

Permalänk
Medlem

Jag kan garanterat rekommendera en projektor! Har själv kört med det i 3 år ungefär. Det spöar skiten ur vilken lcd-tv som hellst och då har jag bara hd-ready. Kruxet är att du måste kunna mörklägga rummet helt och hållet. Då får du en bild som är svår att beskriva i ord Gå och titta på någon butik som demar och du kommer bli såld.

www.minhembio.com är att rekommendera! där kan du läsa allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Jag vill ha det som har bäst bildkvalité.

Ja då borde du ju inte ta en LCD iaf. Varför inte plasma?
Nej, men köp en projektor du. Lär vara jäkligt grymt med Blufilmer i så stort format.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erixzzon
Jag kan garanterat rekommendera en projektor! Har själv kört med det i 3 år ungefär. Det spöar skiten ur vilken lcd-tv som hellst och då har jag bara hd-ready. Kruxet är att du måste kunna mörklägga rummet helt och hållet. Då får du en bild som är svår att beskriva i ord Gå och titta på någon butik som demar och du kommer bli såld.

www.minhembio.com är att rekommendera! där kan du läsa allt.

man behöver absolut inte mörklägga för att få bra bild med dagens projektorer....vill man ha stor bild så är det bara projektor som är bäst helt klart....å man behöver inte ha full hd, bara onödigt med pengar.....ja har en Optoma HD 65, å är väldigt nöjd...kör med en 80 tums duk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
Jag är ingen expert på området men om du är nöjd med 46-47" så finns det ingen anledning att skaffa en projektor. Köp en fin tv!

Jag är nöjd med 46-47" om det är TV. Jag vill helst ha större men kan inte få det, då tappar jag för mycket kvalité på bild.

Ska kika lite på minhembio ang projektor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
man behöver absolut inte mörklägga för att få bra bild med dagens projektorer....vill man ha stor bild så är det bara projektor som är bäst helt klart....å man behöver inte ha full hd, bara onödigt med pengar.....ja har en Optoma HD 65, å är väldigt nöjd...kör med en 80 tums duk

Att man inte måste mörklägga är väl självklart! Men det spelar stor roll när det kommer till bildkvalitet. Det är stor skillnad på att mörklägga och att ha lampan tänd. Det svarta i bilden blir aldrig mörkare än duken! Och ju ljusare i rummet desto sämre svärta. Duken är som du säkert känner till helt och hållet vit, eller i vissa fall grå!

När det kommer till full-hd eller hd-ready håller jag med. I storlekar upp till 80 tum är hd-ready klart tillräkligt. Jag körde själv med 840x480 innan och var mer än nöjd!

Det man ska tänka på är om man behöver lcd elle dlp projektor. Det skiljer inte lika mycket mellan teknikerna längre men det är värt att läsa på ordentligt om dem innan man bestämmer sig.

Permalänk
Medlem

Mitt val föll på projektor men har en 32" lcd tv för vanligt tv zappande oxå men för film/xbox är projektorn en självklarhet.

Optoma HD65 med 90" duk. Kostar inte mycket för vad man får. Borde finnas hyffsat billiga 1080p projektorer nu också.