Permalänk

Musikmobil - köpråd?

Nu har jag närapå totalkvaddat min W800 så det är dags för ngt nytt. Pris bör inte överstiga 2000 nytt / begagnat.

Önskemål:
Bra ljud - helt klart viktigast
Bluetooth (ska köra trådlösa lurar)
Stöd för _minst_ 8 gigs minneskort

Vad jag vill slippa:
Disc2Phone- maken till idiotiskt, onödigt, långsamt, oflexibelt och värdelöst program har inte sett dagens ljus! Jag vill bara kunna kopiera filerna till en mapp på minneskortet/telefonen utan att behöva köra ngt idiotiskt program (ja det går ju rent teoretiskt med w800:n men spelaren klarar i princip aldrig av att läsa filerna i sådana fall). Skulle också vara bra om telefonmjukvaran kunde strunta i mp3-taggar och låta min sortering vara som den är, alltså sortering efter mappnamn och filnamn osv.

Permalänk
Medlem

Nokia har ju sina Music X-press mobiler som är helt OK. T.ex. 5310, 5320 och 5610. Klarar Bluetooth och 8 Gb minneskort. Står iofs att dom bara klarar 4 GB men jag har själv kört med 8 och det funkar.

Vet inte om det funkar att bara trycka i telefonen utan att installera några drivers/program för att komma åt själva telefonminnet men för att snabbt föra över filer till ett minneskort kan du köpa en sådan här: http://www.dustin.se/pd_5010143757.aspx Riktigt smidig sak

Sedan är jag tveksam till att det finns någon telefon som inte sorterar utan att ta hänsyn till taggning, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Nokia har ju sina Music X-press mobiler som är helt OK. T.ex. 5310, 5320 och 5610. Klarar Bluetooth och 8 Gb minneskort. Står iofs att dom bara klarar 4 GB men jag har själv kört med 8 och det funkar.

Vet inte om det funkar att bara trycka i telefonen utan att installera några drivers/program för att komma åt själva telefonminnet men för att snabbt föra över filer till ett minneskort kan du köpa en sådan här: http://www.dustin.se/pd_5010143757.aspx Riktigt smidig sak

Sedan är jag tveksam till att det finns någon telefon som inte sorterar utan att ta hänsyn till taggning, men jag kan ha fel.

Jo, det funkar men går ändå med modemfart på överföringen. SD adapter och kortläsare är nästan nödvändigt.

Jag har en 5310 och jag är inte särskilt impad av det "kristallklara" ljudet. USB2 är bara en önskedröm och kvaliteten är plastig. Skulle hellre rekomendera Samsung Touchwiz. Dyrare men betydligt trevligare telefon och kundtjänst.

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mjodvitner
Jo, det funkar men går ändå med modemfart på överföringen. SD adapter och kortläsare är nästan nödvändigt.

Jag har en 5310 och jag är inte särskilt impad av det "kristallklara" ljudet. USB2 är bara en önskedröm och kvaliteten är plastig. Skulle hellre rekomendera Samsung Touchwiz. Dyrare men betydligt trevligare telefon och kundtjänst.

Jag testade min gamla K800i utan drivers i går och det gick bra att tanka från datorn. Däremot inte särskilt snabbt, så visst är en adapter att föredra.

Jag har inte testat 5310 och 5320 men däremot 5610 och ljudet är helt OK men inte mer. Kan säkert vara som du skriver att Touch Wiz är bättre men den kostar också 1000 kr mer än inläggsskaparen vill betala. I så fall kan man gå vidare till Nokias N-serie (jag har själv har en n82) och då höjs ljudkvalitén rejält. Vill man satsa på en begagnad n82 så går det faktiskt att hitta för 2000 - 2500 kr. I mina ögon ett riktigt bra köp.

Men som sagt, en ny n82 eller Touch Wiz ligger i en annan prisklass och vill man hålla sej runt 2000 kr så tycker jag att åtminstone 5610 är ett ok alternativ, om än något plastig.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Re: Musikmobil - köpråd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattuggla
Nu har jag närapå totalkvaddat min W800 så det är dags för ngt nytt. Pris bör inte överstiga 2000 nytt / begagnat.

Jag vill bara kunna kopiera filerna till en mapp på minneskortet/telefonen utan att behöva köra ngt idiotiskt program (ja det går ju rent teoretiskt med w800:n men spelaren klarar i princip aldrig av att läsa filerna i sådana fall).

Så var min W800 också, men om man lägger filerna i en mapp på datorn med Artist X nånting och lägger in dom på minneskortet i musikmappen så kommer telefonen nästan aldrig att hitta låtarna genom mediaspelaren.
Ta ur kortet igen eller genom usb och flytta upp eller ner mappen ett snäpp i mappsystemet så hittar den filerna.
Konstigt är det, vet inte varför det måste vara så, är så på min nya w350 också, men inte i C702.
Nånting med walkmans mediaspelare antagligen!
Den hittar däremot filerna direkt om man letar i filhanteraren!